Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 17:36:36
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38

Poll

De museum DE-1 nr. 41 zou wel eens in de rode uitvoering geschilderd mogen worden

Puik idee!
54 (32.5%)
Nee, ik vind de oorspronkelijke uitvoering mooier
64 (38.6%)
Ik vind de conditie belangrijker dan de uitvoering
48 (28.9%)

Totaal aantal stemmen: 164

  

Auteur Topic: Een rode jas voor de '41  (gelezen 16764 keer)

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #75 Gepost op: 19 January 2012, 18:24:56 »
Klopt en Thom vergeet gemakshalve even dat de 41 in het recente verleden het interieur had waarmee deze ook in het rood heeft gereden. Robin is daar druk mee bezig geweest om dit in de oorspronkelijke staat te herstellen.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #76 Gepost op: 19 January 2012, 18:31:10 »
Dat is natuurlijk lovenswaardig. Daarom zou permanent rood schilderen ook niet reeel zijn. Maar mijn constructie zoals ik op de vorige pagina schreef, kan natuurlijk prima gerealiseerd worden.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #77 Gepost op: 19 January 2012, 18:39:45 »
Zou historisch zéér correct zijn om ze na het blauw een rood jasje te geven! zoals ik ze gekend (gehoord / geroken) heb tijdens de lange zomerse fietstochten door de Betuwe, begin jaren '80... "De Vork"... de armseinen... een spoorlijn in een weiland ZONDER hufter-proof hekwerk ertussen... en dan die rode, geelgesnorde diesels... gut ik ga toch geen ouwe *** worden hè. Hm.

Dus ja, over een paar jaar: rood. Een paar jaar later; rood met vishaken, en als dan de verf weer versleten is; terug naar blauw.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #78 Gepost op: 19 January 2012, 19:03:45 »
Een NS logo kun je ook aan een zijde aanbrengen. Of desnoods als magneten.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1014
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #79 Gepost op: 19 January 2012, 19:06:41 »
Er is alleen een ding dat ook nog om de hoek komt kijken, namelijk de emaille borde 'verbden te roken' (was later 'niet roken') en de klasseborden.

@tjabbe:
niet alle credits behoren mij toe wat betreft het interieur hoor ;D  In 1988/1989 onder leiding van de Stibans is er al een heleboel aangepast aan de oude situatie. De gehele lichtlijn was anders en is over gezet vanuit o.a. stel 96. Maar we zijn er nog lang niet, regelmatig komen er weer foto's boven water waaruit blijt dat het anders was.

en de huidige inrichting van de wc is van de hand van Thom zelf  ;D Is behoorlijk opgeknapt dat dat leerdoek uit de wc is (y)

Maar wat mij betreft, lekker blauw laten. Veel te veel werk, en er is nog genoeg te doen ;)

mvg,
Robin

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #80 Gepost op: 19 January 2012, 20:28:14 »
Lees je wel Robin? Hoe zo veel te veel werk? Als de 41 ooit weer geschilderd moet worden en met een club vrijwilligers wordt het stel eerst voor een jaar of zo rood geleast. Details als de rokenbordjes laat je lekker zitten. Heb je dan zoveel extra werk? Er zijn toch meer treinen voor bijv. een afscheidsrit overgeschilderd? Nogmaals waar een wil is, is een weg. Maar deze wil ontbreekt overduidelijk.  :(

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #81 Gepost op: 19 January 2012, 20:38:48 »
Ik zeg doe een goed voorstel aan de ZLSM of de jongens in Haarlem; die zijn waarschijnlijk ontvankelijker voor zoiets... al zul je dan ook met een blik 'handjes' moeten komen om eea te realiseren.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #82 Gepost op: 19 January 2012, 20:59:03 »
Ik heb mijn tijd gehad bij de museale wereld.

Mijn inspanningen werden destijds ook niet gewaardeerd, dus ik besteed mijn vrije tijd tegenwoordig liever ergens anders aan.

Ik wil alleen maar laten zien dat het helemaal niet zoveel tijd en geld hoeft te kosten om t.z.t. de 41 eens een tijdje in het rood te laten rijden.

Bovendien gaat het bij een DE-2 veel verder dan alleen een kwastje verf. Niet kloppendce verboden te rooken bordjes vind ik van een heel ander kaliber dan het ontbreken van een bagage-afdeling, eindbalkons en het hebben van koelers op het dak....

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 19 January 2012, 21:01:47 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #83 Gepost op: 19 January 2012, 21:34:05 »
'niet zoveel tijd en geld' volgens mij wordt het weer eens onderschat hoeveel werk het wel niet is... van de zomer zijn we in Amersfoort zo'n 8 mandagen bezig geweest om een rijtuigdak goed te schuren, bij te werken qua grondlaag en 2 maal in de grijs te zetten. En dan zit er voor zo'n 300-400 euro verf op.

Trek dat even door naar een DE-1, waarbij het dak nog het simpelst is. Je hebt het zo over 100 manuur of meer (en dat is denk ik nog optimistisch...) en qua kosten ben je zo 1500-2000 euro verder. Gezien de hoeveelheid ander werk met hogere prioriteit zie ik het dus niet gebeuren de komende 10-15 jaar (zo lang zou de huidige lak mee moeten kunnen, gezien de goede stalling die de DE-1 meestal geniet)

Maar ik laat me graag verbeteren door Robin en Thom ;D
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1014
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #84 Gepost op: 19 January 2012, 21:39:37 »
Voor jullie is het een kwestie van (ff makkelijk gezegd) een keertje schilderen, foto's maken, en klaar. Als de trein nu geschilderd zou moeten worden zou het kunnen, maar dat zie ik momenteel niet zo snel gebeuren, dat is gewoon de realiteit. Wat daarbij ook een rol speelt is dat ik gewoonweg niks met rood heb.

En ja, ik ben nu eenmaal wekelijks met deze motorwagen in de weer, en vind dat in dat opzicht dus zonde van mijn tijd. Ik besteed dat geld liever aan bijvoorbeeld de juiste bekleding voor de 2e klas te laten weven en die lelijke rode (en slechte!) bekleding te vervangen.

@jab: (niet verbeteren, maar beamen  ;D
De plan K hebben we in 6 weken tijd waarbij er nagenoeg op alle dagen aan gewerkt werd geschuurd en geschilderd. uiterlijk was deze er wel erger aan toe dan de 41, maar je hebt toch wel enkele weken nodig zoniet maanden als je dit in de weekeinden wilt doen.

mvg,
Robin
« Laatst bewerkt op: 19 January 2012, 21:43:16 door robin binsbergen »

Jorick

  • Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 162
    • Jorick de Lange.nl
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #85 Gepost op: 19 January 2012, 21:43:38 »
'niet zoveel tijd en geld' volgens mij wordt het weer eens onderschat hoeveel werk het wel niet is... van de zomer zijn we in Amersfoort zo'n 8 mandagen bezig geweest om een rijtuigdak goed te schuren, bij te werken qua grondlaag en 2 maal in de grijs te zetten. En dan zit er voor zo'n 300-400 euro verf op.
Ah, dat weet Jeroen best :)

Hij heeft mij ook op het dak van de 41 gezien, om alle roestplekken weg te poetsen (lees: schuren) en vervolgens te ontvetten en in de menie te zetten... Hele zaterdagen zijn er geweest, dat ik de jongens alleen hun kruin voorbij zag schuiven.

En, als het aan mij ligt, blijft hij voorlopig echt alleen maar blauw. Zij heet niet voor niets 'Blauwe Engel'. :)

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #86 Gepost op: 19 January 2012, 22:41:37 »
O.a.
Citaat
'niet zoveel tijd en geld' volgens mij wordt het weer eens onderschat hoeveel werk het wel niet is...
Volgens mij wordt er weer eens onderschat dat je in een eerlijke discussie wel moet lezen wat een ander zegt.
Jeroen zegt heel terecht dat er een onderhoudsmoment voor de verflaag komt. Dan moet je dus sowieso dat werk doen, ongeacht hoeveel dat is. Of je dan potten blauw laat mixen of rood, dat maakt geen ruk uit. Kosten en inspanning zijn in de suggestie van Jeroen (en mij, eerder) voor een mogelijk omschilderscenario (en dat is iets heel anders dan lobbyen om dat gedaan te krijgen!) dan dus volstrekt irrelevant en dus worden hem (en mij dan ook) woorden in de mond gelegd.
Was er iemand tussen die wel betoogde dat de 41 NU omgekat moest worden?

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #87 Gepost op: 19 January 2012, 22:44:42 »
Ook bij onderhoud maakt het uit... tenzij je zolang wacht dat de verf er af bladdert, kun je normaal volstaan met opschuren en 1-2 lagen er over kwasten. Wil je dekkend egaal rood op het stel, zul je eerst de blauwe lagen totaal moeten stripppen omdat het rood anders niet gelijk zal zijn op het donkere tov het lichte blauw. Als er een kleur *** is om egaal dekkend te krijgen is het wel diesel-rood (zoals op bijvoorbeeld de 121 tot nu toe helaas goed te zien is...)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #88 Gepost op: 19 January 2012, 22:59:01 »
Ik wil een rooie met NS vignetten en reclamebanen >:( en wel nu!!!! ;D

Ik wil dan ook dat ze de diesellijnen in het oosten de-moderniseren,dwz alle armseinen terug
en de bovenleiding verwijderen in Mariënberg.
Het rookverbod opheffen en weer koffie in de IC (mat 54 uiteraard).

Kortom,ik maak wel mijn eigen dieselparadijsje in H0 ;D

Ik vind het de mooiste trein die er in de hele wereld heeft gereden,
maar dan wel in het rood.
Zoals ie nu is vind ik hem heel mooi,maar niet meer dan dat.
Ik hoop het nog mee te maken dat ik hem in het rood zie,dat is toch al weer bijna 27 jaar geleden dat dat voor mij het geval was.

Zeg nu zelf (y)

NS motorijtuig 36 20 april 1985 Mariënberg.
(hadden we nu maar een goed fototoestel bij ons :-\,plaatje is wel snel ge upload ;D)

Ik ga nu weer snel verder sleutelen aan mijn tele-tijdmachine ;D

gr Ed.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1014
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #89 Gepost op: 19 January 2012, 23:23:50 »
de huidige verflaag zit net 5 jaar op, dus kunnen we nog zeker 10 jaar wachten, alhoewel er genoeg 'mindere' plekken aanwezig zijn.

Ik snap gerust wel dat er mensen zijn (en die zijn hier aardig in de meerderheid ;D) het motorrijtuig in het rood op de ban willen zien verschijnen. Ikzelf ken de Blauwe Engelen alleen in geel, danwel de 41 in het blauw, en vanwege mijn werkzaamheden tot nu toe heb ik daardoor meer met de blauwe versie.

Maar goed, stel het voor aan het museum, wie weet gaan ze er in mee. En wees gerust, ik zal de laatste zijn die zegt niet te komen helpen  ;D

mvg,
Robin