Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 10:27:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 10:04:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 10:03:11
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 09:30:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:24:42
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door RikM
Vandaag om 08:53:39
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 01:22:32
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
  

Auteur Topic: Nieuwe Airbrush cabine bouwen  (gelezen 9512 keer)

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re:Nieuwe Airbrush cabine bouwen
« Reactie #15 Gepost op: 06 February 2012, 08:59:43 »
Ik heb van mijn airco panelen die ik tussen mijn raam kan zetten. En daar doe ik een slang door die aan de buisventilator vast zit. En die zit aan de achterkant in aan het zwarte gat gekoppeld!

Daarvoor wil ik nog iets van afzuigkap materiaal bevestigen.
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re:Nieuwe Airbrush cabine bouwen
« Reactie #16 Gepost op: 14 May 2012, 12:04:14 »
Op het N-spoorforum las ik het volgende:
Laat de afvoerslang van de spuitcabine uitkomen in een emmer die half gevuld is met water.
De spuitdampen en afgezogen stoffen slaan dood op het water.

Kan iemand bevestigen dat dit principe inderdaad werkt?
Het zou een mooie oplossing zijn voor mijn nog te bouewen spuitcabine op basis van een Praxis afzuigkap.

Groet,
Henk
Eindstation Daarhuizen. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6321
  • ***
Re:Nieuwe Airbrush cabine bouwen
« Reactie #17 Gepost op: 14 May 2012, 12:06:48 »
klopt, spettert alleen een beetje ;D
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

frank002

  • Offline Offline
  • Berichten: 541
  • ** de tweede, dat er nog maar meer mogen volgen
Re:Nieuwe Airbrush cabine bouwen
« Reactie #18 Gepost op: 14 May 2012, 12:36:36 »
Zou een wasemkapfilter dezelfde funktie kunnen vervullen als die emmer water of gaan de verfdampen hier doorheen en is een afvoer naar buiten nog steeds nodig?

Wie weet dit?

Frank

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
Re:Nieuwe Airbrush cabine bouwen
« Reactie #19 Gepost op: 14 May 2012, 13:00:22 »
Hoi

Als je met een wasemkapfilter het gewone witte filter bedoeld, dan geef ik je weinig
kans dat dat de dampen tegenhoudt dus afvoer naar buiten is dan nog steeds nodig.
Voor het binden van de oplosmiddeldampen van verf heb je een actief (kool)filter nodig.
Dan zal je een recirculatiekap nodig hebben of een koolfilter in je standaard wasemkap moeten plaatsen.

Gr. Ron
« Laatst bewerkt op: 14 May 2012, 13:07:35 door v140 »
Gr. Ron

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6321
  • ***
Re:Nieuwe Airbrush cabine bouwen
« Reactie #20 Gepost op: 14 May 2012, 14:31:08 »
Je hebt inderdaad een koolfilter nodig, maar..........waarschijnlijk red je het daar niet mee, die koolfilter krijgt de tijd niet om alle oplosmiddelen uit je verfdampen te halen. De vefdelen zelf zullen wel gewoon door de witte-watten filter tegen gehouden worden. Als je een oude wasemkap gebruikt, werkt dat perfect zolang je de troep maar naar buiten afvoert.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
Re:Nieuwe Airbrush cabine bouwen
« Reactie #21 Gepost op: 14 May 2012, 14:53:09 »
Over die tijd nodig om te binden zou ik me niet druk maken, die is echt heel kort. Dergelijke koolstoffilters worden in de chemische industrie ook in recirculatiekasten gebruikt om ruimtes (labruimtes b.v) vrij van oplosmiddelen te houden waar geen mogelijkheid is om een afvoer te maken.en dan met grotere luchtsnelheden dan in een keukenkapje. Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat de kwaliteit van professionele filters waarschijnlijk wel beter zal zijn dan die keukenfilters.
Veel belangrijker is dat ze uiteindelijk verzadigd raken ( alle actieve plaatsen bezet raken) en gaan "doorslaan". Ze nemen dan niets meer op, waardoor de schadelijke stoffen gewoon in de ruimte blijven hangen. Als het ware zonder belemmering door de filters heen geblazen worden. Dus wel bijtijds vervangen.
Maar naar buiten ventileren is natuurlijk altijd beter.
Gr. Ron
« Laatst bewerkt op: 14 May 2012, 14:57:45 door v140 »
Gr. Ron

Henk N

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re:Nieuwe Airbrush cabine bouwen
« Reactie #22 Gepost op: 14 May 2012, 19:20:57 »
Naar buiten ventileren is het beste. Dat snap ik.
In mijn geval is dat niet mogelijk omdat de ruimte waar ik de spuitcabine wil neer zetten geen raam of deur naar buiten heeft. De oplossing met de emmer water vind ik dan ook het proberen waard. Eventueel kun je nog een dubbel filter voor de afzuiger plaatsen. Eerst het witte filter en daarachter een koolstoffilter (het lijkt wel of we met de aquariumhobby bezig zijn). Het uiteindelijke vervuilde witte filter kun je natuurlijk mooi uitpluizen en als foliage gebruiken bij bomenbouw.

Groet,
Henk
Station Simpelaar, de bouw van een baan.

Andries

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re:Nieuwe Airbrush cabine bouwen
« Reactie #23 Gepost op: 14 May 2012, 21:36:06 »
Ik heb een buisafzuiger bij de praxis gekocht een 150mm afzuiger.
Die had de grote zuigkracht.

Mijn afmetingen vanwege de kast waar die in moet zijn. 50x30x30.
En gemaakt van 8mm MDF.

Is dit een type ventilator dat niet vonkt (i.v.m. ontploffings - / ontbrandingsgevaar)?

Andries

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re:Nieuwe Airbrush cabine bouwen
« Reactie #24 Gepost op: 14 May 2012, 21:38:52 »
Is dit een type ventilator dat niet vonkt (i.v.m. ontploffings - / ontbrandingsgevaar)?

Andries

Niet dat ik weet.. Wel weet ik dat hij badkamer geschikt is!
Dus vocht bestendig is al beter dan een standaard ventilator..
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
    • foto's op Imgur
Re:Nieuwe Airbrush cabine bouwen
« Reactie #25 Gepost op: 16 May 2012, 09:17:24 »
Niet dat ik weet.. Wel weet ik dat hij badkamer geschikt is!
Dus vocht bestendig is al beter dan een standaard ventilator..

Huis-tuin-en-keuken ventilatoren (dus in feite alles op de DHZ-markt) zijn NOOIT explosieveilig. Ze zouden onbetaalbaar zijn.

Echt veel risico loop je naar mijn mening niet; zeker niet als de luchtstroom maar voldoende groot is (m3/h). Dan blijft immers de concentratie laag; te laag om explosief te worden.

Waarschijnlijk is dit altijd veiliger dan helemaal niet afzuigen. Dan blijft de damp immers hangen en als je dan het licht uitdoet heb je ook een vonkje in je schakelaar...
Maar ook daarbij de kans op een explosie gering; de concentratie bereikt eerst een waarde waarbij je er zelf echt last van krijgt, en stopt met verder werken

Om dit soort problemen te voorkomen spuit ik altijd buiten (onder de overstek van mijn garage, met een windschermpje er omheen).
Ben je op "binnen" aangewezen, dan is een goede ventilatie de eerste en beste oplossing.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Arno V

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
  • Na-aper 1 en 2e klas!
Re:Nieuwe Airbrush cabine bouwen
« Reactie #26 Gepost op: 16 May 2012, 10:00:02 »
Ik zit er ook over te denken om zelf een cabine te bouwen.
Ik heb nog een wasemkap liggen die ik kan gebruiken.
Echter op standje 1 is er al behoorlijk wat trek.
Als je er dan nog een bak voor zet waarin je airbrusht,
zou het dan niet te gortig kunnen worden?

Heeft iemand hier ervaringen mee?

Mvg, Arno

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
    • foto's op Imgur
Re:Nieuwe Airbrush cabine bouwen
« Reactie #27 Gepost op: 16 May 2012, 12:55:34 »
Ik zit er ook over te denken om zelf een cabine te bouwen.
Ik heb nog een wasemkap liggen die ik kan gebruiken.
Echter op standje 1 is er al behoorlijk wat trek.
Als je er dan nog een bak voor zet waarin je airbrusht,
zou het dan niet te gortig kunnen worden?

Heeft iemand hier ervaringen mee?

Mvg, Arno

Je zou kunnen overwegen om die wasemkap aan de achterkant te zetten.
Meestal zetten hobbyisten de afzuiging bovenin.

Maar in professionele spuiterijen wordt meestal via achterwand en eventueel de zijwanden afgezogen. Dan blijft de damp lager.
Een beetje flinke luchtstroom kan dan echt geen kwaad.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1537
    • Raamsdonk spoor 0
Re:Nieuwe Airbrush cabine bouwen
« Reactie #28 Gepost op: 16 May 2012, 14:25:29 »
Ik zou toch willen waarschuwen voor het niet naar buiten afvoeren van de afgezogen lucht.
Het hangt er uiteraard wel vanaf met wat je de verf verdunt, maar met name de oplosmiddelen verdunners (ik zelf gebruik thinner) is echt troep, dan helpt een emmer water natuurlijk niet.
Als je eens in de oplosmiddel/thinner dampen gestaan hebt, en je neemt een biertje, weet je wat het toch met je doet, ondanks dat je denkt dat er niet zoveel damp hangt. Ik heb het wel eens gemeten, of er damp blijft hangen, zet je de afzuiging niet aan, is het echt niet goed.
Je bent gek als je gaat bezuinigen op de afzuiging/afvoer,wat kan zomaar betekenen dat je minder jaartjes te gaan hebt.

De zogenaamge explosieveilige ventilatoren, zal wel meevallen, ervanuitgaand, dat de meeste op 220V wisselstroom werken, daar zitten geen koolborstels in, die werken met wisselstroommotoren, daar vonkt normaal gesproken niets, gelijkstroommotoren, die dus met een trafo werken, zitten wel mogelijk vonkende onderdelen in, die moet je niet gebruiken, als je met oplosmiddelen gaat werken!!
Werk ook met handschoenen, oplosmiddel gaat ook door je huid heen!!

Mijn spuitkabine:

Hier zitten 2 ventilatoren in, een aan de achterkant, 1 aan de zijkant, afvoer is met een flexibele slang het raam uit, die je ook regelmatig moet vervangen, is ook van plastic, en lost ook langzaam op door de oplosmiddelen, waardoor deze weer gaat scheuren.

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Tjalling

  • Online Online
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re:Nieuwe Airbrush cabine bouwen
« Reactie #29 Gepost op: 16 May 2012, 14:28:38 »
Hallo,

Bij deze wat foto's van mijn "spuitcabine":
Het is een oude afzuigkap, met een inklapbare kap ervoor. Het vlak waar het werkstuk op staat is met scharnieren aan de afzuigkap gemaakt.
Normaal gesproken staat alles onder mijn werktafel, netjes ingeklapt:


De onderdelen naast elkaar:


En klaar voor gebruik:


De afvoer is aangesloten op een kanaal waar vroeger de ventilatie van de badkamer op zat. De kap is zo gemaakt dat deze precies om de afzuigkap heen past, en plat in elkaar geklapt kan worden. Spanband om het geheel, en alles kan opgeruimd worden.
Als ik de kap gebruik zet ik het hele geheel op 2 schragen met daarop een oude behangtafel.

Bij alles is het idee dat het niets mag kosten, oud materiaal uit de schuur etc.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl