Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
  

Auteur Topic: Post I en II Leerdam  (gelezen 20789 keer)

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #60 Gepost op: 06 januari 2012, 23:44:12 »
Volgens mij is het vrij simpel die nummers te vinden via kaarten of maps.

Aan de Vlietskade in Arkel staat er één rechts naast het spoor 62? 61 Arkel overweg
met brug bediening? Bij de overgang aan de Diefdijk staat nog een verbouwd exemplaar.
Aangezien de hele woning wit is gekalkt is het nummer niet te lezen. Daarbij zul je
ook alle tussenliggende oude stopplaatsen moeten weten. Daar die meetelde in de
nummering van de posten. Dus dat moet niet zo moeilijk zijn.

64 moet de overgang voorbij de watertoren van het station geweest zijn. Na Gorichem is Schelluinsche Vliet
(spoorbrug) 65, Halte Schelluinen 66 en die is bij de bouw van de A15 gesloopt en vervangen
door een eenvoudige post zoals de I en II die jij zoekt (heb er een foto van). 67 is halte
Giessen Nieuwekerk, 68 is halte Buldersteeg (waar nu de Rie bandenservice zit), 69 was bij
het pontje naar Giessen-Oudkerk. 70 bij de spoorovergang van station
Hardinxveld. 71 bij de spoorovergang van station Giessendam. 72 stond bij de overgang aan de Zwijnskade
en is gesloopt net voor de aanleg van de Betuwelijn. 73 stond bij de overgang net voor station Sliedrecht.
Bijna alle posten bij ophef van de haltes verdwenen. Alleen degene voor bediening van overwegen werden
behouden. Dat verviel later natuurlijk ook weer. Je hebt me een leuke zoektocht bezorgt Sikkeman, thnx!

btw, Nieuwe Hoven was ook gewoon een hokje zonder bewoning. De Betuwelijn eindigd in
Dord met wachtpost 37. En van Sliedrecht daarheen is niet zo'n end....

vrgr Steef

Haha, leuk He? Huis aan de Diefdijk schijnt geen baanwachtershuis te zijn. Baanwachtershuis stond aan de andere kant. Kaartje op http://www.hollandsewaterlinie.nl/items/Werk-spoorweg-Diefdijk.aspx laat dat zien. Nieuwe hoven had ook echt een baanwachtershuis/blokpost, zie boek Ansicht op het spoor, blz 80 rechts achter een boom. Is een aantal jaren geleden gesloopt. Wachtpost 37 was volgens het boek Ansicht op het Spoor de nummering van hoofdlijn Breda-Rotterdam. Dat is logisch want het nummer had in ieder geval hoger dan 73 moeten zijn. 37 moet tussen Beesd en Geldermalsen geweest zijn. Inderdaad een leuke zoektocht!

gr. Kees

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #61 Gepost op: 06 januari 2012, 23:57:24 »
Huisje op de Diefdijk tegen het spoor is brugwachtershuisje, annex munitie opslag voor het fort, en ook beetje baanwachterswoning, dacht ik altijd
op die tekening staat een tweede huisje, die op geen enkele andee tekening die ik heb voorkomt
die zou het kunnen zijn, tekening fundering en op die tekening zijn ze exact hetzelfde, maar deze staat wel ver van het spoor af, toch ?
Als mijn loep mij niet in de steek laat nummer 54,

achteraf gezien, kan je hieraan zien hoe lachwekkend ons leger was (is), het fort met een wegklapbare brug aan de ene kant, als de vijand komt gaat de brug open...... en de voorraad munitie aan de andere kant, de kant van de vijand  ;D
Dat is de reden waarom het van die dikken muren heeft op de begane grond onder aan de dijk

Blokpost 37 is 37723 vanaf Elst
Volgens stationsweb moet dat Wadenoijen zijn
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2012, 00:01:56 door Marty »
Mvg Marty,

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #62 Gepost op: 07 januari 2012, 09:14:09 »
Haha, leuk He? Huis aan de Diefdijk schijnt geen baanwachtershuis te zijn. Baanwachtershuis stond aan de andere kant. Kaartje op http://www.hollandsewaterlinie.nl/items/Werk-spoorweg-Diefdijk.aspx laat dat zien. Nieuwe hoven had ook echt een baanwachtershuis/blokpost, zie boek Ansicht op het spoor, blz 80 rechts achter een boom. Is een aantal jaren geleden gesloopt. Wachtpost 37 was volgens het boek Ansicht op het Spoor de nummering van hoofdlijn Breda-Rotterdam. Dat is logisch want het nummer had in ieder geval hoger dan 73 moeten zijn. 37 moet tussen Beesd en Geldermalsen geweest zijn. Inderdaad een leuke zoektocht!

gr. Kees

Klopt Kees, maar ook tevens het eindpunt van de Betuwelijn.
Deze stopt daar om over te gaan in de lijn Br-Rdam. Wat mij brengt
naar de volgende tocht. Sliedrecht-Dordrecht. Maar eerst een stukkie
verder met m'n module.

vrgr Steef
Mvh Steef

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #63 Gepost op: 07 januari 2012, 10:12:35 »
Huisje op de Diefdijk tegen het spoor is brugwachtershuisje, annex munitie opslag voor het fort, en ook beetje baanwachterswoning, dacht ik altijd
op die tekening staat een tweede huisje, die op geen enkele andee tekening die ik heb voorkomt
die zou het kunnen zijn, tekening fundering en op die tekening zijn ze exact hetzelfde, maar deze staat wel ver van het spoor af, toch ?
Als mijn loep mij niet in de steek laat nummer 54,

achteraf gezien, kan je hieraan zien hoe lachwekkend ons leger was (is), het fort met een wegklapbare brug aan de ene kant, als de vijand komt gaat de brug open...... en de voorraad munitie aan de andere kant, de kant van de vijand  ;D
Dat is de reden waarom het van die dikken muren heeft op de begane grond onder aan de dijk

Blokpost 37 is 37723 vanaf Elst
Volgens stationsweb moet dat Wadenoijen zijn

Dat moet dan 53 geweest zijn want 54 was de spoorstraat. Volgens mij was het vroeger dubbelspoor of hadden ze plannen om het dubbelspoor te maken. Dat verklaart dan de grote afstand. In het boek "Stoomtractie bij de NS 1944-1958"zie je op blz 183 een foto bij de Diefdijk (1954) en een foto in de boog voor Gorinchem (1957). Je ziet dat er aardig wat ruimte is voor dubbelspoor. 

Zoals Jan (Roadster36) al zei waren er wel veel veranderingen in al die jaren. Zo heb ik 3 verschillende tekeningen van het emplacement uit de jaren 70. Het emplacement werd toen steeds eenvoudiger tot maar 2 sporen. Ik zou me aan de tekeningen houden totdat je echt een bewijs uit die tijd hebt dat het toch anders was. De foto van het emplacement was van 1972 dus ruim 50 jaar later. In die tijd kon ook aardig wat veranderd zijn.

gr. Kees

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #64 Gepost op: 07 januari 2012, 11:19:45 »
Haha, leuk He? Huis aan de Diefdijk schijnt geen baanwachtershuis te zijn.

De bewoners beamen dit, ik ben er eens geweest.
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2012, 11:21:50 door prutser »

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #65 Gepost op: 07 januari 2012, 11:25:52 »
ik toch denken dat de seinen bediend werden uit een houten hutje voor het stationsgebouw  ???
Ik vroeg me al af hoe de trekdraden van de seinen over het water liepen bij recht van Terleede

Dat dacht ik ook totdat ik foto's zag van de bloktoestel en trekkerlade (zonder handels) van post T. Het schijnt dat post T van Beesd de post I van Leerdam wekte (dat er een trein aankomt) en Post T van Arkel de post II van Leerdam. De posten wekten op hun beurt de post T van Leerdam. Post T gaf alleen toestemming. Bn nu aan het uitzoeken hoe dat allemaal ging. Best ingewikkeld maar wel leuk.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #66 Gepost op: 07 januari 2012, 11:34:24 »
Je hebt gelijk Kees
tussen Blp 55 en 54 staat op de lijst 700 meter
Tussen 54 en 53 net geen 2 Km, moet dus 53 geweest zijn, nu alleen de bvraag, welke van de 2 op de kaart :)
ook wat de veranderinge heb je gelijk, en ik had al concessies gedaan
Zo heb ik het opstel terrein wat korter gemaakt, omdat de baan anders te saai wordt.
het spoor wat net langs de goederenloods loopt, de weg over naar het terrein van de oude gadfabriek heb ik weggelaten, omdat ik geen ruimte heb voor de gasfabriek, en het spoor dan doodloopt tegen de achtergrond, en dat is ronduit lelijk en ongeloofwaardig.
En langs de hele stationsweg staan bij mij grote bomen, en die stonden er in het Het ook niet, en ik wil geen tweede "Rhenen-effect" worden :)
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2012, 11:38:48 door Marty »
Mvg Marty,

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #67 Gepost op: 07 januari 2012, 11:52:10 »
Je hebt gelijk Kees
tussen Blp 55 en 54 staat op de lijst 700 meter
Tussen 54 en 53 net geen 2 Km, moet dus 53 geweest zijn, nu alleen de bvraag, welke van de 2 op de kaart :)
ook wat de veranderinge heb je gelijk, en ik had al concessies gedaan
Zo heb ik het opstel terrein wat korter gemaakt, omdat de baan anders te saai wordt.
het spoor wat net langs de goederenloods loopt, de weg over naar het terrein van de oude gadfabriek heb ik weggelaten, omdat ik geen ruimte heb voor de gasfabriek, en het spoor dan doodloopt tegen de achtergrond, en dat is ronduit lelijk en ongeloofwaardig.
En langs de hele stationsweg staan bij mij grote bomen, en die stonden er in het Het ook niet, en ik wil geen tweede "Rhenen-effect" worden :)

Volgens mijn vader heeft daar echt een spoorhuis gestaan alleen weet hij niet wanneer het gesloopt is. Ik weet niet of bij de gemeente de sloopvergunningen te vinden zijn of had de NS geen sloopvergunning van de gemeente nodig om hun eigen gebouwen te slopen?

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #68 Gepost op: 07 januari 2012, 11:59:35 »
Aangezien ik veel werk doe voor de gemeente kan ik wel eens vragen op de gemeentewerf of er nog iemand loopt van de oude garde, daar heb ik nog niet aan gedacht
ik plaats ook veel borden voor de gemeente en heb veel te maken met de bouwtoezicht van de gemeente, maar daar heb ik al hier en daar rond gevraagd, maar daar weet niemand wat, dus daar is mijn spoor stilgevallen.

Oja, in het boekje van armsein tot..... daarin staat ergens in 1 regeltje, dat het spoor in 1921 verdubbeld is.
Ze hebben de Oostelijke kraanbrug weggehaald en het water daar gedempt, en een betonnen brug gemaakt, die er nu nog is.
De oostelijke brug hebben ze aan de westkant van het fort terug geplaatst, zodat er 3 kraan bruggen naast elkaar lagen.
hoe je ze dan alle 3 open kan zetten is mij wel een raadsel, maar het zal heus wel gekund hebben.
Daar waar nu de portalen staan, was vroeger het andere spoor
Mvg Marty,

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #69 Gepost op: 07 januari 2012, 15:19:08 »
@Sikkeman,

Je hebt even moeten wachten, maar ik hoop dat het wachten de moeite waard is.

Zie voor de nieuwe artikelen-reeks over seinen en wat daar allemaal bijhoort in de Encyclopedie:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E08.01_-_Seinen

En alvast hierbij de maattschets van Laag houten seinhuis, type A II NS


©2011 -Tekening Hans van de Burgt

Klik op het plaatje voor een grotere afbeelding.

In de Ency staat ook een tekening van de vele varianten die mogelijk zijn/waren.

Grzz,

Hans

dieselsjaak

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #70 Gepost op: 07 januari 2012, 23:28:26 »
Citaat
De loods van H'veld was een stuk kleiner als die van Tilly.
En buitenom komt ie ook niet geheel overeen.

Steef, de loods die ik heb heeft langs de spoorzijde ook 5 deuren, en ook de kopmuren zijn uitgevoerd volgens de realiteit van weleer.

[/img]

Overigens ben ik erg nieuwsgierig naar je vader's foto's van de losplaats langs de Parallelwe'.
Ik heb er als jochie van rond de twaalf veel overheen gereden met de crossbrommer onderweg naar het crossterreintje bij het "oude station".
Het was tenslotte een eind lopen van het centrum naar het oude station, en op dat stuk konden wij ongestraft een stukje rijden.

Vanmorgen overigens nog een paar foto's gevonden bij de Hist. ver. die ik nog niet eerder gezien had.

Gr. Sjaak L.
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2012, 11:11:58 door Hans van de Burgt. Reden: Plaatje was niet zichtbaar »

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #71 Gepost op: 08 januari 2012, 11:11:09 »
@Sikkeman,

Je hebt even moeten wachten, maar ik hoop dat het wachten de moeite waard is.

Zie voor de nieuwe artikelen-reeks over seinen en wat daar allemaal bijhoort in de Encyclopedie:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E08.01_-_Seinen

En alvast hierbij de maattschets van Laag houten seinhuis, type A II NS



©2011 -Tekening Hans van de Burgt

Klik op het plaatje voor een grotere afbeelding.

In de Ency staat ook een tekening van de vele varianten die mogelijk zijn/waren.

Grzz,

Hans

Ziet er heel mooi uit, Hans. (y) Ik hoop dat deze op vele modelbanen naar Nederlands voorbeeld een plekje zal krijgen. Ik vind zo'n klein seinhuisje heel charmant. Ook een ware uitdaging om het bloktoestel met handels na te bouwen. Ik wist niet dat er vele variaties waren. Post I van Leerdam is hier duidelijk een van alleen had het een stenen onderbouw (geen verhoging) en was vierkant. Had aan de spoorzijde over de totale lengte drie ramen (volgens mij iets breder dan de tekening), aan de Beesd zijde geheel rechts een deur en aan stationszijde links een raam. Achterzijde geen ramen en deur. Voor een mooie foto van de post zie: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/154723 en http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/153902 . Nu maar hopen dat iemand mij kan vertellen hoe post II er uit zag.
De informatie in de Encyclopdie is een ware aanvulling. Ik heb het nog niet helemaal bekeken maar gaat dit zeker doen.
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2012, 11:13:56 door Sikkeman »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #72 Gepost op: 08 januari 2012, 11:20:23 »
@Sikkeman,

Ik ben al bezig om het bloktoestel ook te tekenen. Ik moet alleen rekening houden met de minimale maten voor de
3D printer. Zo'n bloktoestel kan dus ook gewoon los op het perron staan. Daarnaast kan het zijn dat de deuren en vensters beter uit geëtst messing kunnen worden gemaakt. Maar dat zal geen probleem zijn.

Post I van Leerdam - de vierkante - kan ik ook heel gemakkelijk maken, als variant.
Ik moet alleen de diameter van de schoorsteen in mijn basis CAD-tekening aanpassen. Die lijkt me nog iets te breed.

Grzz,

Hans

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #73 Gepost op: 08 januari 2012, 12:18:18 »
Steef, de loods die ik heb heeft langs de spoorzijde ook 5 deuren, en ook de kopmuren zijn uitgevoerd volgens de realiteit van weleer.
Gr. Sjaak L.

Sjaak, ik ben al bijna 25 lid van de Histver. Ik weet niet of je het boekje
100 jaar boemelen kent? Daar staat een stukje tekening in van de loods.
De indeling van de kopwanden en de steunbalken onder de kap samen met
de ornamenten zijn geheel anders. Er is nog een bron, namelijk de oude
kolenboer de Bruin. Ik heb jaren met zijn zoon Henk gewerkt. Dezelfde die
de asfaltmolen van Verlaat wegenbouw achter de Nieuweweg stond.
Zijn broer weet ik te wonen, en eind van de maand moet ik toch weer even
in H'veld zijn en dan steek ik even een antenne op. In de Peulenstraat bij
de Histver. Hebben ze ook veel fotomateriaal van de aanleg van de lijn.

vrgr Steef
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2012, 12:34:35 door Stedahult. Reden: stavfel »
Mvh Steef

dieselsjaak

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #74 Gepost op: 08 januari 2012, 13:33:03 »
Steef,
ik heb tussen mijn oude foto's nog een foto gevonden van baanwachterswoning 72 ( fam. Klop ) aan de Spoorweg halverwege het station van H'veld-G'dam en de overgang Zwijnskade. De foto is van net voor de afbraak.



en Steef, zo ziet de kopse kant bij het laadperron er nu uit bij mijn loods, het ornament moet ik nog maken, en de afvoer voor het hemelwater.

Trouwens mevr. de Bruin heeft me laten weten dat ze ook nog wat foto's had, ik moet er alleen nog steeds eens langs gaan.

Gr. Sjaak