Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 08:44:53
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MOVisser
Vandaag om 08:40:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 08:10:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 08:07:56
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 07:45:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
  

Auteur Topic: Welk verschil is er tussen Nohabs uit Zweden/Noorwegen en die uit België ?  (gelezen 2020 keer)

marnix2000

  • Gast
    Re: Bolle neus voor TEE trein
Citaat van: Gert van den Heuvel op 03 april 2007, 17:33:32
(er zitten kleine verschillen in de Nohabs uit Zweden en de Bolle Neuzen uit België).


hallo,

Ik had al wel gezien dat de ventilatoren/roosters op het dak van de NSB Di3 anders zijn, dan die op de CFL 1600 en Biene Maja.
Maar welke verschillen zijn er nog meer?
Ik vraag dit, omdat ik van de kap van een Roco 'Biene Maja' de verf gestript heb, om hem over te spuiten in een Zweedse of Noorse variant.

groet,



Marnix
 

Menno de Vries

  • bls/sbb
  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Welk verschil is er tussen Nohabs uit Zweden/Noorwegen en die uit België ?
« Reactie #1 Gepost op: 05 April 2007, 20:50:26 »
Verschil weet ik niet, zijn niet mijn locomotieven. Misschien heb je wat aan de site van
www.lolkebijlsma.com

groet Menno

Gert1

  • Gast
Re: Welk verschil is er tussen Nohabs uit Zweden/Noorwegen en die uit België ?
« Reactie #2 Gepost op: 09 April 2007, 20:39:35 »
Afgelopen weekend heb ik de Sonder Ausgabe 4/2003 van Eisenbahn Journal weer eens boven water gehaald. In dit magazine is heel veel informatie te vinden.

De locs werden ontworpen bij GM en in licentie gebouwd bij NOHAB (Nydqvist och Holm AB) in Trollhättan, Zweden (waar volgens mij ook Saab zijn fabrieken heeft staan, maar dit terzijde) en Anglo Franco Belge in de Belgische plaats La Croyère.

Nohab bouwde in totaal 159 exemplaren tussen 1954 en 1969. Namelijk 104 voor Denemarken, 35 voor Noorwegen en 20 voor Hongarije. Aanvankelijk reden er in het land van oorsprong dus helemaal geen Bolle Neuzen! (Nu wel, doordat er nogal wat oude exemplaren van de DSB naar private vervoerders in Zweden zijn verkocht.)
AFB bouwde in totaal 44 exemplaren tussen 1955 en 1957.
Vier voor Luxemburg en 40 voor België.

De Bolle Neuzen staan in het buitenland veelal bekend als 'Nohabs'. Dat is eigenlijk wel merkwaardig al je bedenkt dat de fabriek in Zweden veel meer locomotieven heeft gebouwd dan alleen de Bolle Neuzen en dit loctype dus ook in België bij een heel andere fabriek werd gebouwd.

Nog een leuk weetje: de motoren voor de Belgische en Luxemburgse Bolle Neuzen werden in licenntie gebouwd in... Nederland! Namelijk bij de firma Smit. (Als ik het goed heb in Slikkeveer.)

Verschillen in de formaten zijn miniem. De locs uit Zweden waren allemaal 4 meter en 29,5 centimeter hoog. De locs uit België waren op de Reeks 203 (later reeks 53) na allemaal 1,5 cm lager. De reeks 203 week nog iets meer af: deze was 'slechts' 4 meter en 23,7 cm hoog.

In de lengte zat wat meer variatie. Maar dit heeft veel te maken met het feit dat voor Denemarken feitelijk twee varianten werden gebouwd. De Deens MX locs zijn 60 cm korter dan de MY locs. Roco maakt echter alleen modellen van de MY locs en die zijn 18,9 meter. De Belgische locs zijn dat op een haar na (in H0 althans) ook. Die meten namelijk 18,85 meter. De Luxemburgse locs zijn door de afwijkende buffers weer een fractie langer.

De MX-locs van de DSB zijn niet alleen korter (en 60 cm in werkelijkheid zie je natuurlijk ook in 1:87), ze hebben ook een duidelijk afwijkende indleing van de roosters aan de zijkant. Als je een goede indruk van de verschillen wilt krijgen, kun je het beste een surfen naar www.heljan.dk.
Heljan maakt namelijk zowel MX-en als MY-locs.

Heljan maakt echter géén locs naar Belgisch en Luxemburgs voorbeeld. Ik heb destijds eens navraag gedaan en naar het schijnt is er een verschil in de (lucht)tanks onder de locs (tussen de draaistellen).
Verder is er zeker verschil in de ventilators op het dak. En niet onbelangrijk is dat er een aantal Noorse locs zijn die per zijkant maar één deur hebben.

Handige sites om meer te weten te komen over de Bolle Neuzen in model en in werkelijkheid zijn verder:

http://www.nmj.no
http://home.hetnet.nl/~nohab/
http://nohab-gm.com/en/index_en.html
http://www.diesellok.lu/nohab/files/edefaul.htm
http://nohab.hu/indexeng.html
http://www.gbg.bonet.se/s-type/


mvg,
Gert

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Welk verschil is er tussen Nohabs uit Zweden/Noorwegen en die uit België ?
« Reactie #3 Gepost op: 09 April 2007, 22:06:26 »
zijn de hoogteverschillen niet gewoon vanwege verder indrukken van de veren omdat er zwaardere installaties in zitten (verwarmingsketel, andere typen onderdelen, dat soort werk) of minder nauwkeurig meetwerk?

Gert1

  • Gast
Re: Welk verschil is er tussen Nohabs uit Zweden/Noorwegen en die uit België ?
« Reactie #4 Gepost op: 09 April 2007, 22:11:46 »
Nou Floris, dat is heel scherp opgemerkt! De Belgische locs wegen namelijk meer dan de locs gemaakt in Zweden. Dus dat zou heel goed kunnen.

Maar goed, een verschil van anderhalve centimeter zie je omgerekend in 1:87 toch niet.

mvg,
Gert