Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 18:51:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 18:50:58
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 18:48:57
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 18:48:54
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 18:46:14
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 18:42:48
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:59:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door ArjanB
Vandaag om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
  

Auteur Topic: DBS 1600 in DB-rode kleurstelling  (gelezen 62560 keer)

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:DBS 1600 in DB-rode kleurstelling
« Reactie #240 Gepost op: 05 April 2012, 21:02:45 »
Pff.. Had ik net besloten dat mijn baan 2010/2011 zou worden  ;D ::)

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:DBS 1600 in DB-rode kleurstelling
« Reactie #241 Gepost op: 06 April 2012, 20:55:22 »
En vandaag reed de nog lekker glimmende 1615 de unit cargo trein uit Sittard naar Kijfhoek  (y)

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:DBS 1600 in DB-rode kleurstelling
« Reactie #242 Gepost op: 06 April 2012, 21:11:46 »
Voorste stroomafnemer op ?

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2091
Re:DBS 1600 in DB-rode kleurstelling
« Reactie #243 Gepost op: 06 April 2012, 21:13:04 »
Ketelwagens?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8569
  • Spoor N
Re:DBS 1600 in DB-rode kleurstelling
« Reactie #244 Gepost op: 06 April 2012, 21:14:04 »
Duitse regel?

Het is pas iets van de laatste jaren.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:DBS 1600 in DB-rode kleurstelling
« Reactie #245 Gepost op: 06 April 2012, 21:15:30 »
Timtrein, ooit van DSM gehoord ?

Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
  • Yes we can!
Re:DBS 1600 in DB-rode kleurstelling
« Reactie #246 Gepost op: 06 April 2012, 21:18:46 »
Voorste panto op heeft waarschijnlijk iets te maken met die ketels/tanks die er achter hangen met adr borden erop.
Uit voorzorg met een eventuele vonkenregen wordt de afstand vergroot tot het mogelijke ontbrandings gevaar.
Maar is volgens mij wel een duitse regel, de oude 139,140,150 en 151ers reden/rijden ook zo.
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:DBS 1600 in DB-rode kleurstelling
« Reactie #247 Gepost op: 06 April 2012, 21:32:34 »
Dat verhaal van het ontbrandingsgevaar heb ik ook wel eens gehoord, maar ik mag hopen dat dat een broodje aap is. Wanneer dat risico inderdaad dusdanig is dat deze maatregel nodig is, lijkt het me onverantwoord dat elocs nog ketelwagens mogen trekken.
Een andere versie, in mijn ogen ook veel plausibeler, is dat die vonken beschadegingen kunnen veroorzaken. Bij  ketelwagens die regelmatig gekeurd moeten worden, wil je dat niet. En bij nieuwe auto's wil je dat ook niet, dus ook daar de voorste stra op in Duitsland.

Huub

Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
  • Yes we can!
Re:DBS 1600 in DB-rode kleurstelling
« Reactie #248 Gepost op: 06 April 2012, 21:36:05 »
Dat vonkenregen verhaal heb ik gehoord van de oude hondekoppen met de brand vatbare vouwbalgen.
En dacht het ook eens op een duits forum te hebben gelezen... :-\
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2091
Re:DBS 1600 in DB-rode kleurstelling
« Reactie #249 Gepost op: 06 April 2012, 22:07:14 »
Het heeft inderdaad met eventuele vonken te maken; voorste stra op zie je erg vaak als erachter een tweede loc hangt (ruiten), van die huifwagens voor staal, ketelwagens etc.

Ed van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re:DBS 1600 in DB-rode kleurstelling
« Reactie #250 Gepost op: 06 April 2012, 22:11:19 »
geen optie om een losse wagon tussen lok en ketelwagens te hangen?

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:DBS 1600 in DB-rode kleurstelling
« Reactie #251 Gepost op: 06 April 2012, 22:12:09 »
Ik geloof die vonken wel, maar ik geloof niet dat het bij ketelwagens, en zeker bij gasketelwagens, om het brandgevaar gaat, maar zoals gezegd om beschadigingen te voorkomen.

Huub

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1241
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re:DBS 1600 in DB-rode kleurstelling
« Reactie #252 Gepost op: 06 April 2012, 22:31:20 »
Bij autotreinen is ook altijd de voorste panto omhoog (in duitsland).

Hier in een folder van fleischmann staat het ook, bij gevaarlijke stoffen
is moet de voorste panto onhoog, is daar een regel.

Bij onbeladen treinen weet ik het niet, heb ook al keteltreinen gezien met de achterste panto omhoog.

http://www.fleischmann-ho.nl/publicaties/productinfo/downloads/120jaarfleischmann/120jflm-03.pdf

groeten, wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re:DBS 1600 in DB-rode kleurstelling
« Reactie #253 Gepost op: 06 April 2012, 22:36:14 »
Was inderdaad voorschrift maar is een aantal jaren geleden komen te vervallen. Dit omdat vele moderne e-locs maar 1 stroomafnemer hebben dus er weinig keus is. De ketel-uc uit DSM met voorste stra is dan ook eerder uitzondering dan regel. Ik heb hem al tig keer op de foto en vrijwel altijd met achterste stra, ook als er ketelwagens aan de loc hingen.
Voor grootspoorfoto's zie site

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
DB 1611 in rode kleurstelling
« Reactie #254 Gepost op: 23 April 2012, 19:17:11 »
En de volgende is............................de 1611. (vandaag op Sloe)

Ik heb geen donorlok meer anders....
Ziet er toch wel gelikt uit vind ik.
groet, Albert.