Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door R1954
Vandaag om 09:15:59
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door zofman
Vandaag om 09:00:38
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 08:57:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Ronald doet de Fork Challenge! door Ben
Vandaag om 08:38:41
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 08:25:05
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Lobomotion69
Vandaag om 02:25:44
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
31 July 2025, 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
31 July 2025, 17:33:48
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen  (gelezen 149492 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS Baanbreker - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #90 Gepost op: 31 July 2012, 23:27:39 »
Wat denk je Stig kan ik het overdag ook maken, of moet het in de avonduren met een loeplamp?

Groet, Hans

Moet je even uitproberen Hans. En anders helpen we je toch?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re: BNLS Baanbreker - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #91 Gepost op: 01 August 2012, 12:07:03 »
En desnoods met wat reseve delen als je wat verpest mocht hebben.

Voor het samenstellen van de achterkant van de cabine opbouw, de gereedschapkist(?) en de voetplaat is een waarschuwing op zijn plaats!
Bij het in elkaar steken, s.v.p. de volgorde van de bouwbeschrijving aanhouden.
Anders kun je soms ineens delen niet meer vastzetten.
Dus eerst de gereedschapkist met z'n deksel aan de achterwand, dan het voetplaatje er onder en dan pas dit aan de rest van het kapje vastzetten.

Bij het buigen van de aandrijvingsbak is de buigrichting van belang. Normaal is de buiggroef aan de binnenkant van de buig.
Maar er zijn een paar belangrijke uitzonderingen. Hou die goed aan. Bij wijfel even een mailtje of PB. Ik probeer altijd snel antwoord te geven.
En ik heb bij bedrijfseconomie geleerd; een vraag goed formuleren is al een deel van de oplossing aanbrengen.
Dus.. Maar vragen staat vrij. Mvrgr. Wim M.   

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS Baanbreker - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #92 Gepost op: 14 August 2012, 20:01:07 »
Bovenstaand vertelt Wim natuurlijk niet voor niets. Dat wil zeggen, omdat ik dat dus kennelijk niet gedaan had. Eigenwijs he. ;D Maar goed, het zit goed en Wim heeft direct de vervangende deeltjes gestuurd die ik foutief had gesoldeerd. Gewoon een dommigheid van mij en super service van Wim. (y)
 
Enfin, ik kon even niet verder omdat ik door m'n kleine boortjes was en het tapje M1,4 ontbrak in m'n verzameling. Dus de tip gebruikt om het spul bij GHW Modellbauversand te kopen. Ik heb er eigenlijk een ander adres voor, maar die was met vakantie. Dus vrijdag besteld en vanmorgen in m'n handen uit Duitsland. Waardevol adres dus.

Ben nu bezig met de afbouw van het kapje en ga van de week aan de aandrijving beginnen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: BNLS Baanbreker - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #93 Gepost op: 14 August 2012, 22:08:12 »
Foutje...

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #94 Gepost op: 14 August 2012, 23:54:16 »
Bert,ook nieuwe onderdeeltjes nodig? ;D

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re: BNLS Baanbreker - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #95 Gepost op: 16 August 2012, 12:02:32 »
Onderdeeltjes? >:(

Met de gewichtjes, die ik al eerder in deze topic heb laten zien,
EN met "gereedschapkist" en "kasten" achter in de cabine helemaal gevuld met lood kom ik aan een totaalgewicht van 70 gram.

Dat voelt lekker zwaar aan voor zo'n miniscuul ding.
Hiermee kan de loc met gemak 4 goederenwagens met een redelijke snelheid door een bocht trekken. Wim M. 

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS Baanbreker - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #96 Gepost op: 17 August 2012, 05:15:44 »
Weer wat verder...





En een filmpje...
http://www.youtube.com/watch?v=aei6TBFZF3Q
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS Baanbreker - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #97 Gepost op: 17 August 2012, 07:19:55 »

Neem je hem mee morgen? Ben wel benieuwd wat me te wachten staat.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re: BNLS Baanbreker - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #98 Gepost op: 23 August 2012, 12:27:55 »
Even een reactie op de bouw van de aandrijving.
De langs-as, met wormen en vliegwiel er op, is een as van 1,5mm diameter. Loopt lekker licht maar is wel gevoelig voor krom worden bij monteren van de delen. In het bovenstaande filmpje is waarschijnlijk de as krom geworden omdat zowel tandwiel en vliegwiel gelijkmatig op en neer gaan.
Een slingerafwijking van 0,1mm is al gauw teveel, de tandwielen zijn modul 0.2, dus reken maar uit.

Ook kan de boring in het vliegwiel wel eens wat uitlopen maar dat is vaak minder desastreus.
Moet in de vrijloop nagegaan worden, dus loopt hij niet aan.

Het is aanbevelenswaardig niet direct alle delen op de as vast te zetten en daarna in het frame te passen, maar eerst alle delen te controleren.
Draait de as soepel zonder slingering in lagers, staan deze in een lijn. De as mag dus nietgebruikt worden om een lager om te trekken.

Gaan de delen goed op de as? Slingeren ze niet te veel. Ik streef naar goed opschuifbare delen te leveren, maar er kan wel eens wat door slippen dat te zwaar gaat. Heb je zo'n deel, dan kan ik of jezelf de passing met een ruimertje verbeteren. Dus niet met geweld er op persen.
Snel in elkaar smijten is dus hier even niet de zaak. Asjes heb ik genoeg, de andere delen gaat wat moeilijker. Wormen zijn het duurst.
Mvrgr Wim 

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re: BNLS Baanbreker - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #99 Gepost op: 05 September 2012, 12:14:12 »
Nog een paar tips voor zelfbouwers.
De aandrijving is echt helemaal "volgepropt". Dat wil zeggen er zit weinig ruimte tussen de draaiende delen en het huis, bijvoorbeeld rond het vliegwiel.

Daarom als de langs-as te veel heen en weer kan bewegen, in de lengterichting, kan dit zwaar lopen tot gevolg hebben omdat het vliegwiel kan gaan aanlopen. Opvullen met een ringetje helpt de lengte- beweging te beperken.

Zo ook in de uitsparingen in de zijplaten van de aandrijving. Zijn deze zijplaten te veel naar elkaar toe gedrukt dan gaat het vliegwiel daarop aanlopen.

t' Kan ook, dat door veel vastpakken op de treeplanken, de zijkanten van de lockap tegen de wielen aankomen, met gevolg beroerd lopen of sluiting. Beetje uitbuigen van de kap helpt.

De soldeerpuntjes de elektrische aansluitingen op de motor zitten heel erg dicht op de voorkant van het motorkapje.
Dat geeft dus kans op kortsluiting. Inkorten en/of een dun stukje tape over de aansluitpunten is de oplossing.

Dus al met al kijken waar het aanloopt is het devies.

Dit zijn allemaal geen grote problemen, maar het is mij wel eens overkomen en dan weet je waar je naar kunt kijken bij niet draaien.
Gr. Wim M

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8522
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS Baanbreker - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #100 Gepost op: 14 September 2012, 14:17:16 »
Het is een genot om aan het lokje te werken. Ben met het onderstel/frame bezig en alles past loepzuiver!



Gr/H

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #101 Gepost op: 14 September 2012, 16:26:50 »
Rangeerlokje voor Kampen?

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re: BNLS Baanbreker - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #102 Gepost op: 14 September 2012, 20:38:47 »
Hallo,
Het ziet er goed uit en heel leuk dat je er van geniet.

Ik heb nog een tip voor iedereen die bouwt:

Als je nou in dit stadium bent, haal er dan eens een vijl over. Samen met het achteropsluitstuk.
Dit om de sluitplaat, die er boven op komt, een mooi sluitvlak te geven.

Dat is niet alleen erg machinebouwachtig, maar ook heel erg nuttig.
Ik zei het al eerder:
Er is heel weing ruimte binnen en ik heb gezien dat een loc te hoog op zijn poten stond (en voorover), omdat de bouwer de bovenplaat er zo op had gezet. Zonder te vlakken dus.

Nog een andere: de lippen van de motorbevestigingsplaat, die door de zijplaten van het aandrijfbakje steken, moeten er af na het solderen. Anders komen de stroomafnemers er tegen en dat geeft ****.
Heb ik dus ook gezien. Wim M.
« Laatst bewerkt op: 17 July 2019, 02:12:31 door WimM »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8522
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS Baanbreker - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #103 Gepost op: 15 September 2012, 01:57:02 »
Wim, dat was een dringende tip :) Komt goed. Ik vijl alle zijden kompleet vlak, dus dat ook. Ik vind het echt waanzinnig hoe alles, met de meest minieme sleufjes en palletjes past. Het maakt het solderen en bouwen echt prettig!.
Ik vermoedde al dat die lippen eraf moesten, maar wachtte nog even tot idd de stroomafnemers aan de beurt zouden zijn, of anders de wielen. In de tekening stond het niet textueel aangegeven, al leek het wel getekend. Maar onder het mom dat alleen afvijlen kan en bijvijlen niet, nog even mee gewacht.

Hans, Kampen ligt op de schroot. Dit lokje krijgt een uitermate beperkte dienst op het nog te bouwen Waterhuizen (geen replica) waar 1 of twee spoortjes ladingoverslag toestaan. Daarnaast krijgt dit locje een ereplaats in de vitrine ;)

Groet,

Huibert

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS Baanbreker - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #104 Gepost op: 15 September 2012, 10:47:18 »
jongens, hellup, geef me nog es wat argumenten om dit dingetje niet te kopen.... nnngggggg nggggggggg IK WIL UM.