Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd
door
henkoia
Vandaag
om 15:55:00
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:52:18
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 15:33:07
FS en de Frecciarossa Europea
door
Huup
Vandaag
om 15:30:14
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
borotof
Vandaag
om 15:29:47
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:25:58
Revier Rheinbrenner (H0)
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:13:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken
door
grossraumwagen
Vandaag
om 15:03:50
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
Herb73
Vandaag
om 15:00:47
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
Jelmer
Vandaag
om 14:59:12
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 14:56:46
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Jeronimos
Vandaag
om 14:43:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Dave.......
Vandaag
om 14:31:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 14:15:17
NS Mat 35 Maple Leaf
door
Karben
Vandaag
om 13:57:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Loki
Vandaag
om 13:04:29
Mijn geweatherde modellen
door
Frank103
Vandaag
om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:38:09
Rondom Charlois
door
Montanbahn
Vandaag
om 12:32:40
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten?
door
Kees-Jan
Vandaag
om 11:56:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
KNed
Vandaag
om 11:49:09
soundprobleem piko 2000 decoder
door
Coen Burki
Vandaag
om 11:46:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing
door
Gerard
Vandaag
om 11:10:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
basjuh1981
Vandaag
om 11:07:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 11:05:20
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:59:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:22:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Tillig elite wissels aansluiten? Hoe hartstuk polariseren met servo?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Tillig elite wissels aansluiten? Hoe hartstuk polariseren met servo? (gelezen 4081 keer)
W. Thomas
Offline
Berichten: 1241
145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
Tillig elite wissels aansluiten? Hoe hartstuk polariseren met servo?
«
Gepost op:
01 February 2012, 14:14:10 »
Hallo allemaal.
Het zal vast al ergens staan maar heb het zo snel niet kunnen vinden.
Ik ben mijn baan aan het maken met tillig rails en wissels, en laat ze besturen door ESU
Servo's, dat gaat allemaal wel maar omdat die een geleidend hartstuk hebben krijg ik kortsluiting.
Heeft iemand een misschien een schema hoe ik het moet aansluiten?
En heb ik nog iets nodig van een relais om de spanning van het hartstuk uit te schakelen?
Hoe hebben jullie dit opgelost?
Alvast bedankt.
Groeten, wesley
«
Laatst bewerkt op: 16 September 2013, 13:43:16 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt
»
Gelogd
Keine Minsch dä es perfek'
Voor al mijn treinen foto's
http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html
Han Zijlstra
Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
Offline
Berichten: 4291
The Right Track, Your track!
Re:? Tillig elite wissels aansluiten?
«
Reactie #1 Gepost op:
01 February 2012, 14:25:41 »
kijk es!
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.04.02_-_Puntstuk_wissel_polariseren
«
Laatst bewerkt op: 01 February 2012, 14:39:44 door Han Zijlstra
»
Gelogd
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.
ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing, USA en .... de blikken trein van mijn Vader!
Hermes73
Offline
Berichten: 24
Re:? Tillig elite wissels aansluiten?
«
Reactie #2 Gepost op:
01 February 2012, 14:41:34 »
Hallo Wesley,
Naast het artikel uit de encyclopedie heb je misschien ook wat aan mijn topic:
Hoe wissel polariseren met SwitchPilot Extension
In plaats van kortsluiting had ik juist geen stroom op het puntstuk, Gerard Wassink heeft me toen uitgelegd hoe ik het correct moest aansluiten.
Als het nodig is kan ik vanavond ergens ook een plaatje tekenen, hoe die draadjes nu bij mij aangesloten zijn.
«
Laatst bewerkt op: 01 February 2012, 15:00:06 door Hermes73
»
Gelogd
W. Thomas
Offline
Berichten: 1241
145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
Re:? Tillig elite wissels aansluiten?
«
Reactie #3 Gepost op:
01 February 2012, 15:49:49 »
allebei bedankt.
Ga daar mee aan de gang als het weer warmer wordt op zolder.
Het is daar -5 graden.
groeten, wesley
Gelogd
Keine Minsch dä es perfek'
Voor al mijn treinen foto's
http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html
Besselspoor
Offline
Berichten: 5425
Team Mitropa - OHMB
Re:? Tillig elite wissels aansluiten?
«
Reactie #4 Gepost op:
01 February 2012, 16:04:25 »
Ik kreeg bij mijn Tillig wissels (per exemplaar) een keurig briefje waar opstond hoe aan te sluiten en waar te isoleren..
Gelogd
RETROBAHN A.G.
W. Thomas
Offline
Berichten: 1241
145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
Re:? Tillig elite wissels aansluiten?
«
Reactie #5 Gepost op:
01 February 2012, 17:03:50 »
Dan heb ik zeker niet goed gekeken in de verpakking.
Er zit IDD een blaadje in hoe aan te sluiten i.c.m. met tillig wissel aandrijving.
Gelogd
Keine Minsch dä es perfek'
Voor al mijn treinen foto's
http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html
RA
Offline
Berichten: 46
Re: ? Tillig elite wissels aansluiten?
«
Reactie #6 Gepost op:
16 September 2013, 12:18:21 »
Hallo,
(Ik stop mijn vraag in dit draadje, als dat niet goed is, hoor ik het wel.)
Ook ik ben bezig met Tillig-wissels op mijn nieuwe baan. Bij die wissels zit een handleiding met betrekking tot het aansluiten van de wissels aan (Tillig-)wisselmotoren. Nu kan ik heus wel Engels en Duits, maar ben technisch niet zo sterk, vandaar toch deze vraag:
In de handleiding wordt gerept over geïsoleerde "railschoentjes / -lasjes" (worden met de wissel meegeleverd). Begrijp ik het nu goed dat de twee spoorstaven die vanuit het puntstuk lopen, geen gewone railschoen (metaal), maar een kunststoffen schoentje moeten krijgen (om zodoende aan het volgende railstuk te kunnen worden verbonden)?
Of is dat alleen nodig in geval van een bijzondere aansluiting?
Het is mijn opzet om de wissels aan te sluiten op een Cobalt-wisselmotor (analoge besturing). Aan het metalen lipje dat midden in de Tillig-wissel zit soldeer ik dan één van de motordraden (de witte volgens de Tillig-handleiding).
Misschien dat iemand mij iets kan vertellen over dat al dan niet moeten gebruiken van geïsoleerde railschoentjes?
Alvast bedankt.
Mvg,
Robbert
Gelogd
Ed K.
Offline
Berichten: 521
Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: ? Tillig elite wissels aansluiten?
«
Reactie #7 Gepost op:
16 September 2013, 12:28:08 »
Hoi Robbert,
Bij Tillig wissels moet je altijd de twee rails vanuit het puntstuk isoleren anders krijg je kortsluiting.
Het metalen lipje midden in de wissel is voor de polarisering van het puntstuk, welk draadje van de Cobaltwisselaandrijving je hieraan moet solderen weet ik niet.
Gr. Ed
Gelogd
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen
sneek
Offline
Berichten: 3879
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: ? Tillig elite wissels aansluiten?
«
Reactie #8 Gepost op:
16 September 2013, 12:36:04 »
Het genoemde soldeerlipje zit niet al te stevig, ik zou je aanraden het te verwijderen en een draad gelijk aan de onderzijde van de (totaal 4) spoorstaven te solderen die samen het puntstuk vormen.
grtz,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
RA
Offline
Berichten: 46
Re: ? Tillig elite wissels aansluiten?
«
Reactie #9 Gepost op:
16 September 2013, 12:48:06 »
Ok, bedankt. Isoleren, polariseren, zucht... Ben niet voor niks een alfa..
@ Ed:
Dus als ik het goed begrijp dient het puntstuk gepolariseerd te worden, omdat (afhankelijk van de wisselstand) het puntstuk een plus of een min moet vervoeren.
Twee van de vier spoorstaven (twee vormen de rechtdoor, de ander twee de afbuigende), moeten geïsoleerd worden (dat zijn dan de twee die uit het punstuk lopen, dus de twee binnenste zogezegd), omdat hun plus of min anders botsen met de min of plus van het puntstuk (afhankelijk van de wisselstand).
@ Wim:
Nuttige tip. Hoewel ik dat lipje wel aardig vindt zitten (bij mijn wissels tenminste), is het mooier dat lipje weg te halen. oogt weer een stukje realistischer.
Mvg,
Robbert
Oh ja: dat isoleren kan voor de goede orde met die kunststof schoentjes of is daar ook nog een listige kunstgreep voor die mijn alfa-verstand mogelijk niet kan bijbenen?
«
Laatst bewerkt op: 16 September 2013, 12:50:05 door RA. Reden: aanvullende vraag
»
Gelogd
Ed K.
Offline
Berichten: 521
Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: Tillig elite wissels aansluiten? Hoe hartstuk polariseren met servo?
«
Reactie #10 Gepost op:
16 September 2013, 15:22:47 »
Klopt helemaal, je kunt hiervoor de kunststof raillasjes gebruiken.
Gr. Ed
Gelogd
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Tillig elite wissels aansluiten? Hoe hartstuk polariseren met servo?