Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Gerard
Vandaag om 11:15:13
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Fleischmann Anna ombouw. door aad52
Vandaag om 10:51:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 10:28:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Lima Plan E ral kleuren vraag door ronaldvd2000
Vandaag om 10:10:06
Artitec vierdeurs stalen D door sneek
Vandaag om 10:03:38
PB Models, ICR-rijtuigen door sneek
Vandaag om 10:02:42
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
booster vraag door AP3737
Vandaag om 09:35:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 09:26:58
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 09:25:15
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door MOVisser
Vandaag om 09:12:53
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 07:58:08
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
Aachenau West door puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
Sfeer op je modelbaan door BartvD
12 August 2025, 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
12 August 2025, 16:56:25
  

Auteur Topic: Keerlus zonder keerlusschakeling  (gelezen 2804 keer)

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Keerlus zonder keerlusschakeling
« Gepost op: 12 December 2011, 11:47:43 »
Hoi,

Ik ben bezig met het ontwerp van een kopstation, via een stuk enkelspoor gekoppeld aan een keerlus. In de keerlus liggen opstelsporen. Het hele spul zal digitaal bestuurd worden (tweerail, DCC). Ik vraag me af waarom ik een elektronische keerlusschakeling nodig heb. Waarom kan ik niet gewoon de spanning schakelen via de wisselstand? Ik bedoel daarmee: beide wisselstanden isoleren van de keerlus, een relais aansturen op basis van de wisselstand en via dit relais de keerlus onder spanning brengen.

Groeten,
Peter

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Keerlus zonder keerlusschakeling
« Reactie #1 Gepost op: 12 December 2011, 11:49:22 »
Dat kan heel goed. Het heeft alleen als nadeel dat je altijd links of rechtsom door de keerlus moet rijden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22528
Re:Keerlus zonder keerlusschakeling
« Reactie #2 Gepost op: 12 December 2011, 11:57:54 »
Als je het geheel automatiseert, dan heb je in feite zelf ook een eenvoudige keerlusautomaat gecreëerd.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:Keerlus zonder keerlusschakeling
« Reactie #3 Gepost op: 12 December 2011, 13:13:57 »
Dat kan heel goed. Het heeft alleen als nadeel dat je altijd links of rechtsom door de keerlus moet rijden.

Groet,

Gerard van der Sel.

Dat hoeft toch helemaal niet?
Als het wissel in stand A staat dan zorg je dat het relais zo staat dat de trein daar zonder problemen de keerlus in of uit kan rijden.
Als het wissel in stand B staat dan staat het relais anders om zodat de andere overgang correct is. Maar bij beide overgangen kan de trein dan zowel de keerlus in als uitrijden zonder probleem.


Gebruik zelf relais en paar reed contacten voor mijn keerlus schakelingen.
Heb je geen ingewikkelde schakelingen voor nodig, en werkt ook nog eens zonder kortsluitdetectie zoals enkele oplossingen wel doen.

Roelco

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Keerlus zonder keerlusschakeling
« Reactie #4 Gepost op: 12 December 2011, 13:14:25 »
Dat kan heel goed. Het heeft alleen als nadeel dat je altijd links of rechtsom door de keerlus moet rijden.

Dat klopt niet, naamgenoot.

Ga maar na. Als ik de keerlus inrijd met - laten we zeggen - de wissel in de rechtuit stand, dan heeft de keerlus de ene polariteit. Tot stilstand gekomen, pool ik de keerlus om door de wissel om te zetten, dan heeft de keerlus de andere polariteit. De trein kan verder en de keerlus uit rijden. Ik laat de wissel liggen zoals die ligt. Een volgende trein zal nu onbelemmerd vanaf de andere kant de keerlus inrijden.

My $0.02

Gerard

PS: rjr, dat zeg ik...  8) ;D (je was me net voor)

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re:Keerlus zonder keerlusschakeling
« Reactie #5 Gepost op: 12 December 2011, 13:22:35 »
Beste Peter,

Ik heb laatst een aantal opties voor keerlusschakelingen op een rijtje gezet. Misschien staat er een handige voor je tussen:

http://www.floodland.nl/aim/info_keerlus_1.htm

Succes!

Huib

Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re:Keerlus zonder keerlusschakeling
« Reactie #6 Gepost op: 12 December 2011, 14:12:49 »
Beste Huib,

Mijn idee lijkt een beetje op jouw schema met de booster als "schakelaar". Het relais wordt echter geschakeld door een contact in het wissel. Omdat alles geautomatiseerd wordt en er bovendien opstelsporen in de keerlus liggen, moet het gehele spoor worden voorzien van bezetmelders. Afhankelijk van de ingelegde rijweg (en dus wisselstand) wordt de spanning op de keerlus zodanig geschakeld, dat deze correct aansluit op het wissel.

Groeten,
Peter

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re:Keerlus zonder keerlusschakeling
« Reactie #7 Gepost op: 12 December 2011, 14:29:33 »
Beste Peter,

Let dan even op het volgende: niet alle terugmelddecoders kunnen tegen het ompolen van de spanning. De BMD16N-SD bijvoorbeeld wel, maar de terugmelddecoders van Uhlenbrock bijvoorbeeld niet. In het laatste geval zul je per terugmeldsectie een relais nodig hebben.

Groeten,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re:Keerlus zonder keerlusschakeling
« Reactie #8 Gepost op: 12 December 2011, 15:50:24 »
Hoi,

Ik ben bezig met het ontwerp van een kopstation, via een stuk enkelspoor gekoppeld aan een keerlus. In de keerlus liggen opstelsporen. Het hele spul zal digitaal bestuurd worden (tweerail, DCC). Ik vraag me af waarom ik een elektronische keerlusschakeling nodig heb. Waarom kan ik niet gewoon de spanning schakelen via de wisselstand? Ik bedoel daarmee: beide wisselstanden isoleren van de keerlus, een relais aansturen op basis van de wisselstand en via dit relais de keerlus onder spanning brengen.

Groeten,
Peter

geen probleem

de wissel schakelt de keerlus, samen met het punt stuk.
zolang je de wissel niet open rijdt is dit een prima oplossing.
die ook uitgebreid behandeld wordt op diverse websites, ook deze

https://images.beneluxspoor.net/bnls/BALLOON_TRACK.jpg
« Laatst bewerkt op: 12 December 2011, 15:53:11 door lucy »