Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Eelco Storm
Vandaag om 18:19:38
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 17:40:37
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 17:15:49
Vervangen wissels flm profi door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:57
Wat herkent AI van onze hobby? door wob
Vandaag om 16:33:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 16:31:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:09:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 16:01:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Wisselwachter
Vandaag om 15:53:11
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:42:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 13:23:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:34
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 11:19:04
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 07:20:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
09 October 2025, 20:16:47
  

Auteur Topic: Keerlus zonder keerlusschakeling  (gelezen 2893 keer)

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Keerlus zonder keerlusschakeling
« Gepost op: 12 December 2011, 11:47:43 »
Hoi,

Ik ben bezig met het ontwerp van een kopstation, via een stuk enkelspoor gekoppeld aan een keerlus. In de keerlus liggen opstelsporen. Het hele spul zal digitaal bestuurd worden (tweerail, DCC). Ik vraag me af waarom ik een elektronische keerlusschakeling nodig heb. Waarom kan ik niet gewoon de spanning schakelen via de wisselstand? Ik bedoel daarmee: beide wisselstanden isoleren van de keerlus, een relais aansturen op basis van de wisselstand en via dit relais de keerlus onder spanning brengen.

Groeten,
Peter

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Keerlus zonder keerlusschakeling
« Reactie #1 Gepost op: 12 December 2011, 11:49:22 »
Dat kan heel goed. Het heeft alleen als nadeel dat je altijd links of rechtsom door de keerlus moet rijden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re:Keerlus zonder keerlusschakeling
« Reactie #2 Gepost op: 12 December 2011, 11:57:54 »
Als je het geheel automatiseert, dan heb je in feite zelf ook een eenvoudige keerlusautomaat gecreëerd.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2057
Re:Keerlus zonder keerlusschakeling
« Reactie #3 Gepost op: 12 December 2011, 13:13:57 »
Dat kan heel goed. Het heeft alleen als nadeel dat je altijd links of rechtsom door de keerlus moet rijden.

Groet,

Gerard van der Sel.

Dat hoeft toch helemaal niet?
Als het wissel in stand A staat dan zorg je dat het relais zo staat dat de trein daar zonder problemen de keerlus in of uit kan rijden.
Als het wissel in stand B staat dan staat het relais anders om zodat de andere overgang correct is. Maar bij beide overgangen kan de trein dan zowel de keerlus in als uitrijden zonder probleem.


Gebruik zelf relais en paar reed contacten voor mijn keerlus schakelingen.
Heb je geen ingewikkelde schakelingen voor nodig, en werkt ook nog eens zonder kortsluitdetectie zoals enkele oplossingen wel doen.

Roelco

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Keerlus zonder keerlusschakeling
« Reactie #4 Gepost op: 12 December 2011, 13:14:25 »
Dat kan heel goed. Het heeft alleen als nadeel dat je altijd links of rechtsom door de keerlus moet rijden.

Dat klopt niet, naamgenoot.

Ga maar na. Als ik de keerlus inrijd met - laten we zeggen - de wissel in de rechtuit stand, dan heeft de keerlus de ene polariteit. Tot stilstand gekomen, pool ik de keerlus om door de wissel om te zetten, dan heeft de keerlus de andere polariteit. De trein kan verder en de keerlus uit rijden. Ik laat de wissel liggen zoals die ligt. Een volgende trein zal nu onbelemmerd vanaf de andere kant de keerlus inrijden.

My $0.02

Gerard

PS: rjr, dat zeg ik...  8) ;D (je was me net voor)

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re:Keerlus zonder keerlusschakeling
« Reactie #5 Gepost op: 12 December 2011, 13:22:35 »
Beste Peter,

Ik heb laatst een aantal opties voor keerlusschakelingen op een rijtje gezet. Misschien staat er een handige voor je tussen:

http://www.floodland.nl/aim/info_keerlus_1.htm

Succes!

Huib

Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re:Keerlus zonder keerlusschakeling
« Reactie #6 Gepost op: 12 December 2011, 14:12:49 »
Beste Huib,

Mijn idee lijkt een beetje op jouw schema met de booster als "schakelaar". Het relais wordt echter geschakeld door een contact in het wissel. Omdat alles geautomatiseerd wordt en er bovendien opstelsporen in de keerlus liggen, moet het gehele spoor worden voorzien van bezetmelders. Afhankelijk van de ingelegde rijweg (en dus wisselstand) wordt de spanning op de keerlus zodanig geschakeld, dat deze correct aansluit op het wissel.

Groeten,
Peter

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re:Keerlus zonder keerlusschakeling
« Reactie #7 Gepost op: 12 December 2011, 14:29:33 »
Beste Peter,

Let dan even op het volgende: niet alle terugmelddecoders kunnen tegen het ompolen van de spanning. De BMD16N-SD bijvoorbeeld wel, maar de terugmelddecoders van Uhlenbrock bijvoorbeeld niet. In het laatste geval zul je per terugmeldsectie een relais nodig hebben.

Groeten,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1208
Re:Keerlus zonder keerlusschakeling
« Reactie #8 Gepost op: 12 December 2011, 15:50:24 »
Hoi,

Ik ben bezig met het ontwerp van een kopstation, via een stuk enkelspoor gekoppeld aan een keerlus. In de keerlus liggen opstelsporen. Het hele spul zal digitaal bestuurd worden (tweerail, DCC). Ik vraag me af waarom ik een elektronische keerlusschakeling nodig heb. Waarom kan ik niet gewoon de spanning schakelen via de wisselstand? Ik bedoel daarmee: beide wisselstanden isoleren van de keerlus, een relais aansturen op basis van de wisselstand en via dit relais de keerlus onder spanning brengen.

Groeten,
Peter

geen probleem

de wissel schakelt de keerlus, samen met het punt stuk.
zolang je de wissel niet open rijdt is dit een prima oplossing.
die ook uitgebreid behandeld wordt op diverse websites, ook deze

https://images.beneluxspoor.net/bnls/BALLOON_TRACK.jpg
« Laatst bewerkt op: 12 December 2011, 15:53:11 door lucy »