Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:56:53
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door H0eGenaamd
Vandaag om 18:45:37
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
Trix DXI van DC naar AC door Silvolde
Vandaag om 18:31:18
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 18:26:28
Wat was jullie allereerste loc? door TonM
Vandaag om 18:03:52
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
  

Auteur Topic: Olielantaarn, wie herkent deze?  (gelezen 10376 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Olielantaarn, wie herkent deze?
« Gepost op: 01 April 2007, 14:25:08 »
Vanochtend heb ik van een kennis deze lantaarn gekregen :D:



Weet iemand van welke maatschappij deze was en uit welke periode deze komt?

Er staat 'DB 76' op. Het ligt voor de hand om te denken dat deze lantaarn bij de Deutsche Bubdesbahn gebruikt is, maar dat weet ik dus niet zeker. In het boek 'Spoorwegen in Nederland' van Guus Veenendaal staat op blz. 285 een zelfde afgebeeld (eigendom van het Spoorwegmuseum).

Maarten
« Laatst bewerkt op: 27 June 2017, 22:56:55 door Bert van Gelder. Reden: Titel onduidelijk »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Olielantaarn
« Reactie #1 Gepost op: 06 April 2007, 22:15:35 »
Weet niemand het antwoord op onderstaande vraag ???

Vandaag heb ik de roest van de lantaarn geschuurd en ga hem morgen in de primer zetten. Meestal laat ik dit soort objecten origineel, maar deze was zodanig verroest dat opnieuw schilderen de enige optie is.
Ik plaats morgen wel een foto.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Olielantaarn
« Reactie #2 Gepost op: 06 April 2007, 23:37:13 »
Het is een sluitlantaarn. Zo een lantaarn voor achter op de trein. Door de lantaarn een kwart slag te draaien toont deze lantaarn overdag een rood-wit bord als sluitsein. Het lijkt mij een normaal oud DB model.

De landen kan je herkennen aan de lantaarnijzers, het ophang mechanisme. Franse lantaarnijzers is de RIC standaard. In nederland bestonden de lantaarnijzers uit een "stok" met op het uiteinde een vierkant gat. Dit gat was onder een hoek van 45 graden aangebracht. Je treft die op oudere goederenwagens aan. Deze lantaarn past met geen mogelijkheid op een nederlands lantaarnijzer.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Olielantaarn
« Reactie #3 Gepost op: 06 April 2007, 23:38:02 »
 ;) een typische DB-Oberwagenlaterne, een Duitse olielamp dus, waarvan er tot in de jaren '70 bij nacht 2 achter op de (goederen-)treinen aangebracht waren. Voordat passagiersrijtuigen electrische sluitseinen kregen, werden deze lantaarns ook op reizigerstreinen toegepast.

De DB-lantaarns hadden 4 voetjes (overdag konden de zijkanten als sluitseinbord dienen, vandaar de rood/witte kleuren), de DR had een conusachtige onderzijde. Beelden kun je zien op
http://www.eisenbahn-harzvorland.de/htm/stellwerk.htm#sig_fahrz

Op de stoomlocs werden 2 lantaarns meegevoerd in een speciaal rekje onder het machinistenhuis of bij het drijfwerk.

Niet teveel opknappen, in deze staat 'leeft' 'ie en ruik je de stoom nog ;D
groeten,
Wim
« Laatst bewerkt op: 06 April 2007, 23:40:45 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Olielantaarn
« Reactie #4 Gepost op: 07 April 2007, 20:39:42 »
Bedankt voor de reacties!

Citaat
In nederland bestonden de lantaarnijzers uit een "stok" met op het uiteinde een vierkant gat. Dit gat was onder een hoek van 45 graden aangebracht. Je treft die op oudere goederenwagens aan. Deze lantaarn past met geen mogelijkheid op een nederlands lantaarnijzer.

Dat wist ik, zodoende vermoedde ik al dat het in ieder geval geen Nederlandse was.

Citaat
Niet teveel opknappen, in deze staat 'leeft' 'ie en ruik je de stoom nog

Hij staat nu al in de primer :-X :P

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Olielantaarn
« Reactie #5 Gepost op: 07 April 2007, 21:41:13 »
O ja, de foto zoals het er nu uitziet:



http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/Lantaarn002.jpg

De geëmailleerde binnenkanten laat ik zo (alleen schoongemaakt). De lampsokkel heb ik gedeeltelijk al opgepoetst (zie 2de foto).

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Olielantaarn
« Reactie #6 Gepost op: 18 April 2007, 18:30:16 »
Klaar :D:




Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Olielantaarn
« Reactie #7 Gepost op: 18 April 2007, 20:50:36 »
hm... hij's wel erg nieuw en schoon zo. Misschien nog een beetje weatheren?  ;D

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Olielantaarn
« Reactie #8 Gepost op: 18 April 2007, 21:10:48 »
Dat was juist de bedoeling ;D

Als ik hem een paar jaar buiten zet wordt hij vanzelf weer geweaterd.

Maarten
« Laatst bewerkt op: 09 October 2011, 22:41:27 door Bob Rodenburg. Reden: onnodige quote »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Olielantaarn
« Reactie #9 Gepost op: 18 April 2007, 21:22:35 »
Waarneer ga je bekennen dat je heb gekocht heb op www.bahnshop.de. Want naar mijn idee is het gewoon DEZE!!!. Zonder grappen je hebt het erg mooi gedaan. Mijn complimenten.

Groetjes,

Robbert

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Olielantaarn
« Reactie #10 Gepost op: 19 April 2007, 11:37:16 »
Nou, die van mij is GEEN replica, maar echt! Volgens de kennis waar ik de lantaarn van gekregen heb, zijn bij de replica's de poten hol i.p.v. massief, en weegt zo'n replica bijna niets.

Bedankt voor de complimenten :D

Maarten
« Laatst bewerkt op: 09 October 2011, 22:41:12 door Bob Rodenburg. Reden: onnodige quote »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Olielantaarn
« Reactie #11 Gepost op: 20 April 2007, 12:38:41 »
Ziet er mooi uit.
Voor grootspoorfoto's zie site

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Olielantaarn
« Reactie #12 Gepost op: 02 October 2011, 21:01:26 »
Hoi,

Leuk dit topic tegen te komen...
Vraag: hoe haal je het binnenwerk uit elkaar? De lont is volledig vergaan bij die van ons, en ik kan niet ontdekken hoe het binnenwerk los moet.

Groet,

Richey

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:Olielantaarn
« Reactie #13 Gepost op: 02 October 2011, 22:06:15 »
dat messing gedeelte draai je los , zit met schroefdraad

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Olielantaarn
« Reactie #14 Gepost op: 02 October 2011, 22:40:28 »
Bedoel je helemaal onder de brander?
Ik heb al zitten kijken, het lijkt mee een beetje fragiel en durf er niet teveel kracht op te zetten...
Kan me herinneren dat hij vroeger nog wel eens branden, maar dat is zeker 15/20 jaar geleden...



www.knol-computers.nl/modelbaan/IMG_4677.JPG