Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 20:02:23
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30

Auteur Topic: digitaal rijden  (gelezen 4092 keer)

nico99

• Offline Offline
digitaal rijden
« Gepost op: 13 February 2012, 13:57:13 »
Hallo allemaal,

Nu de zolder af is ga ik beginnen, ben al druk bezig met ontwerpen. Ik wil digitaal gaan rijden(gelijkstroom).
Ik heb mij hierin al redelijk verdiept middels de encyclopedie. Wat mij niet helemaal duidelijk is en wat ik graag zou willen is dat het schaduwstation volledig geautomatiseerd is en de baan zelf met de hand gereden wordt. Is dit mogelijk? Zo ja hoe kun je dit het beste aanpakken qwa materialen voordat ik allerlei spullen aanschaf die dan achteraf verkeerd of overbodig zijn.

Groeten van een digitale leek ???

Nico

nico99

• Offline Offline
Re:digitaal rijden
« Reactie #1 Gepost op: 13 February 2012, 14:11:57 »
Nog even een aanvulling. Het geautomatiseers rijden wil ik via koploper en als interface wil ik de INTELLIBOX II gaan gebruiken.

Alvast bedankt.

Gr Nico

henk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 13 February 2012, 14:41:58 »
In beginsel kan dat. Je bepaalt zelf op welk deel van de baan sprake is van geautomatiseerd treinverkeer en welke treinen daaraan deelnemen. Verder kun je treinen in en uit het geautomatiseerde verkeer halen.
Of dat ook praktisch is, is wat anders. Meestal gaat het dan om een geautomatiseerde baan, waarbij op een apart deel met de hand wordt gerangeerd. Dat is goed te doen, omdat er maar zo nu en dan een trein het geautomatiseerde deel van de baan wordt opgestuurd of juist wordt teruggehaald. Als er alleen een geautomatiseerd schaduwstation is, dan ben je vrijwel voortdurend bezig met uitwisselen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Brs

• Offline Offline
    • Mat'89
« Reactie #3 Gepost op: 13 February 2012, 15:00:57 »
Wat vooral belangrijk is om te beseffen, is dat bezetmelding alleen stroom detecteert. Het computerprogramma kan op basis van de stand van de wissels raden welke trein er in welk blok staat (aan de hand van het beginblok en de daaraan gekoppelde blokken).

Het is dus van groot belang dat alle wissels goed in je treinbesturingsprogramma staan en de aansluitende blokken ook.

Ik neem aan dat je in het handmatig te besturen deel ook wissels e.d. hebt. Je hebt dan twee mogelijkheden. Of je voorziet je hele baan van bezetmelding (wel prijzig, ca. 40 euro per 16 bezetmeldpunten) of je gebruikt alleen in je schaduwstation bezetmelding. Uit het schaduwstation rijden kan dan geheel automatisch, terug naar het schaduwstation moet je dan wel steeds vertellen welke trein op het bezetmeldpunt net voor het schaduwstation gaat.

GW

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 13 February 2012, 15:18:56 »
Wat je wilt is heel goed mogelijk. Ik heb dat zelf ingericht als volgt (met TrainController, maar dat kan met Koploper ongetwijfeld ook):

Ik laat met willekeurige intervallen een trein vanuit mijn schaduwstation aanbieden aan mijn "bovenbaan", vanaf links zowel als vanaf rechts; dat betekent dat ze ergens aan de grens van het schaduwstation en het zichtbare gedeelte tot stilstand komen (als je wilt kun je hier een sein neerzetten).

Vanaf dat punt kun je ze als treindienstleider met het controlevenster van je programma oppakken en bijvoorbeeld naar een spoor in je station leiden. Of, in het geval van een goederentrein, als machinist met een handregelaar oppikken en naar een rangeerterrein begeleiden en daar "op de hand" rangeren.

Als het werk van de trein op de "bovenbaan" klaar is, dan biedt ik ze aan aan het schaduwstation door ze in een "opvang-blok" aan de grens tussen bovenbaan en schaduwstation aan te bieden. Een altijd draaiend stukje van TrainController zorgt er voor dat elke trein die daar wordt aangeboden netjes naar een vrije plek in het schaduwstation wordt geleid.

En dan draait'ie weer mee in het hele circus.

Leuk om te doen!

Succes,

Gerard
« Laatst bewerkt op: 13 February 2012, 15:20:36 door Gerard Wassink »

rjr

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 13 February 2012, 16:48:59 »
..... Een altijd draaiend stukje van TrainController zorgt er voor dat elke trein die daar wordt aangeboden netjes naar een vrije plek in het schaduwstation wordt geleid.

En dan draait'ie weer mee in het hele circus.

Leuk om te doen!

Succes,

Gerard

Gerard,

En hoe ziet traincontroller welke trein dit is?
Als voorbeeld, mijn 44er komt met een goederentrein vanuit het schaduwstation en die neem ik zoals je aangeeft over op handbediening. Rijd het station binnen, de lok wordt losgekoppeld. Gaat naar lok verzorging.
Op het station worden de wagons uitgerangeerd, en een nieuwe trein samengesteld. Vanuit de lok loods komt de 50er die klaarstond voor werk en pakt deze trein op, vertrekt naar schaduwstation. Maar hoe weet traincontroller nu dat de 50er er aankomt, en niet de 44er die als laatste vertrokken is. Of misschien is er intussen ook nog wel een personen trein van schaduwstation gekomen die op mijn station na lok wissel terug wil?

Groet,
Roelco

GW

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 13 February 2012, 19:09:05 »
Hi Roelco,

Vraag je af hoe dat "in het echt" gaat.

Een rangeerterrein is vaak een stuk baan dat niet onder controle staat. Vlak voordat je de hoofdbaan weer op wilt, vraag je toestemming aan de treinleider / dispatcher. Het equivalent bij ons is dat je aan TrainController vertelt welke trein er op een gedetecteerd stuk staat voordat je'm de hoofdbaan opstuurt.

Vanaf dat moment weet TrainController weer welke trein er rijdt, ook al bestuur je'm met de hand.

Gerard

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #7 Gepost op: 14 February 2012, 09:44:55 »
Laat ik mijn bescheiden mening ook nog maar eens horen. Als je digitaal gaar sporen, spreken we niet meer over gelijkspanning, want de gebruikte spanning is geen gelijkspanning maar een blokvormige wisselende spanning. Goed, dat terzijde maar als je de IB-II nog niet hebt, zou ik gaan voor de Tams MC of de IB-Com of iets dergelijks. Waarom zul je zeggen, nou, wat je uitgeeft aan de mogelijkheden binnen de IB heeft Koploper al in zich.

Dus wat je aan de ene kant gratis wilt hebben (Koploper), geef je aan de andere kant aan een centrale uit die uiteindelijk alleen maar gaat dienen als interface tussen de PC en de baan en verder niets. je kunt het ding zelfs "onzichtbaar" wegbouwen. Het door mij gebruikte treinbesturingsprogramma zet mijn Twin-Center zelfs bij het starten van het programma aan en bij het afsluiten uit, ik weet niet hoe dit bij Koploper zit.

Dus daar kun je al behoorlijk op bezuinigen. Als je het ding al hebt, tja jammer maar veel overbodige toeters en bellen die al in het programma zitten. Niet iedereen zal het met mij eens zijn maar dat hoeft ook niet. een centrale met regelaar is altijd makkelijk maar hoeft niet.

Rob Bogers

« Laatst bewerkt op: 14 February 2012, 09:47:09 door Rob Bogers »
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

rjr

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 14 February 2012, 09:57:18 »
Gerard,

Nee niet in het echt, maar in model.
Je gaf aan dat Een altijd draaiend stukje van TrainController zorgt dat elke trein weer een leeg spoor vindt.
Maar daarvoor moet je dus wel zelf eerst achter de computer kruipen en tegen treincontroller zeggen welk trein er klaarstaat voor het schaduwstation.

Afhankelijk van de grote van je baan kun je dan bijna net zo snel, en misschien wel sneller, zelf bepalen welk spoor vrij is, Of dat op een andere manier oplossen. b.v. als een trein een "stop sectie van een schaduw spoor bereik komt er een speciale actie, die zorgt dat er een een ledje gaat branden zodat je kunt zien dat de trein snelheid naar 0 moet.
Ook kan het programma dan al de wissels goed zetten voor een ander leeg spoor zodat een volgende trein vanzelf weer een leeg spoor op rijd.
Je moet dan alleen de trein zelf het schaduw station in rijden, en je moet even kijken welke trein je laat vertrekken, maar als je weet welke er staan kies je gewoon willekeurig een trein. net voor het uitrijden van je schaduwspoor zit een bezetmelder die via speciale acties de wissels goed zet voor wegrijden uit dat spoor.

het automatische bestaat dan uit het goed zetten van de wissels voor een leeg spoor, en bij vertrek, en een seintje richting gebruiker op welke sporen een trein staat, welke is dan niet van belang. Je moet de lok alleen wel handmatig stil zetten en laten vertrellen. Je hoeft dan alleen dus niet bij elke trein die naar je schaduwstation gaat achter de computer te kruipen.

Er zullen er best zijn die daar geen probleem mee hebben, en dan werkt die oplossing, er zullen er echter ook zijn die dat het minste vinden van het hele digitale/automatische rijden ( en zo een ben ik er )

Rob,

Als hij handmatig wil rijden, wat hij aangeeft dan kan dat dus ook via een handregelaar, dus b.v. via de IB. Dan kan z'n systeem dus niet onzichtbaar weggestopt worden. Dat kan alleen als je volledig automatisch wil rijden, of het handrijden ook volledig via het programma wil laten verlopen.

Als mensen aangeven dat ze met de hand willen rijden ga ik er alleen vanuit dat ze dan niet bedoelen achter een computer zitten kijken naar een scherm, maar met een "hand"regelaar, los van de computer de trein besturen en dus zelf in de hand houden, maar misschien kan nico daar zelf wat duidelijker in zijn.

Groet,
Roelco

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #9 Gepost op: 14 February 2012, 10:07:16 »
Het beste antwoord wat ik je kan geven is, bekijk wat je over een jaar of 5 wilt hebben staan, maak een budget daarvoor ( maakt even niet uit welk merk controller of centrale je neemt) en start met het bouwen van je baan. Je zult merken dat in die vijf jaar je behoefte en kennis verandert en misschien tot andere keuzes zal leiden.
Zowel voor pc besturing als "hand "besturing zul je toch altijd je wissels moeten omzetten en dus wisselaandrijvingen nodig hebben. In combi met een eenvoudig roco of piko digitaal setje heb je de eerste twee jaar ruim voldoende mogelijkheden.
Maak een fraai ontwerp ( dat niet verveelt binnen 10 jaar) produceer een stukslijst met wat je nodig hebt en begroot die aanschaf op een xx aantal jaren.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #10 Gepost op: 14 February 2012, 10:13:45 »
Of begin met een klein proefbaantje met inhaalspoor en experimenteer daar eerst uitgebreid mee. Dan weet je al wat meer en kun je gerichter dat gaan doen wat je wilt.

GW

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 14 February 2012, 10:36:16 »
Gerard,

Nee niet in het echt, maar in model.
Je gaf aan dat Een altijd draaiend stukje van TrainController zorgt dat elke trein weer een leeg spoor vindt.
Maar daarvoor moet je dus wel zelf eerst achter de computer kruipen en tegen treincontroller zeggen welk trein er klaarstaat voor het schaduwstation.

...

Dag Roelco,

Dat is ook precies wat ik beschreef, lees maar even goed terug.

Jou manier van denken is nu duidelijk. Jij wilt niet wat de originele poster wel wil. Ik heb louter beschreven hoe je op je baan het grootbedrijf na kunt doen.

En als je het grootbedrijf wilt nabootsen, dan zul je meer handelingen moeten doen...

Goed, dat terzijde maar als je de IB-II nog niet hebt, zou ik gaan voor de Tams MC of de IB-Com of iets dergelijks. Waarom zul je zeggen, nou, wat je uitgeeft aan de mogelijkheden binnen de IB heeft Koploper al in zich.

Dus wat je aan de ene kant gratis wilt hebben (Koploper), geef je aan de andere kant aan een centrale uit die uiteindelijk alleen maar gaat dienen als interface tussen de PC en de baan en verder niets. je kunt het ding zelfs "onzichtbaar" wegbouwen. Het door mij gebruikte treinbesturingsprogramma zet mijn Twin-Center zelfs bij het starten van het programma aan en bij het afsluiten uit, ik weet niet hoe dit bij Koploper zit.

Dus daar kun je al behoorlijk op bezuinigen. Als je het ding al hebt, tja jammer maar veel overbodige toeters en bellen die al in het programma zitten. Niet iedereen zal het met mij eens zijn maar dat hoeft ook niet. een centrale met regelaar is altijd makkelijk maar hoeft niet.

Rob Bogers

Kwestie van voorkeur Rob, met de IB II krijg je er wel gelijk twee handregelaars bij. Bovendien wijs ik je er graag op dat de originele poster niet vraagt om een beoordeling van zijn reeds gemaakte keus, maar om hulp bij gedeeltelijk geautomatiseerd en gedeeltelijk handmatig rijden.

Gerard

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #12 Gepost op: 14 February 2012, 11:04:17 »
Dat van dat handmatig rijden had ik overheen gelezen, waarvoor mijn excuus. Met een simpele aanpassing (aankoop) en goedkoper kun je een Tams ook met twee rijregelaars regelen. Maar goed...

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

rjr

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 14 February 2012, 11:22:41 »
Dag Roelco,

Dat is ook precies wat ik beschreef, lees maar even goed terug.
klopt, dat ontken ik ook niet, bevestig het alleen nog een keer. Met name ook omdat dat dus betekend dat je tussendoor steeds wel weer achter de computer moet. Iets dat ik dus niet wil, maar waarvan ik niet kan concluderen of nico dat nu wel of toch niet wil.

Jou manier van denken is nu duidelijk. Jij wilt niet wat de originele poster wel wil. Ik heb louter beschreven hoe je op je baan het grootbedrijf na kunt doen.

Ik wil wel wat de originele poster ook wil. Ik wil ook mijn schaduwstation automatisch, plus nog een deel van de baan daarbij. Maar wil ook handmatig rijden op het zichtbare deel/ stations deel. Zelfde dus als de originele poster.
Ik wil daarbij alleen niet achter een computer moeten kruipen om tegen het programma te zeggen, nu staat die trein weer klaar voor automatisch rijden. Zelfs al komt dat in zeker mate overeen met de werkelijkheid.

Of de originele poster wel of niet achter de computer wil kruipen kan ik uit zijn verhaal niet duidelijk opmaken.
Vandaar mijn vraag aan Nico om daar zelf wat duidelijker in te zijn. En vandaar ook mijn reactie vanuit het oogpunt dat Nico, of andere lezers van dit topic, dat dus ook niet willen net als mij.

Als hij namelijk zelfde wil als mij en dus niet achter een computer wil kruipen dan is het antwoord op zijn vraag:
Nee dat kan niet, de computer zal op een of andere manier verteld moeten worden om welke trein het gaat.
Misschien is een andere manier van oplossen van zijn probleem dan beter?

Als Nico er in tegenstelling tot mij geen probleem mee heeft achter de computer te kruipen dan is het antwoord:
Ja het kan, zoals jij het dus uitgelegd hebt werkt dat prima.

Dus wil je verhaal zeker niet onderuit halen, maar ook een andere kant van het geheel duidelijk maken.

Groet,
Roelco

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 14 February 2012, 12:30:48 »
Ik heb diezelfde vraag een hele tijd geleden ook al eens gesteld en er ook de bouwer van Koploper voor benaderd.
Mijn conclusie was dat het niet mogelijk is zonder de boel met de PC te bedienen. Voor mij dus geen optie.
Ik denk nu over webcams op mijn schaduwstations zodat ik kan zien wat, waar staat.
Ik moet me er overigens nog écht in verdiepen.
Groet,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.