Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 22:55:57
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door 1200blauw
Vandaag om 22:50:45
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
Vandaag om 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
Vandaag om 22:28:23
Interieur ideeën voor gebouwen door Ronald69
Vandaag om 22:08:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:56:39
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:26:08
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 20:45:26
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 19:53:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:29:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44

Auteur Topic: Roco Geoline wissels electrisch maken.  (gelezen 19061 keer)

Dennis Beekman

• Gast
Roco Geoline wissels electrisch maken.
« Gepost op: 27 January 2012, 11:13:17 »
mijn eerste post  ;D

Ik ben net begonnen met modelbouw en mijn baan begin nu vorm te krijgen, maar er zijn een aantal wissels achter op mijn baan die ik niet met hand kan bedienen en deze wil ik daarom electrisch maken.

Nu heb ik een digitale baan met een standaard roco multimaus en de Geoline rails met bedding, maar ik snap even niet hoe ik die wissels dan moet gaan aansluiten.
Ik heb een standaard setjes van roco waarmee de wissel electrisch wordt maar ik snap het volgende niet helemaal.

- Waar haalt de wissel dan zijn stroom vandaan ? de travo heeft er geen extra aansluiting voor...
- Welke schakelaars kan ik het beste gebruiken ?
- Hoe sluit ik die schakelaar aan ?
- En hoe moet dit met een drieweg wissel ?

ik ben niet zoe goed met electronica en solderen, maar ik ik wil alles proberen... kan iemand mij advies geven ?

Nick Vandenzavel

• Offline Offline
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Re:Roco Geoline wissels electrisch maken.
« Reactie #1 Gepost op: 27 January 2012, 11:17:45 »
Hoi Dennis,

Om wissels elektrisch aan te sluiten heb je wisselaandrijvingen nodig. Vaak kan je die vinden bij de fabrikant van de rails, of je kan kijken naar andere merken. Je moet ook zeker een bepaald type aandrijving kiezen:
motor,spoel of servo. Neem eens een kijkje in de encyclopedie, daar wordt dit allemaal uitgelegd.

De wissel kan je dan ofwel bedienen door schakelaars, ofwel door je multimaus. In dit laatste geval heb je ook nog wisseldecoders nodig. Deze wisseldecoders verbindt je met de aandrijving en dan kan je via de multimaus de wissel omzetten. Wederom heb je hier veel keuze in decoders. Het type decoder is ook afhankelijk van het type wisselaandrijving.

Voor driewegswissels heb ik zelf geen idee, maar ik veronderstel dat je daarvoor ook wel speciale aandrijvingen kan vinden.

Gr.

Nick
« Laatst bewerkt op: 27 January 2012, 11:29:11 door Nick Vandenzavel »
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Ekklesia

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 27 January 2012, 11:26:56 »
Dennis,

Bij de geoline haalt de elctrospoel en decoder de spanning vanaf de rails, lees dit draadje maar eens door.

Groenten Rob

Dennis Beekman

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 27 January 2012, 11:30:16 »
Rob... dankje dat ga ik zeker even doen.  (y)

De spoel heb ik al.
ik vroeg me alleen af waar die zijn spanning vandaan haalde en welke schakkelaar ik hiervoor het beste kan gebruiken   ;)

iemand nog advies over de schakelaars voor 2 weg en drieweg wissels ?

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 27 January 2012, 11:33:35 »
Dennis,

Wat is de inhoud van een "een standaard setjes van roco waarmee de wissel electrisch wordt " ? Ik weet  niet precies wat dit setje is.

Je hebt vele mogelijkheden, maar ik zal me even beperken tot Roco componenten.
- Onder de GEOline wissels kun je aandrijvingen monteren, zie Roco 61195
- De aandrijvingen krijgen stroom van een decoder, zie Roco 10775
- Op iedere Roco 10775 decoder kun je 8 wissels aansluiten
- De decoder krijgt dezelfde spanning als de rails, dus de gewone aansluiting op de centrale
- De wissels kun je bedienen met de Multimaus, je hebt geen extra schakelaars nodig
- Een driewegwissel heeft 2 gewone Roco 61195 aandrijvingen nodig

Sander

Dennis Beekman

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 27 January 2012, 11:46:22 »
Sander,

Dat zal dan de spoel zijn uit de set "61195" waarmee de wissel een electrische aandrijving krijgt.

Nu heb jij het weer over een centralen decoder en voeding, maar Rob zegt dat het via de rails gevoed wordt en dat je alleen een schakelaar nodig ben...

Ik haal wel gewoon een tuimelschakelaar en ga kijken wat ik kan doen.

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #6 Gepost op: 27 January 2012, 12:05:22 »
Dennis,

Kijk ook even ook in dit draadje,

Modelspoor / Elektronica- en Analoog-vraagbaak / Re:Roco Geoline wissels electrisch maken.

datum ongeveer 12 december 2011

Of op http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40849.0.html

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 27 January 2012, 12:47:35 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Zaandam-Zuid

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 27 January 2012, 12:35:44 »
Beste Dennis,

Als ik het goed begrijp wil je de wissels helemaal niet digitaliseren, maar wil je ze simpel met een schakelaar aansturen. Dat moet kunnen, al heb ik het zelf nog niet geprobeerd. Op de Roco 61195 wisselaandrijving zitten negen aansluitpinnen, ik noem ze voor het gemak even 1 tot en met 9, waarbij pin 6 is geblindeerd en pin 9 de geel gemarkeerde pin is.

Als je het wissel zou voorzien van een eigen wisseldecoder (bijvoorbeeld de Roco 61196) dan sluit je deze aan op de pinnen 1 tot en met 5. Je moet dan ook de puntstukpolarisatie aansluiten omdat de decoder via de polarisatie wordt gevoed en gestuurd. De voedingsspanning van de decoder staat dan op pinnen 1 en 5.

Aansturen via een schakelaar kan ook. In de encyclopedie staat een voorbeeld in hoofdstuk E10.50.02 - Wisselaansturing met relais. Omdat de 61196 relatief weinig stroom trekt, is het toepassen van een relais waarschijnlijk niet nodig. Omdat de wisselaandrijving bovendien voorzien is van eindschakelaars, kun je volstaan met een tweestandenschakelaar, die je aansluit op de pinnen 2 en 4 (rood en groen) en een 18VDC-voeding. De plus van de voeding sluit je aan op het middencontact van de schakelaar, de min op de zwarte aansluiting van de aandrijving.

Ik zou zelf een (tweestanden)pulsschakelaar toepassen, die na bedienen terugveert naar de middenstand en dan de spanning op de aandrijving afschakelt. Je loopt dan niet het risico dat een defect aan een van de eindschakelaars leidt tot oververhitting van de aandrijving. Je hebt dan alleen geen zicht meer op de wisselstand, wat je wel hebt als je een gewone tweestandenschakelaar toepast (de stand van de schakelaar komt dan overeen met de stand van het wissel). Dat is weer op te lossen door het aansluiten van twee LED-jes of een relais in plaats van de puntstukpolarisatie. Bij gebruik van een relais kun je de polarisatie alsnog regelen via het relais. Maar dat is weer een ander verhaal...

Groeten,
Peter

Dennis Beekman

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 27 January 2012, 13:01:05 »
Iedereen alvast bedankt voor de goede suggesties, maar een vraag rest mij nog.

Waarom moet ik voor analoog een extra voeding hebben als het digitaal zonder voeding kan ?
Kan ik niet gewoon een schakelaar op de wisselaadrijving aansluiten en dat het voltage van de rails af komt zoals bij digitaal ?

Dit zou ideaal zijn :-)

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #9 Gepost op: 27 January 2012, 13:06:14 »
Dennis

Citaat
Kan ik niet gewoon een schakelaar op de wisselaadrijving aansluiten en dat het voltage van de rails af komt zoals bij digitaal

Kijk dan eens naar de plaatjes in het andere draadje, je kunt de wisselaandrijving 10775 weglaten en met doides verder gaan zoals in een van de twee plaatjes. (bovenste)
Met de led erbij kun je ook gelijk zien wat en welke stand de wissels staan.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 27 January 2012, 13:08:10 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Dennis Beekman

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 27 January 2012, 13:34:52 »
Piet,

Ik wil niet vervelend doen, maar als ik de woorden diode & led hoor dan breekt het zweet mij aan alle kanten uit  :-[
Ik ben niet echt goed met solderen op dit moment, al wil ik dit graag leren.
Echter is het solderen van diodes & ledjes nog iets te hoog gegrepen.

Hoe simpeler het is hoe beter...
Ik dacht een aandrijving en een schakelaar is alles wat ik nodig ben... blijkbaar heb ik me vergist  8)

Zaandam-Zuid

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 27 January 2012, 22:26:01 »
Beste Dennis,

Bij een analoog bestuurde baan, wordt de snelheid van de trein geregeld door de spanning op de rails. Geen spanning: trein staat stil. Maximale spanning: trein rijdt als een bezetene rondjes. Bij een digitaal bestuurde baan staat altijd spanning op de rails. De spanning wordt gecodeerd door 'm snel om en om te schakelen. Daarom kun je een wisselbediening bij een digitaal systeem laten voeden via de rails. Bij een analoog systeem gaat dat niet omdat de spanning ook nul zou kunnen zijn (bijvoorbeeld omdat de trein stil moet staan voor het betreffende wissel).

Groeten,
Peter

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 27 January 2012, 23:00:12 »
Maar Dennis heeft een digitale baan en dus staat er altijd spanning op de rails. Die spanning kun je toch gewoon gebruiken om een wissel op de analoge manier te besturen? Gewoon met een drukknop voor linksaf en een drukknop voor rechtsaf.
Reinier

Dennis Beekman

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 28 January 2012, 15:59:37 »
Maar Dennis heeft een digitale baan en dus staat er altijd spanning op de rails. Die spanning kun je toch gewoon gebruiken om een wissel op de analoge manier te besturen? Gewoon met een drukknop voor linksaf en een drukknop voor rechtsaf.

Precies, dat dacht ik dus ook, maar iedereen blijft me vertellen dat het bij een digitale baan alsnog met een travo moet  8) (sorry piet)
Onder de wissel zit een stekker die vanaf het puntstuk aan de wisselaandrijving zit gekoppelt en er zit bij de aandrijving zit een stekker met 3 draden voor de schakkelaar van roco.

Voor zover ik hem nu snap moet het met elke schakelaar het zelfde werken.... toch ?

henk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 28 January 2012, 16:35:33 »
Staat er in de gebruiksaanwijzing bij de aandrijving niet gewoon hoe Roco wil dat je de aandrijving analoog aanstuurt?
Kijk, in beginsel kun je de digitale spanning daarvoor gebruiken. Erg gebruikelijk is dat niet en daar zie ik wel een paar goede redenen voor.
1. Het is een beetje zonde van de digitale stroom. Wisselaandrijvingen met magneten gebruiken nogal wat stroom, minstens 1A, en die moet je in feite altijd reserveren. Die stroom kun je dan niet voor je treinen gebruiken.
2. Je loopt het risico dat de wissels een en ander beïnvloeden, bijvoorbeeld dat de treinen even inhouden of de verlichting kort dimt.
3. De digitale spanning is met 18 tot 20 volt vrij hoog, in ieder geval hoger dan gebruikelijk voor wissels.
4. Ik weet eigenlijk niet of de spoelen het digitale signaal kunnen verstoren. Ik denk het eigenlijk wel en dan ben je pas echt verder van huis.
Kortom, ik zou er altijd een aparte trafo voor gebruiken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.