Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
nighttrain1
Vandaag
om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Marc tramt
Vandaag
om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
defender
Vandaag
om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
Vandaag
om 22:02:33
Da's Daz 2
door
defender
Vandaag
om 21:59:07
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
defender
Vandaag
om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Benelux795
Vandaag
om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
Vandaag
om 21:26:42
Aachenau West
door
Overet
Vandaag
om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
Vandaag
om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc?
door
marctrein
Vandaag
om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 20:17:22
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Huup
Vandaag
om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 18:21:43
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
vpeters1984
Vandaag
om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Dick55
Vandaag
om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:38:13
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Tillig elite wissels aansluiten? Hoe hartstuk polariseren met servo?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Tillig elite wissels aansluiten? Hoe hartstuk polariseren met servo? (gelezen 4000 keer)
W. Thomas
Offline
Berichten: 1240
145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
Tillig elite wissels aansluiten? Hoe hartstuk polariseren met servo?
«
Gepost op:
01 February 2012, 14:14:10 »
Hallo allemaal.
Het zal vast al ergens staan maar heb het zo snel niet kunnen vinden.
Ik ben mijn baan aan het maken met tillig rails en wissels, en laat ze besturen door ESU
Servo's, dat gaat allemaal wel maar omdat die een geleidend hartstuk hebben krijg ik kortsluiting.
Heeft iemand een misschien een schema hoe ik het moet aansluiten?
En heb ik nog iets nodig van een relais om de spanning van het hartstuk uit te schakelen?
Hoe hebben jullie dit opgelost?
Alvast bedankt.
Groeten, wesley
«
Laatst bewerkt op: 16 September 2013, 13:43:16 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt
»
Gelogd
Keine Minsch dä es perfek'
Voor al mijn treinen foto's
http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html
Han Zijlstra
Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
Offline
Berichten: 4291
The Right Track, Your track!
Re:? Tillig elite wissels aansluiten?
«
Reactie #1 Gepost op:
01 February 2012, 14:25:41 »
kijk es!
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.04.02_-_Puntstuk_wissel_polariseren
«
Laatst bewerkt op: 01 February 2012, 14:39:44 door Han Zijlstra
»
Gelogd
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.
ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing, USA en .... de blikken trein van mijn Vader!
Hermes73
Offline
Berichten: 24
Re:? Tillig elite wissels aansluiten?
«
Reactie #2 Gepost op:
01 February 2012, 14:41:34 »
Hallo Wesley,
Naast het artikel uit de encyclopedie heb je misschien ook wat aan mijn topic:
Hoe wissel polariseren met SwitchPilot Extension
In plaats van kortsluiting had ik juist geen stroom op het puntstuk, Gerard Wassink heeft me toen uitgelegd hoe ik het correct moest aansluiten.
Als het nodig is kan ik vanavond ergens ook een plaatje tekenen, hoe die draadjes nu bij mij aangesloten zijn.
«
Laatst bewerkt op: 01 February 2012, 15:00:06 door Hermes73
»
Gelogd
W. Thomas
Offline
Berichten: 1240
145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
Re:? Tillig elite wissels aansluiten?
«
Reactie #3 Gepost op:
01 February 2012, 15:49:49 »
allebei bedankt.
Ga daar mee aan de gang als het weer warmer wordt op zolder.
Het is daar -5 graden.
groeten, wesley
Gelogd
Keine Minsch dä es perfek'
Voor al mijn treinen foto's
http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html
Besselspoor
Offline
Berichten: 5335
Team Mitropa - OHMB
Re:? Tillig elite wissels aansluiten?
«
Reactie #4 Gepost op:
01 February 2012, 16:04:25 »
Ik kreeg bij mijn Tillig wissels (per exemplaar) een keurig briefje waar opstond hoe aan te sluiten en waar te isoleren..
Gelogd
RETROBAHN A.G.
W. Thomas
Offline
Berichten: 1240
145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
Re:? Tillig elite wissels aansluiten?
«
Reactie #5 Gepost op:
01 February 2012, 17:03:50 »
Dan heb ik zeker niet goed gekeken in de verpakking.
Er zit IDD een blaadje in hoe aan te sluiten i.c.m. met tillig wissel aandrijving.
Gelogd
Keine Minsch dä es perfek'
Voor al mijn treinen foto's
http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html
RA
Offline
Berichten: 46
Re: ? Tillig elite wissels aansluiten?
«
Reactie #6 Gepost op:
16 September 2013, 12:18:21 »
Hallo,
(Ik stop mijn vraag in dit draadje, als dat niet goed is, hoor ik het wel.)
Ook ik ben bezig met Tillig-wissels op mijn nieuwe baan. Bij die wissels zit een handleiding met betrekking tot het aansluiten van de wissels aan (Tillig-)wisselmotoren. Nu kan ik heus wel Engels en Duits, maar ben technisch niet zo sterk, vandaar toch deze vraag:
In de handleiding wordt gerept over geïsoleerde "railschoentjes / -lasjes" (worden met de wissel meegeleverd). Begrijp ik het nu goed dat de twee spoorstaven die vanuit het puntstuk lopen, geen gewone railschoen (metaal), maar een kunststoffen schoentje moeten krijgen (om zodoende aan het volgende railstuk te kunnen worden verbonden)?
Of is dat alleen nodig in geval van een bijzondere aansluiting?
Het is mijn opzet om de wissels aan te sluiten op een Cobalt-wisselmotor (analoge besturing). Aan het metalen lipje dat midden in de Tillig-wissel zit soldeer ik dan één van de motordraden (de witte volgens de Tillig-handleiding).
Misschien dat iemand mij iets kan vertellen over dat al dan niet moeten gebruiken van geïsoleerde railschoentjes?
Alvast bedankt.
Mvg,
Robbert
Gelogd
Ed K.
Offline
Berichten: 518
Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: ? Tillig elite wissels aansluiten?
«
Reactie #7 Gepost op:
16 September 2013, 12:28:08 »
Hoi Robbert,
Bij Tillig wissels moet je altijd de twee rails vanuit het puntstuk isoleren anders krijg je kortsluiting.
Het metalen lipje midden in de wissel is voor de polarisering van het puntstuk, welk draadje van de Cobaltwisselaandrijving je hieraan moet solderen weet ik niet.
Gr. Ed
Gelogd
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen
sneek
Offline
Berichten: 3863
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: ? Tillig elite wissels aansluiten?
«
Reactie #8 Gepost op:
16 September 2013, 12:36:04 »
Het genoemde soldeerlipje zit niet al te stevig, ik zou je aanraden het te verwijderen en een draad gelijk aan de onderzijde van de (totaal 4) spoorstaven te solderen die samen het puntstuk vormen.
grtz,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
RA
Offline
Berichten: 46
Re: ? Tillig elite wissels aansluiten?
«
Reactie #9 Gepost op:
16 September 2013, 12:48:06 »
Ok, bedankt. Isoleren, polariseren, zucht... Ben niet voor niks een alfa..
@ Ed:
Dus als ik het goed begrijp dient het puntstuk gepolariseerd te worden, omdat (afhankelijk van de wisselstand) het puntstuk een plus of een min moet vervoeren.
Twee van de vier spoorstaven (twee vormen de rechtdoor, de ander twee de afbuigende), moeten geïsoleerd worden (dat zijn dan de twee die uit het punstuk lopen, dus de twee binnenste zogezegd), omdat hun plus of min anders botsen met de min of plus van het puntstuk (afhankelijk van de wisselstand).
@ Wim:
Nuttige tip. Hoewel ik dat lipje wel aardig vindt zitten (bij mijn wissels tenminste), is het mooier dat lipje weg te halen. oogt weer een stukje realistischer.
Mvg,
Robbert
Oh ja: dat isoleren kan voor de goede orde met die kunststof schoentjes of is daar ook nog een listige kunstgreep voor die mijn alfa-verstand mogelijk niet kan bijbenen?
«
Laatst bewerkt op: 16 September 2013, 12:50:05 door RA. Reden: aanvullende vraag
»
Gelogd
Ed K.
Offline
Berichten: 518
Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: Tillig elite wissels aansluiten? Hoe hartstuk polariseren met servo?
«
Reactie #10 Gepost op:
16 September 2013, 15:22:47 »
Klopt helemaal, je kunt hiervoor de kunststof raillasjes gebruiken.
Gr. Ed
Gelogd
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Tillig elite wissels aansluiten? Hoe hartstuk polariseren met servo?