Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Prutsert
Vandaag om 22:15:54
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 22:12:00
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59

Poll

De museum DE-1 nr. 41 zou wel eens in de rode uitvoering geschilderd mogen worden

Puik idee!
54 (32.5%)
Nee, ik vind de oorspronkelijke uitvoering mooier
64 (38.6%)
Ik vind de conditie belangrijker dan de uitvoering
48 (28.9%)

Totaal aantal stemmen: 164

Auteur Topic: Een rode jas voor de '41  (gelezen 16686 keer)

Thom

• Offline Offline
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #90 Gepost op: 20 January 2012, 00:41:53 »
Lees je wel Robin? Hoe zo veel te veel werk? Als de 41 ooit weer geschilderd moet worden en met een club vrijwilligers wordt het stel eerst voor een jaar of zo rood geleast. Details als de rokenbordjes laat je lekker zitten. Heb je dan zoveel extra werk? Er zijn toch meer treinen voor bijv. een afscheidsrit overgeschilderd? Nogmaals waar een wil is, is een weg. Maar deze wil ontbreekt overduidelijk.  :(

Jeroen
Waarom zou je een nu kloppend museumstuk moeten veranderen in een object waar je concessies aan moet gaan doen...?
Als je zoiets doet, moet je het goed doen, en niet half dan denk ik. Het blijft wel een representatant van Nederlands erfgoed en naar mijn mening moet je daar zorgvuldig mee om gaan...

Veel van de treinen die omgeschilderd zijn voor afscheidsritten waren bedoeld voor sloop, dat heeft een heel ander karakter dan een treinstel met museale bestemming dus die vergelijking gaat een beetje krom...

Beached

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 20 January 2012, 04:46:29 »
Gezien de hoeveelheid werk dat in het stel is gegaan om er een kloppende blauwe engel van te maken zal het het beste zijn om de blauwe uitvoering voor nu te houden. Een rooie DE I zou mooi zijn, maar om de haverklap het stel overschilderen is niet de beste manier on de schaarse tijd van vrijwilligers te besteden. Laat ze maar rustig het stel in een goede staat onderhouden, en ander matrieel op dat niveau brengen. Als het tijd is voor een grote verfbeurt dan zien we wel verder of het stel blauw blijft of dat het een (tijdelijk) rood jasje krijgt. Geduld is een schone zaak.

mvg,
Rick

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #92 Gepost op: 20 January 2012, 08:18:10 »
Alle reacties na mijn vorige post heb ik net gelezen. Feitelijk komt het erop neer dat je (ik reken ruim) 500 euro kwijt bent aan de rode laklaag. Om rood dekkend te krijgen op blauw, zul je dus ook een primerlaag aan moeten brengen. Zeg 200 euro. Dan heb je nog kwasten, afplaktape, schuurpapier, etc. etc nodig. We kunnen er rustig vanuit gaan dat het rood krijgen van de 41 ongeveer 1000-1200 euro gaat kosten.

Zoals Thom terecht zegt: we moeten zorgvuldig omgaan met deze prachtige motorwagen. Dus na een jaartje rood, moet hij ook weer blauw worden. Al zo de 41 als zijn huidige blauwe jas versleten is, meteen weer blauw worden, dan heb hoef je minder te schuren en minder primer aan te brengen. Om nu van een rode 41 weer een blauwe te krijgen, zijn er dus meerkosten en die schat ik in op 600 euro.

Het tijdelijk rood maken gaat daardoor dus ongeveer 1800 eiro kosten. Deze kosten zouden niet voor rekening van het spoorwegmuseum moeten komen.

Stel, het is 2022 en de huidige blauwe jas is versleten. De 41 moet een neiuwe blauwe jas krijgen. Maar om de rode dieselliefhebbers tegemoet te komen, wordt de 41 eerst een jaartje rood, mits het het museum maar geen extra geld kost t.o.v. hun geplande blauwe schilderactie.

Als je een excursiefotorit met de 41 organiseert voor mensen die betaald hebben om de 41 een jaartje rood te krijgen, dan moet je dus ongeveer 80 personen zien te vinden (zoveel zullen ongeveer een zitplaats kunnen krijgen in de 41). Voor een excursierit maak je uiteraard kosten.

Laat die 80 personen nu ieder eens 100 euro betalen (in 2022 zullen alle prijzen wel iets hoger liggen, maar ik reken alle koisten even naar de maatstaven van nu, tegen die tijd zul je dus waarschijnlijk 150 euro moeten betalen...) Deze 80 mensen leveren samen 8000 euro op. Hier kun je toch makkelijk de kosten van de schilderbeurt naar rood en de excursie betalen?

Er blijft zelfs nog zat geld over wat weer gebruikt kan worden om de technische staat van de 41 op peil te houden.

Nogmaals, waar een wil is, is een weg.

NU rood kwasten is inderdaad een stomp in het gezicht van velen die heel veel tijd en energie hebben gestoken, en het nog steeds doen, in de 41 zoals ze nu is. Maar nogmaals deze blauwe jas is een keer versleten en op dat moment is het prima te realiseren om de 41 tijdelijk rood te maken.

De financiers hebben een prachtige excursierit op een museumlijn, zodat ze op elke strekkende meter prachtige plaatjes kunnen schieten en de rest van de rode dieselliefhebbers hebben daarna ook een jaar de mogelijkheid om de 41 in het rood te zien. Bovendien als je 160 mensen heb die graag 100 euro willen betalen, dan organiseer je toch twee excursieritten??? Dat zou zelfs in één weekend kunnen waarbij je 2x hetzelfde programma afdraait. En het brengt ook weer wat geld op om de 41 in stand te kunnen houden!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #93 Gepost op: 20 January 2012, 08:33:08 »
Maar ja, dan blijft de vraag, zijn er 80 liefhebbers te vinden die 100 euro neer willen leggen voor een ritje met de 41? Ik betwijfel het...

Eelco

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 20 January 2012, 08:47:16 »
Moet jij eens kijken hoe vol die treinen bij onze zuiderburen zitten van de TSP. Daar betaal je ook rustig 60-70 euro voor en dan moet je eerst nog naar Belgie rijden.

Zeker tegen de tijd van 2022, denk ik wel dat er een groep liefhebbers is de 41 graag weer eens in het rood zien verschijnen.

Maar misschien is 160 mensen a 75 euro of zo veel makkelijker te regelen?

Kijk en als tegen die tijd er onvoldoende geld binnen komt, dan kwast het NSM de 41 toch meteen weer blauw? Maar dan hebben ze het in ieder geval wel aangeboden om de 41 een keer rood te maken.

Jeroen

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #95 Gepost op: 20 January 2012, 09:41:00 »
En toch blijf ik zo mijn twijfels houden...  ;)
Het zijn iets andere bedragen, maar een jaar of 20 geleden wilde de SSN haar plan D 7704 restaureren. Om de kosten bij elkaar te krijgen kon je voor ongeveer 550 euro een zitplaats in het rijtuig kopen. Kwam dan een bordje met je naam erboven dat 't jouw plek was. Die actie heeft uiteindelijk ook niet het beoogde resultaat gehad.

Ik denk dat we moeten wachten tot 2030/2040, dan sterft de generatie babyboomers uit en blijven er bakken geld over om dit soort feestjes te vieren...  ;D  ;D

Eelco

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 20 January 2012, 09:52:14 »
550 euro voor een bordje in een rijtugi vind ik ook wel iets heel anders dan 100 euro, maar goed.

Ga je wachten tot 2040 dan zijn de rode dieselliefhebbers bejaard en kun je geen excursie meer voor ze organiseren......

Jeroen

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 20 January 2012, 10:43:44 »
Probleem tegenwoordig is dat de meesten geen geld voor een excusie over hebben, ze gaan er met de auto achter aan, veel goedkoper.

En de 41 heeft 73 zitplaatsen, maar dat terzijde  ;)

mvg,
Robin

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 20 January 2012, 19:42:47 »
Tegen de tijd dat de blauwe jas van de 41 een keer overgesopt moet worden is dat stel van de ZLSM vrees ik wel rood. Dan is 90% van de liefhebbers wel tevreden en krijg je het geld dus niet meer bij elkaar ;)

Grandmaster ICM

• Offline Offline
  • Reeds!
« Reactie #99 Gepost op: 20 January 2012, 19:55:59 »
Zonder ook maar enige kennis van zaken in deze materie ga ik gewoon eens wat geks roepen, en ik word graag gecorrigeerd door hen die er wel verstand van hebben.

Zou het niet mogelijk zijn het stel tijdelijk met een rode plakfolie te beplakken, net zoals destijds de ICM reclamestellen? Of is dat even duur of duurder dan een normale verfbeurt, ook weet ik natuurlijk niet hoe de verf eruitziet als de plakfolie er weer af wordt gehaald.
Wordt het toch nog gezellig!

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 20 January 2012, 20:04:18 »
Weet je, het is eigenlijk te absurd voor woorden. De 41 is opgeknapt en in de afleveringsstaat gebracht (zo goed en zo kwaad als dat ging) en dat heeft al genoeg geld gekost (lijkt me). Nu het ding blauw is opent er iemand een topic of het ding niet eigenlijk rood zou moeten worden. De meerderheid in de poll zegt tot nu toe blauw laten, maar er lopen inmiddels allerlei discussies over wat het wel niet zou moeten kosten en wie het zou moeten opbrengen. Dat daarbij het ding niet meer zo goed mogelijk kloppend is door indelingen en andersoortige uiterlijke kenmerken maakt dan even geen bal uit.

Ten eerste, het ding is van het spoorwegmuseum. Die hebben er al tijd en geld in gestoken en hebben mijns inziens nog genoeg andere projecten waar ze die tijd en het geld ook in zouden kunnen stoppen. Dat betekent ook dat de beslissing in welke vorm deze trein wordt getoond ligt bij het spoorwegmuseum.

Ten tweede, het is inderdaad een museumstuk geworden, niet 1 of ander pimpobject waar je je lekker op kan uitleven. Bij een museumstuk verwacht je iets wat (zo dicht mogelijk) bij de realiteit hoort. Dus, afleveringstoestand = andere indeling = kleur blauw. Dus, niet geel, niet rose, niet grijs, niet paars en zeker niet gestippeld.

Ten derde, als het al een rol zou spelen, waar ik hogelijk aan twijfel, DE MEERDERHEID HIER wil het ding blauw en in afleveringstoestand houden. Nu hebben brutale mensen de halve wereld, maar voor het handjevol mensen (tot nu toe pas 42) wat hier het ding rood wil zien de boel weer veranderen is niets minder dan absurd.

Wel wil ik iets voorstellen, mochten die mensen dat nu echt serieus willen dan bied een zak met geld altijd mogelijkheden. Als je dan zo nodig het ding rood wil, betaal dan én de schilderkosten ÉN de verbouwing ÉN kom zelf ook meehelpen verbouwen in plaats van alleen iets te roepen. Al het andere lijkt mij nutteloos geblaat...
« Laatst bewerkt op: 20 January 2012, 20:07:16 door Tomasso »
Spoor 0 adept

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #101 Gepost op: 20 January 2012, 20:07:34 »
Zou het niet mogelijk zijn het stel tijdelijk met een rode plakfolie te beplakken, net zoals destijds de ICM reclamestellen? Of is dat even duur of duurder dan een normale verfbeurt, ook weet ik natuurlijk niet hoe de verf eruitziet als de plakfolie er weer af wordt gehaald.

Ik kan me een akkefietje met een rode DE-3 en folie herinneren ;D Geloof niet dat de NSM boys dat nogmaals aandurven...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ferry As

• Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • **
« Reactie #102 Gepost op: 20 January 2012, 20:17:47 »
Hoop gedoe om niets  ;D  Hoewel, we zijn er lekker druk mee met " als "

Is dit niet de beste, makkelijkste en goedkoopste oplossing ? Brilletje op en om en om 1 oogje dicht  :P

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 20 January 2012, 20:20:27 »
reken daar maar op! Ik kan je verzekeren dat er schade onstaat als de folie eraf wordt gehaald. Wleeiswaar klein, maar dat hebben we al een keer gehad na de filmopnamen van Tires (voor Prorail) te Medemblik. Ook toen waren er stickers geplakt, met een stuk loslatend plamuur van 5cm x 5cm. Niet veel, maar zegt feitelijk genoeg voor de rest van het stel.

En het is gewoon een kwestie van smaak. Als de motorwagen nu rood was geweest was er ongetwijfeld iemand opgestaan met het idee de boel blauw te kwasten.

Gooi het idee in de ijskast, en haal er het rond 2020 weer uit  ;D Dan heb je meer kans van slagen.

en wat die bril betreft, gene gezicht, een rode DE-I met een bloedneus in een iets donkere tint ;D

mvg,
Robin

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #104 Gepost op: 20 January 2012, 20:57:25 »
Wel wil ik iets voorstellen, mochten die mensen dat nu echt serieus willen dan bied een zak met geld altijd mogelijkheden. Als je dan zo nodig het ding rood wil, betaal dan én de schilderkosten ÉN de verbouwing ÉN kom zelf ook meehelpen verbouwen in plaats van alleen iets te roepen. Al het andere lijkt mij nutteloos geblaat...

Besteed die tijd dan aan een stel dat nog onderhoud behoeft. Want wat is nou mooier dan straks een line-up te kunnen maken met meerdere varianten van DE-1 en DE-2 naast elkaar? Zou toch mooi zijn, ooit de kameel en DE-1, ZLSM DE-2 correct in rood en HSA DE-2 in geel naast elkaar...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden