Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MOVisser
Vandaag om 22:53:48
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 22:44:42
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
Vandaag om 22:37:32
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
Vandaag om 21:50:59
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door 741230
Vandaag om 21:24:01
Wat was jullie allereerste loc? door Frans v H
Vandaag om 21:18:25
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 21:15:19
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
  

Auteur Topic: Een opnieuw beginnende treinliefhebber  (gelezen 1703 keer)

daco

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Een opnieuw beginnende treinliefhebber
« Gepost op: 22 February 2012, 14:43:59 »
Mijn vraag is de volgende

Is er een schema dat aangeeft hoe twee treinen om en om kunnen vertrekken op een parallel spoor dat voorzien is van twee elektrisch bestuurbare wissels.
Concreet er vertrek een trein. Hij maakt zijn "rondje" en komt dan op hetzelfde spoor aan waar hij vertrokken is en stopt. Daarna vertrek een trein op een parallelspoor en maakt in principe hetzelfde "rondje".
Ik rijd met Fleischmann met analoge besturing
Ik zie jullie oplossingen (schema's) graag tegemoet

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re: Een opnieuw beginnende treinliefhebber
« Reactie #1 Gepost op: 22 February 2012, 15:39:05 »
Ik wou dit vroeger ook doen (ik rij inmiddels digitaal en zo heb je deze problemen niet) en had zoiets ontwikkeld (weet niet meer precies)


Bij dit systeem vervangt de rijspanning de constante spanning van de trafo

De rijspanning moet op de afbeelding of helemaal links of helemaal rechts aangesloten worden.

Op beide sporen is een stuk stroomloos spoor (insnedes maar 2 of 3mm van elkaar zetten)

Bij beide wissels zijn de draadbruggen verwijderd. Ze staan zo dat spoor spoor 1 wordt bereden zonder dat de linker wissel wordt opengereden (allebei rechtdoor dus). Als er een trein van rechts aan komt komt hij op een gegevenmoment op het stroomloze stuk A. De wielen van de trein zorgen voor een kort stroompje op dit stuk. Hierdoor ontstaat er een stroomkring (rode draad) die ervoorzorgt dat beide wissels worden omgezet. Hierdoor wordt spoor 1 stroomloos en komt de trein op spoor 1 tot stilstand. Tegelijkertijd komt er stroom te staan op spoor 2 waardoor de trein daarop in beweging komt.

Deze trein komt uiteindelijk na een rondje te hebben gereden weer terug op spoor 2 en zorgt ervoor dat stuk B onderstroom komt te staan. Hierdoor ontstaat er een stroomkring die ervoorzorgt dat de twee wissels worden omgezet. spoor 2 wordt stroomloos en de trein erop valt stil. Spoor 1 komt weer onder stroom te staan en de trein daarop komt in beweging. Enz...

Nadeel van dit systeem is dat je niet meer spanning op de rails mag zetten dan de wisselmotoren kunnen verdragen. Ook mag er niet te weinig spanning op de rails staan omdat de treinen dan zo langzaam gaan dat ze gewoon stilvallen op de stroomloze stukken.

Nogmaals ik weet niet meet precies hoe het zat. Ik ben totaal geen expert hier in. Andere BNLS ers zullen het maar even moeten controleren. misschien klopt er helemaal niets van

Mvg
Paul

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Een opnieuw beginnende treinliefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 22 February 2012, 15:53:18 »
Volgens is Jaap een kei in dit soort analoge schakelingen. Ik heb dit vroeger ook wel eens gedaan met 'zelfdenkende' wissels van Flm (wel het draadbrugje verwijderen) en een reedcontactje tussen de rails (en een magneetje onder de loc of de eerste wagon). Het staat me bij dat in de gebruiksaanwijzing van Flm-wissels hiervoor een heel simpel schema staat.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

daco

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re:Een opnieuw beginnende treinliefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 25 February 2012, 08:09:13 »
Bedankt voor de twee oplossingen
« Laatst bewerkt op: 25 February 2012, 08:11:51 door daco »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Een opnieuw beginnende treinliefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 25 February 2012, 08:16:30 »
Hier een beschrijving van het inhaalspoor: http://modeltreinbaan.nl/?p=1895
Hier nog een uitgebreidere versie: http://modeltreinbaan.nl/?p=5803

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl