Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 15:12:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:04:11
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 14:59:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Piko 2200 (52868)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:49:03
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 14:13:29
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:57:53
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 13:53:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
  

Auteur Topic: Boxtel - Veghel - (Uden)  (gelezen 53391 keer)

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #165 Gepost op: 28 januari 2022, 09:48:27 »
@simonST/Spoorzeven; klopt wat jullie zeggen :) Er heeft inderdaad ook in een ver verleden eerder een stalen D in Veghel gestaan. Die was blauw. Ik weet niet wat er toen in heeft gezeten. Er waren toen ook allerlei initiatieven om iets te gaan doen. Da's echter voor mijn tijd.

Het mooie nu is dat er iedere keer al kleine stapjes worden gezet. Zo wordt de collectie iedere keer een klein beetje uitgebreid en wordt het spoor aangepakt. Terugzetten van originele wisselstellers, plaatsen stootblokken, etc. Vanwege een connectie die ik heb met iemand van Strukton heb ik hier een actieve bijdrage in kunnen leveren. Er gebeurt nu dus daadwerkelijk wat. Steeds meer mensen raken betrokken en enthousiast. In een sessie bij de gemeente waar ik zelf bij aanwezig was is een plan neergelegd voor het stuk tot aan Zuid-Willemsvaart. Net als bij alle planvorming gaat er veel tijd overheen voor er duidelijkheid komt. Kwestie van afwachten. Meld je gewoon vrijblijvend aan op https://www.facebook.com/groups/1858450410834641/about/ . Zo blijf je op de hoogte van al het nieuws en als we straks meer mensen nodig hebben om bepaalde klusjes te verrichten dan zullen we daar t.z.t. ook een oproep plaatsen. Eerst maar eens alle ontwikkelingen afwachten. De gemeente is nu aan zet.

Sporlijn Úje

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #166 Gepost op: 28 januari 2022, 09:50:12 »
Misschien wel leuk een schrijven van destijds.











Freddy

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 338
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #167 Gepost op: 28 januari 2022, 20:23:27 »
Grappig om te lezen dat het aan de kant van Veghel zelf super loopt met de spoorlijn. Heb zojuist vernomen dat de club aan de andere kant van het kanaal vanaf 1 maart de stekker eruit trekt.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #168 Gepost op: 29 januari 2022, 11:22:01 »
Over welke cub spreek je dan?

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #169 Gepost op: 29 januari 2022, 14:19:54 »
Heel lang geleden heb ik een aantal maanden stage gelopen bij de Mars fabrieken op de chocolade afdeling tijdens de opbouw van de Raider productielijn wat later de Twix is gaan heten.
Ik woonde toen in Den Bosch en kon dagelijks meerijden met een medewerker van Mars want met het OV was het toen een ramp om daar te komen.
Alleen een enkele keer als ik niet mee kon rijden dan kon ik soms gebruik maken van een andere lift of ging toch met de bus maar die zette mij dan af op de weg van Den Bosch naar Veghel bij de spoorhefbrug.
Als ik daar dan stiekem de hefbrug overliep kon ik redelijk snel bij de Mars komen.
Het "misdrijf" is al heel lang verjaart dus ik kan het hier nu wel opbiechten.  :)
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 338
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #170 Gepost op: 29 januari 2022, 18:22:28 »
Stichting Spoorlijn Boxtel-Wesel, in een aantal reacties terug is deze naam hier al gevallen.

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 338
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #171 Gepost op: 31 januari 2022, 21:52:29 »

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1355
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #172 Gepost op: 31 januari 2022, 22:33:35 »
Ik heb die FB pagina bekeken , en heb daar grote vraagtekens bij , te meer omdat men vaag doet over eigen matrieel en meer van dat soort dingen , in hoeverre moet je zoiets serieus nemen ,ik wist van het bestaan van deze stichting niets af .Sterker nog , ik ben deze omgeving voor een deel opgegroeid.
Men zal heus wel goede bedoelingen hebben gehad maar het komt allemaal niet of net over , omdat men er te makkelijk over denkt over bepaalde zaken.
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2022, 22:50:31 door Reeks77 »

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #173 Gepost op: 31 januari 2022, 23:03:40 »
De stichting gaat zichzelf opheffen
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 338
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #174 Gepost op: 01 februari 2022, 22:47:01 »
@Reeks 77,

Misschien moet je wellicht nog eens in je geheugen gaan graven want in #104 toen ook ik het was die het over deze stichting had in dit topic, heb je zelf nog gereageerd.

Voordat er allerlei conclusies getrokken worden, vraag het eerst want net als toen mag ik ook dit keer vragen beantwoorden hier op het forum mochten deze er zijn. Ik ben dan ook zeker bereid om antwoorden te geven maar gezien de omstandigheden waar de stichting in verkeerd, wel tot een bepaalde hoogte.

De opmerking over ''het vaag doen over eigen materieel'' is zeker terecht en heb ik ook gesteld toen ik het bericht voor de eerste keer las aan het bestuurslid wat overgebleven is voor de afhandeling. Het bericht op facebook had ik aangepast voordat het op facebook kwam omdat er zaken dubbel in stonden en te ingewikkeld uitgelegd werden. Ook stonden er zaken in die niet relevant waren.

MVG, Hielke1501

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #175 Gepost op: 02 februari 2022, 09:12:20 »
Hi all,

Wat er in het verleden allemaal wel of niet gedaan is, is voor nu eigenlijk niet meer relevant. Laten we die discussie parkeren :)
Voegt niet zoveel meer toe namelijk.

Voor het stuk spoor in Veghel lopen nu genoeg trajecten om er een leuke herbestemming aan te geven. Heb je een keer interesse om te komen kijken dan kan dat op woensdagmiddagen en zaterdagochtenden (dan zijn de vrijwilligers aan het werk). Voor het stuk spoor aan de overzijde van de Zuid-Willemsvaart tot aan Boxtel weet ik alleen dat er dus plannen zijn om een deel te gaan gebruiken voor railfietsen. Railfietsen zijn inmiddels aangekocht door Siemei. Inzet is om deze zomer daar te kunnen fietsen (gaat overigens om een klein gedeelte van Cafe Groenewoud tot Liempde). Als er ontwikkelingen zijn dan laat ik dat hier wel even weten.

gr
Teun

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #176 Gepost op: 02 februari 2022, 11:00:20 »
Ik heb die FB pagina bekeken , en heb daar grote vraagtekens bij , te meer omdat men vaag doet over eigen matrieel en meer van dat soort dingen , in hoeverre moet je zoiets serieus nemen ,ik wist van het bestaan van deze stichting niets af .Sterker nog , ik ben deze omgeving voor een deel opgegroeid.
Men zal heus wel goede bedoelingen hebben gehad maar het komt allemaal niet of net over , omdat men er te makkelijk over denkt over bepaalde zaken.
7 jaar stilte, en daarvoor alleen berichten over het aantal volgers...
Nee, het maakt niet echt indruk en wekt niet het idee dat er een concreet actief plan achter zat ;)

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 338
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #177 Gepost op: 02 februari 2022, 19:44:52 »
Veel bijzonders was er ook niet te melden maar de personen achter de facebook-pagina wilde die wel actief houden. Gesproken als onderdeel van de stichting.

Los van de stichting staan kennelijk zoals altijd de beste stuurlui aan wal die geen idee hebben wat er allemaal gedaan is en hoeveel moeite erin gestoken is. Even voor het beeld van Thom, o.a. het business plan heb ik zelf geschreven en gepresenteerd. Ook aan onderzoeken hebben wij ons steentje bijgedragen. En of er een concreet actief plan achter zat.

Dit gezegd hebbende sluit ik mij aan bij Teun. Helaas is ons Duits Lijntje avontuur bijna ten einde wat vooral voor mij persoonlijk toch even slikken is. Desondanks mag ik namens iedereen van Stichting Spoorlijn Boxtel-Wesel, Siemei heel veel geluk wensen met al hun activiteiten op deze prachtige spoorlijn.

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1355
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #178 Gepost op: 02 februari 2022, 20:15:48 »
Ik denk dat het overal niet anders is , als het gaat om  een museumlijn op te zetten , dezelfde hobbels ,gemeentes die dwarsliggen of  het niet begrijpen , al dat soort zaken dat hoor je of hoorde vaak genoeg.
Uiteindelijk komt er een kantelpunt , een plan B , of C , afhankelijk wat er nog mogelijk is .
Als je geen openheid naar derden wilt geven , kan die ander niet weten wat je eigenlijk wilt.
Het is geen schande om iets naar voren te brengen en in stappen uit te werken , dat is niet alleen in papier maar ook in de werkelijke praktijk zo .
Ik neem aan dat deze stichting ook heeft gekeken  en misschien kontakt heeft gelegd met andere rijdende musea´s .
Want van ervaringen kun je leren , vooral als je de hulp aangereikt krijgt van mensen met ervaring in dat soort zaken .
Wat ik me afvraag-vroeg , wat heeft het gedeelte van Duits lijntje mij te bieden als bezoeker wat een andere museumlijn niet heeft ?.
Wat maakt het uniek en wat maakt dat een bezoeker terug blijft komen ?.

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Boxtel - Veghel - (Uden)
« Reactie #179 Gepost op: 02 februari 2022, 22:34:05 »
Nog een kleine aanvulling van mijn kant; de activiteiten die nu in Veghel plaatsvinden worden gedaan onder de noemer van SIEMEI (Stichting Industrieel Erfgoed Meijerij). Zij bestaan al jaren en hebben al een groot museum op de Noordkade. Zij zetten zich in voor behoud van industrieel erfgoed. Dus niet alleen spoorgerelateerd. De activiteiten op het Veghels emplacement worden door vrijwilligers van dat museum uitgevoerd. Destijds gestart met de restauratie van de momumentale handbediende overweg maar daarna wilde men ook het rangeerterrein aanpakken en is er spoors materieel gekomen. Het is eigenlijk steeds groter geworden. Zij willen zelf het spoorse verleden van Veghel levend houden aangezien de spoorlijn veel voor Veghel heeft betekend. Daarom ontplooien ze dus deze initiatieven. Er wordt nu gesproken over een spoorpark en dat geeft ook wel de richting aan die men op wil. Als je in Veghel bent en geinteresseerd bent in de historie van het Duits lijntje dan zou je eens moeten gaan kijken. Het is/wordt echter geen VSM of iets dergelijks :). Denk zelfs dat er bijna nooit gereden gaat worden. Het is/wordt een park waar je de historie van het Duits lijntje kunt opsnuiven, waar een snelfietspad naast komt te liggen en waar ook voorzieningen gaan komen om iets te eten en te drinken voor passerende passanten en andere geinteressseerden. That's all. :)

Aan de andere kant van  Zuid Willemsvaart zal op een beperkt deel railfietsen worden ingezet. Simpelweg omdat de uitbater van een café daar wel brood in ziet. Is gewoon een toeristische activiteit die er in deze regio nog niet is. Voor de rest van de lijn verwacht ik ook helemaal niets. Ik houd me daar ook niet mee bezig. 

Kijk eens op http://tonspoor.blogspot.com/ voor het werk dat al is verzet en voor de laatste ontwikkelingen kan je je het best aanmelden op Vrienden van Veghels spoor facebook. :)
Er komt eigenlijk iedere week wel een update.