Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Lichtprintjes NS2400 door Jint Nijman
Vandaag om 16:57:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
Zaagsel? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:17:16
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door grossraumwagen
Vandaag om 15:44:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 15:36:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Piko 1136 van AC naar DC door Lobomotion69
Vandaag om 13:13:03
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
  

Auteur Topic: Terschellinger Spoor  (gelezen 301783 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11191
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #270 Gepost op: 08 October 2013, 13:50:01 »
ik ook ;D

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #271 Gepost op: 08 October 2013, 14:00:40 »
Dat gaan we mee maken  ;D

Vindt alleen al de zoektocht naar info erg herkenbaar  (y)

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
  • Ns tijdperk V
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #272 Gepost op: 08 October 2013, 17:32:21 »
Ik denk dat die notabele het geheel graag in formerum heeft staan ;)
Marklin NS tijdperk V

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11191
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #273 Gepost op: 13 October 2013, 21:50:46 »
In schaal H0 heeft de firma Busch een model van dit type locomotief. 33 mm lang
artikel 5010 tot en met 5015. Allen opschriftvarianten

Als voorbeeld een willekeurige site op internet:
http://www.amazon.de/Busch-5010-Grubenlokomotive-B-360/dp/B004ETAM88
5010
« Laatst bewerkt op: 13 October 2013, 21:53:09 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11191
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #274 Gepost op: 17 October 2013, 23:00:02 »
Laatst zijn de tongen van de wissels van het nog resterende tracee bij de steenfabriek gedemonteerd en naar Terschelling gebracht. De puntstukken zaten vast in het beton. Daarvoor moest eerst gereedschap gehaald worden. Vandaag was het zo ver.



Ze zaten echt vast, maar 3 van de 4 wissels gaven zich uiteindelijk over aan de sloper en zijn naar een tijdelijk adres vervoerd. T.z.t komen ze wel op Terschelling.

 
« Laatst bewerkt op: 17 October 2013, 23:05:51 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11191
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #275 Gepost op: 02 November 2013, 19:59:58 »
3 van de 4 wissels gaven zich over........toch nog 4 van 4.



Onder het beton zat een stalen plaat van 5 mm dik aan het puntstuk gelast. Die was op zijn beurt  met drie stroken van 10 cm breed verbonden met de buitenrail. (beide zijden dus). Werk voor de haakse slijper.
Maar de aanhouder wint na 2 uur.

Een kleine bonus in de vorm van 4 meter rails. Dat was een makkie.

« Laatst bewerkt op: 02 November 2013, 20:08:49 door FritsT »

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #276 Gepost op: 04 November 2013, 16:24:53 »
Mooi topic, super speur werk. Het blijkt maar dat het aan de hand van foto's erg lastig is om dingen voor zeker te bepalen.
Ik ken Terschelling niet maar je woont op Terschelling neem ik aan of komt er regelmatig en het dan ter plaatse uitzoeken en kijken of je het "perspectief" terug kunt vinden zoals met die twee mannen op het duin bij de seinmast  (y)

Het huisje met het spoor ervoor heb ik ook een mening over maar die moet ik nog even opnieuw bekijken en even wat foto's merken, daar kom ik tzt nog wel op terug. Alle info die ik heb komt uit dit zelfde topic, ik heb geen link met Terschelling maar vindt de speurtocht erg boeiend, Heb het topic dan ook bijna aan 1 stuk uitgelezen.

In eerste instantie snapte ik de el loc ook niet maar na je uitleg wel, misschien is het een idee om in het historich perspectief het locje de boven bouw van de Deutz twee asser te geven, kosten moeten natuurlijk bekeken worden en na gedacht of het wel wenselijk is maar het klopt dan historich gezien, en je hebt niet het "vervuilende" van het origineel. Maar dat is maar een opmerking van een buitenstaander.

Blijf het topic zeker volgen

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11191
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #277 Gepost op: 10 December 2013, 21:51:01 »
Weer nieuws te melden...

Vandaag een halve kilometer rails (dus 250 meter spoor), bevestigingsmiddelen en zwaar gereedschap verworven.
voet = 10cm, hoogte 10 cm, gewicht 20-21 kilo/meter.




76 lasplaten (2 kilo/stuk) en rails á 10 meter, dus voor 200 meter spoor.
600 kikkers (100 gram/stuk) voor circa 100 meter spoor (dwarsliggers: 60 cm afstand)

Totaal te verslepen gewicht: dik 10 ton.

Gaten in de kikkers en lasplaten 17 mm, dus bouten M16 nodig.

« Laatst bewerkt op: 11 December 2013, 16:24:57 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11191
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #278 Gepost op: 12 December 2013, 13:13:45 »
Naast de rails en het rijdend materieel moet er ook aandacht worden besteed aan de werkplaats.
Vanzelfsprekend zijn er al hamers, koevoeten, steeksleutels, flex enz.

Wat bijzonder gereedschap zie je op de foto
1. twee stuks 5 ton "domme krachten"
2. een grondstamper (altijd leuk om gewoon neer te zetten)
3. een railbuigset. Niet een zogenaamde "beer", maar wel een set die vergelijkbaar werk kan.





« Laatst bewerkt op: 12 December 2013, 13:30:10 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11191
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #279 Gepost op: 18 January 2014, 20:53:32 »
Vandaag op de beurs in  Houten, zag ik iets staan wat me bekend voor kwam.



Je stoot je kop dus zowat echt tegen het dak, ook in model.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11191
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #280 Gepost op: 22 January 2014, 22:05:30 »
Het is nog wachten op de ambtelijke molen, maar als de lok zijn allereerste metertjes op Terschelling gaat rijden, dan moet  er wel een nummerschild op zitten.  Zo hoort dat gewoon.
Dit ontwerp wordt momenteel gemaakt.


FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 519
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #281 Gepost op: 22 January 2014, 22:53:11 »
Een hele mond vol, "Terschellinger Duin Spoor"...
Wat dacht je van iets Fries als "Schylger Spoor"?

Freek.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #282 Gepost op: 22 January 2014, 23:45:22 »
De duitsers kunnen de sch niet uitspreken.

Mooi Frits , de kroon op je lok.

opa-bullcat

  • De maat doet er wel degelijk toe.
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #283 Gepost op: 23 January 2014, 03:05:09 »
Erg interessant topic dit, ben benieuwd hoe het vervolg gaat worden.
Hans is op 12 april 2017 overleden.

Vriendelijke groet,

Hans

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 8 webcams op 1 pagina. :D

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #284 Gepost op: 23 January 2014, 09:06:02 »
Zeker interessant topic , lees en volg het graag. Jammer is alleen dat rails/wissels van de ene historische plek weggehaald wordt en op een andere plaats weer in gebruik komt.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!