Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 21:38:47
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 21:32:13
The Southern Pacific & California Northern door Torikoos
Vandaag om 21:30:23
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door CHH
Vandaag om 21:18:34
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:14:12
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 21:11:54
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Servé
Vandaag om 21:07:30
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
Vandaag om 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
Vandaag om 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
Vandaag om 20:47:40
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:37:22
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Sven
Vandaag om 19:47:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10

Auteur Topic: Kraantje van Wim Mesu  (gelezen 41723 keer)

stig

• Offline Offline
Kraantje van Wim Mesu
« Gepost op: 06 January 2012, 16:20:35 »
Een tijdje geleden zag ik in het NS2000 draadje een heel mooi kraantje voorbij komen. Aangezien ik er wel een stuk of 4 nodig ga hebben voor op m'n spoorweghaven, had ik direct interesse. Ik moest er een tijdje op wachten, maar dat is geen probleem. En na nog langer wachten (ik heb de kit al een jaar in huis) ben ik er nu vannacht eens aan begonnen. Voor hen die denken: ja maar, ja maar... Ja, een boel dingen zijn nog niet af, maar in de nachtdienst moet ik wel wat te doen hebben... ;D

Anyway, hier begint het mee, de kit met nog wat uitleg bij verschillende onderdelen.

Wat verder uitpakken en een mooie etsplaat komt tevoorschijn.

En een heel mooie duidelijke bouwtekening.  (y)

En de kop is eraf, de frameplaten en de dwarsverbindingen passen werkelijk perfect in elkaar. (y)

Het dek erop, de lipjes kwamen perfect overeen, 1 dwarsverbinding had wat nabewerking nodig, deze had ik niet diep genoeg in het frame gestoken. Mijn fout.

Bufferbalk, passing is perfect, daarna kun je heel mooi de lipjes vlak vijlen.

Draaideel op frame gezet. Het is echt ongehoord, hoe goed de passing is. Je moet een geetst plaatje met lipjes rond vouwen en in de ronding leggen. Het past werkelijk perfect! De uiteinden van het rondgevouwen deel zijn half uitgevoerd en passen zo in elkaar. Het past perfect en je ziet er werkelijk niets meer van. Echt heel mooi.

Daarna een veerpakket gevouwen en gepast. Kijk eens op de eerste foto naar dat grotere etsplaatje, daar zitten de 4 veerpakketten in. Je vouwt zo'n ding uit 1 geheel. Daarna nog 4 losse plaatjes aanbrengen (hier nog niet op de foto) om de werkelijke pot op te bouwen en het is allemaal mooi vlak te vijlen daarna.

De spijker houd het veerpakket op z'n plek en kun je daarna aan beide zijden afknippen en vlak vijlen. Heel slim.

1 puntje is dat ik aan een zijde van het frame de onderzijde open moest knippen om een as in te brengen. De as is te lang om tussen het frame te krijgen. Maakt voor de functie verder niet uit en je ziet er niks van.

Het lijkt alsof ik helemaal lyrisch ben over deze kit. Nou dat ben ik ook. Ik heb nog niets eerder gebouwd van Wim Mesu, geen NS 2000 voor mij. Maar zelden heb ik een kit in handen gehad welke werkelijk zo goed in elkaar zat. Ik kan niet wachten op de nachtdienst van zo dadelijk... 8)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Maarten.T

• Offline Offline
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:Kraantje van Wim Mesu
« Reactie #1 Gepost op: 06 January 2012, 16:27:31 »
Toch handig hé die nachtdiensten  ;). Verder ziet de bouw er goed uit.

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #2 Gepost op: 06 January 2012, 16:32:47 »
Ja , gaat goed zo .
Maar je zou op een volgende foto eens een euro of zoiets erbij moeten leggen , dan kan iedereen eens goed zien hoe klein dat ding eigenlijk is.

Misschien durf ik straks de mijne ook weer uit de kast te halen (ligt daar ook al een jaar)

stig

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 06 January 2012, 16:39:41 »
Zal ik vannacht doen Ronald, leuk idee inderdaad. Nou is het niet zo'n pielemoosie als de oersik, maar zelfs die kit zou ik durven aanvangen nu, met de nieuwe ervaring met Mesu.  (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #4 Gepost op: 06 January 2012, 17:14:14 »
jammer dat ik niet mag beginnen aan de oersik.
het kraantje ziet er geinig uit hoor.
Gr Jan

Niks

• Offline Offline
  • TM
« Reactie #5 Gepost op: 06 January 2012, 18:29:28 »
Gaaf ding,

Jan, 21ste slaan we Mesu over hoor ;)

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 06 January 2012, 19:07:21 »
Leuk kraantje, vind ik ook wel wat..

vrgr Steef
Mvh Steef

Jint Nijman

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 06 January 2012, 19:14:18 »
Heeft Mesu Models ook een web-site met informatie wat betreft de modellen en prijzen etc?

groeten

Jint

stig

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 06 January 2012, 19:28:30 »
Nee dacht het niet, maar wel een eigen hoekje op deze site. Helaas geen topic over dit kraantje, wel in het NS2000 draadje wat foto's en info. Verder is Wim (altijd?) op de beurs in Houten te vinden.

PM hem gewoon even met je vragen. (y)

stig

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 07 January 2012, 16:02:19 »
Vannacht bleek een productieve dienst...  ;D

Ik kon beginnen aan de bovenbouw van de kraan.

Geen idee of het moest, maar de resten van de paslipjes waren zo weggevijld.

Dan de bodemplaat en eerste imitatie U-profiel erop. Zie ook dat een overstekend deel van de bodemplaat een stukje U-profiel vormt. Het ligt wat lager en kan er zo ingedrukt worden. Het past gewoon perfect! (boven het ronde gat in het profiel links)

Onderzijde van de bodemplaat verder opbouwen. Alleen het zijprofiel was lastig omvouwen (heel weinig vlees, gelukkig hebben we een bankschroef met gladde bek) en op z'n plek te krijgen (in theorie moet je meerdere lipjes tegelijk in sleufjes krijgen. Dit gaat niet zonder wat te buigen. Maar uiteindelijk past het wel.

En de wieltjes erop. Deze lopen over de ring van het rijdend frame. Ze kunnen dus vrij draaien.

Contragewicht erop. Kun je dus vullen met lood oid. Laat tevens geen ruimte voor speculatie van wien's hand het model is.

Toen bedacht ik me dat ik de euro test nog niet gedaan had. En je ziet, het is euro geschikt.  (y)

De kabelrollen en bedienelementen gemonteerd. Allemaal goed te zien door de vele ruitjes straks.

Eindelijk begonnen aan de cabine! Eerst nog even 3000 klinknagelimitaties indrukken (Ik zie Jan al zoeken naar de gaatjes... ;D)

Maar kijk eens hoe fijn het past. Ik had er eigenlijk nog een detail van moeten maken, maar zelfs het fijne deel met de ramen zit aan elkaar met lipjes. Het sleufje zit precies op de plek waar de wand moet komen. Dus er steekt wat vlees uit, maar als het dan gesoldeerd is, laat het zich zo gemakkelijk wegvijlen, evenals het lipje. Het werkt echt heel fijn.

Maar dan! Kleine uitdaging. Er moeten eerst wat groeven nog verder ingekrast worden (zeldzame extra handeling hoor, want verder knal je de kit zo in elkaar) En dan rustig vouwen en duwen omdat er twee hoeken tegelijk gedaan moeten worden, welke verspringen.

Stapje verder...

En klaar, nu nog de zijkanten vormen.

En dan ziet het er zo uit.  (y)

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #10 Gepost op: 07 January 2012, 16:18:20 »
jeemig wat mooi, ook zonder 3000 klinknageltjes  (y) ;D

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 07 January 2012, 16:22:56 »
 (y) geweldig mooi modelletje.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #12 Gepost op: 07 January 2012, 17:29:31 »
 (y) Je gaat inderdaad als een speer . (y)

WimM

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 07 January 2012, 19:22:41 »
Hallo,
Eindelijk eens wat aandacht voor de SGB/SHM stoomkraan. Heel leuk.
Ik was van plan in de rubriek "Venv gebruikers", WM, een apparte topic te openen, je bent me net voor, tijdgebrek.
Ik ga het natuurlijk alsnog doen.
Het was een heel karwei alles goed passend te krijgen en het zo te maken dat je de kit "in elkaar kunt smijten" zoals bedoeld.
Maar als je de reacties leest, geeft dat ook weer veel voldoening en de energie om door te gaan. Want ik heb nog heel wat plannetjes.
Verder nog een tip met een foto:
Ben je van plan de uitvoering van de SHM (Hoorn-Medemblik) te bouwen, dan moet je schoorsteenpijp een stuk inkorten. Dat staat niet in de bouwbeschrijving dacht ik. Zie linkse foto van bouwer J. Huijzers (foto's opblaasbaar)
    Mvr.gr

stig

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 07 January 2012, 19:35:17 »
Ha Wim! Ik bouw eigenlijk geen van beide types. Ik "gebruik" jouw kraantje een beetje als generiek type om de spoorweghaven van Dordrecht wat invulling te geven. D'r hebben op een bepaald moment wel 4 2-assige (ook van een heel simpel type) kraantjes gestaan. Nou klinkt dat heel wat, maar het was hier allemaal een beetje pipo de clown werk vergeleken met rotterdam natuurlijk. Dordt is sinds 1672 al in verval uiteindelijk...

Maarre, het vele werk wat je er aan gehad hebt, werpt z'n vruchten af, want het is een verademing om te bouwen. (y)