Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06
  

Auteur Topic: Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland  (gelezen 42463 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #180 Gepost op: 04 February 2012, 23:46:16 »
Soms mis je gewoon de mannen van Weg en Werken die met hun gasfles en brander de wissels ontdooiden terwijl in de Centrale Schakelpost de bovenleiding in ijzelschakeling werd gezet.

Onwillekeurig moest ik effe terugdenken aan de belevenissen in de winter van '79: degelijk en betrouwbaar materieel en er werd gereden. De DE2 had de deuken in de schortplaten nadat weer een aantal sneeuwduinen waren doorkliefd, maar er werd gereden...
En waar E-mat. het liet afweten, werd gewoon een 2200 of 2400 met wat bijeengescharrelde rijtuigen ingezet.

Is het spoorbedrijf van 2012 te verfijnd geworden met alle software, licht materieel etc.?
Of ligt het in de versnippering van verantwoordelijkheden. Ik weet het niet  ???

Schakelpost NS toen versus Kakelpost ProRail tegenwoordig, da's vooruitgang...

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

pjotrtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
  • up up and awaaaay!
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #181 Gepost op: 04 February 2012, 23:47:51 »
You're right. Ergens eerder in het draadje werd het al genoemd: wat is de financiële vergelijking tussen de verschillende Europese landen? Hoe duur is het laten rijden van een trein, gemiddeld per jaar, in Zwitserland, Oostenrijk, Finland, Nederland? En als dat duurder blijkt te zijn dan in NL, willen 'we' (brave burgers) dan wel elke dag in de buidel tasten voor die paar dagen dat er mogelijk iets ontregeld raakt...?
--------------------------------------
Pieter

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #182 Gepost op: 04 February 2012, 23:51:43 »
Ik hoor argumenten langskomen die ik ergens tussen pagina 1 en 6 al eens gebruikt heb (zijn de kosten het waard).
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #183 Gepost op: 04 February 2012, 23:54:29 »
Nieuwe sprinter zorgt voor vuurwerk in de sneeuw:

http://www.youtube.com/watch?v=oRT9Eeel9OI

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #184 Gepost op: 04 February 2012, 23:58:23 »
Tja, 't blijft gewoon een feit dat er ondanks allerlei 'verbeteringen' alleen maar 'verslechteringen' plaatsvinden. In vergelijking met een paar jaar terug rijdt er steeds minder bij een paar vlokken sneeuw. Ideale bijkomstigheid is het opsplitsen van vervoerder en infrastructuur die mekaar boos aankijken als er een probleem ontstaat. Dan gaat het niet om het probleem oplossen maar om te kijken wie het probleem op moet lossen. Dat er aan het eind van het jaar nog gezeurd gaat worden dat de directeur van profail toch eigenlijk wel z'n bonus heeft gehaald omdat hij/zij volgens de statistiek de doelstellingen gehaald heeft. Dat er meerdere dagen achter elkaar chaos op het spoor is, dat is dan bijzaak en 'overmacht'. Ik snap dan ook niet dat men met +25 de wisselverwarming test en vervolgens raar opkijkt als blijkt dat deze 't met -20 niet doet. Tja, fout in het systeem, heel simpel. Ook de complete communicatie loopt in de soep terwijl het echt niet zo ontzettend moeilijk is. Wellicht is het verstandiger bij dit soort incidenten de coördinatie te laten verlopen via de veiligheidsregio's en NIET via NS of profail. Dat NS en profail niet werken is in het verleden vaak genoeg gebleken. Tijd dus voor een stel jongens die wèl om kunnen gaan met een crisissituatie. ;)

Zware faal van de politiek die ditt soort zooi op allerlei gebieden laat gebeuren. Kijk eens naar iets simpels als de elektriciteitsvoorziening. Ik heb in m'n hele leven nog nooit zoveel stroomstoringen meegemaakt als in de afgelopen 3 jaar. Verbetering? Nee. Is het goedkoper geworden? Ook niet. Bel je met een klacht, dan moet je nèt altijd bij die andere balie zijn. Tja, dat schiet niet op.

NS en winter is gewoon horror. Inmiddels weet ik dat wanneer ik ècht ergens op tijd moet zijn (reis bijna dagelijks op en neer tussen Sittard en Eindhoven) ik met de auto ga. Ondanks dat er wel eens file staat kom ik altijd aan op m'n bestemming.

Ik houd trouwens m'n hart vast als een keer de serverruimte van translink systems zonder stroom komt te zitten... Dan ligt dus meteen al het OV plat omdat niemand meer 'mag' reizen. Vooruitgang? Absoluut niet. Techniek is leuk, maar zet het wel in op een plek waar het zinvol is.
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #185 Gepost op: 05 February 2012, 00:03:59 »
Nieuwe sprinter zorgt voor vuurwerk in de sneeuw:
Hoe lang denk je dat zo'n treinstel zo door kan blijven rijden.
Ook hier is niets tegen te doen en ook dit treinstel zal spoedig in de werkplaats staan voor nieuwe stroomafnemer.
En is dus even uit de running.gewoon overmacht
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #186 Gepost op: 05 February 2012, 00:17:22 »
zo is het maar net , en dan nog niet stil staan wat die bovenleiding te verduren heeft , krijg je met al die ijsafzetting  ;)
kan toch helemaal niemand niks aan doen

m.v.g. stefan ;)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #187 Gepost op: 05 February 2012, 00:25:45 »
Van wat ik me herinner werd er vroeger voor aanvang dienst sluiting op de bovenleiding gezet. Door de warmteontwikkeling smolt ijs en sneeuw, waardoor stroomafnemer en bovenleiding minder te lijden hadden. Nu weet ik niet of dat met -20 ook werkt, maar toch.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #188 Gepost op: 05 February 2012, 04:41:50 »

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #189 Gepost op: 05 February 2012, 09:18:54 »
Vanmorgen op NOS Teletekst, pag. 104:

Directeur NSR Ingrid Thijssen heeft op Radio 1 en 2 gezegd dat de NS geen sorry hoeft te zeggen voor de problemen van de afgelopen dagen. Er waren genoeg treinen en genoeg personeel, alleen het spoor werkte niet.
Of Prutsrail Prorail excuses moet aanbieden, wil ze niet zeggen.
En de NS had geen aanwijzingen dat het gisteren opnieuw mis zou gaan.
Hoe dom en arrogant kun je zijn?  :-\ :-X

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #190 Gepost op: 05 February 2012, 09:52:11 »
heerlijk die verdeelde verantwoordelijkheid door de privatisering....  (y) ga zo door heren en dames .....

Jeffrey

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #191 Gepost op: 05 February 2012, 09:56:18 »
Tja.., zou ik ook zeggen. Treintje rijden en infra moesten toch zo nodig gescheiden worden? Dan zou ik als treinexploitant ook geen excuses aanbieden voor infraproblemen.

De vraag is natuurlijk wel of NS verder niets te verwijten valt op de punten 'overgaan op nooddienstregeling' en 'informatievoorziening'.
Reinier

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #192 Gepost op: 05 February 2012, 10:10:31 »
Dan zou ik als treinexploitant ook geen excuses aanbieden voor infraproblemen.
En dat is dus een klap in het gezicht van je klant. Ik koop een kaartje bij NS en betaal ze daarvoor. Dat NS niet kan leveren omdat ze een probleem hebben met een leverancier (Prorail) vind ik als klant niet interessant. Als ik bij AH een pak koffie koop en betaal maar niets mee krijg dan heb ik een probleem met AH, niet met Douwe Egberts.

Overigens ben ik wel benieuwd naar de feiten in deze kwestie. Wat zijn nou exact de oorzaken van alle ellende.
« Laatst bewerkt op: 05 February 2012, 10:12:21 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #193 Gepost op: 05 February 2012, 10:19:54 »
Het probleem voor NS is natuurlijk dat de klant het verschil niet zit tussen NS en ProRail en het klopt uiteraard dat het totale product 'spoor' hier hopeloos faalt. Maar excuses in de zin van 'sorry, het ligt aan onze bedrijfsvoering, de NS-directie stapt op' of iets in die geest zouden onzinnig zijn ALS de problemen echt alleen op infragebied liggen. ALS dat inderdaad klopt, mag ProRail excuses komen aanbieden voor het falen van het spoor.
Reinier

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #194 Gepost op: 05 February 2012, 10:41:53 »
Zijn de problemen wel allemaal veroorzaakt door falen van het spoor?
Eerder in dit draadje heb ik, dacht ik, ook gelezen dat er ook nogal wat materieel defect was.
Maar wacht eens, dat kun je natuurlijk ook NSR niet verwijten, :-\ want het materieel wordt onderhouden door NedTrain.

En zo kun je elkaar eindeloos de zwarte piet toe blijven spelen. Probleem is in dit geval dat er niemand eindverantwoordelijk is en de macht heeft om alle betrokkene organisaties op 1 lijn te krijgen. Maar wacht eens, zijn NSR, ProRail en NedTrain niet allemaal dochtermaatschapijen van NS? Dan is NS toch eindverantwoordelijke in dit hele gedoe?

Ik heb trouwens op NOS Teletekst pag. 105 gelezen dat de minister nu buitenlandse experts gaat inschakelen, waarschijnlijk Zwitserse. Komt het misschien toch nog goed....
Misschien kan Lokführer Bas hier eens iets zeggen over hoe ze de Zwitserse spoorwegen hebben georganiseerd.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.