Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:14:32
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 20:08:37
Sfeer op je modelbaan door grossraumwagen
Vandaag om 19:54:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 19:53:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:48:48
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:25:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:29:04
DDAR op basis van een Artitec DDM door Bartje81
Vandaag om 18:21:38
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15

Auteur Topic: Roco Geoline wissels electrisch maken.  (gelezen 19038 keer)

santerdam

• Offline Offline
Re:Roco Geoline wissels electrisch maken.
« Reactie #15 Gepost op: 28 January 2012, 16:37:42 »
.... maar iedereen blijft me vertellen dat het bij een digitale baan alsnog met een travo moet  8) (sorry piet)
Waar schrijven die 'iedereen' dat ? Het is gewoon niet waar !

Onder de wissel zit een stekker die vanaf het puntstuk aan de wisselaandrijving zit gekoppelt en er zit bij de aandrijving zit een stekker met 3 draden voor de schakkelaar van roco.

Voor zover ik hem nu snap moet het met elke schakelaar het zelfde werken.... toch ?
Je hebt het advies te kijken naar Roco 10775 decoder - daar past die 3-draden stekker op. Niemand schrijft dat "het met elke schakelaar hetzelfde moet werken.... toch ?"

Volgens mij ga jij nooit echt gelukkig worden met digitale wissels. Heb je al eens aan een heel eenvoudige oplossing gedacht met een draadje (touwtje, stukje naaigaren) naar een heel eenvoudige bediening van de wissel(s) aan de aschterkant van je baan. Voel je vooral niet beledigd, denk er eens over na.

Sander

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 28 January 2012, 16:41:30 »
Het is een beetje zonde van de digitale stroom. Wisselaandrijvingen met magneten gebruiken nogal wat stroom, minstens 1A, en die moet je in feite altijd reserveren. Die stroom kun je dan niet voor je treinen gebruiken.

Maar als je een wissel digitaal aanstuurt zoals Roco dat heeft bedacht, gebruik je dezelfde digitale stroom.

Ik zou het gewoon eens met een wissel proberen, Werkt 't niet lekker, dan kun je voor weinig nog wel ergens een analoge trafo op de kop tikken om de wissels te voeden.
Reinier

henk

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 28 January 2012, 16:56:43 »
Dat is ook zo en is precies de reden waarom er decoders bestaan waar je een losse trafo op kunt aansluiten die de stroom voor de wisselaandrijving voor zijn rekening neemt.

@Sander, het gaat hier ook niet om digitale wissels. Dennis heeft alleen een aandrijving die in het wissel kan worden gemonteerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #18 Gepost op: 28 January 2012, 17:07:37 »
Eventjes getest, maar Fleischmann wissels:
Zowel met m'n EZ Command Wireless DCC Sytem, als met de oude (blauwe) Roco Maus.
Van de centrale naar de rails met 2 draden, & wat verder op 2 draden 'afgetakt' van de rails.

- Met de gemeenschappelijke draad naar het gemeenschappelijke contact van de wisselspoel gegaan
- Met de andere draad naar een terugverende wissel schakelaar
- Met de overblijvende 2 draden van de wisselspoelen naar de contacten van de terugverende wissel schakelaar gegaan

Werkte niet! Dan maar eens 'tippen' op de rails zelf, met de gemeenschappellijke draad van de wisselpoelen & om beurt één van de spoelen zelf: = ook negatief.

M.a.w. wens je de magneet art. op een 'klassieke' manier aan te sturen?
Dan dien je idd een bijkomende trafo te gebruiken.
Bijkomend voordeel van met een bijkomende trafo werken: De aansluitingcontacten van de rijdraden van die trafo kan je dan gebruiken om op verlichtingspunten aan te sluiten (=gelijkstroom) & zelfs de lichtsterkte ter regelen.
De Wisselstroom contacten gebruik je dan effectief om de magneetspoelen van wissels; seinen; onkoppellingsrails, ... aan te sturen.
« Laatst bewerkt op: 28 January 2012, 17:09:38 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 28 January 2012, 17:54:03 »
Dat schreeuwt natuurlijk om een test met de multimaus, maar inderdaad: Het werkt niet. Ik heb een (oudere) Roco-aandrijving getest op de railspanning, maar het wissel gaat niet om. De aandrijving zoemt wel, maar dat is alles. De frequentie van de digitale spanning is zeker te hoog of zo.

Advies dus aan Dennis: vergeet wat ik eerder zei, haal ergens een ouderwetse analoge trafo en gebruik die voor de wisselsturing.
Reinier

henk

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 29 January 2012, 09:51:52 »
Als je een brugcel tussen de digitale spanning en de wissels plaatst, dan werkt het natuurlijk prima. Mijn Tortoise aandrijvingen worden op die manier direct door de digitale spanning gevoed, bedenk ik net.  ;D Maar een motoraandrijving is wat anders dan een spoelenaandrijving en mijn 10A booster wordt niet warm of koud van een wisseltje. Het is zonde om zoveel vermogen van de maus versterker te reserveren.

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #21 Gepost op: 29 January 2012, 10:24:32 »
Dennis,

Citaat
Precies, dat dacht ik dus ook, maar iedereen blijft me vertellen dat het bij een digitale baan alsnog met een travo moet   (sorry piet)

Dennis ik ben mij er niet van bewust dat ik ook maar eenmaal hebt gezegt dat je een trafo nodig hebt om de wissels aan te sturen, ik heb je zelf tekeningen per mail gestuurt waar duidelijk op staat hoe je de wisselaandrijving moet aansluiten als je de stroom (spanning) van de rails afneemt.
Daar staat ook bij hoe je dat met drukkinopjes moet doen als je de spanning van de rails afneemt.

Sorry Dennis maar je let niet goed op.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #22 Gepost op: 29 January 2012, 10:34:07 »
Dennis, Reinier,

Citaat
Maar als je een wissel digitaal aanstuurt zoals Roco dat heeft bedacht, gebruik je dezelfde digitale stroom.

Dit is maar gedeeltelijk waar, het is maar hoe je het belijkt
Je gebruikt de digitale stroom (spanning) maar deze wordt in de wisseldecoder 10775 en ook de andere omgezet in een gelijkstroom door middel van 4 diode (brugcel) en daarmee wordt dan weer de spoelen aangestuurd, dus de wisselaansturing gebruikt gelijkstroom.

Bekijk de wisselaandrijvig maar eens goed of maak de 10775 eens open dan zie je de 4 diode zitten.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 29 January 2012, 12:30:59 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 29 January 2012, 10:37:17 »
@Piet,

ok, maar mijn opmerking sloeg op het stroomverbruik, waarvan Henk het zonde vond dat het uit de digitale voeding moest komen.
Reinier

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 29 January 2012, 10:47:27 »
Je wissels digitaal aansturen via de centrale is meestal niet de goedkoopste methode. Zelf wil ik mijn wissels via een analoge manier blijven bedienen met conventionele transformatoren en drukknopjes. Dat gaat tevens niet ten koste van je dure (door benodigde digitale versterker) digitale stroom. Conventionele transformatoren kosten geen drol op de beurs.  Zelf rijden mijn treinen digitaal terwijl de seinen en wissels (allebij elektromagnetisch) analoog bediend worden.
Andre ;)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #25 Gepost op: 29 January 2012, 11:06:08 »
Reinier,

Zo had ik het niet gelezen, maar kan gebeuren het is immers nog vroeg (voor mijn dan) sorry

Algemeen,

Doe er een paar tekeningen bij met de mogelijke aansluit mogelijkheden,
Eentje met drukknopjes en led voor controle en de 10775 er aan, hierbij wel rekening houden dat op de multimaus de stand niet mee gaat bij gebruik van drukknopjes,
alleen met drukknopjes en led, diode nodig voor gelijkrichting van de spanning.
Alleen met een analoge trafo waar gelijkspanning uitkomt + en -
Alleen met trafo zonder led (gelijkspanning) + en -
Als je geen trafo hebt met gelijkspanning dan kun je daar een brugcel (4 diode) tussen plaatsen
Alleen met 9 volt baterrijen om wat uit te proberen.

Voor ieder wat keus of is er nog meer.

Gr Piet

« Laatst bewerkt op: 29 January 2012, 12:34:58 door p.heinst »

lutje

• Offline Offline
    • Hevalu
« Reactie #26 Gepost op: 29 January 2012, 11:37:01 »

Ik zit zat met bijna de zelfde vragen als dennis.
Maar nu is het voor mij duidelijk, bedankt.

Gr Henk
Gr Henk
Zit ik op het forum om te modelbouwen, of om te forummen?
cnc frezer
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42789.new.html#new

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #27 Gepost op: 29 January 2012, 14:32:11 »
Schematische voorstelling van hoe het werkt met drukknopjes

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 29 January 2012, 14:33:52 door p.heinst »

Dennis Beekman

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 30 January 2012, 11:48:34 »
jaja,  ik wilde niemand beledigen hoor... het leek me alleen zo raar dat er een externe stroom bron nodig zou zijn  8)
excuses als dit toch zo over kwam  :-[

Ik heb een van mij wissels van een decoder voorzien, en dit werkt op de puntstuk spanning en geeft geen enkel probleem.
Ik dacht dat als dat kan, dan kan dit ook met een simpele wip schakkelaar maar nee dit gaat niet.

Ik hem een kleine test opstelling gemaakt en ga kijken hoe ik dit het beste kan doen gebruik makende van jullie gegevens en anderes maak ik ze wel digitaal.

Dank voor de suggesties.

henk

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 30 January 2012, 11:56:07 »
Dan moet je goed bedenken wat die decoder doet Dennis. In de decoder wordt onder andere de digitale spanning omgezet in een gewone gelijkspanning waar de wissels prima op werken. Dat kun je zelf ook doen met een paar diodes of een brugcel/gelijkrichter (is ook vier diodes) zoals aangegeven in de tweede tekening van Piet. Die diodes zetten ook de digitale spanning om in een gelijkspanning.

Die leds met weerstand geven de wisselstand aan bijvoorbeeld voor op een schakelbord, maar hebben even niks met dit vraagstuk te maken.
Op die manier kan wat je wil en kun je proberen of het je in de praktijk bevalt.
« Laatst bewerkt op: 30 January 2012, 11:59:35 door henk »