Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
Vandaag om 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
Vandaag om 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46

Auteur Topic: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D  (gelezen 10398 keer)

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
Re:Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
« Reactie #15 Gepost op: 01 December 2012, 14:55:55 »
Hallo Antal,

ben je bekend met skiptram, hier zijn diverse nederlandse modellen te vinden. Zie: http://skiptram.nl/?HO%28me%29.

Ook amsterdams: http://skiptram.nl/?MODEL_in_H0_%281%3A87%29:GVBA_materieel.

Groeten,

Christoph

Antal

• Offline Offline
Re:Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
« Reactie #16 Gepost op: 02 December 2012, 11:12:06 »
Hallo Christoph,

Ja die ken ik en de 5G van de GVB vind ik wel erg stoer! :D
Nu ben ik benieuwd of er ook iets modernere trams ervan te krijgen zijn en als ik het zo lees schijnt het veel werk te zijn.
In ieder geval maar eens kijken ervoor.  (y) (en nog veel oefenen om zoiets mooi te maken)

Groetjes,

Antal

Marco D

• Offline Offline
Amsterdam tot t'Eijnde (HO trams)
« Reactie #17 Gepost op: 02 December 2012, 15:30:49 »
Hai Antal.
van A'damse trams weet ik niet zoveel,
maar de Combino zie ik toch geregeld ook in model.
't Is een beetje off-topic, lijkt me maar zie

van de Amsterdamse tramshop (http://www.tramshop.amsterdamsetram.nl/model2.html)
gr
Marco
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Marco D

• Offline Offline
Marckendam Tramwegmaatschappij
« Reactie #18 Gepost op: 10 December 2013, 15:34:32 »
Het wordt winter, en dus koud op zolder.
Tijd om weer eens na te denken.
Voor de trams op de baan maak ik een nieuw "draadje", anders wordt het een zootje
De link erheen is http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55988
gr
Marco
« Laatst bewerkt op: 11 December 2013, 14:49:32 door Marco D. Reden: Marckendamsche Tram wordt apart draadje »
Marco D  

Marco D

• Offline Offline
Marckendam HO 6x6 plan gespiegeld
« Reactie #19 Gepost op: 10 December 2013, 16:40:22 »
Hoi
Zoals beloofd zou ik het gespiegelde plan nog even laten zien.
De afmetingen zijn niet erg nauwkeurig, maar een globaal idee moet het wel geven
Sporen die rechts en links van de tafel aflopen verdwijnen naar beneden
Daar heb ik nog fantastische ideeën bij, maar de praktijk zal wel worden dat er gewoon een lang spoor onderlangs loopt, zodat treinen pas na verloop van tijd weer (van dezelfde kant !) terugkomen
O ja, de gespiegelde tafel. Zo issie:

Xieje
Marco D  

Marco D

• Offline Offline
van 's Gravenmarck tot Teijnde (HO 6x6 Marco D)
« Reactie #20 Gepost op: 01 January 2014, 21:35:30 »
Leuk en aardig, maar misschien toch iets te druk aan de rechterkant
Het oorspronkelijke plan is er namelijk op gebaseerd dat deze baan tegen een beetje verhuizen moet kunnen (ik woon nu in mijn 23e huis) en dus in principe langs de wand gebouwd is. Niet echt in modules, maar wel zo dat je hem door een bocht elders te leggen kunt uitvouwen op opvouwen. daarom issie overal ook even diep.
De brug die de lus bij 's Gravenmarck (of Marckendam- dat weet ik nog niet) mogelijk maakt, moet dus vervallen.
Terug naar de oude opzet. Effe zoeken waar het plaatje was..
Jawel. Al  weggegooid, dus opnieuw dan maar, het zit toch wel in mijn hoofd..
(stations zijn ruwweg; schaduwsporen zijn niet getekend)
« Laatst bewerkt op: 02 January 2014, 15:32:39 door Marco D. Reden: bijlage/plaatje toegevoegd »
Marco D  

Marco D

• Offline Offline
Marckendam -- H0 6x6 Marco D
« Reactie #21 Gepost op: 20 January 2014, 16:50:42 »
Inmiddels ben ik aan het "bedenken" van het station Marckendam / 's GravenMarck begonnen
Dat komt niet helemaal zo uit als ik wou, maar het gaat al de goede kant op.
Doorgaande treinen over de hoofdlijn rijden over I en II, op spoor III kunnen twee tweetjes achter elkaar staan, vandaar het kruiswissel tussen II en III  (Zoals in Leiden en Haarlem bijv.)  Alleen wil ik daarvoor de doorgaande lijn (spoor II) niet voorzien van seinen halverwege het station.  Nog even stoeien met de seinen en de seinbeelden.
We spelen in de overgang van dubbel geel naar cijferbakken dus mogelijkheden te over voor dubbelgeel. Dat was er ook gelijk trouwens, volgens Nico

Wat me wel verbaast op deze foto is dat de zonnekappen al klein zijn. Ik dacht dat dat jarenlang van die grote bakken waren geweest (zo'n 50 cm diep). ??
Eerst het station:

Even de seinbeelden controleren, ideeën genoeg
Marco D  

Marco D

• Offline Offline
Te veel dubbelgeel [ HO 6x6 Marckendam ]
« Reactie #22 Gepost op: 22 January 2014, 20:54:53 »
Hoi,
dat is toch lastiger dan ik dacht.  Kijken we even alleen naar binnenkomen op spoor 3 (III)
Zowel van links van van rechts (N en Z) kan een trein binnenkomen die halverwege aan het perron moet stoppen, op spoor3. Daarvoor kan het inrijsein dan wel geel geven, maar de remweg is te kort, en het vorige sein moet dus dubbelgeel geven (of geel 4).
Als de trein (op spoor 3) doorrijdt tot het eind kan het sein halverwege geel geven (dwerg), maar het inrijsein dus dubbelgeel (of geel4)
Nu is mijn vraag of dat in het echt ook zo ging/gaat. Ik kan me ook voorstellen dat het inrijsein groenknipper geeft (voorafgegaan door geel4) als de trein tot het eind van het spoor mag doorrijden en het sein bij het kruiswissel geel, omdat de trein toch al 40 rijdt is de remweg dan nog wel voldoende. Alleen in Amsterdam lossen ze dat anders op. Daarvoor werd wel een apart sein ingevoerd, en een heel raar sein ook, vind ik.  Die wil ik zeker niet op mijn baan zien.
Wat me eigenlijk dwarszit, is dat ik zoveel dubbelgeel (of geel4) seinen nodig heb door het kruiswissel.  Hoe los ik dat op ?
Marco D  

Marco D

• Offline Offline
Dubbelgele seinen station Marckendam [ HO 6x6 Marco ]
« Reactie #23 Gepost op: 23 January 2014, 15:02:08 »
Hoi

Als ik even alleen de op spoor III uit het oosten aankomende treinen bekijk, dan zou het er zo uitzien:

Dat is toch wel een beetje raar. Ook als stop je voor hetzelfde sein, de ene keer krijg je geel, de andere keer dubbelgeel (of geel4), afhankelijk van waar je het wissel van spoor II naar spoor III neemt.
Langzamerhand vraag ik me (en jou) af: Werd dubbelgeel wel gebruikt als inrijsein, of alleen daarvóór ?

Wie weet 't / Heeft iemand dit soort situaties bekeken ?
k Ben  benieuwd
« Laatst bewerkt op: 23 January 2014, 15:07:33 door Marco D »
Marco D  

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
« Reactie #24 Gepost op: 23 January 2014, 18:55:09 »
Dubbelgeel = afremmen naar halve dienstregelingsnelheid. Dit werd gebruikt als de bloklengte korter was dan de remweg van een trein, maar er toch behoefte was aan veel blokken voor een snellere doorstroming. De volgorde was dan: Dubbel-geel, geel, rood. Als er afgeremd moest worden werd er altijd een cijferbak gebruikt. In jouw geval kan het inrijsein gewoon een 3-lichts sein zijn. Het sein daarvoor moet dan een sein met cijferbak zijn. Dit is als je 40 km/u als snelheid gebruikt om over de afbuigende wissels te gaan. Als je bijv 60 km/u wil, dan moet je inrijder ook een sein met cijferbak zijn.

De volgorde van de seinbeelden bij tekening 1:

40 km/u: Geel-4 (sein voor inrijder), Groen-knipper, Geel, Rood
60 km/u: Geel-6 (sein voor inrijder), Groen-knipper-6, Geel, Rood

De volgorde van de seinbeelden bij tekening 2:

40 km/u: Geel-4 (sein voor inrijder), Geel, Rood
60 km/u: Geel-6 (sein voor inrijder), Geel, Rood

De volgorde van de seinbeelden bij tekening 3 (er moet voor het kruiswissel eigenlijk nog een dwergsein staan):

40 km/u: Geel-knipper4* (sein voor inrijder), Geel-4, Geel, Rood
60 km/u: is er niet, kruiswissels zijn volgens mij altijd 40 km/u

*Groen kan ook, maar ik denk dat de afstand tussen de inrijder en het dwergsein op spoor 2 te kort is, vandaar Geel-knipper4. Dubbelgeel zou in dit geval ook wel kunnen, denk ik...
Vriendelijke groet, Servé.

Marco D

• Offline Offline
Dubbelegeel in Marckendam [ HO 6x6 Marco D ]
« Reactie #25 Gepost op: 24 January 2014, 13:55:58 »
Dank je wel Servé, dat heb je heel helder uitgelegd.

Als fan van dubbelgeel zal ik die zoveel mogelijk gebruiken (i.p.v. geel4 of 6), maar dat maakt voor je verhaal niet uit.
Ik begrijp er ook uit dat dubbelgeel in het inrijsein kán voorkomen, maar dat het sein voor het inrijsein eerder in aanmerking komt. Op mijn baan kan je dat alleen voor de van links komende trein zien, maar staat wel mooi - vind ik.

Je miste nog een dwergsein op spoor II, voor het kruiswissel. Die heb ik daar opzettelijk weggelaten, omdat spoor II onderdeel is van de hooggroene route (doorgaande trein, alleen rechtliggende wissels). Ik zou dan wel een hoog sein kunnen neerzetten, maar dan krijg ik van die vreselijk kleine blokken op de hoofdlijn. En op spoor II wachten/ stoppen voor het kruiswissel is toch al niet de bedoeling.  Ik kan nog eens in Haarlem kijken wat er bij het kruiswissel staat. In Leiden hangen (??) meen ik hoofdseinen aan het perrondak. Effe opzoeken.

Ik teken het even uit, maar bij nauwkeurige lezing begrijp ik, dat groen knipper niet voorafgegaan kan worden door dubbelgeel _ ook al is de baanvaksnelheid 8(0). Dan moet ik toch aan de cijferbakken ? 

Met dank en vr gr
« Laatst bewerkt op: 24 January 2014, 14:45:16 door Marco D »
Marco D  

Marco D

• Offline Offline
dubbelgeel in Marckendam [ HO 6x6 Marco D ]
« Reactie #26 Gepost op: 24 January 2014, 15:27:57 »
Hallo Servé
Dus zo zou het dan worden (case A-C)

Hm.  (het sein vóór de inrijder is voor de kijkers niet zichtbaar)
Marco D  

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 24 January 2014, 16:27:34 »
Toevallig vandaag door Weert gekomen en daar staat een dubbelgeel-sein met cijferbak als inrijsein (tweede gele lamp wordt natuurlijk niet meer gebruikt). Ik ga me er vanavond even in verdiepen, je hoort nog van me ;)

Btw: in Haarlem staan er dwergseintjes, omdat je altijd over een afbuigend wissel moet waar je maar max 40 mag rijden. Ik zal nog eens kijken het misschien zonder kan.
« Laatst bewerkt op: 24 January 2014, 16:29:06 door Servé »

Marco D

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 25 January 2014, 18:22:27 »
Hallo Servé
Ik ben benieuwd wat je vind over dubbel geel inrijden
Inmiddels heb je mij ook aan het zoeken gezet, naar kruiswissels (langs perrons) zonder dwergen.
Als ik naar de huidige sporen kijk kan je je groen zoeken, maar ze zijn vrijwel allemaal van alle vier kanten beveiligd met een sein, behalve...
Haarlem. Uit het noorden of westen binnenkomend op spoor II - thans spoor 2 genaamd - heeft het kruiswissel geen sein.
Als je eenmaal Haarlem inmag,  ga je dus direct door naar 2a of 3a. In de praktijk betekent dat dat er goederentreinen op spoor 2 staan te wachten tot ze naar Amsterdam mogen , of via spoor 2 Haarlem passeren zonder stoppen. Vanaf "Hoogovens" (Bv) is dit dan ook de hooggroene route tot Haarlem. Tot Haarlem want vertrek naar Amsterdam betekent altijd twee of drie "kromme" wissels.
Je kijkt vast ook wel eens op www.sporenplan.nl
Wat kruis betreft kan ik me dus laten inspireren door Haarlem

En wellicht kwam het vroeger wel vaker voor    ::)

« Laatst bewerkt op: 25 January 2014, 18:24:29 door Marco D »
Marco D  

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 27 January 2014, 16:33:02 »
Hallo Marco,

Als je goed kijkt staat er rechts van het kruiswissel in Haarlem wel een dwergsein. Aan de linkerkant staat dat niet. Dit komt omdat links niet als een "spoor" wordt gezien maar als een wisselstraat. Er zijn dus 2 dingen wat je kunt doen: 2 extra dwergseinen plaatsen rond het kruiswissel of geen uitrij-seinen op spoor 2 plaatsen. Dit betekent wel dat je dan geen trein op spoor 2 kunt stilzetten.

Wat betreft het dubbelgeel: vanaf de rechterkant zal dat niet mogelijk zijn. Vanaf de linkerkant wel, denk ik. Als inrijsein kun je een gewoon 3-lichtssein hebben (ervan uitgaande dat je de wissels met 40 km/u berijdt). Het voorsein van dat sein kan dan een sein zijn met dubbelgeel EN cijferbak.

Als de trein naar spoor 1 gaat krijg je dan: dubbelgeel, geel, rood; als je doorrijdt gewoon 3x groen
Als de trein naar een ander spoor gaat krijg je: geel-4, geel, rood; of geel-4, groenknipper etc.. (als je doorrijdt)

De reden waarom je dan dubbelgeel krijgt is dat het blok tussen het inrijsein en het uitrijsein korter is dan een normaal blok. Omdat een trein wel moet kunnen stoppen moet de snelheid al teruggebracht zijn, voordat deze het laatste blok (= spoor 1) binnenkomt. Als je dan een baanvaksnelheid van 120 km/u hebt, komt deze na dubbelgeel met 60 km/u spoor 1 binnen. Voor deze snelheid is het blok wel nog lang genoeg om te kunnen stoppen.

Hopelijk is het een beetje duidelijk. Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel ;)