Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:22:38
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:16:32
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 18:56:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 18:20:18
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
  

Auteur Topic: BW Bad Bührtal module, de bouw  (gelezen 11771 keer)

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
BW Bad Bührtal module, de bouw
« Gepost op: 18 January 2012, 19:42:47 »
Beste mede forummers,

Vanwege verhuisplannen is de grote baan Bad Bührtal historie, ingepakt in dozen.

Maarrrrrrr gezien de huidige huizenmarkt zal het nog wel ff duren voordat we ook daadwerkelijk verhuisd zijn. Dus borrelde er al weer wat plannen op in mijn hoofd. Voorwaarde is wel dat het mee te verhuizen is.

Het idee:

Een BW met diverse locloodsen, draaischijf, kolen etc.
Op 2 module bakken van 120x85 cm.
Geheel digitaal en aangestuurd door Koploper
Aansluitbaar op een groter baanplan

Het banenplan (versie 1):



Ik heb proberen aan te geven wat wat is.

Graag op of aanmerkingen, suggesties etc  ;)

Groet,

Jeroen

Slipband

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re:BW Bad Bührtal module, de bouw
« Reactie #1 Gepost op: 18 January 2012, 20:22:13 »
Dat is een heel mooi baanplan.  (y)
Ik heb alleen nog een vraag want wat ga je op de opstelsporen zetten?  ???

Groetjes.
Duits epoche IV 1980-1990.
Mijn photobucket: http://s1289.photobucket.com/albums/b519/ferdifer/

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:BW Bad Bührtal module, de bouw
« Reactie #2 Gepost op: 18 January 2012, 20:29:28 »

Het lijkt mij niet zo logisch als je goederenloods en opstelsporen alleen via de draaischijf bereikbaar zijn, zulke situaties kwamen in het echt volgens mij niet (of anders bijna nooit) voor.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:BW Bad Bührtal module, de bouw
« Reactie #3 Gepost op: 18 January 2012, 20:42:23 »
@ slipband, op de opstelsporen komen locs, rijtuigen, van alles wat te staan. Ik heb het aantal in versie 2 wat ingeperkt.

@ sander, ja, klopt was mij ook al opgevallen dat dit niet logisch is. In versie 2 er een "doorgaand" spoor van gemaakt. Of dit nu logisch is weet ik ook nog niet, misschien haal ik de goederenloods wel weer weg, weet het nog niet helemaal, moet nog ff "rijpen"  ;)

Versie 2:



Groet,

Jeroen

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Atelier Bongaards
    • Decauville Spoorweg Museum
Re:BW Bad Bührtal module, de bouw
« Reactie #4 Gepost op: 18 January 2012, 21:21:51 »
Hoi Jeroen,

Mooi plan! Ik ben een grote liefhebber van (stoomloc)depots. Nog wat opmerkingen:

Opstelsporen voor rijtuigen of andere wagens  vanaf een draaischijf is erg onhandig. Hoe krijg je in jouw baanplan een rijtuig op een opstelspoor zonder de locomotief "op te sluiten"? Zul je ook een lengte spoor (lang genoeg voor een locomotief) precies tegenover dat spoor aan de draaischijf moeten leggen, kun je daar een loc kwijt om je rijtuigen over de draaischijf het opstelspoor op te duwen.... In werkelijkheid zal niet niet veel voorgekomen zijn. Je kunt nu eventueel wel vanaf het doorgetrokken spoor langs de goederenloods wagens op de sporen rangeren

Ik zou de goederenloods weglaten, voegt niet veel toe. Alleen een locdepot is erg mooi en voldoende boeiend.
Als de loods blijft inderdaad naast een doorlopend spoor en vergeet niet dat er dan ook een straat naartoe moet lopen, die zie ik helemaal niet in je plan.

Ik zou ook de inspectieput en de slakkenput omdraaien: de slakkenput naast de waterkolom in het doorgaande spoor is gebruikelijk. Een inspectieput met kraan moet juist niet in een doorgaand spoor. Ook de dieseltank kan beter naast het spoor naar de (diesel?)locloods. Als heen en weer steken kon worden voorkomen dan deed men dat.

Laatste tip: leg het hele zwikje ietsje schuin ten opzichte van de rand dan oogt het meteen echter en minder stijf

Groeten,

Arnoud
« Laatst bewerkt op: 18 January 2012, 21:23:36 door decauville_nl »
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:BW Bad Bührtal module, de bouw
« Reactie #5 Gepost op: 18 January 2012, 21:39:09 »
Dank je voor de tips Arnoud!

Diesel is ook niet logisch geplaatst. Ga ik aanpassen, evenals de inspectieput en slakkenkuil.  De inspectieput komt dan ook meer op het terrein van de onderste locloods.

Weg komt er ook in iedergeval richting "kantoor" en dan ook langs de goederenloods. In versie 3 zal ik die ook intekenen.

Groet,

Jeroen

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:BW Bad Bührtal module, de bouw
« Reactie #6 Gepost op: 18 January 2012, 22:08:09 »
Jeroen, misschien heb je hier iets aan:

Sporenschema:


Toelichting:


Toelichting vervolg:


Succes!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:BW Bad Bührtal module, de bouw
« Reactie #7 Gepost op: 19 January 2012, 21:32:58 »
Ruud, bedankt voor de info  (y)

Met bovenstaande tips en suggesties weer wat verder gefröbelt:

versie 3:



groet,

Jeroen

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:BW Bad Bührtal module, de bouw
« Reactie #8 Gepost op: 20 January 2012, 11:10:23 »
Toch weer een wijziging doorgevoerd.
Nu met de Piko Stoomlocwerkplaats in plaats van een goederenloods.

Versie 4:



Nu is de dieseltank ook meer conform bovenstaande beschrijving.
Misschien dat het geheel nog 1-2 graden gekanteld moet worden.

Groet,

Jeroen

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re:BW Bad Bührtal module, de bouw
« Reactie #9 Gepost op: 20 January 2012, 12:01:19 »
Dat wissel dat voor het kantoor BW ligt. De lengte van het spoor naar de draaischijf toe is lang genoeg om daar je langste diesel op te zetten, anders moet je altijd de draaischijf gebruiken.
Jeroen

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:BW Bad Bührtal module, de bouw
« Reactie #10 Gepost op: 20 January 2012, 12:05:16 »
he naamgenoot,

Dat is inderdaad een goeie  (y)

Nu past dit niet, maar heb wel nog wat ruimte om de wissel op te schuiven. Misschien is deze wissel ook wel wat te veel van het goede. Nog maar eens naar kijken.

Jeroen

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re:BW Bad Bührtal module, de bouw
« Reactie #11 Gepost op: 20 January 2012, 12:43:10 »
;D

Misschien dat de volgende uitleg helpt:
Ruud K haalt de tekening uit een boekje, uit datzelfde boekje haal ik ook een verloop van handelingen op een stoomlokdepot.   
stap 1 controle bedrijfszekerheid
stap 2 kolenladen
stap 3 rookkast schoonmaken
stap 4 slakken verwijderen/water nemen
stap 5 zand bijvullen
stap 6 evt draaien
stap 7 loc.loods

Want als ik nu naar je plan kijk zijn een aantal dingen onlogisch, in mijn optiek dan. de plaats van de werkplaats en de inspectieput. Logisch lijkt mij als die in elkaars verlengde liggen. Misschien is er in de werkplaats wel een inspectieput.

Dit is een meer algemene opmerking, m.b.t die werkplaats en dat is de aanvoer van (zware) materialen. Het kan via de rails, maar zal in jouw tekening toch via de weg gaan. Want een goederenwagon gaat nu altijd via de draaischijf, volgens de laatste tekening. Eigenlijk gaat dit meer over de invulling en positionering van de verschillende attributen nodig in zo'n depot. De ligging van de rails an sich is wel leuk. ;D

 
Jeroen

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:BW Bad Bührtal module, de bouw
« Reactie #12 Gepost op: 20 January 2012, 13:39:43 »
Dank voor de aanvulling, ik probeer ook zoveel mogelijk de logische volgorde te benaderen (waar mogelijk uiteraard ;)).

Zoals ik er nu naar kijk dan kan de inspectieput en vlampijpreiniger ook naar het spoortje bij de werkplaats, daar lijkt het meer logisch (werkplaats was eerst onder gesitueerd). De weg heb ik nog niet ingetekend, komt nog maar de locwerkplaats krijgt zeker een wegaansluiting. Dan kan ik ook de overweglichten gebruiken  (y). Hoe de weg komt te lopen hangt een beetje af van de werkelijke grote van de locwerkplaats, met name de gebouwen en zo.

Zal straks een en ander in tekenen.

Groet,

Jeroen

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:BW Bad Bührtal module, de bouw
« Reactie #13 Gepost op: 20 January 2012, 16:55:55 »
zo, weer een vervolg plaatje, volgens mij begint het met de tips van jullie wat te worden:

Versie 5:



Rechts nu een klein schaduwstationnetje gemaakt voor de afwisseling bij automatisch rijden.

Groet,

Jeroen

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:BW Bad Bührtal module, de bouw
« Reactie #14 Gepost op: 22 January 2012, 09:59:17 »
Gisteravond even de sporen uitgelegd volgens plan. Ziet er toch erg leuk uit. Waarschijnlijk ga ik de locwerkplaats van piko niet gebruiken, is een beetje groot. Op die plaats komt dan een dubbelsporige locloods met daarvoor de inspectieputten.

Vanavond even een fotootje plaatsen van de uitgelegde sporen.

Ben er nog niet helemaal uit waar ik de bezetmeldpunten moet plaatsen en hoe lang en hoeveel. Vanavond maar de koploper handleiding verder lezen. dan moet dat wel duidelijk worden ( denk ik  :P)

Groet,

Jeroen