Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bauarbeiten im gange
door
Frank 123
Vandaag
om 20:55:54
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Olav
Vandaag
om 20:42:15
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:27:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 20:17:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
Mispoes
Vandaag
om 20:11:21
Rails roestig verven
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:54:17
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset
door
Petertje
Vandaag
om 19:54:04
Frans loodsje et cetera
door
tothebeach
Vandaag
om 19:44:22
US diorama in H0
door
Kees V
Vandaag
om 19:32:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
741230
Vandaag
om 19:17:04
Piko Smart Control Wlan Problemen..
door
Modeltreinmulder
Vandaag
om 19:01:17
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
hmmglaser
Vandaag
om 18:57:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Vroeger
Vandaag
om 18:02:55
Aachenau West
door
741230
Vandaag
om 18:01:36
Intermittende kortsluiting
door
bask185
Vandaag
om 17:54:33
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended
door
Peter.v.L
Vandaag
om 17:53:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:06:29
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
Vandaag
om 11:51:07
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Peter Kleton
Vandaag
om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Huup
Vandaag
om 09:27:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale.
door
C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje
door
Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
door
rjr
16 June 2025, 22:15:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
AKI lichten
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: AKI lichten (gelezen 2102 keer)
Karben
Offline
Berichten: 1363
AKI lichten
«
Gepost op:
26 January 2012, 15:26:56 »
Bij het opruimen van diverse modelspoorspullen vond ik nog twee andreaskruisen voor dubbelspoor voorzien van een rood en een groen lampje. Ik dacht dat die dingen lang geleden leverbaar waren door RING.
Dat levert dus de volgende vraag op: ergens in de 60-er jaren van de vorige eeuw is het groene knipperlicht in de AKI vervangen door het witte knipperlicht. Wie weet wanneer dat was?
O.a. interessant als je een NS-modelbaan bouwt uit/voor die tijd!
Bij voorbaat dank voor het meedenken en uw antwoord.
Nordstreck.
Gelogd
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.
dwem
Offline
Berichten: 813
Re:AKI lichten
«
Reactie #1 Gepost op:
26 January 2012, 16:49:00 »
Daar kan ik me niets van herinneren.
Volgens mij altijd wit geweest. Oorsponkelijk met 1 rood licht i.p.v. 2, maar ook voor de oorlog al met een wit licht.
Heb je soms een Duitse AKI ?
Groeten,
Dirk
Gelogd
Karben
Offline
Berichten: 1363
Re:AKI lichten
«
Reactie #2 Gepost op:
26 January 2012, 17:17:51 »
Geen Duitse AKI, een Nederlandse!. Ik herinner me deze kleuren nog. Links rood, rechts groen. En daarboven ook nog een lamp. Als deze brandde was dat oranje met daarin de tekst 'buiten dienst' of iets dergelijks.
Ik ben van 1948 en heb deze kleuren meerdere malen bij de overweg (Kampweg) in Harderwijk gezien toen ik een jaar of 10 was.
Nordstreck.
Gelogd
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.
sneek
Offline
Berichten: 3854
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:AKI lichten
«
Reactie #3 Gepost op:
26 January 2012, 18:06:31 »
de eerste AKI's hadden drie verschillende kleuren lampen. Wit knipperlicht betekende geen trein in aantocht, rood; er komt een trein en geel; let op storing. De gele zat boven.
En nordstreck heeft gelijk met een groene lamp; bij de eerste versie (vanaf 1936) was in plaats van de latere witte een groene lamp gemonteerd
die knipperde als er geen trein aankwam. Het groene (later witte) licht knipperde 45x per minuut,, het enkele rode 90x, gelijk aan de huidige knippersnelheid van de moderne beveiliging.
Voor de volledigheid: in 1955 veranderde het uiterlijk van de AKI. Het gele knipperlicht verdween en er kwamen twee rode knipperlichten in plaats van één, de witte lamp ging naar boven. Bij storing bleven de rode lampen knipperen op de noodvoeding (fail-safe).
Scherpe herinneringen dus uit een ver verleden
grtz,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
sneek
Offline
Berichten: 3854
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:AKI lichten
«
Reactie #4 Gepost op:
26 January 2012, 18:12:49 »
zag net in de historie van dit fameuze forum;
Titel: Re: Vragen over AKI's
Bericht door: sneek op 23 November 2008, 19:26:39
bij de eerste AKI's (vanaf 1936) waren er drie lampen:
wit zat rechts onder het Andreaskruis, daarnaast rood en boven het oranje licht.
Wit en rode lamp schenen ook naar achteren; het oranje aanvankelijk ook zijdelings in de richting van de trein zoadat de mcn kon zien of de installatie gestoord was. De betekenis van de lichten was:
wit knipper (45x minuut) geen trein in aantocht
rood (90 x minuut) trein op komst, niet oversteken
oranje (permanent) sein buiten dienst, AKI gestoord.
In 1950 werd bij de AKI groen knipperlicht ingevoerd ipv wit knipperlicht. Vanaf 1955 kregen ze het uiterlijk met 3 ronde lampschermen, zoals ze dit tot in de jaren '80 hielden. In september 1965 is op basis van internationale afspraken het groene knipperlicht weer vervangen door wit knipper in de bovenste lamp. De oranje storingslamp vervalt en daarvoor in de plaats komen er 2 beurtelings knipperende rode lampen. Zowel de witte als de rode lampen knipperen daarbij 45x minuut. Vanaf 1984 wordt de rood/wit gestreepte mast lichtgrijs geschilderd.
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
zuylen
Offline
Berichten: 4517
Re:AKI lichten
«
Reactie #5 Gepost op:
26 January 2012, 19:11:40 »
De eerste aki's hadden één lamp die permanent knipperde. Ik neem aan dat dit de versie uit 1936 was. Deze brandde niet op elektriciteit maar op stadsgas die in een houder onder de lamp hing. Geregeld werden de houders vervangen. De latere uit 1955 werkten op elektriciteit.
Andre
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
sneek
Offline
Berichten: 3854
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:AKI lichten
«
Reactie #6 Gepost op:
26 January 2012, 23:50:37 »
Die allereersten waren ook geen AKI, maar werden aangeduid als 'flikkerlichten'. Het was niet meer dan een gele lamp op een paal Ze knipperden continu (zolang er accustroom of gas was) ongeacht als er wel of geen trein in aantocht was.
grtz,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
AKI lichten