Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Martin Welberg
Vandaag om 16:49:28
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:24:12
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door henk
Vandaag om 16:10:25
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 15:32:10
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Olielantaarn, wie herkent deze?  (gelezen 9956 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Olielantaarn, wie herkent deze?
« Gepost op: 01 april 2007, 14:25:08 »
Vanochtend heb ik van een kennis deze lantaarn gekregen :D:



Weet iemand van welke maatschappij deze was en uit welke periode deze komt?

Er staat 'DB 76' op. Het ligt voor de hand om te denken dat deze lantaarn bij de Deutsche Bubdesbahn gebruikt is, maar dat weet ik dus niet zeker. In het boek 'Spoorwegen in Nederland' van Guus Veenendaal staat op blz. 285 een zelfde afgebeeld (eigendom van het Spoorwegmuseum).

Maarten
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2017, 22:56:55 door Bert van Gelder. Reden: Titel onduidelijk »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Olielantaarn
« Reactie #1 Gepost op: 06 april 2007, 22:15:35 »
Weet niemand het antwoord op onderstaande vraag ???

Vandaag heb ik de roest van de lantaarn geschuurd en ga hem morgen in de primer zetten. Meestal laat ik dit soort objecten origineel, maar deze was zodanig verroest dat opnieuw schilderen de enige optie is.
Ik plaats morgen wel een foto.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Olielantaarn
« Reactie #2 Gepost op: 06 april 2007, 23:37:13 »
Het is een sluitlantaarn. Zo een lantaarn voor achter op de trein. Door de lantaarn een kwart slag te draaien toont deze lantaarn overdag een rood-wit bord als sluitsein. Het lijkt mij een normaal oud DB model.

De landen kan je herkennen aan de lantaarnijzers, het ophang mechanisme. Franse lantaarnijzers is de RIC standaard. In nederland bestonden de lantaarnijzers uit een "stok" met op het uiteinde een vierkant gat. Dit gat was onder een hoek van 45 graden aangebracht. Je treft die op oudere goederenwagens aan. Deze lantaarn past met geen mogelijkheid op een nederlands lantaarnijzer.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Olielantaarn
« Reactie #3 Gepost op: 06 april 2007, 23:38:02 »
 ;) een typische DB-Oberwagenlaterne, een Duitse olielamp dus, waarvan er tot in de jaren '70 bij nacht 2 achter op de (goederen-)treinen aangebracht waren. Voordat passagiersrijtuigen electrische sluitseinen kregen, werden deze lantaarns ook op reizigerstreinen toegepast.

De DB-lantaarns hadden 4 voetjes (overdag konden de zijkanten als sluitseinbord dienen, vandaar de rood/witte kleuren), de DR had een conusachtige onderzijde. Beelden kun je zien op
http://www.eisenbahn-harzvorland.de/htm/stellwerk.htm#sig_fahrz

Op de stoomlocs werden 2 lantaarns meegevoerd in een speciaal rekje onder het machinistenhuis of bij het drijfwerk.

Niet teveel opknappen, in deze staat 'leeft' 'ie en ruik je de stoom nog ;D
groeten,
Wim
« Laatst bewerkt op: 06 april 2007, 23:40:45 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Olielantaarn
« Reactie #4 Gepost op: 07 april 2007, 20:39:42 »
Bedankt voor de reacties!

Citaat
In nederland bestonden de lantaarnijzers uit een "stok" met op het uiteinde een vierkant gat. Dit gat was onder een hoek van 45 graden aangebracht. Je treft die op oudere goederenwagens aan. Deze lantaarn past met geen mogelijkheid op een nederlands lantaarnijzer.

Dat wist ik, zodoende vermoedde ik al dat het in ieder geval geen Nederlandse was.

Citaat
Niet teveel opknappen, in deze staat 'leeft' 'ie en ruik je de stoom nog

Hij staat nu al in de primer :-X :P

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Olielantaarn
« Reactie #5 Gepost op: 07 april 2007, 21:41:13 »
O ja, de foto zoals het er nu uitziet:



http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/Lantaarn002.jpg

De geëmailleerde binnenkanten laat ik zo (alleen schoongemaakt). De lampsokkel heb ik gedeeltelijk al opgepoetst (zie 2de foto).

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Olielantaarn
« Reactie #6 Gepost op: 18 april 2007, 18:30:16 »
Klaar :D:




Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Olielantaarn
« Reactie #7 Gepost op: 18 april 2007, 20:50:36 »
hm... hij's wel erg nieuw en schoon zo. Misschien nog een beetje weatheren?  ;D

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Olielantaarn
« Reactie #8 Gepost op: 18 april 2007, 21:10:48 »
Dat was juist de bedoeling ;D

Als ik hem een paar jaar buiten zet wordt hij vanzelf weer geweaterd.

Maarten
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2011, 22:41:27 door Bob Rodenburg. Reden: onnodige quote »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Olielantaarn
« Reactie #9 Gepost op: 18 april 2007, 21:22:35 »
Waarneer ga je bekennen dat je heb gekocht heb op www.bahnshop.de. Want naar mijn idee is het gewoon DEZE!!!. Zonder grappen je hebt het erg mooi gedaan. Mijn complimenten.

Groetjes,

Robbert

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Olielantaarn
« Reactie #10 Gepost op: 19 april 2007, 11:37:16 »
Nou, die van mij is GEEN replica, maar echt! Volgens de kennis waar ik de lantaarn van gekregen heb, zijn bij de replica's de poten hol i.p.v. massief, en weegt zo'n replica bijna niets.

Bedankt voor de complimenten :D

Maarten
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2011, 22:41:12 door Bob Rodenburg. Reden: onnodige quote »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Olielantaarn
« Reactie #11 Gepost op: 20 april 2007, 12:38:41 »
Ziet er mooi uit.
Voor grootspoorfoto's zie site

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Olielantaarn
« Reactie #12 Gepost op: 02 oktober 2011, 21:01:26 »
Hoi,

Leuk dit topic tegen te komen...
Vraag: hoe haal je het binnenwerk uit elkaar? De lont is volledig vergaan bij die van ons, en ik kan niet ontdekken hoe het binnenwerk los moet.

Groet,

Richey

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re:Olielantaarn
« Reactie #13 Gepost op: 02 oktober 2011, 22:06:15 »
dat messing gedeelte draai je los , zit met schroefdraad

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Olielantaarn
« Reactie #14 Gepost op: 02 oktober 2011, 22:40:28 »
Bedoel je helemaal onder de brander?
Ik heb al zitten kijken, het lijkt mee een beetje fragiel en durf er niet teveel kracht op te zetten...
Kan me herinneren dat hij vroeger nog wel eens branden, maar dat is zeker 15/20 jaar geleden...



www.knol-computers.nl/modelbaan/IMG_4677.JPG