Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:27
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door eichddraig
Vandaag om 21:53:12
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:40:15
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 21:33:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door TonM
Vandaag om 21:33:44
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 21:29:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 21:19:12
Intellibox probleem door BenPluim
Vandaag om 21:18:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 20:55:10
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 20:45:29
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Sofie
Vandaag om 20:19:38
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
Vandaag om 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
  

Auteur Topic: ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)  (gelezen 5429 keer)

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
« Gepost op: 21 January 2012, 22:31:34 »
Hoi,

Zoals jullie al in de EHBO hebben kunnen lezen zijn we bezig met de 1600'en...

Wat heb ik gedaan? Helemaal uit elkaar gehaald, want ze bleven beiden steeds plakken op de baan.
Na het uit elkaar halen heb ik alle onderdelen met een beetje wasbenzine schoongemaakt, en van binnen de tandwielkasten opnieuw ingevet met ROCO smeervet.

Na het in elkaar zetten heeft hij het even extreem stil en mooi gedaan, maar nu is het (binnen de kortste keren) erger dan ooit, en lijkt hij te schreeuwen om olie.
Ondertussen al zo aan het klieren geweest met olie dat het wel een druipsteengrot van binnen lijkt, en hij dus eigenlijk wéér helemaal schoongemaakt moet worden... Het piepen, krijsen en plakken is echter nooit meer verdwenen.
Ik heb het ondertussen weten te herleiden tot de assen; zodra ik die er uithaal en de tandwielkasten onbelast laat lopen is er geen vuiltje aan de lucht. Zet ik ze er echter weer in en zet ik hem op de rollenbank is het meteen weer een gekrijs van jewelste...

Heeft iemand dit al eens bij de hand gehad?

Groet,

Richey

EDIT: Het gaat dus om de 43495
« Laatst bewerkt op: 21 January 2012, 22:55:02 door Richey »

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
« Reactie #1 Gepost op: 21 January 2012, 23:26:32 »
Foutief afgestelde slepers (te veel druk) of te droge slepers (drupje WD40 doet wonderen...) aan de binnenkant van de wielen?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
« Reactie #2 Gepost op: 21 January 2012, 23:36:44 »
Richey.

De tandwielkasten kun je beter smeren met wat vet.
Olie kun je beter zo weinig mogelijk van gebruiken.
Teveel olie is ook niet goed.

Wat ik altijd doe is voor dat ik de tandwiletjes terugplaats is:

Doe op alle asjes waar de tandwieltjes omheen draaien een drupje olie.
Dan zet ik de tandwieltjes er allemaal in (zonder wormwiel en weilstellen)
Vervolgens doe tussen de tanden van de tandwieltjes een beetje vet, hoeft niet veel te zijn.
3 kleine kloddertjes vet is voldoende (links, midden en rechts)
Dan draai ik met de hand even aan de wieltjes, zodat het vet zich wat spreid.

Dan kijk ik naar het wormwiel of dat fatsoenlijk door de lagers glijd. Vaak is dit de oorzaak van het gekrijs (het schuren van de metalen as in het messing lager)
Goed kijken of de lagers goed soepel lopen, zo niet zou het kunnen zijn dat de lagers ingesleten zijn, dan kan ik alleen maar adviseren om nieuwe lagers te plaatsen.
Drupje olie in beide lagers, beetje vet op het wormwiel.
En dan de handel in elkaar zetten (ook de wielstellen en de scheenplaten er op)
Dan rustig een paar keer met de hand aan de cardan draaien om te kijken of het soepel genoeg loopt.

Veel succes met de operatie.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2012, 23:38:27 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
« Reactie #3 Gepost op: 22 January 2012, 13:16:36 »
Hoi Jos,

Dat is juist het punt: olie gebruikte ik ook niet meer, maar juist dat dikkere roco vet, waarvan je zou zeggen dat dat juist goed is...
Maar misschien is de hele handel wel dermate versleten dat het geen redden aan meer is hoor... ik ga het nu eerst nog maar een keer helemaal uit elkaar trekken, en nog een keer helemaal schoonmaken...

En tja... die slepers... De lok heeft dermate veel gelopen dat er aan de binnenkast van de wielen een hele groef is ontstaan door de slepers... ;)

Groet,

Richey

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
« Reactie #4 Gepost op: 22 January 2012, 13:53:19 »
Nog even een update: we zijn weer aan het boenen, zie de plaatjes:



Opvallend is dat alles al wel een beetje in is gesleten in het plastic, waarbij bij mij de vraag komt of het nog wel te herstellen is... ?

Groet,

Richey

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
« Reactie #5 Gepost op: 22 January 2012, 15:55:10 »
Foutief afgestelde slepers (te veel druk) of te droge slepers (drupje WD40 doet wonderen...) aan de binnenkant van de wielen?

Ook gechecked... De slepers zijn behoorlijk ingesleten in de assen, dus heb ik ze met stukjes fosforbrons verlengd. Ze zitten dus nu (totaal niet strak) tegen de assen aan aan de binnenkant, meer naar buiten.

Helaas mocht ook dit niet baten... :(... Denk dat ik zo maar eens een andere lok ga pakken en ga kijken als ik wormwielen ga uitwisselen...

Groet,

Richey

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
« Reactie #6 Gepost op: 22 January 2012, 17:43:57 »
Nog maar even een update voor iemand die mij zou willen helpen/meedenken:
Als ik de assen monteer dan lopen ze prima. zet ik de truck echter op de rollenbank en probeer ik ze met de hand te draaien terwijl ik het gewicht van de lok simuleer dan lopen ze meteen heel zwaar. Dus zodra de assen ook maar enigszins belast worden loopt het hele spul meteen ontzettend stroef...
Eigenlijk snap ik er geen barst meer van... Wormwielen heb ik ook al uitgewisseld met een andere lok, die zijn het niet.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
« Reactie #7 Gepost op: 22 January 2012, 17:46:49 »
De lagers van de assen misschien versleten? Zitten die in een lager of zo?
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
« Reactie #8 Gepost op: 22 January 2012, 18:04:10 »
Citaat
...Eigenlijk snap ik er geen barst meer van... Wormwielen heb ik ook al uitgewisseld met een andere lok...
??? een wormwiel kun je niet duwen!! Als je het wormwiel er uit laat, loopt het dan wel licht?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:RE: ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
« Reactie #9 Gepost op: 22 January 2012, 18:32:05 »
Ik duw toch ook geen wormwiel...?
Zodra ik de assen er uit haal en de rest laat zitten loopt het helemaal perfect...

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
« Reactie #10 Gepost op: 22 January 2012, 19:05:27 »
'Krijsen' van een aandrijving heeft meestal als oorzaak lagers die op motortoerental draaien en droog zijn.

Dus: de motorlagers zelf en/of de as-lagers van de wormas. Een drupje dikke motorolie helpt daartegen vaak prima. Echter hoe verder versleten, hoe vaker je er met de oliespuit langs moet ;)

In dit geval heb je denk ik de lages van de worm-as ook in de wasbenzine gehad, waardoor die compleet droog zijn. :P

Grtzz,

Karst

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
« Reactie #11 Gepost op: 22 January 2012, 19:16:36 »
Even aansluitend op Karst zou ik het advies willen geven om de lagers een goede drup olie te geven en het model even een paar dagen te laten staan. Dus niet gaan rijden. De lagers kunnen door de wsbenzine zo zijn uitgedroogd dat het materiaal (speciaal lagerbrons) eerst de gelegenheid moet krijgen om wat olie te absorberen. Dit heb ik ooit geleerd van een instrumentmaker.
Misscien helpt het.

vr. groet,
Wiebe

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
« Reactie #12 Gepost op: 22 January 2012, 19:20:32 »
Ok... ik ga hem een weekje laten staan... :).

Heb inderdaad alles hélemaal uit elkaar gehaald en in de wasbenzine schoongemaakt, maar de lagers van de wormwielen etc wel weer keurig ingevet. Het gekke vind ik in ieder geval wel dat hij "onbelast" geen problemen geeft, maar juist door het gewicht van de lok op de rails (of in dit geval een rollenbankje) het krijsen en vastlopen begint...
Zelf heb ik in iedergeval niet het gevoel dat het hem in de wormwiel of motor lagers zit, dit lijkt prima te lopen. Ook heb ik natuurlijk de wormwielen even uitgewisseld gehad met een andere lok (waar ik verder niets mee had gedaan), maar ook dit hielp niet.

Groet,

Richey

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
« Reactie #13 Gepost op: 30 January 2012, 22:27:09 »
Zo... zijn we weer...

Ik heb hem braaf een tijdje echt "laten staan" op advies, maar nu vanavond maar weer eens op de rollenbank gezet: Precies hetzelfde probleem helaas...
Ik heb om de een of andere manier het gevoel dat de assen zich hebben ingevreten in het plastic van de tandwielkasten. Zodra 't ding op z'n rug ligt oid heeft hij eigenlijk nergens last van, maar zodra hij op zijn pootjes staat loopt het hele spul onherroepelijk muurvast.
Ergo:

- wormwielen uitgewisseld, hielp niet;
- nog een keer opnieuw geolied, hielp niet;
- stroomafnemers op de assen verleng, hielp niet;

Ik moet toch zeggen dat ik tot mijn verdriet een beetje ten einde raad ben... Zoals ik al wel eens vaker heb gemeld op het forum hadden de 1600'en wat problemen dat ze bleven staan en stonden te brommen, maar na mijn grote schoonmaak actie is het alleen maar erger (en eigenlijk hopeloos) geworden.

Iemand nog enig idee, of iemand die enigszins in de buurt van Castricum woont die met een deskundig oog er eens naar wil kijken?

Groet,

Richey

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
« Reactie #14 Gepost op: 30 January 2012, 22:34:27 »
misschien een stomme opmerking, zitten de wielen wel op de goed plaats, de oude roco loc´s hebben tanden die scheef gemaakt zijn, als dat het niet is ben ik bang dat deze dan versleten zijn. (had hetzelfde met een 2200).