Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:52:00
Eindstation Daarhuizen door mamory
Vandaag om 19:51:49
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Sven
Vandaag om 19:46:54
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 19:18:51
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 18:08:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
Vandaag om 17:04:36
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:52:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 16:49:32
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 16:05:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Montanbahn
Vandaag om 15:45:17
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 15:37:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 15:12:43
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
Vandaag om 14:37:16
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 14:22:34
Rail away door Eric v C
Vandaag om 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22 door RobbertJan
Vandaag om 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:45:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald Halma
Vandaag om 11:12:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:05:22
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Josephes
Vandaag om 10:39:56
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:24:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:02:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 09:45:46
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door Kees-Jan
Vandaag om 08:52:04
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 08:21:55
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:29:56
  

Auteur Topic: Samenstelling Benelux-trein met NMBS I6- en I10-rijtuigen  (gelezen 27313 keer)

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 922
    • Secondtrains.com
Re: Samenstelling Benelux-trein met NMBS I6- en I10-rijtuigen
« Reactie #45 Gepost op: 30 November 2018, 23:06:03 »

Ik heb mijn exemplaar (2835) destijds in de uitverkoop direct bij Elotrack gekocht. Het was de laatste die nog op voorraad was.
Het zou leuk zijn als Roco met dit kleurenschema zou komen, maar ondanks dat ik een dozijn foto's naar Oostenrijk heb gemaild, is-tie er nog steeds niet...
De Piko is een goed rijdend model, maar de ACME en Roco zijn beter gedetailleerd.

CKLX
« Laatst bewerkt op: 18 December 2018, 18:22:49 door Bert van Gelder »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Re: Samenstelling Benelux-trein met NMBS I6- en I10-rijtuigen
« Reactie #46 Gepost op: 30 November 2018, 23:15:31 »
Eens, hoewel de kleur van de ACME/Elotrack net niet helemaal klopt, vind ik het inderdaad ook de mooiste uitvoering :) Onlangs (pak 'em beet een half jaartje geleden?) stonden er nog Fyra en Reeks 28 loks van Elotrack in de vitrine in Rotterdam Centrum. Die winkel is bijna gespecialiseerd in winkeldochters  ;D

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4603
Re: Samenstelling Benelux-trein met NMBS I6- en I10-rijtuigen
« Reactie #47 Gepost op: 18 December 2018, 16:03:43 »
Ik heb wat rond gesnuffeld of het web en ben tot de volgende mogelijke inzetbare rijtuigen gekomen puur geselecteerd op het "new look":

« Laatst bewerkt op: 18 December 2018, 16:05:36 door Daan! »

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4603
Re: Samenstelling Benelux-trein met NMBS I6- en I10-rijtuigen
« Reactie #48 Gepost op: 30 March 2019, 11:14:08 »
Even een stukje citaat van de LS Models website:
42314   I6 B11   blanc, ligne rouge et bleue, New Look, avec airco (61 88 21-70 625-5)
42315   I6 B11   blanc, ligne rouge et bleue, New Look, modernisée (61 88 21-70 658-6)
42316   I6 B11   blanc, ligne rouge et bleue, New Look, avec airco (---)
42317   I6 B11   blanc, ligne rouge et bleue, New Look, avec compartiment vélos, avec airco (61 88 21-70 641-2)


Ik begrijp niet waarom LS Models bij de 42315 vermeldt dat deze gemoderniseerd is. Het lijkt hem niet te zitten in de aanwezigheid van een airco, dat hebben de andere rijtuigen namelijk wel/ook. Wie kan aangeven waar dit verschil hem in zit en wat dit doet met de inzetbaarheid van de rijtuigen?

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 786
Re: Samenstelling Benelux-trein met NMBS I6- en I10-rijtuigen
« Reactie #49 Gepost op: 30 March 2019, 14:12:07 »
Dag Daan,

Kan geen foto vinden van de 42316 maar het verschil tussen de 42314 en 42315 is in ieder geval de railing naast de deur. Deze heeft de 42315 niet. Aangezien de oranje i6 rijtuigen en de 42314 deze wel hebben denk ik dat de 42315 dus gemoderniseerd is. Verdere verschillen zie ik ook niet.

Groet,

Michiel

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Re: Samenstelling Benelux-trein met NMBS I6- en I10-rijtuigen
« Reactie #50 Gepost op: 30 March 2019, 14:20:30 »
En ik zie dat bij de gemoderniseerde i6 de roken/niet roken logootjes weg zijn (staan normaal onder de "2"). Misschien dat dat ook iets is?

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4603
Re: Samenstelling Benelux-trein met NMBS I6- en I10-rijtuigen
« Reactie #51 Gepost op: 15 April 2019, 22:32:07 »
Even mee bemoeien Daan ;-)

De 42058 zijn de Airco rijtuigen, toegelaten voor 200km/h.
Inzet voorjaar 2016-2017

De 42063 zijn de Airco rijtuigen, toegelaten voor 160km/h
Inzet: 2009-begin 2012

Nu heb je een nog niet gemoderniseerd I6 rijtuig, dat reed alleen in de eerste periode mee.
Ik vermoed dus eigenlijk dat jij set 42063 nodig hebt en niet de 42058....

Groet,

Michiel

Als ik het dus goed begrijp, bepaalt de toegestane snelheid de inzetbaarheid van het I10-rijtuig?
Waaraan zie je dat het I6-rijtuig gemoderniseerd is?

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 786
Re: Samenstelling Benelux-trein met NMBS I6- en I10-rijtuigen
« Reactie #52 Gepost op: 15 April 2019, 22:34:23 »
Leuk, gaan we hier verder ;-)

Jouw rijtuig heeft nog de grepen naast de deuren zitten.

De I10 rijtuigen zijn op een gegeven moment aangepast om op de binnenlandse HSL dienst te doen.
Dus ja: de max snelheid bepaalt de in te zetten periode.
Eerste periode Benelux is voor de HSL inzet, dus 160km/h (UIC 21-70)
HSL op
Tweede periode Benelux is na de HSL inzet, dus 200km/h (UIC 21-90)

Groet!

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 922
    • Secondtrains.com
Re: Samenstelling Benelux-trein met NMBS I6- en I10-rijtuigen
« Reactie #53 Gepost op: 15 April 2019, 22:43:32 »
Heren,

Overigens reden de I10-rijtuigen met en zonder airco door elkaar. Het kwam zelfs voor dat er tweedeklasserijtuigen in een trein zaten met airco en een eersteklasrijtuig zonder...
Meestal had elke stam maar één I6-rijtuig, en dan vaak een eersteklasserijtuig. Maar tweedeklassers I6 zijn ook ingezet.
Interessant detail: bij de voorbereiding van de TD's uit 1986 is nog gediscussieerd om als rijtuigen I6'en in te zetten, maar NS vond dat toen te duur en airco overbodig...   ;)

CKLX


CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 922
    • Secondtrains.com
Re: Samenstelling Benelux-trein met NMBS I6- en I10-rijtuigen
« Reactie #54 Gepost op: 15 April 2019, 22:45:19 »
De I10 rijtuigen zijn op een gegeven moment aangepast om op de binnenlandse HSL dienst te doen.

Welke HSL? In NL of BE? In NL hebben ze - voor zover ik weet - nooit op de HSL gereden.

CKLX

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 786
Re: Samenstelling Benelux-trein met NMBS I6- en I10-rijtuigen
« Reactie #55 Gepost op: 15 April 2019, 22:45:49 »
De I10 rijtuigen eerste klasse waren er niet met airco.
Er reden in de eerste periode standaard meer i6 rijtuigen mee dan in de tweede periode getuige de foto's en de spots die ik in bezit heb

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 786
Re: Samenstelling Benelux-trein met NMBS I6- en I10-rijtuigen
« Reactie #56 Gepost op: 15 April 2019, 22:49:12 »
Welke HSL? In NL of BE? In NL hebben ze - voor zover ik weet - nooit op de HSL gereden.

CKLX

Binnenlands is in dit geval België natuurlijk ;) ;)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4603
Re: Samenstelling Benelux-trein met NMBS I6- en I10-rijtuigen
« Reactie #57 Gepost op: 15 April 2019, 23:02:56 »
Dank voor de toelichting!