Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:25:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 19:17:47
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Rob Ellerman
Vandaag om 19:16:11
Een Rotterdams gebouw door BartvD
Vandaag om 18:59:50
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 18:56:54
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 18:55:58
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door odaoda
Vandaag om 18:50:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 18:48:33
Minder wissels door AP3737
Vandaag om 18:12:15
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen 15 en 16 November. door Keska
Vandaag om 17:54:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 17:54:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:42:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:52
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door hmmglaser
Vandaag om 17:34:17
Fleischmania Nostalgia door Sikko
Vandaag om 17:26:50
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
Vandaag om 17:15:10
LIMA IRM Cardanassen door Bierwagen
Vandaag om 17:11:38
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
Vandaag om 17:04:52
Verlichting inbouwen in LS 96 026 Messwagen van de Rurtalbahn door Peter45
Vandaag om 16:21:03
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:20:34
Veevervoer ss/ ns door TonM
Vandaag om 15:07:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 15:03:16
vervangen draaistel Trix wagon door grossraumwagen
Vandaag om 14:50:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 14:17:41
ACTS containerwagens door fissy
Vandaag om 13:29:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Sven
Vandaag om 13:17:05
The Summer of 69 door spoorijzer
Vandaag om 12:37:49
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:19:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:24:47
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:53:29

Poll

De museum DE-1 nr. 41 zou wel eens in de rode uitvoering geschilderd mogen worden

Puik idee!
54 (32.5%)
Nee, ik vind de oorspronkelijke uitvoering mooier
64 (38.6%)
Ik vind de conditie belangrijker dan de uitvoering
48 (28.9%)

Totaal aantal stemmen: 164

  

Auteur Topic: Een rode jas voor de '41  (gelezen 17078 keer)

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #75 Gepost op: 19 January 2012, 18:24:56 »
Klopt en Thom vergeet gemakshalve even dat de 41 in het recente verleden het interieur had waarmee deze ook in het rood heeft gereden. Robin is daar druk mee bezig geweest om dit in de oorspronkelijke staat te herstellen.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5383
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #76 Gepost op: 19 January 2012, 18:31:10 »
Dat is natuurlijk lovenswaardig. Daarom zou permanent rood schilderen ook niet reeel zijn. Maar mijn constructie zoals ik op de vorige pagina schreef, kan natuurlijk prima gerealiseerd worden.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #77 Gepost op: 19 January 2012, 18:39:45 »
Zou historisch zéér correct zijn om ze na het blauw een rood jasje te geven! zoals ik ze gekend (gehoord / geroken) heb tijdens de lange zomerse fietstochten door de Betuwe, begin jaren '80... "De Vork"... de armseinen... een spoorlijn in een weiland ZONDER hufter-proof hekwerk ertussen... en dan die rode, geelgesnorde diesels... gut ik ga toch geen ouwe *** worden hè. Hm.

Dus ja, over een paar jaar: rood. Een paar jaar later; rood met vishaken, en als dan de verf weer versleten is; terug naar blauw.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5383
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #78 Gepost op: 19 January 2012, 19:03:45 »
Een NS logo kun je ook aan een zijde aanbrengen. Of desnoods als magneten.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #79 Gepost op: 19 January 2012, 19:06:41 »
Er is alleen een ding dat ook nog om de hoek komt kijken, namelijk de emaille borde 'verbden te roken' (was later 'niet roken') en de klasseborden.

@tjabbe:
niet alle credits behoren mij toe wat betreft het interieur hoor ;D  In 1988/1989 onder leiding van de Stibans is er al een heleboel aangepast aan de oude situatie. De gehele lichtlijn was anders en is over gezet vanuit o.a. stel 96. Maar we zijn er nog lang niet, regelmatig komen er weer foto's boven water waaruit blijt dat het anders was.

en de huidige inrichting van de wc is van de hand van Thom zelf  ;D Is behoorlijk opgeknapt dat dat leerdoek uit de wc is (y)

Maar wat mij betreft, lekker blauw laten. Veel te veel werk, en er is nog genoeg te doen ;)

mvg,
Robin

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5383
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #80 Gepost op: 19 January 2012, 20:28:14 »
Lees je wel Robin? Hoe zo veel te veel werk? Als de 41 ooit weer geschilderd moet worden en met een club vrijwilligers wordt het stel eerst voor een jaar of zo rood geleast. Details als de rokenbordjes laat je lekker zitten. Heb je dan zoveel extra werk? Er zijn toch meer treinen voor bijv. een afscheidsrit overgeschilderd? Nogmaals waar een wil is, is een weg. Maar deze wil ontbreekt overduidelijk.  :(

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #81 Gepost op: 19 January 2012, 20:38:48 »
Ik zeg doe een goed voorstel aan de ZLSM of de jongens in Haarlem; die zijn waarschijnlijk ontvankelijker voor zoiets... al zul je dan ook met een blik 'handjes' moeten komen om eea te realiseren.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5383
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #82 Gepost op: 19 January 2012, 20:59:03 »
Ik heb mijn tijd gehad bij de museale wereld.

Mijn inspanningen werden destijds ook niet gewaardeerd, dus ik besteed mijn vrije tijd tegenwoordig liever ergens anders aan.

Ik wil alleen maar laten zien dat het helemaal niet zoveel tijd en geld hoeft te kosten om t.z.t. de 41 eens een tijdje in het rood te laten rijden.

Bovendien gaat het bij een DE-2 veel verder dan alleen een kwastje verf. Niet kloppendce verboden te rooken bordjes vind ik van een heel ander kaliber dan het ontbreken van een bagage-afdeling, eindbalkons en het hebben van koelers op het dak....

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 19 January 2012, 21:01:47 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #83 Gepost op: 19 January 2012, 21:34:05 »
'niet zoveel tijd en geld' volgens mij wordt het weer eens onderschat hoeveel werk het wel niet is... van de zomer zijn we in Amersfoort zo'n 8 mandagen bezig geweest om een rijtuigdak goed te schuren, bij te werken qua grondlaag en 2 maal in de grijs te zetten. En dan zit er voor zo'n 300-400 euro verf op.

Trek dat even door naar een DE-1, waarbij het dak nog het simpelst is. Je hebt het zo over 100 manuur of meer (en dat is denk ik nog optimistisch...) en qua kosten ben je zo 1500-2000 euro verder. Gezien de hoeveelheid ander werk met hogere prioriteit zie ik het dus niet gebeuren de komende 10-15 jaar (zo lang zou de huidige lak mee moeten kunnen, gezien de goede stalling die de DE-1 meestal geniet)

Maar ik laat me graag verbeteren door Robin en Thom ;D
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #84 Gepost op: 19 January 2012, 21:39:37 »
Voor jullie is het een kwestie van (ff makkelijk gezegd) een keertje schilderen, foto's maken, en klaar. Als de trein nu geschilderd zou moeten worden zou het kunnen, maar dat zie ik momenteel niet zo snel gebeuren, dat is gewoon de realiteit. Wat daarbij ook een rol speelt is dat ik gewoonweg niks met rood heb.

En ja, ik ben nu eenmaal wekelijks met deze motorwagen in de weer, en vind dat in dat opzicht dus zonde van mijn tijd. Ik besteed dat geld liever aan bijvoorbeeld de juiste bekleding voor de 2e klas te laten weven en die lelijke rode (en slechte!) bekleding te vervangen.

@jab: (niet verbeteren, maar beamen  ;D
De plan K hebben we in 6 weken tijd waarbij er nagenoeg op alle dagen aan gewerkt werd geschuurd en geschilderd. uiterlijk was deze er wel erger aan toe dan de 41, maar je hebt toch wel enkele weken nodig zoniet maanden als je dit in de weekeinden wilt doen.

mvg,
Robin
« Laatst bewerkt op: 19 January 2012, 21:43:16 door robin binsbergen »

Jorick

  • Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 162
    • Jorick de Lange.nl
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #85 Gepost op: 19 January 2012, 21:43:38 »
'niet zoveel tijd en geld' volgens mij wordt het weer eens onderschat hoeveel werk het wel niet is... van de zomer zijn we in Amersfoort zo'n 8 mandagen bezig geweest om een rijtuigdak goed te schuren, bij te werken qua grondlaag en 2 maal in de grijs te zetten. En dan zit er voor zo'n 300-400 euro verf op.
Ah, dat weet Jeroen best :)

Hij heeft mij ook op het dak van de 41 gezien, om alle roestplekken weg te poetsen (lees: schuren) en vervolgens te ontvetten en in de menie te zetten... Hele zaterdagen zijn er geweest, dat ik de jongens alleen hun kruin voorbij zag schuiven.

En, als het aan mij ligt, blijft hij voorlopig echt alleen maar blauw. Zij heet niet voor niets 'Blauwe Engel'. :)

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #86 Gepost op: 19 January 2012, 22:41:37 »
O.a.
Citaat
'niet zoveel tijd en geld' volgens mij wordt het weer eens onderschat hoeveel werk het wel niet is...
Volgens mij wordt er weer eens onderschat dat je in een eerlijke discussie wel moet lezen wat een ander zegt.
Jeroen zegt heel terecht dat er een onderhoudsmoment voor de verflaag komt. Dan moet je dus sowieso dat werk doen, ongeacht hoeveel dat is. Of je dan potten blauw laat mixen of rood, dat maakt geen ruk uit. Kosten en inspanning zijn in de suggestie van Jeroen (en mij, eerder) voor een mogelijk omschilderscenario (en dat is iets heel anders dan lobbyen om dat gedaan te krijgen!) dan dus volstrekt irrelevant en dus worden hem (en mij dan ook) woorden in de mond gelegd.
Was er iemand tussen die wel betoogde dat de 41 NU omgekat moest worden?

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #87 Gepost op: 19 January 2012, 22:44:42 »
Ook bij onderhoud maakt het uit... tenzij je zolang wacht dat de verf er af bladdert, kun je normaal volstaan met opschuren en 1-2 lagen er over kwasten. Wil je dekkend egaal rood op het stel, zul je eerst de blauwe lagen totaal moeten stripppen omdat het rood anders niet gelijk zal zijn op het donkere tov het lichte blauw. Als er een kleur *** is om egaal dekkend te krijgen is het wel diesel-rood (zoals op bijvoorbeeld de 121 tot nu toe helaas goed te zien is...)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #88 Gepost op: 19 January 2012, 22:59:01 »
Ik wil een rooie met NS vignetten en reclamebanen >:( en wel nu!!!! ;D

Ik wil dan ook dat ze de diesellijnen in het oosten de-moderniseren,dwz alle armseinen terug
en de bovenleiding verwijderen in Mariënberg.
Het rookverbod opheffen en weer koffie in de IC (mat 54 uiteraard).

Kortom,ik maak wel mijn eigen dieselparadijsje in H0 ;D

Ik vind het de mooiste trein die er in de hele wereld heeft gereden,
maar dan wel in het rood.
Zoals ie nu is vind ik hem heel mooi,maar niet meer dan dat.
Ik hoop het nog mee te maken dat ik hem in het rood zie,dat is toch al weer bijna 27 jaar geleden dat dat voor mij het geval was.

Zeg nu zelf (y)

NS motorijtuig 36 20 april 1985 Mariënberg.
(hadden we nu maar een goed fototoestel bij ons :-\,plaatje is wel snel ge upload ;D)

Ik ga nu weer snel verder sleutelen aan mijn tele-tijdmachine ;D

gr Ed.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #89 Gepost op: 19 January 2012, 23:23:50 »
de huidige verflaag zit net 5 jaar op, dus kunnen we nog zeker 10 jaar wachten, alhoewel er genoeg 'mindere' plekken aanwezig zijn.

Ik snap gerust wel dat er mensen zijn (en die zijn hier aardig in de meerderheid ;D) het motorrijtuig in het rood op de ban willen zien verschijnen. Ikzelf ken de Blauwe Engelen alleen in geel, danwel de 41 in het blauw, en vanwege mijn werkzaamheden tot nu toe heb ik daardoor meer met de blauwe versie.

Maar goed, stel het voor aan het museum, wie weet gaan ze er in mee. En wees gerust, ik zal de laatste zijn die zegt niet te komen helpen  ;D

mvg,
Robin