Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:28:17
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Welke winkel voert deze merken? door NS264
Vandaag om 13:04:54
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door saskia
Vandaag om 12:52:11
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 12:45:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:27:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 12:21:52
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door grossraumwagen
Vandaag om 11:21:29
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door V200-G2000
Vandaag om 11:04:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 10:17:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Lambert
Vandaag om 07:50:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:38:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
06 September 2025, 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
06 September 2025, 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 September 2025, 17:26:39
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
06 September 2025, 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
06 September 2025, 13:47:25

Auteur Topic: Vervangen lima motor door Model Torque motor  (gelezen 6009 keer)

farock

• Offline Offline
Vervangen lima motor door Model Torque motor
« Gepost op: 05 February 2012, 17:08:58 »
Hallo,

Na een adempauze van een aantal jaren ben ik weer bezig met het opzetten van een modelbaan. Deze keer natuurlijk digitaal. Eigenlijk ben ik een "herintreder" dus.
Omdat ik nog een aantal analoge locs heb, die nog redelijk goed rijden, wil ik ze ombouwen naar digitaal. Op het forum heb ik veel artikelen gelezen over het vervangen van de lima-motor door een exemplaar van Model Torque.
Als eerste wil de Benelux (1186) van lima ombouwen. Ik heb een model Tor

farock

• Offline Offline
Re:Vervangen lima motor door Model Torque motor
« Reactie #1 Gepost op: 05 February 2012, 17:10:38 »
Sorry, mijn verhaal en vraag was nog niet af. Verkeerde toets ingedrukt.

Hierbij het vervolg:

Ik heb een model Torque motor aangeschaft en een Uhlenbrock 76400 decoder. Kan iemand mij aangeven hoe ik de bedrading moet aansluiten? Bij voorbaat dank

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #2 Gepost op: 05 February 2012, 19:12:10 »
Tipje: je kunt je onafgemaakte verhaal nog wijzigen door op 'Verander' te klikken (rechtsboven je bericht ;) )

Nu ter zake:

Monteer eerst de Modeltorque in je model, en ga dan eerst analoog testrijden: als dat prima blijkt te gaan, dan kun je de decoder inbouwen. De vuistregel is dat een loc analoog perfect moet lopen voordat je deze digitaliseert.

Als dat uiteindelijk gelukt is dien je van de decoder de rode en zwarte draad aan te sluiten op de stroomafnemers van je loc (ezelsbruggetje: 'de Rode draad is de Rechter railstaaf gezien vanuit Rijrichting)

De oranje en grijze draad dien je vervolgens op de motor aan te sluiten.

1 ding: zit er geen gebruiksaanwijzing bij je decoder? Daar staat dit toch wel in uitgelegd lijkt me (ok, bij mijn LokPiloten van Esu wel...)

Brs

• Offline Offline
    • Mat'89
« Reactie #3 Gepost op: 05 February 2012, 20:08:39 »
De Uhlenbrock-decoders zijn op dit moment de in NL meest betaalbare decoders bij de handelaren, maar worden vaak "los" verkocht zonder een verpakking en dus ook zonder handleiding, ik gok dat de topicstarter die ook niet heeft. Gelukkig is er internet en heeft Uhlenbrock een fatsoenlijke website waar een handleiding voor dit model te downloaden is:

http://www.uhlenbrock.de/intern/20/1/english/I96EEA64-01C.apd/Bes76400.pdf

Mijn eerste zelf omgebouwde model was ook een Lima, de Koploper. Als je begint met zelf ombouwen zou een multimeter niet mogen missen in je uitrusting. Hoewel sommige decoders een overspannings- en kortsluitingbescherming hebben raad ik niet aan dit als enige valnet te gebruiken en alvorens je de zelf gedigitaliseerde lok op de rails zet zelf op kortsluiting te controleren.

Aangezien de Lima-loks niet digitaal zijn voorbereid moet je de aanwezige 8-pins stekker los solderen en vervolgens de losse draden op de juiste plekken weer vast solderen. Ik zou wel even goed de handleiding/website van de fabrikant van de decoder doorlezen. Bij ESU vervalt de garantie hierbij niet, ik weet niet hoe dat bij andere fabrikanten zit.
Kijk vooral uit dat niet gebruikte draden van de decoder de rails raken, het beste is deze voorzien van een stukje isolatietape en/of afknippen. Enkel de zwarte en rode draad mogen verbonden zijn met de rails.

Let overigens ook op dat sommige oudere loks een metalen (en dus stroomgeleidende) binnenkant hebben waardoor spanning op de rails via de behuizing de decoder binnenkomt wat ook sluiting zou kunnen veroorzaken. Lima loks zijn over het algemeen vooral van plastic maar vooral oudere Fleischmann en Roco loks zou je hier last van kunnen krijgen.
« Laatst bewerkt op: 05 February 2012, 20:10:34 door Brs. Reden: Waarschuwing los solderen stekker toegevoegd »

Foto Joop

• Offline Offline
  • schwyzfreak
« Reactie #4 Gepost op: 05 February 2012, 20:16:20 »
Bij Uhlenbrock vervalt de garantie wel. Althans, de Nederlandse importeur doet er te moeilijk over.

Je kunt ook heel goed een kabelsetje er tussen monteren. Bij een eventuele vervanging van de decoder levert dit zijn voordelen weer op. Voorbeeldje:
http://www.etsemmen.nl/index.php?page=shop.product_details&product_id=382&flypage=flypage.tpl&pop=0&option=com_virtuemart&Itemid=61
maar andere treinenzaken hebben ze waarschijnlijk ook wel.

Groeten,

Joop

Mijn Roco, Trix, Rivarossi, Fleischmann, Piko, Lima en Liliput stuur ik aan met Selectrix (MTTM, D&H, Stärz, Müt, Rautenhaus) ;) (y)

Brs

• Offline Offline
    • Mat'89
« Reactie #5 Gepost op: 05 February 2012, 20:30:01 »
Moet er wel plaats voor zijn, maar dat is bij Lima loks meestal niet zo'n probleem. Bij de Koploper zit het interieur een beetje in de weg.

Hier is trouwens een inbouwverslag van een andere Lima lok (niet van mij maar een andere BNLS'er):
http://www.hanulveen.nl/ombouwen/ombouwen-lima.html

Robert E

• Offline Offline
    • Robert’s Modelspoor Pagina
« Reactie #6 Gepost op: 05 February 2012, 21:04:43 »
Citaat
Aangezien de Lima-loks niet digitaal zijn voorbereid moet je de aanwezige 8-pins stekker los solderen en vervolgens de losse draden op de juiste plekken weer vast solderen.

Je kunt er ook voor kiezen om een IC voetje op gaatjes print te zetten.
Beetje knippen en zo dat je twee rijtjes naast elkaar hebt.
De verschillende draden vanaf gaatjesprint naar motor / wielen / verlichting.

Daar past een decoder stekker zo in... Geen gedoe met garantie.

In Lima locs zal dit wel lukken, in oude Fleischmanns ook.

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #7 Gepost op: 05 February 2012, 22:44:34 »
Enkele maanden terug ook zo'n kitje van Torque (Train Technology) gekocht.
Moet bij de digitale ombouw de bijgeleverde diode er ook bij aangesloten worden of is deze niet nodig?
Blijkbaar is er een kit voor Co-Co's & ééntje voor de Bo-Bo's:
http://www.diesel-trains.co.uk/lima_motor_kits.html
http://www.modeltorque.com.au/61002%20Installation%20-%20Lima%20diesel%20re-motor%20kit%20MLF-05.1.pdf
http://www.lolkebijlsma.com/lima_mz1402_modeltorque.html
« Laatst bewerkt op: 05 February 2012, 23:02:53 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

iarnrod

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 05 February 2012, 22:54:01 »
Dit alternatief gevonden bij de Britten:
http://www.mrol.com.au/Articles/DCC%20Sound/DCCSoundHST.aspx

iarnrod

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 05 February 2012, 23:15:28 »
Bij deze het antwoord zelf gevonden: Bij digitaal gebruik, is de bijgeleverde voorschakel diode niet nodig, daar de decoder deze 'aanzetregeling' overneemt.
http://www.m-voorloop.nl/html/modeltorque.html 

farock

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 06 February 2012, 11:51:09 »
Hallo beste mensen, bedankt voor al jullie reacties. Een Menno bedankt voor de tip. Ik ben inderdaad naast een starter in het digitale modelbouw tijdperk, ook een starter in het forum gebeuren. Ga nu de reacties even rustig op mij laten inwerken. Mocht er iets niet duidelijk zijn, dan meld ik mij weer.

henk

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 06 February 2012, 12:23:17 »
Aanzetsnelheid? Het diodeblokje moet de maximumsnelheid enigszins beteugelen, zonder al teveel succes trouwens. Digitaal hoeft dat niet omdat de maximumsnelheid instelbaar is in de decoder. Sterker, het diodeblokje verstoort de lastregeling en moet je daarom zelfs weglaten.

Zo'n Lima is het perfecte oefenobject voor een eerste digitalisering. Nergens voor nodig om moeilijk te doen met stekkertjes. Stekker afknippen en decoder tussen motor (oranje en grijs) en stroomafname (rood en zwart) schakelen. Je moet wel heel beestachtig solderen wil dat fout gaan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

farock

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 06 February 2012, 12:33:47 »
Hallo,
Ik heb de reacties gelezen en de informatie daaruit doorgenomen. Ik heb de Uhlenbrock decoder inderdaad gekocht zonder doos en gebruiksaanwijzing (bij een gerenommeerde modelbouwzaak en een aantal euro's goedkoper). Ik heb de handleiding inmiddels gedownload. De handleiding van het ModelTorque motortje heb ik (zowel in het Engels als in het Nederlands). Ik heb ook de site van Hanulveen bekeken, maar deze geeft helaas geen inzicht in de combinatie van een decoder met een ModelTorque motor.
Het door mij aangeschafte motortje loopt analoog als een zonnetje.

Een vraag voor Iarnrod: Als ik de site bekijk van lolkebijlsma, dan wordt de rode draad van de ModelTorque motor aangesloten op de oranje draad van de decoder en de zwarte draad van de motor op de grijze draad van de decoder.
Is dat juist, want dat was wat ik mij in eerste instantie zat af te vragen: Waar sluit ik het motortje zelf op aan? Blijkbaar worden deze nu gebruikt om de rijrichting te bepalen.

Al met al is mij weer een hoop duidelijk geworden.

henk

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 06 February 2012, 12:40:58 »
Dat is juist. De twee draden van de Modeltorque sluit je aan op grijs en oranje van de decoder. Dat zijn altijd de motoraansluitingen. Er mag verder ook niks meer op het motortje zijn aangesloten, zeker niet de stroomafname. De stroomafname sluit je aan op zwart en rood van de decoder. Dan zit de decoder elektrisch tussen stroomafname en motor geplaatst en dat is precies het idee.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

iarnrod

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 06 February 2012, 19:27:13 »
Bij de oudere, niet-NMRA compatible decoders, kan de 'kleurcode' van de draden al eens verschillen.
Nu werkt men, bij de meeste gangbare producenten van decoders met de volgende code:

Zwart & rood= aansluiting van de decoder op de 'stroomafname' rails
Grijs & oranje= aansluiting naar de motor
Blauw= Commound = gemeenschappelijke draad naar de verbruikers
Wit= Lamp front-/eindsein
Geel= andere Lamp front-/eindsein
Groen= ...
Paars/violet (bij enkele decoders= bijkomende losse draad voor bijkomende verbruiker > vb: rookgenerator; geheugendraad panto;...)

Het is idd handig om de eerste digitale stappen te zetten met de oude loc's van Lima; Jouef;...
P.S. branden de front-/eindseinen verkeerd volgens de rijrichting? Wissel dan de verbruiker aan de gele draad om met de verbruiker van de witte (= te bedienen met "verlichting On-Off knop" op de digitale controller).
« Laatst bewerkt op: 06 February 2012, 19:29:08 door iarnrod »