Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06

Auteur Topic: Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland  (gelezen 42457 keer)

Daan!

• Offline Offline
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #195 Gepost op: 05 February 2012, 10:53:45 »
Ik hoor argumenten langskomen die ik ergens tussen pagina 1 en 6 al eens gebruikt heb (zijn de kosten het waard).

Laurent je bent geweldig! Helaas heb je wel gelijk. Maar de politiek is er dan voor om voldoende geld beschikbaar te stellen, zodat er bij dit weer wel gereden kan worden, want dat willen ze toch.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #196 Gepost op: 05 February 2012, 11:18:04 »
Met een zak geld, los je organisatorische problemen niet op.
Dat de bijsturing van personeel een puinhoop werd, is geen geldprobleem.
Dat de communicatie kwalitatief uitermate teleurstellend was, is geen geldprobleem.
Dat de beroemde Zwitserse bezems niet op Nederlandse locs zijn te vinden, is geen geldprobleem.
Het is erg makkelijk om altijd naar de politiek te wijzen en over geld te klagen, maar er zijn ook tijden gewest dat geld niet echt een issue was. Toen hebben de spoorwegen het ook niet waargemaakt.
Zonder enige twijfel zal de splitsing problemen veroorzaakt hebben (of zichtbaar hebben gemaakt die vroeger intern werden opgelost), maar die splitsing is er nu eenmaal, zal echt niet worden teruggedraaid, dus NS heeft daar maar mee te leven.
Als ze dus niet tevreden zijn over de dienstverlening van Prorail, zullen ze met die organisatie de discussie aanmoeten. Namens de klanten, want die hebben niks met Prorail te maken, net zoals mijn klanten er geen boodschap aan hebben dat de wegen wel eens muurvast staan. Ze zullen het best accepteren als ik daardoor een keer te laat ben (waarbij ik dan wel mijn excuses aanbiedt, ook al kan ik er weinig aan doen). Maar als dat regelmatig gebeurt, vrees ik dat het toch snel einde oefening voor me is. En terecht.

Huub

Bart Donker

• Offline Offline
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
« Reactie #197 Gepost op: 05 February 2012, 11:20:19 »
Waarom die roep om meer geld? Waarom nu hulp uit het buitenland inroepen?
In oktober 2011 werd er een weekend volgens een aangepaste en uitgedunde winterdienstregeling gereden: dit werd als succesvol beoordeeld. Waarom is dan nu niet simpelweg dat plan gevolgd, maar is men het heel anders gaan doen?

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

JK in H0

• A.K.A. Jasper
  • Offline Offline
  • NS jaren '90
« Reactie #198 Gepost op: 05 February 2012, 11:27:41 »
De overheid is, in mijn ogen, veel te veel bezig met het kijken naar een kostenplaatje op korte termijn. Er worden nooit plannen gemaakt om in 1 keer een grote smak met geld uit te geven. In plaats daarvan gooien ze elk jaar een iets kleiner geldbedrag weg, om het jaar erop weer met dezelfde problemen te zitten.

Als ze een dokter waren, deden ze alleen aan symptoombestrijding i.p.v. de ziekte genezen. Op korte termijn ben je even van je problemen af, maar je blijft het wel naar voren schuiven... De vraag is wat meer geld gaat kosten!
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing...

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #199 Gepost op: 05 February 2012, 11:49:21 »
Even een opmerking over het aanpassen van de dienstregeling.
je kunt niet binnen 1 dag een complete dienstregeling overboord gooien en gaan rijden met een nooddienstregeling, dit vanwege je personele bezetting en materieel.
Je kunt heel gemakkelijk alle I.C. diensten schrappen maar waar laat je dan het personeel van deze treinen die al ingepland staan?
Naar huis sturen is geen optie, lijkt me. Dus om al dit soort zaken "bij te sturen" vergt eenmaal enige tijd.
Nog een puntje van kritiek van mijn zijde, waarom "vliegt" Utrecht er altijd als eerste eruit terwijl Zwolle, ook een behoorlijk knooppunt, altijd probleemloos doorrijdt? Er rijden in/door Zwolle toch zo'n gemiddeld 30 treinen per uur.
In mijn ogen is er eentje verantwoordelijk voor deze chaos en dat is Prorail oftewel de Nederlandse Staat omdat deze prutsers de infrastructuur wederom niet voor elkaar heeft.

Draaien we het even om, mijn auto is winterklaar, heeft brandstof en een bestuurder maar ik kan er niet mee rijden omdat de wegen onbegaanbaar zijn.
Ligt het dan aan mij of is in dit geval Rijkswaterstaat nalatig omdat zij geen maatregelen hebben genomen?

Zo moet je het dus ook zien op het spoor, er zijn treinen, personeel is aan boord maar we rijden niet want de rijweg(lees spoor) is buiten gebruik omdat Prorail nalatig is omdat zij geen maatregelen hebben genomen.

En op wie gaan we vervolgens het hardst schelden, juist ja, op NS personeel want die ZIEN we op stations en perrons en bij treinen en die treinen rijden niet dus krijgt de NS de schuld van alles.

Grt, Ronald.  
Grt, Ronald.

Hammondman

• Offline Offline
« Reactie #200 Gepost op: 05 February 2012, 12:27:30 »
Ik snap je vergelijking met de auto en een niet gestrooide weg, maar denk dat die niet helemaal opgaat. Als klant koop je een kaartje (je hebt dus al betaald) alleen blijft de service in gebreke. Je krijgt niet waarom je vraagt. Dat iets een keer mis kan gaan is duidelijk maar dit gaat al jaren achter elkaar mis. Er wordt beterschap beloofd, men gaat met +25 de wisselverwarming testen en loopt luidkeels te brullen dat 'alles in orde is' (profail) en NS vermeld dat het met de aangepaste dienstregeling + informatievoorziening helemaal in orde is (al na enkele jaren van ellende). ::)

Punt is dat de treinkaartjes niet goedkoper zijn geworden de afgelopen jaren èn de hele toko geprivatiseerd is. Iets dat volledig in overheidshanden valt hoeft geen winst te maken. Een geprivatiseerd bedrijf moet dat wel. Dat wil dus zeggen dat je vanuit een non-profit organisatie profit moet gaan draaien zonder meerkosten. Een kleuter nog weet dat dat niet gaat. Ziektekostenverzekering precies hetzelfde. Energiebedrijven? Wederom hetzelfde. Oh wat was het toch een goed plan het elektriciteitsnet los te koppelen van de leverancier. Nog nooit zoveel stroomstoringen in zo'n korte tijd omdat men simpelweg bezig is met het draaien van winst in plaats van het onderhouden van een systeem. (Deel)Privatisering van basisbehoeften in een maatschappij WERKT NIET.

Klanten gaan uit van een kwaliteitsverbetering of handhaving van een bestaand niveau van kwaliteit. Dat kan niet geboden worden zoals de afgelopen winters wel blijkt. Zodra mensen een product afnemen bij NS (in de vorm van een kaartje) is het logisch dat men van NS verwacht dat de aangekochte dienst ook afgenomen kan worden. Het is aan NS om te zorgen dat de infrastructuur die ze gebruiken ook netjes op orde is (zoiets mag NS als 'klant' bij Profail wel eisen). Net zoals een product met een defect: daarmee ga je terug naar de winkel (je aanspreekpunt). De fabrikant erachter lost het uiteindelijk op.

Zeker met de tig vervoerders die nu op het nederlandse spoorwegnet rijden wordt 't voor een consument alleen maar lastiger. Zie het gedoe met de OV shitkaart. Hoe vaak dat ding niet hapert of er discussies in de trein zijn met de conducteur dat iemand wel of niet heeft ingecheckt. Koop een simpel papieren kaartje waarop het begin en eindstation staat en enkel of retour. Hoe moeilijk kan het zijn? Dat systeem werkt al ruim 170 jaar en is discussieloos: of je hebt een geldig vervoersbewijs of niet. Tussenvormen zijn niet mogelijk. Maarja, we willen als overheid natuurlijk mee met de tijd en vooral zo afhankelijk mogelijk zijn van technologische achteruitgang... ::)
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #201 Gepost op: 05 February 2012, 12:39:42 »
je kunt niet binnen 1 dag een complete dienstregeling overboord gooien en gaan rijden met een nooddienstregeling, dit vanwege je personele bezetting en materieel.
Het was toch de bedoeling dat die noodddienst binnen 24 uur (of 36?) kon starten?

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #202 Gepost op: 05 February 2012, 13:29:25 »
Even een opmerking over het aanpassen van de dienstregeling.
Je kunt heel gemakkelijk alle I.C. diensten schrappen maar waar laat je dan het personeel van deze treinen die al ingepland staan?
Naar huis sturen is geen optie, lijkt me. Dus om al dit soort zaken "bij te sturen" vergt eenmaal enige tijd.

Dus om je mensen maar aan het werk te houden vererger je de situatie?
Klingklare onzin dus ,je kan wél heel makkelijk personeel naar huis sturen als het de dienstregeling ten goede komt, zolang je ze maar gewoon doorbetaald is er niets aan de hand.

Stephan.

Bart Donker

• Offline Offline
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
« Reactie #203 Gepost op: 05 February 2012, 13:45:41 »
Als de nooddienstregeling niet op zeer beperkte termijn te starten is, dan kun je het hele idee en bijbehorende plan wel in de prullenbak gooien. Extreem ( ::)...) weer meldt zich nu eenmaal niet een week van te voren aan.

Maar speelt misschien ook het feit mee, dat er na een nooddienstregeling heel veel op te ruimen valt? Denk alleen aan het materieel wat uit de omloop geraakt is en heel ergens terecht komt dan gepland was. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat vooruitzicht omarmt, dus als je je misschien zou kunnen redden met het schrappen van een aantal treinen, is dat de makkelijkste uitweg.

Met Ronald69 ben ik wel eens, dat het vaak dezelfde plaatsen betreft waar het helemaal fout gaat. Terwijl op andere punten de treinen wél kunnen blijven rijden.

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

MHS84

• Offline Offline
« Reactie #204 Gepost op: 05 February 2012, 13:51:45 »
De dienstregeling zal niet van de ene op de andere dag om te gooien zijn, maar door het KNMI werd een weeralarm afgegeven. Bovendien heeft de NS een eigen weerbureau. Iemand zou moeten handelen. Blijkbaar is er geen krachtige leider die het overzicht houdt in het dagelijks gebeuren. Er zijn te veel eilandjes, met ieder z’n eigen procedures, wat een strakke hiërarchie in de weg staat. Hier nog een propagandafilm uit de oude doos. :)

ANDREUS

• Offline Offline
« Reactie #205 Gepost op: 05 February 2012, 15:10:28 »

Was het niet zo dat Brussel het nodig vindt dat [bijna] alles geprivatiseerd wordt.  ???

Dus eigenlijk is Brussel aan alles schuldig >:(

Maar effe wat anders,
                       hoe deden de private spoorbedrijven het,
ik hoor namelijk niets over Arriva - Veolia en dergelijke, of heb ik wat gemist in de afgelopen pagina's.

Ik kan helaas niet meer met de trein zonder toilet,
ANDREUS
maar dat heeft niks met sneeuw te maken.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #206 Gepost op: 05 February 2012, 15:22:19 »
Zie het gedoe met de OV shitkaart. Hoe vaak dat ding niet hapert of er discussies in de trein zijn met de conducteur dat iemand wel of niet heeft ingecheckt. Koop een simpel papieren kaartje waarop het begin en eindstation staat en enkel of retour. Hoe moeilijk kan het zijn? Dat systeem werkt al ruim 170 jaar en is discussieloos: of je hebt een geldig vervoersbewijs of niet. Tussenvormen zijn niet mogelijk. Maarja, we willen als overheid natuurlijk mee met de tijd en vooral zo afhankelijk mogelijk zijn van technologische achteruitgang... ::)

Nooit enig probleem gehad met de OV-chipkaart. Inchecken, uitchecken, trein, bus, tram, het werkt allemaal en het enige waar ik voor moet zorgen is dat er voldoende saldo op mijn bankrekening staat. Dat is niet anders dan voorheen, dus is het op alle punten een verbetering. En wat de problemen met papieren kaartjes zijn is inmiddels wel gevoeglijk bekend. Rijen voor het loket, herinner je je die nog? Of voor de kaartautomaat? Oh jee, ik moet de trein halen en ik heb nog geen kaartje. Dat is tegenwoordig geen probleem meer.

Was het niet zo dat Brussel het nodig vindt dat [bijna] alles geprivatiseerd wordt.  ???

Dus eigenlijk is Brussel aan alles schuldig >:(

Klinkklare onzin. Het enige dat Brussel eiste is dat de vervoerder en infrastructuurbeheerder aparte entiteiten zouden worden, zodat concurrentie op het spoor mogelijk zou worden. Het is niet eens nodig dat het volledig onafhankelijke bedrijven zouden worden: zie hoe het in Duitsland, België en Frankrijk is geregeld. Maar Nederland moest zo nodig het Britse voorbeeld volgen, ondanks dat het toen al duidelijk was dat dat systeem niet zo heel erg goed werkte.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Jorick

• Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
    • Jorick de Lange.nl
« Reactie #207 Gepost op: 05 February 2012, 15:28:27 »
Maar effe wat anders, hoe deden de private spoorbedrijven het, ik hoor namelijk niets over Arriva - Veolia en dergelijke, of heb ik wat gemist in de afgelopen pagina's.
Veolia lag er op vrijdag nauwelijks uit, maar hey... Die hebben een praktisch geïsoleerd netwerk waar ze op rijden. 2 wissels her en der. Zaterdag daarentegen lag de gehele dag de Merwedelingelijn er (voor een groot gedeelte) uit. Daar begonnen de rode lijntjes die dag, en dat werd alsmaar meer, en meer, en meer...

Syntus scheen gisteren ook niet gereden te hebben (wat niet werd omgeroepen op de stations) tussen Arnhem en Tiel v.v. Hoe het noorden en zuiden zich er vanaf gebracht heeft weet ik verder niet, ik was druk bezig met het geven van reisinformatie op de perrons van Utrecht CS (voor zover dat ging, want ook het rijdend (stilstaand) personeel had weinig tot geen informatie. En geloof me, een 'Ik durf u niet te zeggen of en wanneer er weer gereden gaat worden' 100.000 keer zeggen is niet mijn favoriete bezigheid...).

Wat me wel opviel, was dat REIZIGERS enorm rustig bleven. En begrip toonden. Het is voornamelijk de media die nu blaam treft waardoor half Nederland bedacht heeft om te gaan wijzen naar de NS/ProRail. En ik durf haast te wedden dat de mensen die het hardst roepen dat het allemaal anders moet en zo niet langer kan en onverdraaglijk is nooit of nauwelijks met de trein reizen.
« Laatst bewerkt op: 05 February 2012, 15:32:50 door Jorick »

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #208 Gepost op: 05 February 2012, 15:30:58 »
Nooit enig probleem gehad met de OV-chipkaart. Inchecken, uitchecken, trein, bus, tram, het werkt allemaal en het enige waar ik voor moet zorgen is dat er voldoende saldo op mijn bankrekening staat. Dat is niet anders dan voorheen, dus is het op alle punten een verbetering. En wat de problemen met papieren kaartjes zijn is inmiddels wel gevoeglijk bekend. Rijen voor het loket, herinner je je die nog? Of voor de kaartautomaat? Oh jee, ik moet de trein halen en ik heb nog geen kaartje. Dat is tegenwoordig geen probleem meer.
Ik kan wel wat verslechteringen opnoemen hoor...
Bovendien, de door jou gememoreerde "verbeteringen" zijn alleen van toepassing als je automatisch opladen gebruikt.
Nu mag iedereen doen wat hem goeddunkt, maar ik vind het niet slim om een machtiging voor een niet-storneerbare incasso af te geven, wat het automatisch opladen feitelijk is.

Gert1

• Gast
« Reactie #209 Gepost op: 05 February 2012, 15:31:32 »

Nou nee, dat was meer een idee van de Paarse kabinetten. Zie waar de samenwerking tussen liberalen en sociaal-democraten toe heeft geleid...   :-X

mvg,
Gert