Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:29:08
Lokpilot 4 defect door Montanbahn
Vandaag om 15:25:36
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 15:16:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
  

Auteur Topic: Hoe wissel polariseren met SwitchPilot Extension?  (gelezen 2059 keer)

Hermes73

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Hoe wissel polariseren met SwitchPilot Extension?
« Gepost op: 02 January 2012, 20:06:50 »
Bij mijn 2-rail baan met Tillig Elite rails maak ik gebruik van een ECoS 2, ECoSDetector, SwitchPilot Servo(SPS) en SwitchPilot Extension (SPE). De SPS en SPE zijn met elkaar verbonden. Aan de SPS hangt een servomotor om een wissel te bewegen (dit werkt). Met de SPE wil ik het puntstuk en wisseltongen van het wissel polariseren, maar dit lukt nog niet: er komt geen spanning op te staan.

In eerste instantie werd het wissel van stroom voorzien via de ringleiding (ongedetecteerde sectie) en had ik van de SPE 1 draad naar het puntstuk lopen (in onderstaande afbeelding heb ik de COM poort van 1A en 1B geprobeerd). Omdat dat niet werkte (puntstuk kreeg geen stroom) heb ik het wissel volledig geisoleerd van de rest van de baan, en de railstaven verbonden met de linker en rechter aansluiting van de poort 1A /1B, maar dan heeft het hele wissel geen stroom.


De SPE is met de SPS verbonden via de connector aan de zijkant, deze zit er goed ingeklikt. De 2 poorten (J) op de SPE voor servomotors hebben wel (continue) stroom.

In de handleiding staat dat een gewone SwitchPilot ingesteld kan worden in een k84-mode waarbij continue stroom gegeven wordt. Deze knop is niet op een SPS aanwezig. Ik heb wel geprobeerd om met CV3 deze mode in te stellen, maar dit geeft een "fout" melding bij het schrijven. Een andere CV, om servosnelheid in te stellen, kan ik wel aanpassen.

Hoe kan ik de SPE inzetten zodat het puntstuk van stroom voorzien wordt, en hoe moet ik het wissel correct aansluiten? Ik kan me niet voorstellen dat het lastig is, maar ergens mis ik iets.

Groet,
Harm

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Hoe wissel polariseren met SwitchPilot Extension?
« Reactie #1 Gepost op: 02 January 2012, 20:17:00 »
Je blijft de spoorstaven van de wissel aansluiten zoals je altijd deed. Alleen het hartstuk moet inderdaad worden gepolariseerd.

De SPE is een eenvoudige relais-kast die per servo aansluiting twee relaiscontacten (A en B) om laat gaan als de servo wordt bediend.

Het omschakelen wordt gedaan halverwege de ingestelde uitslag van het servo. Halverwege het omgaan van de wissel hoor je als het goed is een klik.

Er staat dus geen spanning op die contacten.

Laten we even aannemen dat je de "A" contacten gaat gebruiken van servo 1 (de meest linkse van de vier aansluitingen bij n).

Op het middelste van de drie contacten "1A" sluit je het puntstuk van de wissel aan. Op het ene buitenste contact 1A sluit je de rechte buitenste railstaaf van de wissel aan, en op het andere buitenste contact 1A sluit je de geboden buistenste railstaaf aan. Testen, en als je alsnog sluiting krijgt de twee buitenste relaiscontacten 1A omdraaien.

Laat maar weten of het zo duidelijk genoeg is.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 02 January 2012, 20:22:30 door Gerard Wassink »

Hermes73

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re:Hoe wissel polariseren met SwitchPilot Extension?
« Reactie #2 Gepost op: 02 January 2012, 21:22:15 »
Hallo Gerard,

Dank je (y), het werkt! Ik had niet door dat het wissel een dubbele aansluiting nodig had (1 voor stroom en 1 voor "voeding" t.b.v. polarisatie).

Ik heb nu vanaf het wissel lange draden getrokken naar de SPE (polarisatie + links + rechts). Ik ga deze nog aanpassen dat de linker en rechter contacten van de SPE via een korte draad direct aan de ringleiding verbonden worden, dat scheelt een boel draad.

Groet,
Harm

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Hoe wissel polariseren met SwitchPilot Extension?
« Reactie #3 Gepost op: 02 January 2012, 21:43:07 »
Graag gedaan Harm,

Je kunt inderdaad volstaan met één draad vanaf de SPE naar het hartstuk van de wissel. Dat vond ik zo in eerste instantie wat lastiger uitleggen...

Groet,

Gerard

Henk N

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re:Hoe wissel polariseren met SwitchPilot Extension?
« Reactie #4 Gepost op: 01 April 2013, 20:33:31 »
Mooie uitleg. Ik zit met dezelfde vraag.
Toch nog dit.
Linker railstaaf aansluiten op A1 en rechter op A2 en puntstuk op het middencontact als ik het geod begrijp.
Dan wordt er geopperd om de railstaven aan te sluiten op de ringleiding.
Kan iemand dit verduidelijken met een tekening.

Groet,
Henk
Station Simpelaar, de bouw van een baan.