Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Ben
Vandaag om 17:47:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roco
Vandaag om 17:38:16
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:33:44
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:29:24
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 17:20:32
Zelfgemaakt BiDiB modules door vt175
Vandaag om 16:55:58
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door janw
Vandaag om 16:50:25
The Summer of 69 door Sporlijn Úje
Vandaag om 16:48:48
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 16:39:44
EX-CSB1 DCC Centrale door guy1846
Vandaag om 16:36:04
19 Toen door Montanbahn
Vandaag om 16:18:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:17:36
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 16:06:47
Modelspoorbeurs MC Spijkspoor zaterdag 6 december 2025 door Suchet
Vandaag om 16:05:28
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 15:56:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door rhberk
Vandaag om 15:51:33
Altburg. een analoge, opklapbare Mäklinbaan door daan2353
Vandaag om 15:48:39
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 15:45:30
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
Vandaag om 15:21:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 15:14:31
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 14:48:06
losse onderdelen door Arjan6511
Vandaag om 14:16:12
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 13:20:32
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 12:46:18
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door ronald1956
Vandaag om 12:34:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:58:08
Smeren, vet, olie, enz door Herb73
Vandaag om 10:53:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:11:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:11:05
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 09:42:39
  

Auteur Topic: Peco code 83  (gelezen 1909 keer)

trainee

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Peco code 83
« Gepost op: 28 December 2011, 21:36:09 »
Hallo allemaal,

Na jaren van niets doen ga ik binnenkort weer een nieuwe baan opbouwen en ben me aan het oriënteren op verschillende merken. Ik ben nogal gecharmeerd van de ruime wisselhoek die peco code 83 heeft. Maar dit schijnt gebaseerd te zijn op de Amerikaanse markt. Een paar vragen:
- Wie kan mij vertellen wat er specifiek Amerikaans is aan Peco code 83 en in hoeverre verschilt dit van Duitse wissels?
- Heeft iemand ervaring met deze wissels, bijv in vergelijking met Tillig of Peco code 75?

PS ik heb nog wat Roco met bedding maar dat wil ik bewaren voor "onder de grond".

Ik ben benieuwd naar jullie reacties

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4081
Re:Peco code 83
« Reactie #1 Gepost op: 28 December 2011, 21:57:55 »
Amerikaanse wissels hebben meer dwarsliggers dan europese wissels. Ook liggen deze in een ander patroon, zijn de hartstukken etc anders opgebouwd etc.
Als je een europese baan wilt bouwen en je wilt echt slanke wissels inzetten kun je het beste Tillig EW5 en EW6 nemen of nog een paar maanden wachten op Weinert: mein-gleis, dat is echt naar het (Duitse) voorbeeld.

Groet,

dirkjan

trainee

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re:Peco code 83
« Reactie #2 Gepost op: 29 December 2011, 17:02:50 »
Mein-gleis ziet er inderdaad prachtig uit, maar hoezo een paar maanden wachten? Is overigens behoorlijk aan de prijs voor zover ik dat kan achterhalen. Alternatief is dan zelfbouw wissels van Günter Weller. Heeft iemand daar ervaring mee? Zie: http://www.g-weller.de/

Groet,
Mario

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4081
Re:Peco code 83
« Reactie #3 Gepost op: 29 December 2011, 18:31:24 »
Waarom sluit je tillig uit?

trainee

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re:Peco code 83
« Reactie #4 Gepost op: 29 December 2011, 20:46:59 »
Het is niet bedoeling Tillig uit te sluiten. Ik was gewoon geïnteresseerd in de andere merken om een goede vergelijking en keuze te kunnen maken.  Sterker nog: mijn idee gaat op dit moment uit naar Tillig EW3 in combinatie met Engels wissels van Weller.  Ik wil aan de ene kant de boogstralen ruim houden maar gelet op de beschikbare ruimte ook weer niet al te groot. Het blijft natuurlijk schipperen. Als ik van de EW 3 het deel voorbij de punt recht laat creëer ik een slanke wisselhoek van 9 graden. Weller heeft een daarbij passend Engels wissel. Alternatief is het Engels wissel van Roco line met een wisselhoek van 10 graden.

Groet
Mario

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4081
Re:Peco code 83
« Reactie #5 Gepost op: 29 December 2011, 20:53:51 »
Tillig EW3 met Weller DKW is een prima combinatie voor een fijne wisselstraat. Voor de hoofdlijn niet op schaal maar veel netter dan 'standaard' wissels. Vergeet de DKW van Roco als je het hartstuk niet vervangt door een die beter met alle wielen om kan gaan (RP25 of ander fijn materiaal valt daar in) zie hier

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 29 December 2011, 21:21:02 door Falkenberg »

trainee

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re:Peco code 83
« Reactie #6 Gepost op: 29 December 2011, 21:16:32 »
Thx voor de informatie. Ik kan hier wel iets mee  (y)

Mario