Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:03
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
Vandaag om 02:47:35
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Ronald Halma
Vandaag om 00:27:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 00:15:53
Aachenau West door ceuleer
23 July 2025, 23:55:03
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
23 July 2025, 23:41:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 July 2025, 23:40:21
Intellibox probleem door BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
23 July 2025, 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
23 July 2025, 23:05:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
23 July 2025, 22:18:48
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
23 July 2025, 21:29:29
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 July 2025, 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
23 July 2025, 20:55:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
23 July 2025, 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 July 2025, 20:29:42
Gewoon wat busfoto's door RikM
23 July 2025, 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
23 July 2025, 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
23 July 2025, 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
23 July 2025, 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
23 July 2025, 16:40:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
23 July 2025, 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
23 July 2025, 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
23 July 2025, 15:41:04
Frans loodsje et cetera door Huup
23 July 2025, 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
23 July 2025, 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
23 July 2025, 12:08:08
  

Auteur Topic: Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland  (gelezen 42746 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #180 Gepost op: 04 February 2012, 23:46:16 »
Soms mis je gewoon de mannen van Weg en Werken die met hun gasfles en brander de wissels ontdooiden terwijl in de Centrale Schakelpost de bovenleiding in ijzelschakeling werd gezet.

Onwillekeurig moest ik effe terugdenken aan de belevenissen in de winter van '79: degelijk en betrouwbaar materieel en er werd gereden. De DE2 had de deuken in de schortplaten nadat weer een aantal sneeuwduinen waren doorkliefd, maar er werd gereden...
En waar E-mat. het liet afweten, werd gewoon een 2200 of 2400 met wat bijeengescharrelde rijtuigen ingezet.

Is het spoorbedrijf van 2012 te verfijnd geworden met alle software, licht materieel etc.?
Of ligt het in de versnippering van verantwoordelijkheden. Ik weet het niet  ???

Schakelpost NS toen versus Kakelpost ProRail tegenwoordig, da's vooruitgang...

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

pjotrtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
  • up up and awaaaay!
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #181 Gepost op: 04 February 2012, 23:47:51 »
You're right. Ergens eerder in het draadje werd het al genoemd: wat is de financiële vergelijking tussen de verschillende Europese landen? Hoe duur is het laten rijden van een trein, gemiddeld per jaar, in Zwitserland, Oostenrijk, Finland, Nederland? En als dat duurder blijkt te zijn dan in NL, willen 'we' (brave burgers) dan wel elke dag in de buidel tasten voor die paar dagen dat er mogelijk iets ontregeld raakt...?
--------------------------------------
Pieter

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #182 Gepost op: 04 February 2012, 23:51:43 »
Ik hoor argumenten langskomen die ik ergens tussen pagina 1 en 6 al eens gebruikt heb (zijn de kosten het waard).
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #183 Gepost op: 04 February 2012, 23:54:29 »
Nieuwe sprinter zorgt voor vuurwerk in de sneeuw:

http://www.youtube.com/watch?v=oRT9Eeel9OI

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #184 Gepost op: 04 February 2012, 23:58:23 »
Tja, 't blijft gewoon een feit dat er ondanks allerlei 'verbeteringen' alleen maar 'verslechteringen' plaatsvinden. In vergelijking met een paar jaar terug rijdt er steeds minder bij een paar vlokken sneeuw. Ideale bijkomstigheid is het opsplitsen van vervoerder en infrastructuur die mekaar boos aankijken als er een probleem ontstaat. Dan gaat het niet om het probleem oplossen maar om te kijken wie het probleem op moet lossen. Dat er aan het eind van het jaar nog gezeurd gaat worden dat de directeur van profail toch eigenlijk wel z'n bonus heeft gehaald omdat hij/zij volgens de statistiek de doelstellingen gehaald heeft. Dat er meerdere dagen achter elkaar chaos op het spoor is, dat is dan bijzaak en 'overmacht'. Ik snap dan ook niet dat men met +25 de wisselverwarming test en vervolgens raar opkijkt als blijkt dat deze 't met -20 niet doet. Tja, fout in het systeem, heel simpel. Ook de complete communicatie loopt in de soep terwijl het echt niet zo ontzettend moeilijk is. Wellicht is het verstandiger bij dit soort incidenten de coördinatie te laten verlopen via de veiligheidsregio's en NIET via NS of profail. Dat NS en profail niet werken is in het verleden vaak genoeg gebleken. Tijd dus voor een stel jongens die wèl om kunnen gaan met een crisissituatie. ;)

Zware faal van de politiek die ditt soort zooi op allerlei gebieden laat gebeuren. Kijk eens naar iets simpels als de elektriciteitsvoorziening. Ik heb in m'n hele leven nog nooit zoveel stroomstoringen meegemaakt als in de afgelopen 3 jaar. Verbetering? Nee. Is het goedkoper geworden? Ook niet. Bel je met een klacht, dan moet je nèt altijd bij die andere balie zijn. Tja, dat schiet niet op.

NS en winter is gewoon horror. Inmiddels weet ik dat wanneer ik ècht ergens op tijd moet zijn (reis bijna dagelijks op en neer tussen Sittard en Eindhoven) ik met de auto ga. Ondanks dat er wel eens file staat kom ik altijd aan op m'n bestemming.

Ik houd trouwens m'n hart vast als een keer de serverruimte van translink systems zonder stroom komt te zitten... Dan ligt dus meteen al het OV plat omdat niemand meer 'mag' reizen. Vooruitgang? Absoluut niet. Techniek is leuk, maar zet het wel in op een plek waar het zinvol is.
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #185 Gepost op: 05 February 2012, 00:03:59 »
Nieuwe sprinter zorgt voor vuurwerk in de sneeuw:
Hoe lang denk je dat zo'n treinstel zo door kan blijven rijden.
Ook hier is niets tegen te doen en ook dit treinstel zal spoedig in de werkplaats staan voor nieuwe stroomafnemer.
En is dus even uit de running.gewoon overmacht
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #186 Gepost op: 05 February 2012, 00:17:22 »
zo is het maar net , en dan nog niet stil staan wat die bovenleiding te verduren heeft , krijg je met al die ijsafzetting  ;)
kan toch helemaal niemand niks aan doen

m.v.g. stefan ;)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #187 Gepost op: 05 February 2012, 00:25:45 »
Van wat ik me herinner werd er vroeger voor aanvang dienst sluiting op de bovenleiding gezet. Door de warmteontwikkeling smolt ijs en sneeuw, waardoor stroomafnemer en bovenleiding minder te lijden hadden. Nu weet ik niet of dat met -20 ook werkt, maar toch.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #188 Gepost op: 05 February 2012, 04:41:50 »

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #189 Gepost op: 05 February 2012, 09:18:54 »
Vanmorgen op NOS Teletekst, pag. 104:

Directeur NSR Ingrid Thijssen heeft op Radio 1 en 2 gezegd dat de NS geen sorry hoeft te zeggen voor de problemen van de afgelopen dagen. Er waren genoeg treinen en genoeg personeel, alleen het spoor werkte niet.
Of Prutsrail Prorail excuses moet aanbieden, wil ze niet zeggen.
En de NS had geen aanwijzingen dat het gisteren opnieuw mis zou gaan.
Hoe dom en arrogant kun je zijn?  :-\ :-X

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #190 Gepost op: 05 February 2012, 09:52:11 »
heerlijk die verdeelde verantwoordelijkheid door de privatisering....  (y) ga zo door heren en dames .....

Jeffrey

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #191 Gepost op: 05 February 2012, 09:56:18 »
Tja.., zou ik ook zeggen. Treintje rijden en infra moesten toch zo nodig gescheiden worden? Dan zou ik als treinexploitant ook geen excuses aanbieden voor infraproblemen.

De vraag is natuurlijk wel of NS verder niets te verwijten valt op de punten 'overgaan op nooddienstregeling' en 'informatievoorziening'.
Reinier

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10761
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #192 Gepost op: 05 February 2012, 10:10:31 »
Dan zou ik als treinexploitant ook geen excuses aanbieden voor infraproblemen.
En dat is dus een klap in het gezicht van je klant. Ik koop een kaartje bij NS en betaal ze daarvoor. Dat NS niet kan leveren omdat ze een probleem hebben met een leverancier (Prorail) vind ik als klant niet interessant. Als ik bij AH een pak koffie koop en betaal maar niets mee krijg dan heb ik een probleem met AH, niet met Douwe Egberts.

Overigens ben ik wel benieuwd naar de feiten in deze kwestie. Wat zijn nou exact de oorzaken van alle ellende.
« Laatst bewerkt op: 05 February 2012, 10:12:21 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #193 Gepost op: 05 February 2012, 10:19:54 »
Het probleem voor NS is natuurlijk dat de klant het verschil niet zit tussen NS en ProRail en het klopt uiteraard dat het totale product 'spoor' hier hopeloos faalt. Maar excuses in de zin van 'sorry, het ligt aan onze bedrijfsvoering, de NS-directie stapt op' of iets in die geest zouden onzinnig zijn ALS de problemen echt alleen op infragebied liggen. ALS dat inderdaad klopt, mag ProRail excuses komen aanbieden voor het falen van het spoor.
Reinier

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #194 Gepost op: 05 February 2012, 10:41:53 »
Zijn de problemen wel allemaal veroorzaakt door falen van het spoor?
Eerder in dit draadje heb ik, dacht ik, ook gelezen dat er ook nogal wat materieel defect was.
Maar wacht eens, dat kun je natuurlijk ook NSR niet verwijten, :-\ want het materieel wordt onderhouden door NedTrain.

En zo kun je elkaar eindeloos de zwarte piet toe blijven spelen. Probleem is in dit geval dat er niemand eindverantwoordelijk is en de macht heeft om alle betrokkene organisaties op 1 lijn te krijgen. Maar wacht eens, zijn NSR, ProRail en NedTrain niet allemaal dochtermaatschapijen van NS? Dan is NS toch eindverantwoordelijke in dit hele gedoe?

Ik heb trouwens op NOS Teletekst pag. 105 gelezen dat de minister nu buitenlandse experts gaat inschakelen, waarschijnlijk Zwitserse. Komt het misschien toch nog goed....
Misschien kan Lokführer Bas hier eens iets zeggen over hoe ze de Zwitserse spoorwegen hebben georganiseerd.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.