Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 13:38:51
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Remunj
Vandaag om 13:22:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:12:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:59:22
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 12:42:54
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:39:02
Het Boemeltje - Electronica door Hans GJ
Vandaag om 12:35:17
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 12:31:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 11:58:46
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 11:50:47
Rails roestig verven door Scratchbuilt
Vandaag om 10:22:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Duikeend
Vandaag om 09:12:30
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Remunj
Vandaag om 08:51:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 08:38:01
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
  

Auteur Topic: AKI lichten  (gelezen 2104 keer)

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
AKI lichten
« Gepost op: 26 January 2012, 15:26:56 »
Bij het opruimen van diverse modelspoorspullen vond ik nog twee andreaskruisen voor dubbelspoor voorzien van een rood en een groen lampje. Ik dacht dat die dingen lang geleden leverbaar waren door RING.
Dat levert dus de volgende vraag op: ergens in de 60-er jaren van de vorige eeuw is het groene knipperlicht in de AKI vervangen door het witte knipperlicht. Wie weet wanneer dat was?
O.a. interessant als je een NS-modelbaan bouwt uit/voor die tijd!

Bij voorbaat dank voor het meedenken en uw antwoord.

Nordstreck.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:AKI lichten
« Reactie #1 Gepost op: 26 January 2012, 16:49:00 »
Daar kan ik me niets van herinneren. 
Volgens mij altijd wit geweest. Oorsponkelijk met 1 rood licht i.p.v. 2, maar ook voor de oorlog al met een wit licht.

Heb je soms een Duitse AKI ?

Groeten,

Dirk

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re:AKI lichten
« Reactie #2 Gepost op: 26 January 2012, 17:17:51 »
Geen Duitse AKI, een Nederlandse!. Ik herinner me deze kleuren nog. Links rood, rechts groen. En daarboven ook nog een lamp. Als deze brandde was dat oranje met daarin de tekst 'buiten dienst' of iets dergelijks.
Ik ben van 1948 en heb deze kleuren meerdere malen bij de overweg (Kampweg) in Harderwijk gezien toen ik een jaar of 10 was.


Nordstreck.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:AKI lichten
« Reactie #3 Gepost op: 26 January 2012, 18:06:31 »
de eerste AKI's hadden drie verschillende kleuren lampen. Wit knipperlicht betekende geen trein in aantocht, rood; er komt een trein en geel; let op storing. De gele zat boven.

En nordstreck heeft gelijk met een groene lamp; bij de eerste versie (vanaf 1936) was in plaats van de latere witte een  groene lamp gemonteerd  (y) die knipperde als er geen trein aankwam.  Het groene (later witte) licht knipperde 45x per minuut,, het enkele rode 90x, gelijk aan de huidige knippersnelheid van de moderne beveiliging.

Voor de volledigheid: in 1955 veranderde het uiterlijk van de AKI. Het gele knipperlicht verdween en er kwamen twee rode knipperlichten in plaats van één, de witte lamp ging naar boven. Bij storing bleven de rode lampen knipperen op de noodvoeding (fail-safe).

Scherpe herinneringen dus uit een ver verleden  ;D

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:AKI lichten
« Reactie #4 Gepost op: 26 January 2012, 18:12:49 »
zag net in de historie van dit fameuze forum;

Titel: Re: Vragen over AKI's
Bericht door: sneek op 23 November 2008, 19:26:39
bij de eerste AKI's (vanaf 1936) waren er drie lampen:

wit zat rechts onder het Andreaskruis, daarnaast rood en boven het oranje licht.
Wit en rode lamp schenen ook naar achteren; het oranje aanvankelijk ook zijdelings in de richting van de trein zoadat de mcn kon zien of de installatie gestoord was. De betekenis van de lichten was:

wit knipper (45x minuut) geen trein in aantocht
rood (90 x minuut) trein op komst, niet oversteken
oranje (permanent) sein buiten dienst, AKI gestoord.

In 1950 werd bij de AKI groen knipperlicht ingevoerd ipv wit knipperlicht. Vanaf 1955 kregen ze het uiterlijk met 3 ronde lampschermen, zoals ze dit tot in de jaren '80 hielden. In september 1965 is op basis van internationale afspraken het groene knipperlicht weer vervangen door wit knipper in de bovenste lamp. De oranje storingslamp vervalt en daarvoor in de plaats komen er 2 beurtelings knipperende rode lampen. Zowel de witte als de rode lampen knipperen daarbij 45x minuut. Vanaf 1984 wordt de rood/wit gestreepte mast lichtgrijs geschilderd.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:AKI lichten
« Reactie #5 Gepost op: 26 January 2012, 19:11:40 »
De eerste aki's hadden één lamp die permanent knipperde. Ik neem aan dat dit de versie uit 1936 was. Deze brandde niet op elektriciteit maar op stadsgas die in een houder onder de lamp hing. Geregeld werden de houders vervangen. De latere uit 1955 werkten op elektriciteit.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:AKI lichten
« Reactie #6 Gepost op: 26 January 2012, 23:50:37 »
Die allereersten waren ook geen AKI, maar werden aangeduid als 'flikkerlichten'.  Het was niet meer dan een gele lamp op een paal Ze knipperden continu (zolang er accustroom of gas was) ongeacht als er wel of geen trein in aantocht was.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie