Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een leuke vrachtwagen door Forever Rocofan
Vandaag om 19:09:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:05:48
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:00:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:52
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
Vandaag om 18:54:06
De prachtige reeksen van Bemo door IJmc
Vandaag om 18:48:22
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 18:43:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Palisade Canyon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:39:38
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 17:34:46
Project seaside Germany door Scratchbuilt
Vandaag om 17:10:23
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
  

Auteur Topic: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?  (gelezen 5390 keer)

Ronald

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • Fallerbusje komt zo.
    • MSG "De Nieuwe Waterweg"
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #15 Gepost op: 08 April 2007, 19:19:16 »
Niet te vergeten maar zeer belangrijk is dat de uitgangsspanning van de trafo maximaal 18V mag zijn.

Groetjes Ronald
Groetjes Ronald

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #16 Gepost op: 08 April 2007, 22:02:16 »
Heb ik niet geschreven er zekeringen tussen te zetten ?
 Als de IB inwendig afgezekerd is  het goed met 70VA of meer dan nog zou ik uitwendig zekeren.
Zoals ik al zei is de IB inderdaad inwendig gezekerd, weliswaar niet met smeltveiligheden of zoiets, maar met een elektronische stroombegrenzing. Ik zie dus eigenlijk geen noodzaak om er nog extra zekeringen tussen te zetten. Als het goed is is de trafo al beveiligd met een bimetaalschakelaar.
De reden dat je regelmatig leest van uitgefikte IB's ligt in het feit dat de componenten in het vermogenscircuit aan de grens zijn bemeten. Ik heb ook eens het genoegen gehad zo'n gesneuvelde IB te mogen repareren. Als je ziet hoe mager het allemaal is gedimensioneerd dan schieten de tranen je in de ogen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Flip

  • Gast
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #17 Gepost op: 09 April 2007, 09:42:23 »
Als het goed is is de trafo al beveiligd met een bimetaalschakelaar.



 Die werken te traag, dan is het kwaad geschied.Beter twee trage glaszekeringen secundair in verhouding met het gevraagde vermogen.  Digitaal gedeelte booster etc afzonderlijk, signalen afzonderlijk , voeding sploelen wissels afzonderlijk enz . Alles achter één zware transfo wel elke voeding afzonderlijk afgezekert.

  Tel maar uit een trafo van 500VA   hoeveel ampere dat is bij een kortsluiting!

Gr Flip

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #18 Gepost op: 09 April 2007, 10:04:12 »
Een bimetaal in een trafo dient enkel als veiligheid voor de trafo. Ter voorkoming van oververhitting en brand.
Zekeringen tussen de trafo en een IB webben enkel zin om te voorkomen dat de stroom door de trafo te groot wordt in het geval de IB echt teveel stroom gaat trekken. Als je ze zo kiest dat deze zekeringen al doorgaan bij een sluiting op de baan mag je wel een aantal op voorraad nemen.

Het beste kun je de spanning op de baan bewaken. Als deze te ver zakt laat je de IB uitschakelen  via de DCC boosteraansluiting. Je kan ook de spanning over de autolamp (als die aanwezig is) meten. Wordt deze meer dan 5 volt dan kun je de IB weer uit laten schakelen.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #19 Gepost op: 09 April 2007, 10:17:52 »
  Tel maar uit een trafo van 500VA   hoeveel ampere dat is bij een kortsluiting!

Daar heb ik wel een idee van, want ik heb zo'n trafo. Maar die gebruik ik niet meer.
Juist vanwege het aantal mogelijke amperes bij kortsluiting is het beter om afzonderlijke kleinere trafo's te gebruiken. Dus voor elke booster een eigen trafo.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Flip

  • Gast
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #20 Gepost op: 09 April 2007, 13:07:57 »
Een bimetaal in een trafo dient enkel als veiligheid voor de trafo. Ter voorkoming van oververhitting en brand.
Zekeringen tussen de trafo en een IB webben enkel zin om te voorkomen dat de stroom door de trafo te groot wordt in het geval de IB echt teveel stroom gaat trekken. Als je ze zo kiest dat deze zekeringen al doorgaan bij een sluiting op de baan mag je wel een aantal op voorraad nemen.



 De booster(s) van Lenz is elektronisch beveiligt. Bij een sluiting op het spoor gaat hij onmiddellijk in veiligheid.
De boosters worden uit een trafo van 500VA gevoed met tussenschakeling van  3,15T zekeringen. In geval er in het inwendige van de booster iets gebeurt hij niet gans uitbrandt.

Mvg
Flip