Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 21:57:35
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
Vandaag om 21:52:59
NS 8100 in 0 door moonlicht
Vandaag om 21:45:27
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:45:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door cor_b
Vandaag om 21:43:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 21:26:01
Rijnstraat door R1954
Vandaag om 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
Vandaag om 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
Vandaag om 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
Vandaag om 20:43:43
modulebaan in spoor 1 door hervé
Vandaag om 20:17:37
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 20:16:47
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:56:57
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08

Auteur Topic: Kortsluitingsbeveiliging met autolamp goede methode?  (gelezen 9735 keer)

everh003

• Offline Offline
    • Spoor en Staal
Kortsluitingsbeveiliging met autolamp goede methode?
« Gepost op: 03 February 2012, 14:55:37 »
Laatst had ik een kortstondige kortsluiting op mijn baan.

Toen daarna een voeding het niet meer deed, dacht ik dan ook dat de zekering door was. Maar dat was niet zo.

In de specificaties van de voeding las ik vervolgens dat deze pas doorsmelt na 10min kortsluiting. Tegen die tijd kunnen al heel wat besturingscomponenten doorgesmolten zijn.

Ik ben dus aan het kijken naar een snellere kortsluitbeveiliging, en kom de methode met de autolamp tegen.

Hierin neem je een lamp van ongeveer 20w op in serie in je stroomkring. Bij normaal gebruik is de lamp uit, maar bij kortsluiting zal de lamp aangaan en daardoor de schade beperken.

Hier staat het mooi uitgelegd.
http://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/kortsluiting-beperken-door-een-simpele-autolamp.html

Mijn vraag is: is dit een effectief genoeg beveiliging?

Mijn voedingen leveren 13,8V/4A en 13,8V/2A.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

renew

• Offline Offline
Re:Kortsluitingsbeveiliging met autolamp goede methode?
« Reactie #1 Gepost op: 03 February 2012, 15:01:01 »
een gewone ( glas) zekering lijkt mij goedkoper.

René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

stig

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 03 February 2012, 15:02:54 »
Het gaat erom dat de lamp dan oplicht, dus je kunt zien waar de kortsluiting is. Dat lukt je met een glaszekering niet. Je moet wel het vermogen van de lamp aanpassen aan het vermogen van de booster. Een lamp van 500W ga je niet zien gloeien. Je booster dan wel.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Duizendpoot

• team Mitropa
  • Offline Offline
    • wp.duizendpoot.de
« Reactie #3 Gepost op: 03 February 2012, 15:17:37 »
Wat is de uitgangsspanning van je booster? Ik heb begrepen dat het tussen de 12 en 16 volt is.
Dus bij een voledige sluiting zal de lamp toch ook een behoorlijke opduvel krijgen.

Hans
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

everh003

• Offline Offline
    • Spoor en Staal
« Reactie #4 Gepost op: 03 February 2012, 15:33:10 »
Ik heb geen geheel digitale baan, met boosters.

Ik gebruik het HCCM systeem, dat blokgestuurd rijden mogelijk maakt, maar zonder decoders in locs of wissels.

De blokkaarten hebben volgens mij wel een kortsluitbeveiliging, maar ik wil voorkomen dat de ingangsspanning te hoog wordt.

Mijn voedingen leveren dus elk 13,8V, met verschillende vermogens.

Als de lamp een opduvel krijgt vind ik dat niet erg. Is goedkoper en eevoudiger te vervanen dan diverse IC, weerstanden etc.

Maar als ik het benodigde aantal watts wil bereken, doe ik dat dan het best met het piekvermogen, of met normale vermogen?

Jeroen

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 03 February 2012, 16:10:39 »
De grap met een gloeilamp is dat hij in koude toestand een zeer lage weerstand heeft en je dus geen of nauwelijks effect merkt op het functioneren van de treinen. Pas als er kortsluiting optreedt zal de lamp warm worden en de maximale stroom beperken. Je zal wat moeten experimenteren met de type (lees vermogen) van de lamp. In het algemeen worden voor dit soort beveiligingen autolampen gebruikt.
Ik heb zelf geen ervaring met een lamp omdat mijn booster een goede interne kortsluitbeveiliging heeft en bovendien de software de stuurspanning uitschakelt. Naar mijn mening is dit de beste methode van kortsluitbeveiliging.
Ik heb een (aangepaste) Edits booster in combinatie met DDW en Koploper.

Gerrit

Daan Neijenhuis

• Offline Offline
  • HCC!m-IG
« Reactie #6 Gepost op: 03 February 2012, 16:52:10 »
Jeroen,

Als je het met een autolamp wilt proberen, zet 'm dan in serie met de + van de voeding en de +RIJ-aansluiting van je rek. Dan zou de lamp moeten oplichten als er binnen het rek op de +RIJ-spanning een te grote stroom wordt getrokken.
Zoals bij Nproject wordt vermeldt is een autolamp van 12V/21W (remlicht/mistachterlicht) te gebruiken.
Ik men mij te herinneren dat deze methode ook een keer bij de hcc!m ter sprake is gekomen, maar kon in de Informatiebladen zo snel geen verwijzing vinden.

Overigens is deze Zaterdag (4 feb) de bijeenkomst in Bilthoven; ik heb nog geen bericht gehad dat we moeten afgelasten vanwege het weer. Misschien tot dan!

m.vr.gr.
Daan
kernlid hcc!m
Wanneer lees je nou een handleiding?   ;D

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 03 February 2012, 19:19:13 »
Ik heb een 12v21w autolamp tussen de booster en de rails van mijn test rail zitten. Dat heb ik gedaan nadat ik een net ingebouwde decoder opblies door sluiting. Is er nu een sluiting dan licht de lamp vol op en het spul is tot nu toe netjes heel gebleven. Ik heb hier al in meerdere draadjes over geschreven. De lamp werkt als een PTC weerstand. Hoe warmer de lamp, hoe hoger de weerstand wordt.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

everh003

• Offline Offline
    • Spoor en Staal
« Reactie #8 Gepost op: 04 February 2012, 19:27:03 »
Ik blijf het toch leuk vinden in deze hobby, hoe je onderdelen bedoeld voor andere zaken, kan gebruiken.

Ik denk dat ik binnekort eens de Halfords inloop.

Jeroen

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 04 February 2012, 19:33:35 »
Gewoon ff in je kofferbak duiken, in het reserve lampensetje, daar zit vast een 21watter in  ;D
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
« Reactie #10 Gepost op: 05 February 2012, 01:04:13 »
Mijn vraag is: is dit een effectief genoeg beveiliging?
Jeroen

Hoi Jeroen,

De methode met de autolamp is helaas niet effectief genoeg, tenzij je de hele tijd bij de treintafel blijft, om bij onraad meteen in te grijpen.
Heb het zelf, tijdens het bouwen van de baan, ondervonden toen een 2400 op het puntstuk van een wissel stil bleef staan. Het punstuk had de verkeerde polariteit, omdat ik de bedrading naar het puntstuk verkeerd aangesloten had.  :(  (foutje, bedankt!)
Op het moment dat de kortsluiting ontstond, was ik net even een bakkie koffie aan het doen. Toen ik terugkwam bij de treinen, stond de zaak stil, brandde de lamp en rook ik een brandlucht. Meteen de spanning van de rails gehaald en gekeken naar de loc. Bleek dat de linker stroomafnemer van het voorste draaistel behoorlijk heet geworden was. Deze zat zelfs los aan het draaistel, omdat de bevestigingspunten gesmolten waren.
Heb daarna eens de stroom gemeten bij kortsluiting. Die bleek ongeveer twee ampère te zijn. Dus bij een kortsluiting loopt er toch nog een behoorlijke stroom. Heb daarna een hulpschakeling er achter gehangen, waarna de stroom binnen de kortste keren uitgeschakeld wordt bij sluiting. Dus een autolamp op zich, is naar mijn ervaring niet voldoende.

mvg, Fred.

PS. Het is al vroeg, maar dat komt doordat ik naar een spannende film heb zitten kijken, en het einde niet wou missen.  :)
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Fransx

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 18 February 2012, 17:34:21 »
Hallo

Zoals Fred het al vermelde dat een autolamp niet altijd voldoet klopt.
Dat de lamp een opdonder krijgt klopt niet echt want zolang de aangeboden voedings spanning lager is dan 15V is er voor de lamp geen probleem, de accu in de auto wordt tot maximaal 14,7V geladen dus de lamp kan dit hebben.
De lamp beveilig eigenlijk alleen de voedings bron, met de formule kan men de stroom berekenen namelijk P=UxI, hier is P het vermogen in Watt, U is de spanning en I is de stroom. In ons geval is dan het vermogen van de lamp bekend en ook de spanning, neem aan 15V. De stroom zal dan bij kortsluiting de waarde van I=P/U, de getallen zijn dan , lamp 21Watt, spanning 15V geeft dan een kortsluitstroom van maximaal  1,4 Ampere.

Lamp kan dit gewoon aan en de voeding, die normalitair ruim 3Ampere kan leveren ook.
Het onderdeel dat de kortsluiting veroorzaakt is dus een ander probleem en zoals bij Fred gaat er 1,4Ampere lopen door de stroomafnemer, en omdat deze dun zijn werken ze als verwarmings elementen. Ook ander comnponenten die de sluiting veroorzaken geeft hetzelfde effect, het beste is en blijft om de spanning zo snel mogelijk af te schakelen.

In de telecommunicatie techniek, relais gestuurde telefooncentrales werd wel gebruikt gemaakt van het lampje maar alleen om een fout op te sporen bij doorbranden van een zekering. Lampje werd over de zekering geplaatst om zodoende de sluiting op te sporen anders kon je wel dozen zekeringen aanslepen.

Als je dus de fout niet kan vinden heeft het wel nut om de kortsluiting met in serie van een lampje de fout te zoeken, voeding zal dus niet uit fikken.

Thurbo

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 18 February 2012, 19:31:53 »
Kan er eventueel ook voor een 'vrachtauto' lamp gekozen worden, dus een 24v versie ipv de 'auto' versie (12v)
Of word de situatie dan anders kwa stroomverbuik?

Heb daarna eens de stroom gemeten bij kortsluiting. Die bleek ongeveer twee ampère te zijn. Dus bij een kortsluiting loopt er toch nog een behoorlijke stroom. Heb daarna een hulpschakeling er achter gehangen, waarna de stroom binnen de kortste keren uitgeschakeld wordt bij sluiting. Dus een autolamp op zich, is naar mijn ervaring niet voldoende.

mvg, Fred.
@ fred
Heb je hier meer info over? die hulpschakeling?
Schema , tekening, foto´s, link ofzo?
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 18 February 2012, 19:44:41 »
Ik ga nooit weg bij mijn modelspoorbaan als het in bedrijf is, ook niet om snel even iets te drinken. Mijn bedieningstafel waar alle trafo's zich bevinden is aangesloten op het net via een op afstand te bedienen schakelaar (setjes bij iedere bouwmarkt te koop). Als ik treinen laat rijden heb ik de afstandbediening in mijn zak en als er iets mis gaat kan ik me één druk op de knop ALLES stilzetten. Dan kan ik in alle rust naar de bedieningstafel lopen, alles op NUL zetten, de spanning weer inschakelen en kijken waar de storing zit. Op deze manier kan een autolamp voldoende bescherming geven, mits je deze zo plaatst dat ze overal zichtbaar zijn.

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
« Reactie #14 Gepost op: 18 February 2012, 19:54:12 »
Hoi Thurbo en anderen,

Wanneer je een 24Volts autolamp gebruikt, gaat er ten opzichte van een 12Volts lamp de dubbele stroomsterkte lopen. Lijkt me niet zo prettig, wanneer er ongeveer 3 tot 3,3 A door je stroomafnemers gaat lopen bij kortsluiting op een wissel.

Die hulpschakeling staat op mijn site: Klik .
Ben ''achter de schermen'' met een andere schakeling bezig. Werkt nog beter en bevat minder onderdelen. Verschijnt waarschijnlijk over een weekje of wat.
Heb momenteel weinig tijd vanwege lichamelijke problemo's bij de vader van mijn vriendin.

@Cottage Railways, da's een slimme oplossing.  (y)

mvg, Fred.
« Laatst bewerkt op: 19 February 2012, 17:49:35 door Fred Eikelboom. Reden: Typo verbetert. »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.