Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Huup
Vandaag
om 11:16:19
Station Roodeschool
door
Huup
Vandaag
om 11:13:55
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 11:11:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
Vandaag
om 11:11:47
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E
door
ronaldvd2000
Vandaag
om 11:03:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 10:40:39
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025
door
MOVisser
Vandaag
om 09:57:16
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
roco
Vandaag
om 09:04:32
info gezocht over ETS aandrijfunits
door
Riest AG
Vandaag
om 08:55:12
Show je werkplek
door
Ronald Halma
Vandaag
om 07:04:49
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling??
door
jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896
door
grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025.
door
Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn
door
Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025
door
barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217
door
Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht
door
Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig
door
Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen
door
Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens
door
j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013
door
Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
07 October 2025, 16:49:12
't Boemeltje
door
RobVille
07 October 2025, 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Pauldg
07 October 2025, 15:33:53
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Een opnieuw beginnende treinliefhebber
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Een opnieuw beginnende treinliefhebber (gelezen 1719 keer)
daco
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 5
Een opnieuw beginnende treinliefhebber
«
Gepost op:
22 February 2012, 14:43:59 »
Mijn vraag is de volgende
Is er een schema dat aangeeft hoe twee treinen om en om kunnen vertrekken op een parallel spoor dat voorzien is van twee elektrisch bestuurbare wissels.
Concreet er vertrek een trein. Hij maakt zijn "rondje" en komt dan op hetzelfde spoor aan waar hij vertrokken is en stopt. Daarna vertrek een trein op een parallelspoor en maakt in principe hetzelfde "rondje".
Ik rijd met Fleischmann met analoge besturing
Ik zie jullie oplossingen (schema's) graag tegemoet
Gelogd
NS6400
Rangeerprediker
Offline
Berichten: 1464
Re: Een opnieuw beginnende treinliefhebber
«
Reactie #1 Gepost op:
22 February 2012, 15:39:05 »
Ik wou dit vroeger ook doen (ik rij inmiddels digitaal en zo heb je deze problemen niet) en had zoiets ontwikkeld (weet niet meer precies)
Bij dit systeem vervangt de rijspanning de constante spanning van de trafo
De rijspanning moet op de afbeelding of helemaal links of helemaal rechts aangesloten worden.
Op beide sporen is een stuk stroomloos spoor (insnedes maar 2 of 3mm van elkaar zetten)
Bij beide wissels zijn de draadbruggen verwijderd. Ze staan zo dat spoor spoor 1 wordt bereden zonder dat de linker wissel wordt opengereden (allebei rechtdoor dus). Als er een trein van rechts aan komt komt hij op een gegevenmoment op het stroomloze stuk A. De wielen van de trein zorgen voor een kort stroompje op dit stuk. Hierdoor ontstaat er een stroomkring (rode draad) die ervoorzorgt dat beide wissels worden omgezet. Hierdoor wordt spoor 1 stroomloos en komt de trein op spoor 1 tot stilstand. Tegelijkertijd komt er stroom te staan op spoor 2 waardoor de trein daarop in beweging komt.
Deze trein komt uiteindelijk na een rondje te hebben gereden weer terug op spoor 2 en zorgt ervoor dat stuk B onderstroom komt te staan. Hierdoor ontstaat er een stroomkring die ervoorzorgt dat de twee wissels worden omgezet. spoor 2 wordt stroomloos en de trein erop valt stil. Spoor 1 komt weer onder stroom te staan en de trein daarop komt in beweging. Enz...
Nadeel van dit systeem is dat je niet meer spanning op de rails mag zetten dan de wisselmotoren kunnen verdragen. Ook mag er niet te weinig spanning op de rails staan omdat de treinen dan zo langzaam gaan dat ze gewoon stilvallen op de stroomloze stukken.
Nogmaals ik weet niet meet precies hoe het zat. Ik ben totaal geen expert hier in. Andere BNLS ers zullen het maar even moeten controleren. misschien klopt er helemaal niets van
Mvg
Paul
Gelogd
Ruud K
Offline
Berichten: 12179
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Een opnieuw beginnende treinliefhebber
«
Reactie #2 Gepost op:
22 February 2012, 15:53:18 »
Volgens is Jaap een kei in dit soort analoge schakelingen. Ik heb dit vroeger ook wel eens gedaan met 'zelfdenkende' wissels van Flm (wel het draadbrugje verwijderen) en een reedcontactje tussen de rails (en een magneetje onder de loc of de eerste wagon). Het staat me bij dat in de gebruiksaanwijzing van Flm-wissels hiervoor een heel simpel schema staat.
Groet,
Ruud
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
daco
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 5
Re:Een opnieuw beginnende treinliefhebber
«
Reactie #3 Gepost op:
25 February 2012, 08:09:13 »
Bedankt voor de twee oplossingen
«
Laatst bewerkt op: 25 February 2012, 08:11:51 door daco
»
Gelogd
JaJo
Offline
Berichten: 11132
Spoor-0 & Spoor-1
Re:Een opnieuw beginnende treinliefhebber
«
Reactie #4 Gepost op:
25 February 2012, 08:16:30 »
Hier een beschrijving van het inhaalspoor:
http://modeltreinbaan.nl/?p=1895
Hier nog een uitgebreidere versie:
http://modeltreinbaan.nl/?p=5803
Groet Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Een opnieuw beginnende treinliefhebber