Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 06:27:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
  

Auteur Topic: Nieuw baanplan  (gelezen 24070 keer)

basdejong

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
    • mijn modelbaan
Re: Nieuw baanplan
« Reactie #15 Gepost op: 27 juni 2006, 18:04:39 »
Ik heb even een simpel tekeningetje gemaakt:


Op de punten tussen de wissels komen isolerende raillies
stel:
je sluit op de binnenste en buitenste baan een transformator aan.
situatie 1
Je kan nu twee treinen totaal onafhankelijk van elkaar laten rijden.
situatie 2
je laat een trein rondjes rijden op de buitentse baan, op een geven moment laat je de trein "afslaan' naar de binnenste baan. Als de transformatoor van de binnenste baan uitstaat komt de trein  steel te staan. Maar als je de binnenste transformatoor ook aanstaat inde zelfde richting rijdt de trein gewoon door, de trein si dan dus verandert van stroomkring.  

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Nieuw baanplan
« Reactie #16 Gepost op: 27 juni 2006, 18:08:01 »
je kan met je 2e trein zo op het eerste baanvak rijden en vice versa maar zorg dan wel dat de trafo ook in de goede rijrichting staat!
Je hebt op deze manier nergens geen beveiliging natuurlijk maar het kan wel, ik heb vroeger ook zo gereden.

Je hebt 2 sporen naast elkaar dus je hebt de mogelijkheid om van het buitenste spoor een baanvak te maken en van het binnenste spoor ook een baanvak. Nu kunnen 2 treinen afzonderlijk rijden met verschillende rijrichting.
Je kan het nog uitbreiden naar 3 trafo's door van je rangeer gedeelte ook een apart baanvak te maken.
de 2 buitenste sporen kan je los laten rijden terwijl jij met een 3e trein aan het rangeren bent.

edit:Bas was mij net voor

deRossa

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
    • Zolderbaantje
Re: Nieuw baanplan
« Reactie #17 Gepost op: 27 juni 2006, 20:29:08 »
Ok bedankt voor beide antwoorden! Maar hoe werkt dat dan met die dingen die je moest plaatsen? om zo'n blok te maken? En kan het ook op profirails?

En wat ik eerder ook al vroeg.. is profirails eigenlijk duurder dar normaal raisl, of maakt dat geen verschil.. Want eigenlijk is profiraisl wel handig.. maar aan de ene kant oogt het ook minder realistisch. wat raden jullie mij aan, profi rails of andere die gewone rails?
Modelbaantje, oog voor het detail! - deRossa | H0 | Tijdperk II/III | Website: Er komt een nieuwe!-

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Nieuw baanplan
« Reactie #18 Gepost op: 27 juni 2006, 22:34:58 »
Die isolatoren zijn plastic clips.
Jij hebt nu rails, aan die rails zitten aan beide einden 1 schuifje/clipje.
Het ziet er uit als een u U-vormig metalen dingetje waar je de volgende rails in schuift en dan zit het netjes aan elkaar. (Beter als dit kan ik het niet omschrijven)
Nou wat is het idee... Die dingen heb je ook van plastic en als die er op zet in plaats van de metalen isoleer je de rails omdat elektriciteit niet door het plastic kan.
Dus het is heel makkelijk! Het is gewoon, op de door jou gewenste plekken de clipjes veranderen.
Die plastic clips koop je per doosje geloof ik en kosten een paar euro voor een stuk of 12 geloof ik dus dan kan je 6 isolatie punten maken en dus 3 baanvakken. Maar je kan er natuurlijk zoveel kopen en gebruiken als je wilt dus als je ieder stuk rails wilt isoleren kan dat ook. ;D   (Ze staan ook in de catalogus en waarschijnlijk ook wel op de site van b.v. fleischmann)

De kosten:
Ik kom er zelf steeds meer achter dat het nog al scheelt per handelaar.
Kijk eens bij lokshop.de en andere handelaren die bij winkeliers op deze site zijn aangegeven. Even zoeken naar de prijslijst, en dan gewoon een paar dingen vergelijken.
Zo kan je simpel onderzoeken welke handelaar het goedkoopst is en wat de verschillen zijn tussen de rails systemen.
Tip: Kijk rustig, want morgen is er ook nog rails te koop!  ;D
Ik ken het! Je wilt nu beginnen, maar stop!.. rustig ademen… en heel goed kijken, en zoeken voordat je begint. Dit kan je veel geld schelen waarvoor je dan weer meer rails kan kopen  ;)

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Nieuw baanplan
« Reactie #19 Gepost op: 27 juni 2006, 23:00:02 »
Hai DeRossa,

even voor het gemak. Die isoleerlassen van fleischmann is artikel nummer 6433.

Groeten Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

deRossa

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
    • Zolderbaantje
Re: Nieuw baanplan
« Reactie #20 Gepost op: 28 juni 2006, 10:22:14 »
Bedankt voor uitleg, en ja we gan binnenkort verhuizen, dus ik heb nog heel lang tijd ;) Maar je maakt door de isolatieclipjes een blok, en dan heb je die 2 blokken, en dan sluit je op elk blok een trafo aan en dan is het klaar? zo he dat is makkelijk! Maar nu had ik nog een vraag Ik heb verschillnd raisl gezien. Profi raisl is wel mooi maar lijkt toch wat onrealistiser. Nu is mijn vraag wat is mooi rails? En schild dat ook qua prijs, profiraisl en gewoon rails?
Modelbaantje, oog voor het detail! - deRossa | H0 | Tijdperk II/III | Website: Er komt een nieuwe!-

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Nieuw baanplan
« Reactie #21 Gepost op: 28 juni 2006, 11:06:50 »
Eerst weer even over de clipjes.
Je weet waarschijnlijk wel dat er op de spoorstaven stroom staat. Op de ene staaf staat de + en de andere de – om het zo maar even te noemen. Stel je neemt 2 stukken rechte rails en die wil je aan elkaar hebben maar als geïsoleerde blokken. Dan vervang je de 2 metalen clipjes door plastic clipjes en klaar.

Als je nu de trafo op het ene stuk aansluit is het andere stroomloos. Wanneer je de ander ook onder stroom wilt hebben kan je 2 dingen doen.
1 je maakt een draadje van die trafo naar het stroomloze stuk rails met een schakelaar er tussen. Dan kan je kiezen of het 2e stuk rails onder stroom staat van die ene trafo en dus kan er een trein staan b.v. aan het perron en kan een andere trein rijden. Op de zelfde trafo en de zelfde rails.

2 je hangt aan het 2e stuk rails ook een trafo. Dan kan je met 2 treinen op je rails rijden in verschillende richtingen.

Een blok wil niets anders zeggen als een stuk rails (lengte, vorm enz is daarbij niet belangrijk) dat geïsoleerd is van de rest.

Ieder blok moet een eigen aanvoer hebben van stroom. (net zoals je nu je baan aansluit) en dan kan je dus kiezen om voor ieder blok een trafo te kopen of alle blokken op 1 trafo te hangen, maar dan bij de snoertjes die naar de rails gaan een schakelaartje te plaatsen, om zo de stroom per blok aan of uit te kunnen zetten.
Natuurlijk kan je ook combineren, dus bijvoorbeeld 2 trafo’s kopen die beide 10 blokken aansturen, of 100, of net wat je wilt. Als je dan maar schakelaars aanbrengt tussen de trafo en de blokken.
Een schakelaar kan je zelfs halen bij de bouwmarkt en als ze geschikt zijn voor 230 volt kunnen ze ook op de modelbaan alleen zijn ze dan wat lomp van grootte.  ;D Dus kan je kijken naar schemerlamp schakelaars. In de bouwmarkt die zijn kleiner en kosten ook bijna niks. Natuurlijk heeft de modelbouw winkel ze ook! Maar daar zijn ze vaak iets duurder.

Voor Rails zou ik zelf naar Peco gaan. Deze engelse firma maakt verschillende soorten rails die er heel netjes en ook realistisch uit ziet. Echter is het werken met de rails wel voor gevorderde want het is niet zo van laten we eens in een uurtje een baan leggen. De rails kan namelijk niet met clips aan elkaar gemaakt worden, maar zal gelijmd op de ondergrond moeten worden. Dit vraagt om nauwkeurigheid want bij iedere overgang naar een volgend stuk rails mag geen oneffenheid zitten anders ontspoort de trein. En als je de rails dan een millimeter van elkaar aflegt heb je een stroom onderbreking en dus kan je zo blokken maken.
De Rails kan je tijdens het leggen met punaises op z’n plek houden en dan verlijmen in een mooi bed van ballast grind. Punaises na het drogen verwijderen en de gaatjes opvullen en klaar. Echter klinkt het zo wel makkelijk.

Maar voor het makkelijke werk moet je toch Profi rails hebben hierop kan je staan zonder brokken te maken! En met de clips zet je het makkelijk in elkaar! Dus dat is sneller en makkelijker, en het kan tegen een stootje! Ook hoef je niet te knoeien met lijm en ballast. Maar voor die gemakken betaal je ook want Profi rails is ongeveer 2 maal zo duur als de Peco rails. (Hangt van de handelaar af)

Kortom ik heb nu een voorzetje gegeven voor je onderzoek en de rest moet je gewoon zelf even bekijken.
Bedenk wat je zoekt en wat het kosten mag. Kijk naar alle soorten en schrijf overzichtelijk op wat de voor en nadelen zijn van alle systemen kijk ook bij verschillende handelaren voor prijzen en hun ervaringen met de systemen.

Veel succes! en doe rustig aan!  ;)

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

deRossa

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
    • Zolderbaantje
Re: Nieuw baanplan
« Reactie #22 Gepost op: 28 juni 2006, 11:36:23 »
Ja, ik dacht l dat zal wel schelen qua prijs.. Dus dan dek ik dat het geen profiraisl meer word  ;D En die rails van Peco klinkt heel interesant. Ik wil ook niet dat het in een uurtje klaar is, daarvoor is de hobby niet vind ik, dan ishet zo snel klaar. Hoe zit dat eigenlijk met die aansluiting, de stroomdraad op de raisl van Peco, zaten er sluiven in de bielzen, en kon je daar het draad door doen, of was dit een ander merk?
En hoe zit het met die wisselaandrijving van Peco...(sorry dat ik zoveel vraag)

Ik Wil u nog eens hartelijk bedanken mmhajvth voor u uitleg die u al heeft gegeven! En ook al de anderen! :P
Modelbaantje, oog voor het detail! - deRossa | H0 | Tijdperk II/III | Website: Er komt een nieuwe!-

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Nieuw baanplan
« Reactie #23 Gepost op: 28 juni 2006, 12:21:09 »
Maakt niet uit dat je veel vraagt doe ik ook op z'n tijd  ;D

Omdat ik zelf nog naar Peco aan het kijken ben weet ik niet precies hoe het aansluiten van draden moet maar wellicht kan de volgende site je meer vertellen over Peco
www.funkyrail.nl
Hier kan je ook info vinden over wisselaandrijving.
Voor mij staat al vast dat ik het systeem ga gebuiken dat je op deze site kan vinden
www.floodland.nl/trein

Met vriendelijke groet,

Mark
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2006, 12:24:12 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

deRossa

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
    • Zolderbaantje
Re: Nieuw baanplan
« Reactie #24 Gepost op: 28 juni 2006, 16:30:32 »
Ok ik heb even gekeken!
Kan ik trouwens gewoon fleischmann trafo op peco rails aansluiten?
En hoe zit het met die wissels. Heb even gekeken naar dat draad, dat vond ik toch ooknog wel duur. 26 euro voor 10 meter ofzo, weet niet precies meer, maar zoveel hoef je toch noit te gebruiken!... En er moet ook ene plaatje met een spoel ofzo bij die wissel, om hem aan te drijven, hoe duur is dit?

En wat ik ook afvraag in wintrack kan een baanplan geteknd worden, en dan krijg je het ook in 3d? maat heeft dit programma wel peco rails?
Modelbaantje, oog voor het detail! - deRossa | H0 | Tijdperk II/III | Website: Er komt een nieuwe!-

MBZE_Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re: Nieuw baanplan
« Reactie #25 Gepost op: 28 juni 2006, 16:38:00 »
Ik heb wintrack en winrail gehad en heb nu alleen nog maar winrail omdat die mij voorkeur heeft

Winrail heeft Peco rails code H0: 100 en 75, N: 80 en 55

Als je wilt kan ik thuis wintrack wel opnieuw installeren om je te vertellen of wintrack ze ook heeft stuur dan even PM

Erik.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Nieuw baanplan
« Reactie #26 Gepost op: 28 juni 2006, 16:42:56 »
Citaat
Kan ik trouwens gewoon fleischmann trafo op peco rails aansluiten?
ja
Citaat
En hoe zit het met die wissels. Heb even gekeken naar dat draad, dat vond ik toch ooknog wel duur.
Telefoon draad of een UTP kabel strippen werkt net zo goed.
Citaat
.. En er moet ook ene plaatje met een spoel ofzo bij die wissel, om hem aan te drijven, hoe duur is dit?
Bij de conrad zijn ze redelijk voordelig
Ondergronds is het mooist maar deze kost  16,95
artikelnummer: 213460 - 8A
De andere kost slechts 5,95
artikelnummer: 219999 - 8A

deRossa

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
    • Zolderbaantje
Re: Nieuw baanplan
« Reactie #27 Gepost op: 28 juni 2006, 16:46:56 »
Telefoon draad of een UTP kabel strippen werkt net zo goed.

Ja maar ik bedoel dat geheugendraad...krimpt telfoondaad ook?
Modelbaantje, oog voor het detail! - deRossa | H0 | Tijdperk II/III | Website: Er komt een nieuwe!-

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Nieuw baanplan
« Reactie #28 Gepost op: 28 juni 2006, 16:50:20 »
ah, nee, gelukkig doet telefoonkabel dat niet ;D

deRossa

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
    • Zolderbaantje
Re: Nieuw baanplan
« Reactie #29 Gepost op: 28 juni 2006, 16:51:55 »
heb even gezien...

artikelnummer: 219999 - 8A an die niet onder het rails zeg maar? jawel toch...Heeft iemand met deze ervaring?
Modelbaantje, oog voor het detail! - deRossa | H0 | Tijdperk II/III | Website: Er komt een nieuwe!-