Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 19:34:33
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 19:30:58
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric B
Vandaag om 19:06:08
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Thom
Vandaag om 19:02:59
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:51:42
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 18:44:25
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Albert.H0
Vandaag om 18:22:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 17:46:39
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Tom Z.
Vandaag om 17:44:08
NS Mat 35 Maple Leaf door Ronald A.
Vandaag om 17:37:12
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 17:36:57
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door MichielB
Vandaag om 17:02:02
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 16:59:23
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
Vandaag om 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
Vandaag om 15:30:14
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 15:13:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door grossraumwagen
Vandaag om 15:03:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 14:31:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 13:04:29
Mijn geweatherde modellen door Frank103
Vandaag om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:38:09
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 12:32:40
soundprobleem piko 2000 decoder door Coen Burki
Vandaag om 11:46:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 11:10:18
  

Auteur Topic: Terschellinger Spoor  (gelezen 320208 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #360 Gepost op: 14 January 2015, 10:03:57 »
Na de vondst van de spectaculaire foto's op facebook (Terschelling in Vroeger Tijden), ben  ik daar verder gaan zoeken. En jawel... een bericht geplaastst door Annet Kunneke
De foto is gedateerd 1929 en het zou gaan om de aanleg van de Badweg.



Ook hier heb ik de foto bewerkt...
Deze wals komt niet overeen met de foto's van walsen  die gebruikt zijn in 1909 bij het aanleggen van de Hoofdweg, dus nog meer een aanwijzijng voor de goede datering bij deze foto.
De schoorsteenkrans verschilt alsmede het gedeelte (met opschrift) direct boven het voorwiel.



Dat de Badweg onomstotelijk met smalspoor is aangelegd blijkt al uit het allereeste bericht van dit forum.
Op de  daar geplaatste foto zie je het spoor, met kipwagen, en op de achtergrond het puntdak van het Badhotel.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42101.0.html
« Laatst bewerkt op: 14 January 2015, 10:14:56 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #361 Gepost op: 21 April 2015, 18:18:37 »
Er is weer informatie over het oorlogspoortje gekomen. Inhoudelijk bevestigt dit het vermoeden dat Oostereind nooit per smalspoor bereikbaar is geweest. Bewoners aldaar ontkenden het al, maar hoe dan wel ? Dat antwoord is er nu.

Citaat uit een schrijven van Hr. K.Bokma als reactie op een publikatie van een foto in het tijdschrift S.M.L. 2015-1, blz 31

De materialen voor de bunkerbouw werden per smalspoor vervoerd. Het spoor liep over de WB-kade, langs Dellewal naar de “Tiger” en ook richting Groenestrand lag rails. Tot hoever dat ging weet ik niet. Ter hoogte van het huis WB-kade Nr. 1 stond nl een afsluiting (Spaanse ruiter), verder konden we niet komen. Dat huis (WB-kade 1) was gevorderd door de Duitsers en bood onderdak aan de bemanning van de bunker en het schietgat op de dam. Er was een ondergrondse verbinding tussen het huis en de bunker.
Het vervoer van de materialen naar Oosterend (Ost Batterie) ging per vrachtauto. Omdat er weinig lokale vrachtwagens waren, kwamen de benodigde auto’s van de wal (gevorderd).
Die waren gestald in de tonnenloods en liepen, bij gebrek aan benzine, op gasgeneratoren. (gaspot)
Als de motor van zo’n auto eenmaal liep, dan ging dat wel aardig. Het probleem was ze s’morgens aan de praat te krijgen. Als er benzine was, kon je daarmee één auto starten en de rest aan trekken. Was er geen benzine, moest je duwen.
 
Dit is wat ik me nog over die periode kan herinneren


« Laatst bewerkt op: 21 April 2015, 18:36:01 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #362 Gepost op: 02 May 2015, 17:15:04 »
Eindelijk mooi weer om wat in de buitenlucht te werken aan de kipkar.
De bak stond op een frame dat je achter een auto kon hangen. Bak en (verkeerde) frame zijn gescheiden en toen bleek dat de bak niet paste op het nieuwe frame. Het is "maar" een kwestie van de steunen even uitbuigen, maar daar heb je echt snij en lasapparatuur bij nodig. Dat gaat elders gebeuren. Voor het transport is het makkelijk als het geheel wat lichter word, dus een mooie gelegenheid om assen en aspotten te verwijderen en te reviseren.

1. het nieuwe frame


2. hetzelfde frame, maar zonder assen en aspotten.


3. Oeps......twee gebroken aspotten. Gelukkig had ik nog twee identieke reserve exemplaren.


4. Alle vier de aspotten zagen er van binnen ongeveer zo uit.
.

5. een uurtje of wat later....
Deze rollagers lijken nog redelijk, maar allen gaan in de prullenbak en gaan vernieuwd worden. Staf 15 x 54 mm


De vulopening in de deksels... twee van de vier bouten zitten echt onwrikbaar. Jammer dan. Lekker laten zitten. Dat zien we bij een volgend groot onderhoud dan wel weer.

« Laatst bewerkt op: 02 May 2015, 17:21:51 door FritsT »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #363 Gepost op: 02 May 2015, 17:30:50 »
 (y) Prachtig om dit te zien. Voortaan weatheren als het klaar is hè. ;)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9050
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #364 Gepost op: 02 May 2015, 18:50:26 »
@Jaap, Weatheren zegt ie  ;D.

Begint steeds meer iets te worden die 1:1 baan.

Zal zo te zien ook wel wat wegen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #365 Gepost op: 02 May 2015, 19:21:37 »
Koen, wat bedoel je?...... Zal ook wel wat wegen

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9050
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #366 Gepost op: 02 May 2015, 21:01:05 »
Het gewicht van al die ijzeren onderdelen om het op de plaats te krijgen. :)
« Laatst bewerkt op: 02 May 2015, 23:15:51 door KoenF. »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #367 Gepost op: 02 May 2015, 21:43:31 »
Regel 1: ga niet tillen. Dat kost je je rug. Daar zijn apparaten/kranen voor.
Regel 2: denk heel goed na voordat je regel 1 gaat overtreden.

een stuk rails: circa 14 kilo per meter en lengtes van 10 meter...Niet/nauwelijks tilbaar dus
een loc: 2500-3500 kilo. Niet tilbaar
een kipwagentje: ik haal hem niet voor niks uit elkaar... circa 250 kilo

https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1796.jpg
« Laatst bewerkt op: 02 May 2015, 21:45:32 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #368 Gepost op: 08 May 2015, 20:27:29 »
Voor de toekomstige werkplaats is er een uitbreiding van de inventaris gekomen.

1. Veel kein spul zoals frezen, boren, tangen, maatgereedschap enz.enz.
een selectie:


2.Freesmachine.
De kruistafel ligt er naast en de motor is vanwege het gewicht gedemonteerd.


3. Kolomboor


4. Bankschroef en machineklem


5. Draaibank.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #369 Gepost op: 23 May 2015, 22:07:47 »
De revisie van de kipwagen en de Myford draaibank zijn in volle gang.

1. De steunen van dit frame moesten verder uit elkaar om de bak te kunnen plaatsen. Na het flexen en buigen alles weer netjes aan elkaar lassen. Met dank aan Remmo.


2. Alle onderdelen zijn "ontroest" en met metaallak (zwart zijdeglans van de Karwei) zijn frame, assen en aspotten geverfd.






Komende week 4 meter aslagerstaal halen en op maat maken.
http://bouwproducten.hardeman.nl/shop/staal/rondvierkantstaal/do/1212

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De draaibank was dermate vervuild dat die zowat 100% uit elkaar is genomen. Vele foto's zijn genomen om bij reconstructie niet voor verrassingen te komen.
Hulp en reserveonderdelen: http://tx-6867-tb.shopfactory.com/

« Laatst bewerkt op: 24 May 2015, 15:36:29 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #370 Gepost op: 30 May 2015, 12:12:27 »
In de bouw wordt gesproken over "" het leggen van de eerste steen". In de spoorwereld........ Hoe dan ook, de eerste "sybolische" railsectie is vanmorgen gelegd. Gelijk mooi inzichtelijk waar volgende week het grondbedrijf nog wat zand moet aanvullen.




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #371 Gepost op: 05 June 2015, 20:24:26 »
Bij de firma Hardeman hadden ze de 15 mm (en andere maten) assenstaal ruim op voorraad. Zo ook bouten en moeren. Zeer aangename prijzen! Maar niet alleen dat , ik kon ook de snijapparatuur van hun gebruiken om alle aslagers uit de staf te zagen. Dat scheelde want als ik al die 50 exemplaren had moeten flexen......... Thuisgekomen heb ik ze allemaal aan beide zijden nog wel met de draaibank nabewerkt en van een klein schuin kantje voorzien.



Vandaag de beugels voor het vastzetten van de aspotdekels uit 8mm ijzeren staf gemaakt.





En dan ligt alles klaar voor de montage.... tzt.
Eerst in delen (denk aan de rug) op transport naar Terschelling



Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8609
  • Nooit uitgeklust....
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #372 Gepost op: 05 June 2015, 20:30:39 »
Mooi werk Frits!!  (y) (y) Ziet er goed uit allemaal!

NTM

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #373 Gepost op: 17 June 2015, 19:11:19 »

De draaibank was dermate vervuild dat die zowat 100% uit elkaar is genomen. Vele foto's zijn genomen om bij reconstructie niet voor verrassingen te komen.
Hulp en reserveonderdelen: http://tx-6867-tb.shopfactory.com/



Mocht je overwegen het bed (en het support en de beitelslee) te laten slijpen dan kan ik je dit adres aanbevelen. Ik had twijfel om het te laten doen, maar het resultaat is verbluffend ! Ik heb er geen spijt van.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #374 Gepost op: 17 June 2015, 19:38:32 »
Petje af! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl