Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wat te doen met oude catalogi
door
Hasenwald
Vandaag
om 23:42:19
booster vraag
door
Hasenwald
Vandaag
om 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
Vandaag
om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:10:02
Her-(her-)beginnen
door
Overet
Vandaag
om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 20:57:06
Terugverende koppeling
door
phdirk
Vandaag
om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
phdirk
Vandaag
om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
barry1972
Vandaag
om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
Vandaag
om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:27:03
Vitrinekast
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 18:44:53
MoBaBro.de
door
henk
Vandaag
om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn
door
Tedo
Vandaag
om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Tedo
Vandaag
om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80'
door
Niels B
Vandaag
om 17:26:13
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 16:57:56
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 16:20:35
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Pauldg
Vandaag
om 15:42:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D (gelezen 10395 keer)
Marco D
Offline
Berichten: 105
Re: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
«
Reactie #30 Gepost op:
08 February 2014, 22:09:33 »
Dank je wel Servé
Het gebruik van de seinen is me voor het grootste deel wel duidelijk.
Maar...
als ik de wissels in de hoofdbaan voor 60 maak, vraag ik me af of ik van links binnenkomend naar spoor 3 dubbelgeel mag tonen of geel-6. Het lijkt me dat dubbelgeel niet gebruikt werd om de snelheid te beperken voor het volgende wissel, alleen voor het volgende sein. Heb ik dat goed begrepen ?
Ik zal de verschillende varianten eerst uitwerken voor ik weer wat vraag
Wat betreft de beveiliging van een kruiswissel blijf ik nog op zoek naar andere situaties dan Haarlem zonder sein op het hoofdspoor. Ik heb de jaren 60 natuurlijk wel bewust meegemaakt, maar merk toch dat sommige details van de logica van destijds verloren gaan in mijn herinnering.
Ik zal ook aan Alkmaar te denken, waar halverwege het perron nog lang een perronseinpaal stond
(Zie
http://www.seinarm.nl/Armsein/Stationsbeveiliging/perronseinpaal.aspx
)
Voor mij blijft het ook merkwaardig dat op spoor 1 en 2 er geen (uitrij)seinen meer zijn ten westen van wissel 17. dat het als wisselstraat zou worden beschouwd, lijkt me meer een conclusie dan een oorzaak.
Nu ja, echt helemaal foutloos hoeft het natuurlijk niet altijd. Het blijft maar schaal 1:87
m vr gr
Marco
Oproep aan iedereen:
waar was een kruiswissel halverwege een perron waar minstens 1 sein ontbrak?
PS / nagekomen:
@Servé (or @anyone else)
Weet jij hoe dat in Maastricht ging? Daar zijn de dwergseinen bij het kruiswissel pas in 2005 geplaatst, zie ik.
«
Laatst bewerkt op: 08 February 2014, 22:19:50 door Marco D
»
Gelogd
Marco D
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan:
+
7x7, 2rail H0, analoog
Servé
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1768
Niks kan tippen aan een E1700
Re: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
«
Reactie #31 Gepost op:
09 February 2014, 07:37:05 »
Hoi Marco,
Even een snel antwoord.
Dubbelgeel werd (voor zover ik weet) nooit gebruikt voor het afremmen voor een wissel. Dubbelgeel werd puur gebruikt voor het preventief afremmen als er een blok kwam dat korter was dan de normale remweg.
Wat betreft de seinen: je mag er van uit gaan dat er aan beide kanten van een spoor een wissel staat, waarbij er zich geen wissel tussen de seinen bevindt. (uitzonderingen daargelaten, zoals kleine station die je maar in 1 richting mag berijden of wissels van aansluitingen die gegrendeld zijn met een OTC-sectie bijv).
Perronseinpalen werden alleen gebruikt in de tijd van armseinen. Overigens begrijp ik je opmerking van wissel 17 te Alkmaar niet? Ik kan dat hele wissel niet vinden
Gelogd
Vriendelijke groet, Servé.
Marco D
Offline
Berichten: 105
Re: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
«
Reactie #32 Gepost op:
09 February 2014, 13:23:36 »
Hoi Servé
Dat dacht ik al. Dus afslaan alleen met een cijfer (onder sein of op koeiekop)
Ontbrekende sein ten westen van wissel 17 sloeg op Haarlem
Vóór er overal dwergseinen werden geplaatst had ook Maastricht perronseinen om de trein halverwege te stoppen. Ik weet natuurlijk niet of je die ooit gezien hebt.
Maastricht 1983?
Bij deze een foto van de invoering van de dwergseinen, met een laatste blik op de Perronseinen.
(rood=stop, dus niet te verwarren met de blauwe lampen).
Helaas (voor mij) hebben ze er weer gelijk vier neergezet. Ik denk dat ik er met het kruiswissel wel uit ben.
m vr gr Marco
Zie ook
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57367.msg3221435846/topicseen.html#msg3221435846
«
Laatst bewerkt op: 11 February 2014, 15:17:01 door Marco D. Reden: datum foto was niet 2005
»
Gelogd
Marco D
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan:
+
7x7, 2rail H0, analoog
Martin Hornis
Offline
Berichten: 1433
Re: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
«
Reactie #33 Gepost op:
11 November 2015, 19:46:15 »
Dit is een voor mij heel interessante discussie. Is er nog een vervolg met betrekking tot de bouw en de daarbij toegepaste seinen? Gebruik je ook een seinbeeldenkaart?
Gelogd
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.
Marco D
Offline
Berichten: 105
Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
«
Reactie #34 Gepost op:
20 November 2015, 14:27:48 »
Ja de plannen zijn er, maar de bouw schiet niet op.
Altijd druk met andere dingen. desnoods net bouwen van een molen enzo.
Ik maak op dit moment geen haast.
En nee, ik dacht niet aan seinbeeld kaarten of zo,
gewoon bedraden met contacten en/van relais, en wellicht met een enkel poortje. Dat laatste weet ik nog niet maar kan het behoorlijk verfraaien.
Gelogd
Marco D
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan:
+
7x7, 2rail H0, analoog
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D