Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 15:53:53
LS Models 2024 door Dave.......
Vandaag om 15:49:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 15:17:25
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:12:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
  

Auteur Topic: lichtgeleider 1mm (daarna ombouw lima icm koploper)  (gelezen 17587 keer)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
lichtgeleider 1mm (daarna ombouw lima icm koploper)
« Gepost op: 29 januari 2012, 21:47:27 »
Wie heeft er nog een stuk lichtgeleider liggen van 1mm, voor het maken van sluitlichten in mijn lima koploper? Ja, ik weet het Conrad 198439-8A slecht 1.25 euro/meter......maar wel 6.95 verzendkosten en ik heb helaas niet anders nodig en kom dus ook niet boven de 25 euro :-\. Kosten worden uiteraard vergoed ;)
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2012, 20:33:23 door ruudns. Reden: (daarna ombouw lima icm koploper) »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:lichtgeleider 1mm
« Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2012, 10:00:06 »
Ik denk dat ik je wel kan helpen aan een stukkie in 1mm. Of dikker...
Hoeveel heb je nodig?

mvg.
Willem E.

PS. 1 voorwaarde: een UITGEBREID ombouw-/inbouwverslag! (y)

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:lichtgeleider 1mm
« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2012, 10:05:08 »
Is dit niet iets voor de E.H.B.O.?  ;)

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re:lichtgeleider 1mm
« Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2012, 12:52:24 »
@Willem: je hebt een PB.
@Gerard: had inderdaad in EHBO gekund............maar hier komt straks wel het beloofde ombouwverslag te staan  ;D
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

jakop

  • Gast
Re:lichtgeleider 1mm
« Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2012, 13:26:17 »
Pas dan gelijk de titel even aan, want anders zwiep ik je de E.H.B.O. doos in  ;)

Groet,

Jakopdie dat verslag ook wil lezen

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re:lichtgeleider 1mm (daarna ombouw lima icm koploper)
« Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2012, 20:34:50 »
 :o @ Jakop: onderwerp aangepast  ;D
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re:lichtgeleider 1mm (daarna ombouw lima icm koploper)
« Reactie #6 Gepost op: 31 januari 2012, 22:43:37 »
Vandaag als test objectje een oude lima sloop lok motor omgebouwd mbv een dvd speler motortje. Hier voor buiten het slopen van de pc dvd speler ook de oude belgische lima lok uit elkaar gehaald. Kap eraf, motorwielstel eruit, motordeksel eraf en anker eruit. Vervolgens met enige moeite het tandwieltje van de ankeras af gehaald. De dvd motor van zijn tandwieltje ontdaan. En ja hoor, het asje is te dun voor het limatandwiel. Stukje krimpkous over de dvd-as en het tandwiel erop. Vervolgens de magneetring uit de motor gesloopt en deze ca 1mm uit gedraaid op de draaibank. Vijlen zou ook moeten lukken. De dvd motor past nu met een lichte persing in de ring. Eerst de magneetring terus in het huis geplaatst en hierna de dvd motor erin gedrukt tot hij niet meer verder gaat. Wel ff opletten dat het tandwieltje niet tegen het oude lager loopt maar wel diep genoeg zit om de andere tandwielen aan te drijven. Hierna ff een nieuwe decoder er tijdelijk ingezet om te testen.
Het motortje doet zijn werk prima.

Op de voorgrond de lima met dvd motor, op de achtergrond de lima koploper.









Mocht ik na het inbouwen van de decoder in de koploper besluiten dat hij niet naar wens loopt, dan krijgt hij dus een dvd motor.

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re:lichtgeleider 1mm (daarna ombouw lima icm koploper)
« Reactie #7 Gepost op: 05 februari 2012, 22:28:50 »
Zoals beloofd aan Willem (ponytail), die mij de stukjes lichtgeleider bezorgde, het verslag van het pimpen van de lima ICM koploper. Na eerst wat zoekwerk mbt aanpassingen van de lima koploper hier op BNLS te hebben gedaan zijn we vandaag maar weer eens verder gegaan met het pimpen.

Eerst de motorwagen uit elkaar gehaald en het stuk met de lichtgeleider voorzichtig los gebroken uit de neus.



Voorzichtig boren we met een 1mm boortje in een handstuk de sluitlichten door.



Hierna nemen we een 3mm rode led die ik met een 1k weerstandje op 16v aansluit. Ook daar wordt voorzichtig een gaatje vanaf de bolle lens in geboord. Ik laat hem tijdens het boren branden, dan kan je goed zien hoe diep je zit. Boor tot net boven het chipje. Herhaal dit met nog 3 leds.



Vervolgens stoppen we als proef een lang stuk geleider door het sluitlicht van de cabine en in het brandende ledje. Werkt perfect  (y)



Nu nemen we een stuk gaatjes print en maken dit pas zodat het precies in de cabine past tot tegen de verjonging.



Hierna worden 2 rode leds in serie met een weerstandje van 1k op printje gesoldeerd. De lichtgeleider afgeknipt op lengte, vlak gevijld en het geheel gepast.



Nu worden er 2 dunnen stukjes krimpkous over de geleiders geschoven en voorzichtih met de punt van de soldeerbout gekrompen. Dit voorkomt straks strooilicht.



Daarna schuiven we nog 2 stukjes krimpkous van een maatje groter over de geleiders.



Hierna solderen we nog een gele 5mm led met 1k weerstand in het midden van de print. Soldeer deze zo dat hij precies tegen de inkeping van de orginele lichtgeleider zit. Dan krijg je dit.







Lijm nu met een druppeltje secondelijm de lichtgeleiders in de rode leds en houd het printje vast tegen de verjonging van de cabine tot het droog is. Daarna schuiven we de twee stukjes "maatje groter" krimpkous terug over de leds en krimten ook deze even met de punt van de soldeerbout.

Geel en rood branden mooi.



Alleen rood (plak ook nog ff een stukje zwarte tape voor het gat):



Alleen Geel:



Laat nu enkele druppels secondenlijm langs het printje en de cabine lopen zodat het printje tegen de verjonging gefixeerd zit.



Gelijk nog een lichtstrip (van resten) gemonteerd.



Het resultaat:



De ramen moeten er nog in nadat eerst met een zwarte stift de randen om de ramen nor ff zwart gemaakt zijn.



En nog eens de sluitlichten, 13mA:



Gevarenlicht  ;D :



Nu nog een schot van styreen gemaakt na eerst een malletje van karton pas geknipt te hebben. eentje komt tegen de cabine zodat je het printje niet meer ziet, het kleinere deel komt achter de machinistencabine, zodat het licht van de wagon hier niet door naar buiten schijnt. Het hoekje is vrij gemaat voor de bedrading.



Dat was het weer voor vandaag. Meer foto's van het pimpen zullen nog gaan volgen. Ongetwijfeld zijn er meerdere methoden om dit te maken zoals de Tom verweerd setjes. Het gebruikte  materiaal was sloop, de krimpkous 2 euro/m bij de automaterialezaak. Verkrijgbaar in alle maten van ca 2mm tot 15mm doorsnede. Nu de andere kant nog en dan eens bedenken hoe we deze drie wagons elektrisch door verbinden met zo min mogelijk draden. Viesmann 4 polige koppelingen en een schakel decoder in de staart of 5 polige stekkers  ;D




« Laatst bewerkt op: 05 februari 2012, 22:31:35 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re:lichtgeleider 1mm (daarna ombouw lima icm koploper)
« Reactie #8 Gepost op: 06 februari 2012, 19:07:52 »
Ruud: laat je de motor nu zo los zitten? Ik heb zelf nog een stripje messing over het motortje geklemd, om te voorkomen dat het geheel kan verschuiven: de Lima-motor had daarvoor de plastic ring met koolborstelhouders, maar zo zonder iets er omheen kan het door trillingen de verkeerde kant op gaan.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re:lichtgeleider 1mm (daarna ombouw lima icm koploper)
« Reactie #9 Gepost op: 06 februari 2012, 23:52:54 »
@Meno: het is maar een oude test lok. De motor is met gepast geweld in de ring geperst en zal beslist niet meer verschuiven zonder meer gepast geweld. Ik had uit de oude motordeksel reeds de borstelhouders en het lager verwijderd om het terug te plaatsen. Dat werkte wel (al staat het ca 5mm open) maar was niet nodig.

Vanavond de decoder ingebouwd in de koploper. Met de originele motor loopt hij prima en ik laat hem dus gewoon nog ff zitten  ;D. Alleen had ik een probleem met het juiste adres ingeven. Ik wil de lopi4 op adres 4005 hebben. Dus cv29=32, cv17=207 cv18=(4095-4005)95, maar als ik dan loko 4005 aanmaak met adres 4005 met 28 stappen, dan loopt hij niet? Snap nog effe niet wat hierbij fout gaat  ???.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re:lichtgeleider 1mm (daarna ombouw lima icm koploper)
« Reactie #10 Gepost op: 07 februari 2012, 00:17:46 »
Vanavond dus de decoder ingebouwd.

Eerst de bak met het gewicht verwijderd de lopi4 wil ik hierin plaatsen.



Dan dus het gewicht met de ijzerzaag te lijf gegaan om iets plaats te maken in de bak voor de lopi4. Ik wil zoveel mogelijk gewicht over houden.



Een gaatje in de bodemplaat geboord om de decoderdraden vanuit de bak naar binnen tevoeren. De decoder past precies.



Nog een Hufing-sleper met de schaar in de lengte door geknipt en de contactstrips eraf geknipt. wat buigwerk en 4 van de 6 contactstrips na een kleine aanpassing er weer op gesoldeerd. Dat geeft een betere stroomafname. De originele sleper binnen in de wielstellen blijft gewoon zitten en gaat ook mee doen  ;D.



Motor aangesloten en de "voeding" met tape op de bodemplaat vast gezet. Ook nog ff de pas gemaakte styreen stukjes tegen de cabine gelijmd.



Rijgedrag op het standaard adres 3 getest, stroomafname is prima. Morgen eerst uitzoeken waarom hij niet wil lopen op adres 4005  ???
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Tom van Weert

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re:lichtgeleider 1mm (daarna ombouw lima icm koploper)
« Reactie #11 Gepost op: 07 februari 2012, 00:41:02 »
Ruud, een heel mooi resultaat, zeker met het gevaarsein.  (y)

Een kleine kanttekening.....mijn naam is Tom van Weert.
Weliswaar van middelbare leeftijd, maar toch nog net niet "verweerd".
 ;D ;)

Tom

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re:lichtgeleider 1mm (daarna ombouw lima icm koploper)
« Reactie #12 Gepost op: 07 februari 2012, 13:00:59 »
@Tom: sorry voor je naam verbastering  :-[. Dat kwam bij Napolion ook al voor  ;). Het gevarenlicht zou je mbv de juise decoder gewoon kunnen schakelen, dat zou bij jouw oplossing toch ook moeten kunnen? Hele mooie setjes trouwens, snel goed en perfect  (y). Ik probeer er gewoon om het bouwen en de kosten te drukken ook oplossingen voor te vinden waarbij ik het wiel gelukkig niet helemaal opnieuw hoef uit te vinden ;D. Misschien kan een mod je naam ff aanpassen, ik kan het niet meer.
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2012, 13:03:04 door ruudns. Reden: Misschien kan een mod je naam ff aanpassen, ik kan het niet meer. »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1538
Re:lichtgeleider 1mm (daarna ombouw lima icm koploper)
« Reactie #13 Gepost op: 07 februari 2012, 13:07:39 »
Jammer alleen dat een gevarensein bestaat uit 2 sluitseinen en topsein.
Je zou dus het topsein nog kunnen scheiden van de onderste frontseinen.

Verder heel netjes gemaakt.


Tinus.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re:lichtgeleider 1mm (daarna ombouw lima icm koploper)
« Reactie #14 Gepost op: 07 februari 2012, 14:11:05 »
@Titus: "gevarensein" was alleen ontstaan doordat ik voor de foto beide draden voor front en sluitlichten aan de voeding hield  ;D. Maar je zou als je het helemaal mooi wilt maken de originele licht geleider er uit kunnen halen en de frontlichten van nieuwe geleiders kunnen voorzien die je apart op gele leds aansluit. Afhankelijk van de gekozen decoder zou je dan ook nog rangeerlicht kunnen tonen. Mij gaat het alleen om front en sluitlicht afhankelijk van de rijrichting.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).