Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul  (gelezen 97249 keer)

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #225 Gepost op: 17 juli 2020, 23:22:31 »
Update uit het zuiden.
Tja voorbeeld doet volgen denk ik, wel eerst was ik het die bouwplaatsen op club had,maar  inmiddels kunnen de andere clubleden er ook wat van. :P :-X (y)
Alle bovenleidingen portalen waren binnengekomen bij onze lokale treinen leverancier en de opbouw  gaat plaats vinden in 4 fases.
Dit heeft te maken met type palen op welke plaats moeten komen en of het kant klare palen gebruikt kunnen worden,er komen gewoon dubbele rijdraad aan zoals echt ook is.
*Fase 1 keerlus 1 (boerderij) hier komen lose portalen te staan ,moeten nog gaten uitfrezen voor de portaalvoeten .

*Fase 2 recht stuk ter hoogte bordessein hier komen kant en klare dubbelsporige portalen.
*Fase 3 station schin op geul  kant aftakking heerlen hier komen aangepaste 3 sporige portalen te staan
*Fase 4 portalen op fantasie keerlus waarschijnlijk zelf bouw
De fotos  zijn gisteren gemaakt en zoals afspraak is donderdags rij avond voor degene die interesse hebben.
 Het was even raar opkijken  dat clublid dezelfde loc bij zich had als ik.

Klussen kunnen gewoon doorgaan  zoals een team  rechts bezig is met keerlus 3 fantasie,deze is alleen voor de rijavond meer voorlopig niet  :angel:.


De profirails zijn maar tijdelijk ik moet weten hoe spoor komt te liggen,ik kan wel direkt flexrail pakken  maar in bocht rekt het zo en kans is dan bocht te klein wordt.
Ik heb gekozen voor radius 3,

En soms is het gewoon voetsporen zoeken  naar de vervuiler/klussser.

Natuurlijk kan ik niet achter blijven,ik wil ook een bouwplaats en wel doorverbinding spanning

Rest nog wat gewone fotos




Dat was het weer,o nee.
Bij de n-spoorbaan zijn  de kabelwerkzaamheden opgestart hier is henk de lsa stroken op houtplaten te zetten

url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04879-Medium.jpg][/url]
Zijn college ook henk is bezig de lsa stroken te bekabelen en stekker solderen sub-d 25 polig.
De penningmeester zit er tegenover en kijkt toe.

De werkzaamheden aan de marklinbaan  ligt nog voorlopig stil,deze 2 clubleden blijven voorlopig nog thuis

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #226 Gepost op: 16 november 2020, 23:04:03 »
Om onduidelijke reden zijn  sommige foto beetje vergeeld opgenomen,terwijl andere foto weer gewoon zijn.
De werkzaamheden aan de clubbaan gaan nog  gewoon door en het rijden op donderdag is ook mogelijk mits voldoende ervaren  tdl er zijn.
Bij de bakovergang  aftakking schin op geul naar heerlen  kon ik het toch niet aanzien,moest weer even opbreken  ;D :angel:.
Wat was er aan de hand.
Bij een spoorgedeelte was het spoor zijn eigen leven het leiden,en wel ging de rail omhoog en omlaag echt een verzakking.

De trein kon er wel over heen rijden echter bij bepaal merk kopellingen op de wagons gebeurde spontane ontkoppellen.
Dus zondag stukje weer opgebroken en alle schuim hier verwijderd en de bedoeling was dit op te vullen met kneedbaar hout ,steeds in lagen opgevuld tot juiste hoogte bereikt was.
Helaas kreeg ik wel 2x pech,en wel te weinig kneedbaar hout en dus naar bouwmarkt even bij halen.
Volgende pech het soldertin ik was vergeten thuis voorraad in werkkoffer aan te vullen dus kon voor de 2de keer die dag naar bouwmarkt gaan,tja soms heb je net pech.


De afdeling bovenleiding is ook flink op stoom het komen.
Er moet wel opgemerkt worden dat we de afstanden van de portalen mee moeten schuiven we komen niet goed uit,op de plaats waar wij het gepland hadden.
De bovenleiding is van sommerfeldt,echter de voetjes zijn eraf gehaald en vervangen door ronde voetjes.
De schilderafdeling aan de bovenleidingmasten  is ook bezig alleen ik kan het niet uitspreken de kleur maizene groen of zoiets.
Inmiddels is ook de ballastploeg begonnen op keerlus 2 om alles strak te leggen,geen foto van.
Ook een (nieuw) clublid is gestart met het vernieuwen/repareren van het hek (ken)/afrastering in de weilanden.
Nou foto nog van de rijavonden.










En dit was het weer,
O ja opa flodder is helaas weer aangereden geworden,dus deze moet ook weer worden hersteld
« Laatst bewerkt op: 16 november 2020, 23:07:21 door dennie »

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #227 Gepost op: 17 november 2020, 08:01:14 »
Bovenleiding is mooi, dat maakt het af. Alleen kwetsbaar, vooral als je met de baan op pad gaat.

Gr. Bert.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #228 Gepost op: 17 november 2020, 10:19:01 »
leuk. helaas is onze vereniging, zoals was aangegeven door de regering voor verenigingen, gesloten ivm corona

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #229 Gepost op: 19 november 2020, 01:13:11 »
Hoi bert.
Dat is altijd een gevaar module-baan met bovenleiding.
Voor ons is het nog een beetje nieuw maar we hebben ook al bij andere banen op internet bekeken.
We maken waar bakovergang is een demontabele stuk bovenleiding wat we zo in/uit elkaar kunnen schuiven.
Grootste uitdaging is 1 portaal die overspant eigenlijk  3 bakken en wel bak 15,16,20 bij aftakking naar heerlen.
maar deze portalen moeten nog gemaakt worden.
Voorlopig ben ik daar nog op station bezig dus kan giel nog geen portalen plaatsen. ::)
Op spoor 3 zit nog een irritante storing in,zodra hier een loc komt en sein staat op rood,dan gaat 1 aanstuur relais  luid brommen /zoemen,staat sein op groen dan is bromgeluid weg .
Vermoeden is dat een relais net te weinig spanning krijgt voor om te gaan.
We hebben hier  een print zitten waarop ter proef een gecombineerde detectie en aansturing remmodule zit,normaal zitten dit op aparte printplaten,maar we willen minder kabels hebben.
Floris wij mogen geen bezoek ontvangen en hebben afspraak ziek (of in het huishouden)verkoudheid /koppijn mag je niet komen.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #230 Gepost op: 08 januari 2021, 21:48:13 »
Omdat ik even op de club moest zijn om  wat van mijn eigen baan uit te bouwen die in  de opslag staat, toch even  foto gemaakt,ondanks bouw hier ook stil ligt.
De bovenleidingsportalen vordern gestaag.
Mocht er iemand zeggen,de afstand tussen de portalen  klopt niet ,dan moet ik gelijk geven,we zijn  nog het beetje aan het proberen voor goede plaats te krijgen.
We hebben wel foto maar we moeten het doen met de beschikbare ruimte op de baan is.
Wat wel de vraag is of kleur klopt.,maizeme groen of zoiets.






Wat ook zal opvallen is dat portalen ronde betonnen voeten hebben en  niet de ovale voeten die er nou aan zitten.





En nu voor de kabel liefhebbers das niks bij een analoge baan.






Ook het goederenspoor in wijlre wordt weer actief gemaakt,helaas  moest hier rails vervangen geworden en andere kabel aansluiting gemaakt worden.


Tja een van onze leden heeft zich 3d laten scannen en nou vereeuwigd op de baan in  wijlre ,waar deze treindienstleider vaak dienst doet tijdens de zlsm reizigersverkeer mits in  wijlre gekruist wordt.

Ook tijdens het rijavonden gaat wel mis en we zeggen altijd gaat het mis dan de trafo nul zetten en niet de schakelaar van sein omgooien/omzetten,reden vaak is de trein al voorbij  de stopsectie en is het te laat om in  te grijpen.
Komt nieuw sein voor, is al bij  de seinafdeling thuis in bouw.


Laatst moest ik een weerstand hebben maar kon ik niks vinden,logisch je zoekt iets maar je vindt altijd wat anders.
Nu ook weer ik moest een rem module hebben en wat kom ik tegen de opbergboxen met de diodes/weerstanden


Zo dat was het alweer,hopend dat we binnenkort weer verder kunnen gaan slopen bouwen,want de coronatijd is  niet goed voor leden bestand hebben al 2 leden opgezegd maar dat  zal  wel bij meer hobby/ bouw/modelspoor verenigingen zijn.
groet dennie

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #231 Gepost op: 11 april 2021, 23:07:33 »
Kleine update uit het zuiden.
Wat doe je als je verveeld en nog geen avondklok tijd is,normaal wandelen op de hei maar ja als daar te druk dan ga ik natuurlijk naar de club.
Lekker vol muziek op en boren frezen maar, soms heb je toch echt pech te weinig materiaal of het verkeerde materiaal of wachten op dat lijm  droog is.  :-\ :-\ :-\ :-\
Vorige week maandag was ik na het werk naar club gegaan en totaal verzonken in het hobby,dat ik tijd vergat,per toeval op klok gekeken en het was al 20.42uur ,f****k,blits snel ingepakt en naar huis geracet.
Inmiddels is de avondklok verruimd naar 22uur en komen andere clubleden ook weer hun ei aflaten.
De bovenleidingsman heeft al grondwerk verricht getuige de molsgaten



Ook op de boederij-keerlus worden de nissen gemaakt waar de portalen in te komen staan

Op wijlre heb ik eens spoor schoon gemaakt,wat een stof zich zo verzamelt.

Tevens het klein kopspoortje wat in scenerij opgebroken wordt iets verplaatst naar het spoor toe alsof het pas afgekoppelt is van het andere spoor.

Ja het ontspoorblok moet nog afgesteld worden,maar ik heb de juiste  servo instelling nog niet voor gevonden.
Vandaag het spoor kunnen testen en natuurlijk  het gaat weer fout,kabel los,vlug hersteld en dan volgende euvel de loc komt niet voorbij  het laadbordes van de brand bierbrouwerij.
Voorlopig loods iets naar achter zetten en dit mag de bouwer van de loods zelf aanpassen als hij weer naar club komt.

We zijn foto het bekijken van stationsweb anno 160 anno 1970 en we kunnen niet uitmaken wat er voor het stationspoor gelegen,de ene zegt asfalft de ander grijs-split de ander zegt geel zand.
Wie weet het antwoort weet mag het zeggen
De marklinbaan bouw ligt nog stil bijna een jaar

De n-spoorbaan dominale mijn ligt ook nog  stil

Voor zover de groeten en tot volgende keer.

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #232 Gepost op: 12 april 2021, 08:02:51 »
Hallo Denny.

Ik weet niet beter dat het spoor voor het station in Kinderkopjes lag net als de rest. Ik meen dat het nu nog zo is.

Gr. Bert.

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #233 Gepost op: 12 april 2021, 08:09:00 »
Op deze foto ( stationsweb) zie je links de kinderkopjes en rechts stoeptegels, voor de stoeptegels ligt grind.

Gr. Bert.



dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #234 Gepost op: 12 april 2021, 22:11:19 »
Hoi bert
Dat vermoede had ik al,maar giel was er niet van overtuigd,
Ik had hem ook andere foto laten zien van stationsweb ,nadel was/is dat sommige foto niet in juiste tijdsperiode staan.
Zo zie je een volledige muur en dan op andere foto opeens muur onderbroken vanwege een poort
Dan op andere foto zie je zijkant rechts wc en wat lijkt op fietsen stalplaat sachter prikkeldraad en vat/tank op rek/verhoging te staan.
groet dennie

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #235 Gepost op: 13 april 2021, 07:54:52 »
Tja, er zijn door de jaren heen wel wat dingen veranderd, daardoor is het moeilijk om de juiste foto bij de juiste situatie te vinden.

Gr. Bert.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #236 Gepost op: 23 mei 2021, 13:06:47 »
Kort tijdje verder en er begint al meer leven in de brouwrij weer te komen,ik was net zo gewend aan de rust,lekker muziek en geroep trein komt. :o ;D ;D ;D :angel:.
Vorige week hadden we met 3 man test gereden en helaas bleek de lange stilstand toch voor wat problemen te geven.
Keerlus1 genaamd simpelveld
1 wisselaandrijving hing wat vast halverwegde avond was hij weer gewoon gangbaar.
Station wijlre
4 wissels reageerden heel slecht waarvan 1 wissel zelfs vervangen moest worden omdat de wisseltong brak, de motor duwde de tong gewoon om terwijl hij vastlag,gevolg gebroken tong.
Afgelopen dinsdag zijn de wissel weer helemaal gangbaar gemaakt.
4 seinen reageerden niet direct in loop van de test rijavond kwamen 3 seinen op gang bemo aandrijving.1 sein voorlopig uit dienst,

Station  schin op geul
aftakking wissel hapert maar kwam weer op gang eveneens  1sein hapert.
opa  flodder hapert weer en blijft weg van de  het spoor moet nagesteld worden
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0083-Medium-60aa29ea049be.jpg][/url]
Het ombouwwerk op wijlre is bijna klaar voor mij alleen nog grind storten waar de weg grijs geverfd is en dan mag de scenery afdeling weer aan het werk,maar ja zoals altijd heb materiaal niet op voorrraad.

O ja toffee is lekker en daarna gebruik ik het schaaltje als pallet voor verf in te doen werkt heel goed,een clublid vroeg zich al hoe ben je daarop gekomen,simpel teveel afgekeken van wat spoorforums.
En ja ik ben het werken op spoor wijlre dus natuurlijk is spoor afgezet met een afzettingshekje


Een clublid heeft  aangegeven de politie te willen vervangen op wijlre.
Het blijkt namelijk dat wijlre geen gemeente politie had en dat bij dat ongeluk auto in  sloot de rijkspolitie op kwam draven,

Er zal nog meer komen zoals brandweer en ziekenwagen echter dit is voor later en als het lid dat gemaakt heeft zal er foto van volgen.
Bovenleiding op de clubbaan zoals vordert heel goed,echter bij het testrijden met de dubbeldekker set van rivarossie is onder 1  portaal toch de ruimte wel erg  krap,het stuurstandrijtuig komt met de gestreken panto toch noch bijna tegen  de mast boven waar draad moet komen te hangen.
Op de foto is het de eerste portaal die over de wissel hen hangt /buigt

Oplossing portaal wordt 3 mm opgekrikt,hijskranen zijn besteld en zullen volgende week klus klaren  ;D ;D
Afgelopen was het gewone rijvond geen beperking daar de meeste al hun prikkie hebben gehad.komt toch weer geks
aan  materiaal op de baan
 









Ook het clublid uit sibbe was aanwezig en had weer problemen met zijn rode de1 die op bak wijlre niet over spoor 1 kan komen omdat hij hier blijft hangen op 1 bakovergang (en).
Er zijn 2 oplossingen op lange termijn  bak aanpakken of op korte termijn gewoon de trein over spoor 2 laten gaan
Tevens vertelde hij dat club maastricht al uitgenodigd was geworden voor deel te nemen euromodelbouw  genk in maart 2022.
Wat gebeurt er nu verder,de aannemer is bezig met poten van de baan opnieuw te herstellen door middel, van andere stelschroef/stelplaat te monteren.
Op keerlus boederij word nog gewerkt aan de nissen voor de bovenleidingsportalen.
Tevens is de n spoor afdelijng ook weer gedeeltijk opgestart.
De marklin baan ligt nog stil,verwachting is dat na de zomer wat begint
Open dag misschien na de zomer op carbon6 afwachten hoe dit uitpakt  met de verplichte corona regels of tesamen met beurs,genoeg update voor nu.
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2021, 12:39:33 door dennie »

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #237 Gepost op: 02 juni 2021, 16:25:45 »
Een clublid die bij de douane werkt zei dat het de foute politiewagen(blauwe busje),
 is die bij het ongeluk in  wijlre stond,
Het blijkt dat wijlre destijds geen gemeentepolitie had maar dat rijkspolitie ervoor kwam bij ongelukken,
hijzelf had een juiste rijkspolitiebusje en zal deze nog verder bewerken,
Dat blauwe  busje gaat daar weg en dan komt er een rijkspolitiewagen voor terug tesamenmet en ambulance en een passende brandweerwagen.
Tja ik kon het natuurlijk niet laten en ben eens in mijn kisten thuis gaan nakijken en vond daar ook nog wat politie wagens en toen kreeg ik  een duivels idee om wat meer wagens even neer te zetten .
Dus als clublid weer kwam,kon ik zeggen is er een nest in wijlre of zo,dus clublid kijkt hij mij aan zo van rotjoch
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0002-Medium-60b792ec0dc5c.jpg][/url]

Afgelopen donderdag tijdens het rijden werd een sein geraakt door een ns dubbeldekker ,de panto had zich verhangen in sein,

Het sein is al uitgebouwd en wordt nieuw gebouwd en zal 4 mm naar rechts worden verplaatst,hopelijk is dat dan genoeg ruimte voor grote hoge treinen.
Tevens had ik laatst gevraag voor fabrikant van stoeptegel in visgraad patroon,helaas is foto niet zo scherp geworden
maar hiervoor was ik dus op zoek en vraag werd beantwoordt in topic algemeen

groet dennie

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #238 Gepost op: 18 juni 2021, 11:52:40 »
Kan niet zien welk embleem er op dat blauwe vw busje staat. Gempo had wetboek met zwaard, rijkspolitie een granaat die je internationaal bij meer korpsen zag.  Echter de rijkspolitie had voor de witte wel degelijk  blauwe vw combi. Gelet op het type is het zelfs zeer waarschijnlijk nog een uit de blauwe periode.
Is dus meer een kwestie van datering. Persoonlijke vind ik de HY’s van de verkeersdienst hier op zijn plaats….
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2021, 15:22:45 door RikM »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #239 Gepost op: 19 juni 2021, 19:37:39 »
Hoi rik.
 Ik ben morgen op de club en kan dan even foto maken als je nog wilt van de politie bus.
Wat bedoel je met gemko?
En welke hy van de verkeersdient foto van? vraag voor rik
Datering zou eigenlijk ruim zijn,daarom  gaan we gaan echter van 1970 uit.
Ik weet deze van bron politie toen en  nu waarbij de zwaailampen ver uit geschoven kon worden.

in witte kleur


groet dennie