Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:04:39
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 21:02:24
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
Vandaag
om 21:01:19
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
door
borotof
Vandaag
om 20:56:45
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 20:44:57
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 20:40:00
Station Roodeschool
door
Huup
Vandaag
om 20:27:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
MaraNCS
Vandaag
om 20:18:19
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
Rob Moerkerken
Vandaag
om 19:39:37
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug
door
Falkenberg
Vandaag
om 19:36:20
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:13:00
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:10:30
Aachenau West
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:04:43
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
Simplex
Vandaag
om 18:52:50
Update: baan in de tropen
door
Joost O
Vandaag
om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
door
AlbertG
Vandaag
om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
basjuh1981
Vandaag
om 16:48:09
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten?
door
freekvo
Vandaag
om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor
door
ronaldvd2000
Vandaag
om 15:22:42
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 15:09:25
DR4024
door
Michaël dB
Vandaag
om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Arjan6511
Vandaag
om 12:36:11
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 11:20:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Terschellinger Spoor
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
65
Omlaag
Auteur
Topic: Terschellinger Spoor (gelezen 285892 keer)
jakop
Gast
Re:Terschellinger Spoor
«
Reactie #60 Gepost op:
06 februari 2012, 17:49:03 »
Je ziet meer op de foto's dan ik...
in eerste instantie.
Door even te vergroten zie ik het idd ook.
Dat spoortje is dus verklaard
Groet,
Jakop
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9605
Re:Terschellinger Spoor
«
Reactie #61 Gepost op:
06 februari 2012, 20:13:13 »
@ Sicco Jan,
aangepast
@Jakop,
Ik kijk veelal naar wat er niet is. Dat levert ook best wat op, want dat sluit zaken uit. Daarna gericht zoeken en hopen dat als er iets te vinden is, je ook nog iets ziet.
Probleem is momenteel (het veelal ontbreken van) de datering van het materiaal.
Ik ben er nu achter dat het werkterrein waar de platte wagen te zien is voor de oorlog maar 2-3 jaar heeft bestaan. Daarvoor en daarna eigenlijk niks meer. Maar de rails is wel blijven liggen. Nu nog uitzoeken tot wanneer.
Zo is het frusterend om te constateren dat het vooroorlogse Dellewalspoortje er heel kort heeft gelegen, want er zijn vele foto's van Dellewal, maar nergens rails... op die ene na.
Daarom het hele archief doorspitten en met het digitaaltje veel copieen maken. Die hoeven niet 100% goed te zijn, als ik achteraf maar kan "zappen" tussen vergelijkbare foto's.
En van iedere foto(serie) ook vastleggen uit welke map die komt. Een extra fototje dus.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9605
Re:Terschellinger Spoor
«
Reactie #62 Gepost op:
07 februari 2012, 13:41:34 »
Vanmorgen weer verder met de zoektocht in het Behouden Huis.
Dat er rails was op het eiland is al op foto's geconstateerd, maar een beschrijving... die ontbrak.
Een belangrijke beschrijving en/of aanwijzing is gevonden:
Dit document geeft heel wat aanwijzingen:
1. er heeft tot dik een jaar NA de oorlog nog materieel gelegen (september 1946)
2. de gemeente Terschelling wilde er wat mee... Wat?
3. lokomotieven waren afgevoerd, waarschijnlijk naar de Nederlandse eigenaren.
4. gebruikte rails: 12 kg/m
5. spoorbreedte 70 cm
Het origineel van dit stuk schijnt in het gemeente archief van Terschelling te liggen.
Via dit stuk kom ik al snel op een hedendaagse website, waarschijlijk niet onbekend bij smalspoor geinterseerden. Daar (onderaan de bladzijde) worden bronnen genoemd die te raadplegen zijn.
http://www.industriespoor.nl/TechnischeCommissieSmalspoor.htm
kortom.... heel wat werk aan de winkel om mensen en archieven te raadplegen.
«
Laatst bewerkt op: 07 februari 2012, 13:52:51 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9605
Re:Terschellinger Spoor
«
Reactie #63 Gepost op:
07 februari 2012, 23:46:38 »
weer wat gevonden.....
http://www.industriespoor.nl/Thiadens.htm
Hieronder staat een folder uit het bezit van Peter Thiadens. Aan de opsomming van klanten op de derde pagina kan nog het volgende worden toegevoegd:
Ø Volgens het Kromhout boek van Toon Steenmeijer verrichtte de firma A. Groot & Zn te Woude in
1932-1933 op Terschelling
dijkverzwaringswerkzaamheden.
Daarvoor werden twee Deutz
en twee Thiadens locomotieven ingezet.
Ook had de firma twee Thiadens wegwalsen. C. van Leeuwen te Hillegersberg was eveneens aannemer.
Dat zoek ik morgen in het Gemeente Archief hopelijk uit.
4 loks....dat betekent niet een recht toe recht aan spoortje, maar mogelijk een traject met wissels en havenaansluiting.
En dan hoor ik enige maanden geleden : nee hoor, op Terschelling heeft nooit een treintje gereden.
Gelogd
Romar
Offline
Berichten: 3837
Re:Terschellinger Spoor
«
Reactie #64 Gepost op:
07 februari 2012, 23:52:56 »
Citaat van: FritsT op 07 februari 2012, 23:46:38
En dan hoor ik enige maanden geleden : nee hoor, op Terschelling heeft nooit een treintje gereden.
Ach, hier weten de meesten ook niet dat er hier meerdere treinen hebben gereden...
Laat staan waar en waarom.
Romar
Gelogd
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.
cup-druc-han
Offline
Berichten: 250
Ns tijdperk V
Re:Terschellinger Spoor
«
Reactie #65 Gepost op:
08 februari 2012, 10:48:53 »
Verrassend frits...
Gisteravond toevallig onder het genot "van" nog over bunkers e.d. gehad.
had alleen geen recorder meegenomen om alles te onthouden.
maar wel gemerkt dat niet alleen de "stilen" generatie weet van vroeger maar ook de wat "jongere" generatie
gr Hendrik
(de Stilen is het bejaardenhuis)
Gelogd
Marklin NS tijdperk V
FritsT
Offline
Berichten: 9605
Re:Terschellinger Spoor
«
Reactie #66 Gepost op:
08 februari 2012, 13:37:08 »
Nog even terugkomen op het smalspoor bij de betonning op de WB-kade.
In het gemeentearchief/Rijkswaterstaatsarchief is een complete map aanwezig van de geschiedenis van het terrein. Beginend met de aanvraag in 1916 en herstel in 1949.
De datum van verwijderen heb ik nog niet uitgezocht.
Dus een perfect dosier om in model het geheel historisch verantwoord na te bouwen.
Hieronder enkele plaatjes uit het dossier:
«
Laatst bewerkt op: 08 februari 2012, 19:44:24 door FritsT
»
Gelogd
roco
Offline
Berichten: 1917
Re:Terschellinger Spoor
«
Reactie #67 Gepost op:
08 februari 2012, 14:00:16 »
Hallo Frits T
Misschien dat de voormalig kapitein , later regiohoofd Noord , Hugo Gorter je nog iets kan vertellen over dit onderwerp . Anders zijn broer Richard Gorter . Veel van de oude garde van de betonningsdienst op Terschelling zijn er niet meer . Ook bij de voormalig scheepswerktuigkundige Zorgdrager zou je kunnen proberen nog iets te weten te komen .
Maar dat heb je waarschijnlijk al geprobeerd .
gr Jos
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9605
Re:Terschellinger Spoor
«
Reactie #68 Gepost op:
08 februari 2012, 14:07:08 »
@ Jos,
Eerst genoemde heren staan op mijn lijstje. De laatste niet, dus bedankt.
overigens... zit jij ook op het eiland?
Gelogd
roco
Offline
Berichten: 1917
Re:Terschellinger Spoor
«
Reactie #69 Gepost op:
08 februari 2012, 14:35:24 »
Ik nee hoor . Stel je voor ik op een eiland wonen . Ik bedoel het niet beledigend hoor . Maar ik heb een boeiend beroep (daar laat ik het bij) .
Trouwens ook bij de betonningsdienst in Harlingen lag ook een smalspoortje door de steeg (van de kade naar de werkplaats) aan de zuiderhaven .
Alleen het pakhuis "de Zon" bestaat nog van deze voormalige standplaats .
Tot 1981 was de betonningsdienst bij hydrografie ondergebracht , dus de marine . Misschien weten zij nog iets . Ik denk dat de archieven van Harlingen en Terschelling niet meer bestaan .
Enkele jaren geleden hebben alle medewerkers van de betonningsdienst een boek gekregen over deze dienst . Het is geschreven door J.A, van Wallenburg . De titel is : Als 't diep verloopt verset men de bakens (ISBN 978 90 6707 612
.
Het is mij te dik om even door te worstelen . Misschien van een medewerker van de "Terschelling" of "Schuitegat" te lenen of anders de bibliotheek .
gr Jos
«
Laatst bewerkt op: 08 februari 2012, 22:07:46 door roco
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9605
Re:Terschellinger Spoor
«
Reactie #70 Gepost op:
08 februari 2012, 21:30:51 »
Groot, klein, breed of smal.... Terschellinger smalspoor blijft Terschellinger smalspoor. Vandaar een berichtje over een klein stukje smalspooor op de "scheepswerf en de schuren van Krul"
Hier zie je het gebied voor de oorlog. De olieopslag bij de betonning staat er nog.
Aan de overzijde van de WB-kade staan nog de houten schuren van Krul. Die gaan in 1939 in vlammen op.
Na de oorlog zijn de schuren herbouwd, maar dan van steen. Nu zie je ook duidelijk het stukje smalspoor waar het hier om gaat.
Dit is de aanvraag voor het spoortje door de gemeente Terschelling bij Rijkswaterstaat.
Verandering van de situatie lag daarin dat Hr.Krul om gezondheidsreden zijn bedrijf in 1958 staakte, maar dat de gemeente de Zeevaartschool ter wille wilde zijn in het behoud van het door hun gebruikte spoortje. Regels zijn regels.
Bij de aanvraag zat een tekening met heel duidelijk het smalspoortje.
Gegevens over het spoortje/railmateriaal.
En dan moet in 1973 alles worden opgedoekt omdat niemand het spoortje meer gebruikt..
Tegenwoordig staat op dit terrein het karakteristieke gebouwtje van de duikclub.
En de stenen schuren zijn in 2011 afgebroken en nu staat daar een restaurant, genaamd... de loods.
Google maps is nog niet "up to date", maar toch even leuk om de plek te zien.... met "scheepshelling"
http://g.co/maps/nhuwa
Voor modelbouwers dus wederom een prima project en het kan in diverse perioden worden nagebouwd.
«
Laatst bewerkt op: 08 februari 2012, 21:46:42 door FritsT
»
Gelogd
class 37
Offline
Berichten: 704
class 37 verslaafd
Re:Terschellinger Spoor
«
Reactie #71 Gepost op:
08 februari 2012, 23:51:27 »
leuk om te zien ik ben inmiddels 2 keer op terschelling geweest,
erg leuk eiland een zee van rust
nooit geweten dat ze er ooit een treintje hebben gehad
de laatste keer gefietst in de duinen een bunker gezien en er boven op geklommen een best uitzicht gehad daar vandaan over het eiland
wie weet heeft het treintje daar ook heen gereden?was voorbij oosterend..
Gelogd
Groet Ray British Rail Diesel fan
FritsT
Offline
Berichten: 9605
Re:Terschellinger Spoor
«
Reactie #72 Gepost op:
08 februari 2012, 23:56:15 »
Op Oosterend schijnt inderdaad wat gereden te hebben, maar of dat in verband stond met West...?
De weg naar Oost was goed berijdbaar voor vrachtwagens (blijkt uit de stukken), dus waarom zoveel kilometer spoor aanleggen terwijl je vrachtwagens ter beschikking hebt. Alleen het laatste stukje van Oosterend de duinen in naar de Ost-Batterie. Dat lijkt waarschijnlijk
«
Laatst bewerkt op: 08 februari 2012, 23:58:17 door FritsT
»
Gelogd
decauville_nl
Offline
Berichten: 445
Atelier Bongaards
Re:Terschellinger Spoor
«
Reactie #73 Gepost op:
09 februari 2012, 00:01:23 »
Dat is gedacht vanuit huidig perspectief. Voor de oorlog stelden de vrachtwagens niet zoveel voor en werd grondverzet van enige omvang gedaan met smalspoor en kipkarren. Na de oorlog kwamen in Nederland de Amerikaanse GMC's in zwang...
Gelogd
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam
Diorama voor Artitec:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0
FritsT
Offline
Berichten: 9605
Re:Terschellinger Spoor
«
Reactie #74 Gepost op:
09 februari 2012, 00:21:56 »
Je geeft weer spoorse hoop.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
65
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Terschellinger Spoor