Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 21:57:35
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
Vandaag om 21:52:59
NS 8100 in 0 door moonlicht
Vandaag om 21:45:27
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:45:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door cor_b
Vandaag om 21:43:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 21:26:01
Rijnstraat door R1954
Vandaag om 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
Vandaag om 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
Vandaag om 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
Vandaag om 20:43:43
modulebaan in spoor 1 door hervé
Vandaag om 20:17:37
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 20:16:47
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:56:57
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08

Auteur Topic: Kortsluitingsbeveiliging met autolamp goede methode?  (gelezen 9734 keer)

Thurbo

• Offline Offline
Re:Kortsluitingsbeveiliging met autolamp goede methode?
« Reactie #15 Gepost op: 18 February 2012, 23:03:00 »
dank voor de info fred, weer iets wijzer geworden.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

everh003

• Offline Offline
    • Spoor en Staal
« Reactie #16 Gepost op: 19 February 2012, 15:58:15 »
Fred,

dat is volgens mij een luxere versie van een andere schakeling op het n-project met hetzelfde doel.
http://www.nproject.org/nl/modelspoor/kortsluiting-beperken-met-een-pptc-zekering.html.

Na het lezen van alle reacties heb ik besloten deze te bouwen ipv de autolamp. Vooral het feit dat ondanks de lamp er toch nog behoorlijk wat stroom bleef lopen.

Inmiddels zit de schakeling er tussen. Voel ik me wat veiliger bij het knutselen.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

stig

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 19 February 2012, 19:45:09 »
Wanneer je een 24Volts autolamp gebruikt, gaat er ten opzichte van een 12Volts lamp de dubbele stroomsterkte lopen.

Ben bang dat een 24 volts lamp onvoldoende/niet zal oplichten en in die zin heb je er niks aan.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
« Reactie #18 Gepost op: 19 February 2012, 21:13:06 »
Hoi Stig,

Helemaal correct.  (y)

mvg, Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 19 February 2012, 21:22:22 »
Hoi,

@Jeroen, die PPTC kende ik nog niet. Heb net even geGoogeloerd, en vond deze informatie: Klik . Ik gaat dat eens aandachtig bestuderen. Thanx voor de tip.  (y)

mvg, Fred.
mvg, Fred

Golfer

• Offline Offline
  • H0 en Spoor 1
« Reactie #20 Gepost op: 23 February 2012, 21:00:03 »
Kan er eventueel ook voor een 'vrachtauto' lamp gekozen worden, dus een 24v versie ipv de 'auto' versie (12v)
Of word de situatie dan anders kwa stroomverbuik?

Hier heb ik wel voor gekozen (hier te lezen) na een tip van een medespoorder op het 3railforum. Bij hem heeft het zich reeds bewezen.

Ben bang dat een 24 volts lamp onvoldoende/niet zal oplichten en in die zin heb je er niks aan.

Jawel hoor, hij licht wel op. Ik heb er nu eentje op proef tussenzitten. Mijn voeding 70VA levert 16V aan de booster. Mijn lamp is een 24V 75W halogeen. Daar kan dus iets meer dan 3A doorheen begrijp ik. Maar op mijn baan staat geen 24V, wat wel? Vaak lees ik dat bij digitale baanspanning wordt gerekend met 20V.
Bij een minder belaste toestand van de boosterkring is ie koud en gebeurt er niets. Bij hogere stromen gaat ie langzaam oplichten. En bij sluiting fel branden.

zie hier op youtube

Vraag me wel af of er geen keerzijde is. Verminderde reactietijd normaal afslaan booster of zo?

vriendelijke groet,
Michiel
Vriendelijke groet,
Michiel

H0, Spoor 1, Koploper over loconet UH IB Basic 65060

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 23 February 2012, 21:13:13 »
Hoi Michiel,

Hoe heb kortsluiting gemaakt? Door de rails te kortsluiten of door een loc over een wissel te laten rijden waarbij de puntstukpolarisatie onjuist is?

De stroom door een 24 V Halogeenlamp van 75 Watt zal zeker meer dan 3 Amp bedragen, maar dat ga ik uittesten.
Ik haal morgen zo'n lamp en test die met mijn regelbare voeding op 20 V en meet de stroomsterkte met een tussengeschakelde Amp meter.

mvg, Fred.
mvg, Fred

Golfer

• Offline Offline
  • H0 en Spoor 1
« Reactie #22 Gepost op: 23 February 2012, 21:28:19 »
Hallo Fred, bij een simpele kortsluiting ( een schaar op de baan) is de boosterafschakeling  zo snel dat de lamp niet oplicht.
Waarschijnlijk heb ik me niet goed uitgedrukt met "Bij hogere stromen gaat ie langzaam oplichten. En bij sluiting fel branden.". In het filmpje heb ik de betreffende boostersectie van de baan volgezet met verbruikers en alle lichten aan. Dan gaat de lamp zijn werk doen als er nog een verbruiker extra binnenrijdt. Hij brandde zeer fel en de lok stond stil.

Vriendelijke groet,
Michiel

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 23 February 2012, 21:47:52 »
Hoi Michiel,

We hebben hier een klein misverstandje. De lamp is bedoeld om de kortsluiting op een wissel af te vangen, en er voor te zorgen dat je booster dan niet uitschakeld op maxI. Wanneer je zoals nu, het rijdende materieel test, zal je booster uitschakelen op de maximale stroom (maxI). Die lamp kun je dan net zo goed weglaten. Pas wanneer je booster niet uitschakeld wanneer je de lamp er tussen hebt zitten, heeft die lamp zin.
Met andere woorden, je moet dus je booster, indien mogelijk, op een hogere stoom instellen dan er door de 24 Volts lamp kan lopen, of een lamp van 12 Volt gebruiken.

mvg, Fred.
mvg, Fred

Golfer

• Offline Offline
  • H0 en Spoor 1
« Reactie #24 Gepost op: 23 February 2012, 23:05:11 »
Hoi Fred,

De lamp heb ik er tussen zitten om de energie uit de baan te halen, om de voeding te beveiligen. Bij mij niet specifiek voor een wissel. De booster is niet variabel instelbaar (max 4.2A naar horen zeggen)

Pas wanneer je booster niet uitschakeld wanneer je de lamp er tussen hebt zitten, heeft die lamp zin.

Die momenten kunnen zich toch zat voordoen? In Hamburg stond de baan in de fik op de grens van twee boostersecties. Dat soort zaken wil ik hiermee voorkomen. Begrijp ik dat jullie het hier over een specifiek andere maatregel hadden   :o
Ik ga nog een keer teruglezen. ;)

vriendelijke groet,
Michiel
Vriendelijke groet,
Michiel

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 24 February 2012, 00:42:41 »
Hoi Michiel,

Nee, ook bij een overgang tussen twee boostersecties heb je dezelfde situatie als bij een verkeerd gepolariseerd puntstuk.
Ook dan zal er, bij het verkeerd aansluiten van de bedrading, veel te veel stroom door de stroomafnemers lopen.
Heb even een berekening gemaakt. Bij 20 Volt boosterspanning en een 24 Volts/75 Watt lamp loopt er theoretisch 3,75 Amp.
Ik zeg expres 'theoretisch', omdat er een spreiding zit in de lampen. De ene is 75 Watt, een andere is 76 Watt en weer een andere 74 Watt. Dit komt door toleranties in het productieproces.
Dus ook bij kortsluiting op een scheiding tussen twee boosters, loopt er ongeveer 3,75 Amp door de wielen en de stroomafnemers. Dat is vragen om problemen. Ikzelf heb een ECoS, die max. 4 Amp levert. Daarachter zitten twee autolampen van 12 V/21 Watt, die ieder een gedeelte van de baan van stroom voorzien. Bij kortsluiting op een wissel (of een scheiding tussen twee boosters), zal er dan maximaal 1,8 tot 1,9 Amp door de stroomafnemers lopen. Dat is nog vrij hoog, maar wanneer je er voor zorgt dat de stroom snel uitgeschakeld wordt, zal er geen schade aan je loc ontstaan.
Bij ongeveer 3,75 Amp echter, moet je rekening houden met schade aan je stroomafnemers en zelfs aan schade aan het kunststof draaistel (zoals loslatende stroomafnemers, doordat het kunststof smelt). Ikzelf zal dan ook nooitofthenever een 24 Volts lamp gebruiken.

mvg, Fred.
mvg, Fred

Golfer

• Offline Offline
  • H0 en Spoor 1
« Reactie #26 Gepost op: 24 February 2012, 10:26:01 »
Hallo Fred,

Dank voor je berekening! Zelf heb ik er niet gebnoeg kennis over maar ik heb het gevoel dat ik op de baanspanning van 18 of 20V geen lamp van 12V kan aansluiten. Dan knapt ze toch? Zou dan meer voelen voor een 24V 40W of zo.
 n.b. Mijn IB basic verteld niets over de outputspanning, alleen de stroom van 3A. Net als de boosters daar niets over vermelden.
Ik ga even naar het buitenland en er over nadenken. Bij mogelijk gebrek aan internet kan ik even niet reageren.

vriendelijke groet,
Michiel
Vriendelijke groet,
Michiel

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 24 February 2012, 11:13:02 »
Hoi Michiel,

Je kunt prima een 12 Volts lamp aansluiten.
De spanning over de lamp is bij 20 Volt voedingsspanning wel te hoog, maar omdat je zelf de spanning uitschakeld, duurt die
overbelasting van de lamp maar vrij kort. Heb het zelf uitgetest met de ECoS, en zelfs na een uur branden was de 12 Volts lamp nog heel. Dus die kan wel een stootje verdragen.

Omdat de stroom door de lamp loopt, heb je vanuit de booster gezien, geen kortsluiting. Die kortsluiting bevindt zich achter de lamp. Dus de booster hoeft niet meer dan de maximale lampstroom (maxI) te leveren bij kortsluiting via de lamp. Maar wanneer je een 24 Volts/75 Watt lamp gebruikt, is de uitgangsstroom van de booster en de lampstroom bijna gelijk. Dus zal de booster uitschakelen op maxI.

Wat de uitgangsspanning van de Intellibox betreft; die moet je meten, want dat geeft de fabrikant niet op. Net zoals bij mijn ECos, waar ook geen spanning in de gebruiksaanwijzing staat. De spanning op de rails kun je meten met de schakeling van Klaas Zondervan en een multimeter.

Wanneer je een 40 Watt lamp gaat gebruiken, kun je met minder treinen rijden, omdat de maximale stroom dan ongeveer de helft minder wordt. Je moet dan je baan in secties verdelen en meerdere lampen gebruiken.

mvg, Fred.
mvg, Fred

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 26 February 2012, 23:35:07 »
De stroom door een 24 V Halogeenlamp van 75 Watt zal zeker meer dan 3 Amp bedragen, maar dat ga ik uittesten.
Ik haal morgen zo'n lamp en test die met mijn regelbare voeding op 20 V en meet de stroomsterkte met een tussengeschakelde Amp meter.

mvg, Fred.

Update: Heb het vanmiddag uitgetest met een een 24 Volts Halogeenlamp van 75 Watt op 20 Volt, en de multimeter gaf 3,78 A aan.
Die hoge stroomsterkte zou ik niet graag door de fragiele stroomafnemers van mijn locs willen sturen bij kortsluiting op een wissel of op een overgang tussen de boostersecties.

Groetels, Fred.
mvg, Fred

Golfer

• Offline Offline
  • H0 en Spoor 1
« Reactie #29 Gepost op: 29 February 2012, 09:15:25 »
Fred, hartelijk dank voor je berekeningen. it makes sense! Ik ga er eens 12V tussen zetten en kijken wat er gebeurd.

groet,
Michiel
Vriendelijke groet,
Michiel