Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 11:05:33
C12c rijtuig door Pauldg
Vandaag om 10:24:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Ik ben aan het opruimen. door Hans Reints
Vandaag om 09:52:54
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:50:45
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 09:42:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 09:34:31
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 08:59:11
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 06:55:16
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
Vandaag om 06:29:10
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
06 October 2025, 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
06 October 2025, 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 October 2025, 19:06:03
Leubachtalbahn door einte
06 October 2025, 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
06 October 2025, 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
06 October 2025, 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
06 October 2025, 15:21:36
  

Auteur Topic: Welk verschil is er tussen Nohabs uit Zweden/Noorwegen en die uit België ?  (gelezen 2059 keer)

marnix2000

  • Gast
    Re: Bolle neus voor TEE trein
Citaat van: Gert van den Heuvel op 03 april 2007, 17:33:32
(er zitten kleine verschillen in de Nohabs uit Zweden en de Bolle Neuzen uit België).


hallo,

Ik had al wel gezien dat de ventilatoren/roosters op het dak van de NSB Di3 anders zijn, dan die op de CFL 1600 en Biene Maja.
Maar welke verschillen zijn er nog meer?
Ik vraag dit, omdat ik van de kap van een Roco 'Biene Maja' de verf gestript heb, om hem over te spuiten in een Zweedse of Noorse variant.

groet,



Marnix
 

Menno de Vries

  • bls/sbb
  • Online Online
  • Berichten: 196
Re: Welk verschil is er tussen Nohabs uit Zweden/Noorwegen en die uit België ?
« Reactie #1 Gepost op: 05 April 2007, 20:50:26 »
Verschil weet ik niet, zijn niet mijn locomotieven. Misschien heb je wat aan de site van
www.lolkebijlsma.com

groet Menno

Gert1

  • Gast
Re: Welk verschil is er tussen Nohabs uit Zweden/Noorwegen en die uit België ?
« Reactie #2 Gepost op: 09 April 2007, 20:39:35 »
Afgelopen weekend heb ik de Sonder Ausgabe 4/2003 van Eisenbahn Journal weer eens boven water gehaald. In dit magazine is heel veel informatie te vinden.

De locs werden ontworpen bij GM en in licentie gebouwd bij NOHAB (Nydqvist och Holm AB) in Trollhättan, Zweden (waar volgens mij ook Saab zijn fabrieken heeft staan, maar dit terzijde) en Anglo Franco Belge in de Belgische plaats La Croyère.

Nohab bouwde in totaal 159 exemplaren tussen 1954 en 1969. Namelijk 104 voor Denemarken, 35 voor Noorwegen en 20 voor Hongarije. Aanvankelijk reden er in het land van oorsprong dus helemaal geen Bolle Neuzen! (Nu wel, doordat er nogal wat oude exemplaren van de DSB naar private vervoerders in Zweden zijn verkocht.)
AFB bouwde in totaal 44 exemplaren tussen 1955 en 1957.
Vier voor Luxemburg en 40 voor België.

De Bolle Neuzen staan in het buitenland veelal bekend als 'Nohabs'. Dat is eigenlijk wel merkwaardig al je bedenkt dat de fabriek in Zweden veel meer locomotieven heeft gebouwd dan alleen de Bolle Neuzen en dit loctype dus ook in België bij een heel andere fabriek werd gebouwd.

Nog een leuk weetje: de motoren voor de Belgische en Luxemburgse Bolle Neuzen werden in licenntie gebouwd in... Nederland! Namelijk bij de firma Smit. (Als ik het goed heb in Slikkeveer.)

Verschillen in de formaten zijn miniem. De locs uit Zweden waren allemaal 4 meter en 29,5 centimeter hoog. De locs uit België waren op de Reeks 203 (later reeks 53) na allemaal 1,5 cm lager. De reeks 203 week nog iets meer af: deze was 'slechts' 4 meter en 23,7 cm hoog.

In de lengte zat wat meer variatie. Maar dit heeft veel te maken met het feit dat voor Denemarken feitelijk twee varianten werden gebouwd. De Deens MX locs zijn 60 cm korter dan de MY locs. Roco maakt echter alleen modellen van de MY locs en die zijn 18,9 meter. De Belgische locs zijn dat op een haar na (in H0 althans) ook. Die meten namelijk 18,85 meter. De Luxemburgse locs zijn door de afwijkende buffers weer een fractie langer.

De MX-locs van de DSB zijn niet alleen korter (en 60 cm in werkelijkheid zie je natuurlijk ook in 1:87), ze hebben ook een duidelijk afwijkende indleing van de roosters aan de zijkant. Als je een goede indruk van de verschillen wilt krijgen, kun je het beste een surfen naar www.heljan.dk.
Heljan maakt namelijk zowel MX-en als MY-locs.

Heljan maakt echter géén locs naar Belgisch en Luxemburgs voorbeeld. Ik heb destijds eens navraag gedaan en naar het schijnt is er een verschil in de (lucht)tanks onder de locs (tussen de draaistellen).
Verder is er zeker verschil in de ventilators op het dak. En niet onbelangrijk is dat er een aantal Noorse locs zijn die per zijkant maar één deur hebben.

Handige sites om meer te weten te komen over de Bolle Neuzen in model en in werkelijkheid zijn verder:

http://www.nmj.no
http://home.hetnet.nl/~nohab/
http://nohab-gm.com/en/index_en.html
http://www.diesellok.lu/nohab/files/edefaul.htm
http://nohab.hu/indexeng.html
http://www.gbg.bonet.se/s-type/


mvg,
Gert

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Welk verschil is er tussen Nohabs uit Zweden/Noorwegen en die uit België ?
« Reactie #3 Gepost op: 09 April 2007, 22:06:26 »
zijn de hoogteverschillen niet gewoon vanwege verder indrukken van de veren omdat er zwaardere installaties in zitten (verwarmingsketel, andere typen onderdelen, dat soort werk) of minder nauwkeurig meetwerk?

Gert1

  • Gast
Re: Welk verschil is er tussen Nohabs uit Zweden/Noorwegen en die uit België ?
« Reactie #4 Gepost op: 09 April 2007, 22:11:46 »
Nou Floris, dat is heel scherp opgemerkt! De Belgische locs wegen namelijk meer dan de locs gemaakt in Zweden. Dus dat zou heel goed kunnen.

Maar goed, een verschil van anderhalve centimeter zie je omgerekend in 1:87 toch niet.

mvg,
Gert