Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: Wintersporttrein 1984  (gelezen 17100 keer)

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:Wintersporttrein 1984
« Reactie #15 Gepost op: 28 februari 2012, 07:11:50 »
Oh? En heeft 't Volk toevallig foto's?

Uwe poezigheid; uw wens is mijn bevel  ;D

Van Reizezugwagen.eu

Dennis

  • Gast
Re:Wintersporttrein 1984
« Reactie #16 Gepost op: 28 februari 2012, 08:23:07 »
Mooie set Dennis! Ook de prijs is nog redelijk te noemen.
Ik wil je niet teleurstellen maar ik vond in dit topic de tekortkomingen en misschien wel foutjes van de aangeboden set.

zie: http://www.worldrailfans.info/forum/viewtopic.php?f=28&t=10577

Heb voor dit type rijtuigen niet zoveel verstand van, dus misschien dat het wel meevalt?

Jeroen



Jeroen,

Ik zelf heb ook niet zoveel verstand van deze rijtuigen.
Zonder de link had ik van de mankementen niets geweten. :P
Ik verwacht dat het wel meevalt en misschien zijn de bodems wel te wisselen?
Dat de lampen verkeerd zitten......dat zal mij niet opvallen.

Mijn treinen hoeven niet perfect te zijn.
Als ik maar een mooi tijdsbeeld in de vitrine kan zetten.
En naar mijn mening lukt dat aardig met deze modellen (y)


De set 46073 van LS waar Floris aan refereert is mooi. (y)
Maar daar zit een Bcm246 en een Bcm243 in.
In hoeverre de Bcm 246 daadwerkelijk in deze treinen werd ingezet is mij nog niet helemaal duidelijk.
De Bcm246 is van 1980, en volgens zeggen werden alleen de oudere Bcm`s ingezet in het reisbureau verkeer....

Grtn,
Dennis



en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Wintersporttrein 1984
« Reactie #17 Gepost op: 28 februari 2012, 10:08:42 »
Dennis,

De kritiek lijkt zich te richten op de beide WLABmh's, en dan met name de schortplaten: Roco zou de schortplaten hebben omgewisseld en de sluitlichten op een onjuiste plek hebben aangebracht. Afgaand op de fabrieksfoto van Roco lijkt het e.e.a. wel mee te vallen, maar de schrijver van de kritiek stelt dat de uitgeleverde set afwijkt van de getoonde fabrieksfoto. Wellicht zijn er wel foto's van uitgeleverde sets op internet te vinden? Voor jouw wens tot het neerzetten van een tijdbeeld zouden het wat mij betreft geen onoverkomelijke fouten zijn. Maar ja, ben geen klinknagelteller en ik rij zelf met een stammetje onjuiste ICK's...  ;)

Zodra je nieuwe set binnen is, laat eens wat foto's zien. Het lijken me mooie rijtuigen, ben er benieuwd naar!

Groeten, Geoffrey


Dennis

  • Gast
Re:Wintersporttrein 1984
« Reactie #18 Gepost op: 28 februari 2012, 10:51:50 »
Ik begreep dat de blauwe schortplaten had van een 175 en de rode schortplaten van een 174...
Terwijl dit andersom hoort te zijn ???

Ik ga het zien, mijn pakket is onderweg volgens de DHL site (y)

Uiteraard laat ik wat plaatjes zien ;D

Grtn,
Dennis

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re:Wintersporttrein 1984
« Reactie #19 Gepost op: 28 februari 2012, 12:11:41 »


Oh wat mooi... Echt! (y) Zijn deze al verkrijgbaar of alweer uitverkocht?

Met dank voor het plaatsen!
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Gert1

  • Gast
Re:Wintersporttrein 1984
« Reactie #20 Gepost op: 28 februari 2012, 12:19:51 »
De status staat op leverbaar. Zit in een set van twee modellen (een Bcm 243 en een Bcm 246).
Kijk maar: http://www.reisezugwagen.eu/?p=9755

mvg,
Gert


PS: Er zitten wel koersborden van de AlpenSeeExpress op...

Dennis

  • Gast
Re:Wintersporttrein 1984
« Reactie #21 Gepost op: 29 februari 2012, 16:58:04 »


Zo de set is binnen.
Hierbij twee plaatjes van de modellen war het om gaat.
Ook al zullen ze niet helemaal perfect zijn..... ik ben er blij mee.

Denk alleen dat ik het dak van de rode donker ga spuiten.

Nu wachten op de rest van de samenstelling.

Grtn,
Dennis

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Wintersporttrein 1984
« Reactie #22 Gepost op: 01 maart 2012, 10:23:43 »
@ Dennis:

Die rijtuigen zien er niet verkeerd uit, mooie set! Ik zou niet zo'n probleem maken van de genoemde foutjes, zeker omdat je de set met flink wat korting t.o.v. de adviesprijs hebt kunnen aanschaffen. Er zit ook nog een groen ligrijtuig bij, toch? Wat betreft het spuiten van het dak van het rode rijtuig: let er op dat de grijze kleur zoals op de foto in de startpost het gevolg is van vervuiling. De daken van die rijtuigen waren niet standaard donkergrijs, ook rode TEN-rijtuigen hadden oorspronkelijk een wit dak.

@ slaaprijtuigenkenners:
Is dat blauwe Roco-rijtuig nou een omgespoten U-Hansa of gaat het om een latere WLABmh met steildach? Roco heeft zoveel varianten van in de jaren '50 en '60 in West-Duitsland gebouwde slaaprijtuigen uitgebracht, dat ik door de bomen het bos even niet meer zie: U-Hansa, WLABmh33, WLABmh174, WLABmh175...

Groeten, Geoffrey


Dennis

  • Gast
Re:Wintersporttrein 1984
« Reactie #23 Gepost op: 01 maart 2012, 10:32:59 »
Ik zal eerst nog wat info inwinnen betreffende de kleur van het dak (y)

De blauwe is een WLABmh174 en de rode een WLABmh175.
In de set zat inderdaad ook nog een groene Bm, deze zal ook een plek krijgen in de trein.

Ben nu alleen nog erg benieuwd naar de verdeling Bm en Bcm in de trein ???

Grtn,
Dennis

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2575
Re:Wintersporttrein 1984
« Reactie #24 Gepost op: 01 maart 2012, 13:09:09 »
Prachtige rijtuigen Dennis!  (y) Het plaatje van Roco toont het blauwe WLABmh rijtuig met blauw dak. Goed dat Roco dit achteraf blijkbaar gecorrigeerd heeft naar een wit dak. Dat past ook beter in het tijdperk van de set samen.

Jeroen
We're all riders on this train.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Wintersporttrein 1984
« Reactie #25 Gepost op: 01 maart 2012, 13:29:26 »
@ Dennis:

Als ik af ga op mijn herinneringen van de Alpen Express in begin jaren '90, dan was er een evenredige verdeling tussen het aantal Bm's en Bcm's. In de Bm's bevonden zich de goedkoopste plekken in de trein, want zitplaats. In de Bcm werden 's avonds de bedden uitgeklapt, zodat je liggend de nacht door kon komen en in de ochtend 'uitgerust' op de plek van bestemming kwam. De plekken in de slaaprijtuigen vormden de bovenkant van het prijssegment, wat minder populair was en waardoor er dus verhoudingsgewijs minder rijtuigen van in een trein bevonden. Verder waren er verschillen in treinlengte gedurende het seizoen. Aan het begin en einde waren de treinen korter, in het 'hoogseizoen' werden het van die lange slepen.

De plekken in de Bm en Bcm waren door hun lagere prijzen de meest aantrekkelijke, en dus ook het meest geboekt. Volgens mij werd het aantal rijtuigen bij het gereed maken van de trein te Leidschendam nog aangepast op het aantal verkochte plaatsen, dus varieerde de samenstelling per trein. Wèl zie ik in het plaatje van jouw startpost dat er twee slaaprijtuigen zijn opgenomen, wat meestal een indicatie is voor een lange trein uit het hoogseizoen. Wil je deze trein exact nabootsen, dan zul je nog wel wat extra Bm's en Bcm's er bij moeten verzamelen.

Ik zou de samenstelling beperkt houden: 2x WLABmh, 2x Bcm, 1x Buffetrijtuig en 2x Bc. Dan praat je in de praktijk over een trein van ruim 2,10 meter exclusief loc... De vraag is echter waar je het buffetrijtuig vandaan gaat halen, want de BNL-actie van Mispoes is afgelopen. Wellicht dat er zo nu en dan een Duits barrijtuig meereed?

Groeten, Geoffrey

Dennis

  • Gast
Re:Wintersporttrein 1984
« Reactie #26 Gepost op: 01 maart 2012, 15:24:20 »
@Geoffrey,

De trein die ik wil samenstellen mag 11 rijtuigen lang zijn, groter is mijn vitrine niet ;D
Ondertussen stond ik in contact met Otto Dijkstra over dit soort treinen.
Onderstaand bericht kwam vanmiddag binnen;


Dennis,
D561/562 kom ik niet tegen.

De drgl/vrm van 29 mei 1983 – 2 juni 1984 vermeldt andere treinnummers. Het forfaitaire vervoer zat in vijfcijferige reeksen.
Bijvoorbeeld Bergland-/Hotelplan Expres (tbv Hotelplan, NRV/LL en Bicentra )
D13215 zat 25/6-13/8 Den Haag CS (v. 18.17) – Innsbruck (a. 8.41)
D 13214 ma 4/7-22/8 Innsbruck (v. 19.25) – Den Haag CS (a. 10.02)

Bestemmingen
Villach, Zell am See, Kitzbühel, Innsbruck, Brig , Chur.

Ten behoeve van Bergland-Hotelplan, Mediterraneo en Tramontana:
26 Bcm 10 vd DB met 60 plaatsen en een gewicht van 39 ton
5 winter WLABm Pool DB (DSG) 55 ton
1 zomer WRM NS 42 ton
1 zomer WRm NS(C) 42 ton
4 winter WRm NS (C) 42 ton

Kennelijk werden ze naar behoefte opgedeeld, een exacte plaats geeft het C7512 III (VRM III) niet meer. Wel wordt aangegeven dat een Bergland Expres niet langer mag zijn dan 15 rijtuigen.
Er staat verder: Definitieve samenstelling wordt voor elke week per asv. (+/- 10 dagen voor vertrek) bekend gemaakt.

Dan blijft over de samenstellingen te bepalen aan de hand van foto’s.
Succes,


Jammer dat er geen grijpbare VRM met een samenstelling is.
Maar het geeft wel de vrijheid die leuk is en die het makkelijk kan maken (y)

Nu hoef ik ook niet perse een bergland te maken.
Voor deze trein baseer ik mij graag op de als eerste getoonde foto (y)

De komende tijd ebay e.d.d maar eens in de gaten houden voor Bm en Bcm rijtuigen.
Helaas worden de O/B rijtuigen het minst aangeboden.... daar heb ik er nog wel wat van nodig.

vraag is ook kan ik een Bcm246 inzetten, zo ja dan bestel ik denk ik de LS set erbij (y)

Buffet rijtuig is geen probleem.
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik er nog twee mocht bestellen (y)

Mocht iemand nog foto`s uit begin jaren 80 hebben/weten... graag
Hoe meer info des te beter.

@Jeroen,

Als ik naar de foto die jij noemde kijk in de jaren 80 bij ns in kleur.
Dan hou ik het dak van de rode WLAB ook wit (y)

Grtn,
Dennis

Jean-Pierre

  • Offline Offline
  • Berichten: 296
    • flickr fotopagina
Re:Wintersporttrein 1984
« Reactie #27 Gepost op: 01 maart 2012, 16:32:08 »
Ik heb vanaf winter 81/82 tot aan het einde de wintertreinen rond Den Haag gefotografeerd. Helaas heb ik geen werkende diascanner meer, dus met plaatjes kan ik voorlopig niet helpen. De samenstelling van de treinen werd elke week opgenomen in de "Dagstaat Den Haag Centraal". Daarin waren ook de afwijkende lokomlopen vermeld. Als ik die ooit weer vind, zal ik ze scannen.

groet,
Jean-Pierre

Dennis

  • Gast
Re:Wintersporttrein 1984
« Reactie #28 Gepost op: 01 maart 2012, 16:43:51 »
Ik heb vanaf winter 81/82 tot aan het einde de wintertreinen rond Den Haag gefotografeerd. Helaas heb ik geen werkende diascanner meer, dus met plaatjes kan ik voorlopig niet helpen. De samenstelling van de treinen werd elke week opgenomen in de "Dagstaat Den Haag Centraal". Daarin waren ook de afwijkende lokomlopen vermeld. Als ik die ooit weer vind, zal ik ze scannen.

groet,
Jean-Pierre


Hier ben ik bijzonder benieuwd naar (y) (y)

Grtn,
Dennis

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re:Wintersporttrein 1984
« Reactie #29 Gepost op: 01 maart 2012, 16:54:51 »


Als ik mij niet vergis zat dit rijtuig aan kop van één van de laatste (zo niet dè laatste) Hotelplan Express getrokken door een 1000. Ik dacht dat het de 1009 betrof op 26-02-1982 te Gvc, foto staat in één van de 3 bekende liggende A4-boeken.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.