Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:37:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30

Auteur Topic: digitaal rijden  (gelezen 4093 keer)

nico99

• Offline Offline
Re:digitaal rijden
« Reactie #15 Gepost op: 14 February 2012, 12:48:11 »
Hallo allemaal,

Allereerst bedankt voor de reacties. De bedoeling is om het zichtbare gedeelte handmatig te besturen. Wat mijn wens is zodra de trein naar het schaduwstation gaat dat de computer het van mij overneemt en de trein op een vrij spoor parkeerd en de volgende trein weer laat vertrekken waar ik het dan op het zichtbare gedeelte weer overneem van de computer.

Ik begrijp dat dit lastig is te realisseren :(. Ik heb dus eigenlijk twee optie's: alles handmatig regelen of alles geautomatiseerd. Lastige keuze omdat ik handmatig rijden het leukst vindt maar met een groot schaduwstation denk ik toch wel ogen te weinig te hebben.

Ik heb nog niks aangeschaft maar ik begrijp als ik volledig automatisch ga rijden dat de  IB II niet nodig is. Wat raden jullie aan om dan te gebruiken als interface?

Alvast bedankt,

Gr Nico

GW

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 14 February 2012, 13:07:18 »
Nuancering:

Het is niet zo lastig, het kan wel en ook goed.

Detecteer ALLE sporen / blokken, en ook als je met de hand rijdt weet de computer welke loc zich waar bevindt. Waar je dan die loc ook naar toe maneuvreert, TrainController "ziet" waar je loc is. Als je'm dan naar het "inrij" blok brengt, pikt het programma hem weer op. - Ik praat maar even over TrainController omdat ik dat het beste ken, maar Koploper enthousiasten vertellen ons altijd dat dat programma minstens net zo veel kan, dus dat hoeft dan geen probleem te zijn.

Een mogelijk probleem doet zich pas voor als je het programma ook echt wilt laten bijhouden hoe al je treinen zijn samengesteld en welke wagons waar zijn, OF als je treinen samenstelt die langer zijn dan bepaalde blokken.

Als deze zaken goed in de gaten worden gehouden staat je (althans met TrainController) niets in de weg om dez baan zo te bedienen zoals jij wilt.

Laat je niet gek maken. Techniek moet JOU volgen. Niet andersom!

Gerard
« Laatst bewerkt op: 14 February 2012, 13:18:43 door Gerard Wassink »

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #17 Gepost op: 14 February 2012, 13:07:40 »
Je kunt dat prima met systeme lauer doen. Sporen worden keurig gevuld door dit systeem en evt automatisch weer verlaten , of door druk op de knop bepaal jij welk spoor kan vertrekken.
http://www.mondial-braemer.de/html/modellbahn.html
Zowel voor analoge systemen als digitale systemen verkrijgbaar.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

GW

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 14 February 2012, 13:08:29 »
...
Dus wil je verhaal zeker niet onderuit halen, maar ook een andere kant van het geheel duidelijk maken.

Groet,
Roelco

Duidelijk Roelco. Ik denk dat een en ander heel goed gerealiseerd kan worden hoor, zie ook mij vorige post.

Gerard

GW

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 14 February 2012, 13:16:55 »

Ik heb nog niks aangeschaft maar ik begrijp als ik volledig automatisch ga rijden dat de  IB II niet nodig is. Wat raden jullie aan om dan te gebruiken als interface?

Alvast bedankt,

Gr Nico

Dag Nico,

Dit type vraag levert gegarandeerd een heleboel meningen en voorkeuren op, waar je per saldo niks aan hebt, en die al een en andermaal op dit forum voorbij zijn gekomen.

De door jou gekozen IB II is prima hiervoor, want er zitten ook al twee handregelaars op. Er zijn vast goede alternatieven, maar het klonk in je post alsof je die keuze al had gemaakt.

Gerard

rjr

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 14 February 2012, 15:35:17 »
Gerard,

Toch is mij nog iets niet helemaal duidelijk. Als eerste, ik werk met koploper en Lenz als centrale, roco MM als handregelaar.
Heb de gehele baan automatisch rijden, en dat werkt prima. Alleen als ik handmatig wil rijden loop ik tegen een probleem aan. Maar jij geeft aan het het probleemloos kan.
(Nu is Nico nog niet helemaal duidelijk of het handmatig rijden via de computer mag of via de IB zelf? )

Je kunt naar mijn idee op 2 manieren handmatig rijden. Door de lok via de computer handmatig te besturen. Ik zeg van welk blok naar welk blok, en de computer doet dat. Dan weet de computer inderdaad waar die zich bevind, en kan die eenvoudig weer overgenomen worden.
Je kunt alleen ook met de handregelaar, in mijn geval de MM met de hand rijden. Ik kan de trein dan zelf besturen, stoppen waar ik wil, en net zo snel rijden als ik wil. Ik heb het alleen nog niet voor elkaar dat koploper die actie helemaal kan volgen en dan nog altijd weet waar die trein zich bevindt.

Hij krijgt wel bezetmeldingen binnen, maar heeft geen idee welke lok dat gedaan heeft. De lok die ik overgenomen heb staat volgens koploper nog altijd in het blok waar koploper hem als laatste neergezet heeft.

In theorie zou een programma instaat moeten zijn de trein te volgen. Er wordt gemeld welke lok nieuwe opdrachten krijgt vanuit de handregelaar. Wisselveranderingen worden ook doorgegeven. Het programma moet deze alleen wel oppakken. Voor zover mij bekend doet koploper dat helemaal niet. Als TrainController dat wel kan wordt het wel interessant om dat programma eens wat verder uit te zoeken.

En let er in deze op. Ik wil een trein, vanuit 1 van mijn schaduwstations, automatisch laten rijden tot op of eventueel net voor een station. Daarna zonder toetsenbord of muis aan te raken, liefst zelfs zonder naar het scherm te moeten kijken, met mijn MM overnemen, station binnen rijden, lok afkoppelen, omrijden, draaien op draaischijf als nodig is, weer voor dezelfde trein zetten waarna de computer de trein weer mag overnemen, weer zonder dat ik toetsenbord of muis moet aanraken.
Eventueel wil ik hem ook nog wel naar het eerste blok net na het station handmatig rijden zodat hij daarna overgenomen kan worden.

(PS, bij mijn vorige baan had ik bovengenoemde redelijk werkend, maar dat was via een eigen geschreven programma, Ik kon daar zelfs probleemloos een lok wissel uitvoeren, en de computer pakte automatisch de goede lok weer over. Het programma was/is op andere punten alleen nog lang niet volwassen )

Maar misschien gaat dit alles voor Nico inderdaad te ver en wil hij gewoon dat wat al wel mogelijk is met de huidige programma's en wil ik in deze te veel.

Roelco

henk

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 14 February 2012, 15:57:24 »
Wat voor baan heb je voor ogen Nico? Wil je nog een serieus stuk hoofdbaan, paradespoor of hoe je het ook wilt noemen? Op een hoofdbaan met de hand rijden is ook niet zo heel spannend. Met de hand rijden wordt pas echt lollig bij een minimum aan rangeerbewegingen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

GW

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 14 February 2012, 16:01:48 »
Wat je beschrijft is precies hoe ik het (als test) op ijn baan heb gerealiseerd, exclusief de draaischijf, daar heb ik geen ervaringen mee.  Dat zou moeten worden getest, maar ik maak me sterk dat ook dat wel kan.

Wellicht (maar nogmaals, ik ken koploper op dit gebied wat minder goed) lopen we hier tegen een verschil aan.

TrainController, mijn IB II, en mijn handregelaars werken allemaal via het Loconet protocol met elkaar samen. Dus als een handregelaar een opdracht geeft (bijvoorbeeld "rij vooruit") dan vangt TrainController dat ook op en reageert daarop door te "weten" welke loc het is die een bezetmelding tot stand brengt in een volgend blok. Als ik volledig met dde hand rij, houdt TC precies bij waar welk loc is. (vooropgesteld dat ik niet twee loc's in een blok laat binnen rijden natuurlijk).

Gerard

GW

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 14 February 2012, 16:02:51 »
Wat voor baan heb je voor ogen Nico? Wil je nog een serieus stuk hoofdbaan, paradespoor of hoe je het ook wilt noemen? Op een hoofdbaan met de hand rijden is ook niet zo heel spannend. Met de hand rijden wordt pas echt lollig bij een minimum aan rangeerbewegingen.

Henk,

Zullen we die vragen even laten wachten? Voor het onderhanden onderwerp is dat namelijk niet zo relevant, en dan gaan er allerlei zaken door elkaar heen lopen. Het risico van ontsporen wordt dan groot.

Gerard

rjr

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 14 February 2012, 16:16:02 »
Wat je beschrijft is precies hoe ik het (als test) op ijn baan heb gerealiseerd, exclusief de draaischijf, daar heb ik geen ervaringen mee.  Dat zou moeten worden getest, maar ik maak me sterk dat ook dat wel kan.

Wellicht (maar nogmaals, ik ken koploper op dit gebied wat minder goed) lopen we hier tegen een verschil aan.

TrainController, mijn IB II, en mijn handregelaars werken allemaal via het Loconet protocol met elkaar samen. Dus als een handregelaar een opdracht geeft (bijvoorbeeld "rij vooruit") dan vangt TrainController dat ook op en reageert daarop door te "weten" welke loc het is die een bezetmelding tot stand brengt in een volgend blok. Als ik volledig met dde hand rij, houdt TC precies bij waar welk loc is. (vooropgesteld dat ik niet twee loc's in een blok laat binnen rijden natuurlijk).

Gerard

OK, dit is dus nieuw voor mij, en heb ik met koploper niet voor elkaar kunnen krijgen. Dan is het dus interessant om eens wat meer naar Traincontroller te kijken. Welke versie daarvan heb je? Brons, zilver of goud? Of te wel, zit deze functionaliteit al in de brons versie, of moet je dan toch wat meer hebben?

En voor Nico, wat je wil kan dus wel met het juiste programma. Nu wil ik niet beweren alles van koploper af te weten, dus je kunt het op het koploper forum nog navragen, maar heb hier in het verleden al eens naar geinformeerd, en toen kon het niet, en dat lijkt in lijn met wat Ernest heeft geconcludeerd.

Roelco

henk

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 14 February 2012, 16:19:39 »
Henk,

Zullen we die vragen even laten wachten? Voor het onderhanden onderwerp is dat namelijk niet zo relevant, en dan gaan er allerlei zaken door elkaar heen lopen. Het risico van ontsporen wordt dan groot.

Gerard

???
Volgens mij is dat heel relevant Gerard. Sowieso begint het daar altijd mee. Het type treinverkeer dat Nico voor ogen heeft, bepaalt in hoge mate wat voor spullen hij nodig zal hebben. Als hij echt alleen maar een automatisch schaduwstation wil en verder geen enkele automatisering, dan is de suggestie van Han volgens mij zinniger dan om het even welk computerprogramma.

GW

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 14 February 2012, 16:37:45 »
... Welke versie daarvan heb je? Brons, zilver of goud? Of te wel, zit deze functionaliteit al in de brons versie, of moet je dan toch wat meer hebben?

Roelco

Ik werk met TC Gold. Of die functionaliteit ook in Bronze zit weet ik niet met zekerheid, maar steek je licht even op op het betreffende forum (www.dutchroco.nl). Daar zitten mensen met veel kennis van de verschillende versies.

Gerard

GW

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 14 February 2012, 16:42:38 »
???
Volgens mij is dat heel relevant Gerard. Sowieso begint het daar altijd mee. Het type treinverkeer dat Nico voor ogen heeft, bepaalt in hoge mate wat voor spullen hij nodig zal hebben. Als hij echt alleen maar een automatisch schaduwstation wil en verder geen enkele automatisering, dan is de suggestie van Han volgens mij zinniger dan om het even welk computerprogramma.

Weet je, ik ga er van uit dat mensen vragen stellen die ze beantwoord willen hebben. Hij vraagt speciifiek om een geautomatiseerd onderstation en handmatig rijden op de bovenbaan. Hij noemt zelf in de tweede post de door hem reeds gekozen combinatie koploper / IB II. Dat samengevoegd met het feit dat hij zelf de encyclopedie al heeft bestudeert roept bij mij niet de behoefte op om deze uitgangspunten in twijfel te trekken.

Gerard

henk

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 14 February 2012, 16:48:06 »
Tja.  ???

Zo ja hoe kun je dit het beste aanpakken qwa materialen voordat ik allerlei spullen aanschaf die dan achteraf verkeerd of overbodig zijn.

Groeten van een digitale leek ???

Nico

Op mij wekte het in ieder geval niet de indruk dat de keuze voor Koploper en een IB2 nou zo vast lagen.
Mijns inziens zijn dergelijke vragen altijd beter te beantwoorden wanneer we enig begrip hebben wat voor soort modelbaan Nico nou eigenlijk wil. Volgens zijn vraag wil hij alleen maar de treinen een schaduwstation in kunnen sturen zonder dat hij daar veel omkijken naar heeft. Als het meer niet is, dan is het zeer de vraag of een computer het voor de hand liggende antwoord is. Is het wel meer, bijvoorbeeld het automatisch schakelen van seinen ook op het zichtbare gedeelte (met de hand een heel gedoe) dan wordt het weer een ander verhaal.
« Laatst bewerkt op: 14 February 2012, 16:54:22 door henk »

nico99

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 14 February 2012, 16:57:43 »
Hallo allemaal,

Nogmaals dank voor de reacties (y).

Wat ik voor ogen heb en wat nog in de ontwerpfase is een doorgangs station voor regionaal en intercity verkeer. Ook komt er een gedeelte voor goederenverkeer.

Dit gaat gerealiseerd worden op een baan van 6.5 bij 1 meter. Het schaduwstation zal bereikt worden via twee spiralen. De ruimte voor de spiralen is 1 bij 2 meter. Het schaduw station zal uit acht sporen bestaan. Voor de hoofdbaan blijft er dus 4.5 meter over voor het stationemplacement.

Ik heb net koploper op de computer gezet en ga daar vanavond maar eens mee stoeien wat de mogelijkheden zijn voor wat ik wil.

Voor de rest moet alle info goed doorlezen en bepaalde even nazoeken wat e rprecies mee bedoelt wordt. Tja moet ergens beginnen hé ;D

Groeten Nico