Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 14:01:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:39:06
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 13:09:59
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door MaraNCS
Vandaag om 12:37:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:08:32
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
  

Auteur Topic: Peco code 83  (gelezen 1848 keer)

trainee

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Peco code 83
« Gepost op: 28 December 2011, 21:36:09 »
Hallo allemaal,

Na jaren van niets doen ga ik binnenkort weer een nieuwe baan opbouwen en ben me aan het oriënteren op verschillende merken. Ik ben nogal gecharmeerd van de ruime wisselhoek die peco code 83 heeft. Maar dit schijnt gebaseerd te zijn op de Amerikaanse markt. Een paar vragen:
- Wie kan mij vertellen wat er specifiek Amerikaans is aan Peco code 83 en in hoeverre verschilt dit van Duitse wissels?
- Heeft iemand ervaring met deze wissels, bijv in vergelijking met Tillig of Peco code 75?

PS ik heb nog wat Roco met bedding maar dat wil ik bewaren voor "onder de grond".

Ik ben benieuwd naar jullie reacties

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:Peco code 83
« Reactie #1 Gepost op: 28 December 2011, 21:57:55 »
Amerikaanse wissels hebben meer dwarsliggers dan europese wissels. Ook liggen deze in een ander patroon, zijn de hartstukken etc anders opgebouwd etc.
Als je een europese baan wilt bouwen en je wilt echt slanke wissels inzetten kun je het beste Tillig EW5 en EW6 nemen of nog een paar maanden wachten op Weinert: mein-gleis, dat is echt naar het (Duitse) voorbeeld.

Groet,

dirkjan

trainee

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re:Peco code 83
« Reactie #2 Gepost op: 29 December 2011, 17:02:50 »
Mein-gleis ziet er inderdaad prachtig uit, maar hoezo een paar maanden wachten? Is overigens behoorlijk aan de prijs voor zover ik dat kan achterhalen. Alternatief is dan zelfbouw wissels van Günter Weller. Heeft iemand daar ervaring mee? Zie: http://www.g-weller.de/

Groet,
Mario

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:Peco code 83
« Reactie #3 Gepost op: 29 December 2011, 18:31:24 »
Waarom sluit je tillig uit?

trainee

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re:Peco code 83
« Reactie #4 Gepost op: 29 December 2011, 20:46:59 »
Het is niet bedoeling Tillig uit te sluiten. Ik was gewoon geïnteresseerd in de andere merken om een goede vergelijking en keuze te kunnen maken.  Sterker nog: mijn idee gaat op dit moment uit naar Tillig EW3 in combinatie met Engels wissels van Weller.  Ik wil aan de ene kant de boogstralen ruim houden maar gelet op de beschikbare ruimte ook weer niet al te groot. Het blijft natuurlijk schipperen. Als ik van de EW 3 het deel voorbij de punt recht laat creëer ik een slanke wisselhoek van 9 graden. Weller heeft een daarbij passend Engels wissel. Alternatief is het Engels wissel van Roco line met een wisselhoek van 10 graden.

Groet
Mario

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:Peco code 83
« Reactie #5 Gepost op: 29 December 2011, 20:53:51 »
Tillig EW3 met Weller DKW is een prima combinatie voor een fijne wisselstraat. Voor de hoofdlijn niet op schaal maar veel netter dan 'standaard' wissels. Vergeet de DKW van Roco als je het hartstuk niet vervangt door een die beter met alle wielen om kan gaan (RP25 of ander fijn materiaal valt daar in) zie hier

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 29 December 2011, 21:21:02 door Falkenberg »

trainee

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re:Peco code 83
« Reactie #6 Gepost op: 29 December 2011, 21:16:32 »
Thx voor de informatie. Ik kan hier wel iets mee  (y)

Mario