Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
MichielB
Vandaag
om 22:06:54
booster vraag
door
Patrick Smout
Vandaag
om 22:05:38
Aachenau West
door
MichielB
Vandaag
om 22:02:43
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Gino
Vandaag
om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
defender
Vandaag
om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
grossraumwagen
Vandaag
om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 21:22:09
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
San-Markos
Vandaag
om 20:25:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
MarcoK1999
Vandaag
om 19:58:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
Vandaag
om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
defender
Vandaag
om 19:08:33
Molenbaan (werktitel)
door
defender
Vandaag
om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0.
door
Sven
Vandaag
om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
wob
Vandaag
om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
tijgernootje
Vandaag
om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Huup
Vandaag
om 17:29:32
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D
door
gtw6016
Vandaag
om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:30:02
Rijnstraat
door
Huup
Vandaag
om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:47:32
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Welk verschil is er tussen Nohabs uit Zweden/Noorwegen en die uit België ?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Welk verschil is er tussen Nohabs uit Zweden/Noorwegen en die uit België ? (gelezen 2026 keer)
marnix2000
Gast
Welk verschil is er tussen Nohabs uit Zweden/Noorwegen en die uit België ?
«
Gepost op:
05 April 2007, 20:42:38 »
Re: Bolle neus voor TEE trein
Citaat van: Gert van den Heuvel op 03 april 2007, 17:33:32
(er zitten kleine verschillen in de Nohabs uit Zweden en de Bolle Neuzen uit België).
hallo,
Ik had al wel gezien dat de ventilatoren/roosters op het dak van de NSB Di3 anders zijn, dan die op de CFL 1600 en Biene Maja.
Maar welke verschillen zijn er nog meer?
Ik vraag dit, omdat ik van de kap van een Roco 'Biene Maja' de verf gestript heb, om hem over te spuiten in een Zweedse of Noorse variant.
groet,
Marnix
Gelogd
Menno de Vries
bls/sbb
Offline
Berichten: 197
Re: Welk verschil is er tussen Nohabs uit Zweden/Noorwegen en die uit België ?
«
Reactie #1 Gepost op:
05 April 2007, 20:50:26 »
Verschil weet ik niet, zijn niet mijn locomotieven. Misschien heb je wat aan de site van
www.lolkebijlsma.com
groet Menno
Gelogd
Gert1
Gast
Re: Welk verschil is er tussen Nohabs uit Zweden/Noorwegen en die uit België ?
«
Reactie #2 Gepost op:
09 April 2007, 20:39:35 »
Afgelopen weekend heb ik de Sonder Ausgabe 4/2003 van Eisenbahn Journal weer eens boven water gehaald. In dit magazine is heel veel informatie te vinden.
De locs werden ontworpen bij GM en in licentie gebouwd bij NOHAB (Nydqvist och Holm AB) in Trollhättan, Zweden (waar volgens mij ook Saab zijn fabrieken heeft staan, maar dit terzijde) en Anglo Franco Belge in de Belgische plaats La Croyère.
Nohab bouwde in totaal 159 exemplaren tussen 1954 en 1969. Namelijk 104 voor Denemarken, 35 voor Noorwegen en 20 voor Hongarije. Aanvankelijk reden er in het land van oorsprong dus helemaal geen Bolle Neuzen! (Nu wel, doordat er nogal wat oude exemplaren van de DSB naar private vervoerders in Zweden zijn verkocht.)
AFB bouwde in totaal 44 exemplaren tussen 1955 en 1957.
Vier voor Luxemburg en 40 voor België.
De Bolle Neuzen staan in het buitenland veelal bekend als 'Nohabs'. Dat is eigenlijk wel merkwaardig al je bedenkt dat de fabriek in Zweden veel meer locomotieven heeft gebouwd dan alleen de Bolle Neuzen en dit loctype dus ook in België bij een heel andere fabriek werd gebouwd.
Nog een leuk weetje: de motoren voor de Belgische en Luxemburgse Bolle Neuzen werden in licenntie gebouwd in... Nederland! Namelijk bij de firma Smit. (Als ik het goed heb in Slikkeveer.)
Verschillen in de formaten zijn miniem. De locs uit Zweden waren allemaal 4 meter en 29,5 centimeter hoog. De locs uit België waren op de Reeks 203 (later reeks 53) na allemaal 1,5 cm lager. De reeks 203 week nog iets meer af: deze was 'slechts' 4 meter en 23,7 cm hoog.
In de lengte zat wat meer variatie. Maar dit heeft veel te maken met het feit dat voor Denemarken feitelijk twee varianten werden gebouwd. De Deens MX locs zijn 60 cm korter dan de MY locs. Roco maakt echter alleen modellen van de MY locs en die zijn 18,9 meter. De Belgische locs zijn dat op een haar na (in H0 althans) ook. Die meten namelijk 18,85 meter. De Luxemburgse locs zijn door de afwijkende buffers weer een fractie langer.
De MX-locs van de DSB zijn niet alleen korter (en 60 cm in werkelijkheid zie je natuurlijk ook in 1:87), ze hebben ook een duidelijk afwijkende indleing van de roosters aan de zijkant. Als je een goede indruk van de verschillen wilt krijgen, kun je het beste een surfen naar
www.heljan.dk
.
Heljan maakt namelijk zowel MX-en als MY-locs.
Heljan maakt echter géén locs naar Belgisch en Luxemburgs voorbeeld. Ik heb destijds eens navraag gedaan en naar het schijnt is er een verschil in de (lucht)tanks onder de locs (tussen de draaistellen).
Verder is er zeker verschil in de ventilators op het dak. En niet onbelangrijk is dat er een aantal Noorse locs zijn die per zijkant maar één deur hebben.
Handige sites om meer te weten te komen over de Bolle Neuzen in model en in werkelijkheid zijn verder:
http://www.nmj.no
http://home.hetnet.nl/~nohab/
http://nohab-gm.com/en/index_en.html
http://www.diesellok.lu/nohab/files/edefaul.htm
http://nohab.hu/indexeng.html
http://www.gbg.bonet.se/s-type/
mvg,
Gert
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9888
Re: Welk verschil is er tussen Nohabs uit Zweden/Noorwegen en die uit België ?
«
Reactie #3 Gepost op:
09 April 2007, 22:06:26 »
zijn de hoogteverschillen niet gewoon vanwege verder indrukken van de veren omdat er zwaardere installaties in zitten (verwarmingsketel, andere typen onderdelen, dat soort werk) of minder nauwkeurig meetwerk?
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Gert1
Gast
Re: Welk verschil is er tussen Nohabs uit Zweden/Noorwegen en die uit België ?
«
Reactie #4 Gepost op:
09 April 2007, 22:11:46 »
Nou Floris, dat is heel scherp opgemerkt! De Belgische locs wegen namelijk meer dan de locs gemaakt in Zweden. Dus dat zou heel goed kunnen.
Maar goed, een verschil van anderhalve centimeter zie je omgerekend in 1:87 toch niet.
mvg,
Gert
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Welk verschil is er tussen Nohabs uit Zweden/Noorwegen en die uit België ?