Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door KNed
Vandaag om 23:37:55
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 23:31:40
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 23:01:08
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 22:29:11
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 22:27:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:22:56
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Keska
Vandaag om 22:15:16
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:12:01
19 Toen door R1954
Vandaag om 21:46:55
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
Vandaag om 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
Vandaag om 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
Vandaag om 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13

Auteur Topic: IJzeren Hein  (gelezen 93287 keer)

Viktor

• BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • 77*
Re:IJzeren Hein
« Reactie #15 Gepost op: 26 December 2011, 20:33:06 »
Ja!  :o
Het ziet er strak uit allemaal (y)
Ik blijf de bouw volgen!
gr. Viktor

IJzeren Hein

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 28 December 2011, 20:26:36 »
Gisteren wezen treinen naar het strand om bij te komen van de kerstdagen, vandaag weer een beetje verder.

Verenstaal van de wisselbedieningen op hoogte gebracht en de gaten afgeplakt:

Het spleetje voor het verenstaal ziet er gigantisch uit, maar is smaller dan 2 mm.

Voordat er gebouwd wordt, eerst maar eens een oefening in slopen. Meer dan 30 jaar geleden een paar bouwpakketjes in elkaar geplakt. Ondertussen flink beschadigd ook al ben ik niet erg zuinig geweest met lijm destijds. Maar tegen een wattestaafje/tandenstoker met thinner en veel geduld waren de bouwpakketjes niet bestand.

Ook nog gewinkeld voor acrylverf en deze fles gehaald.

En een beetje nagedacht over seinen. De doorgaande rail is enkelspoor dat in twee richtingen wordt bereden, de ijzeren rijn dus. Ik kom uit op 1 hoofdsein en 2 dwergseinen. De seinen worden NS, maar die kent SCARM niet, dus maar even wat gedaan voor het idee.

Of zou er nog een tweede hoofdsein bij moeten:

Graag commentaar!

IJzeren Hein

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 29 December 2011, 19:46:23 »
Vandaag het proefplankje/uitloopspoor/programmeerspoor een beetje verder af gemaakt:

Zweeft op z'n plek met de kleine klemmen. Stevig genoeg om een loc te dragen. De koppeling wil ik zo uitvoeren. Nu op zoek naar messing schroeven. Als er iemand een beter idee heeft, graag!

Om weer te oefenen in plastic plakken deze gekocht. Volgens de website 155x95x55 mm, volgens de doos:

Volgens mij het verschil tussen N en H0. Nog eens op de website gekeken, maar er staat toch echt H0. Tja. Het past net, maar dan moet er wel wat aan gebeuren. Ik dacht een simpel pakketje gekocht te hebben om een beetje te oefenen met schilderen/spuiten/weatheren, zijn het volgens de doos 228 onderdelen! Gelukkig zijn er voor de hal maar een stuk of 20 nodig, de rest zijn stellingrekken, kunststof H, T, L, en U profielen, kisten, pallets en rioolbuizen.

Hoe begint een herintreder: hééél voorzichtig:

Op de (wederom) slechte foto nauwlijks te zien, maar de staanders hebben eerst een zinkbadje gehad, toen een toefje matzwart en een vleugje grijs. De planken hebben een zwarte wetwash gehad. Veel over gelezen hier maar nog nooit zelf gedaan. Nu dus wel. Vult mooi de voegen tussen de planken en haalt de glans eraf. Moet nog een keer als ik naar de foto kijk.

Schilderen met een penseel is toch heel wat anders dan een kamer witten of de kozijnen schilderen. Een IKEA kast zit bij mij sneller in elkaar dan dit stellingrekje!

Nu maar 'ns wat roest aanbrengen. Tips altijd van harte welkom!

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 29 December 2011, 20:07:54 »
Het hod je van de straat en van de tv weg.
Ik heb dit pas ook gedaan, met gebruik van meerdere onderdelen
van allerlei pakketjes en de rommelbak.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38292.0.html

vrgr Steef
Mvh Steef

IJzeren Hein

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 04 January 2012, 11:08:59 »
Ik was op zoek naar kapjes om dit af te dekken. Dit is het geworden:

Modelletje uit papier geknipt/gevouwen en toen langs de rekken van de bouwmarkt zwerven. Adekkapjes van een klein leidingkokertje passen na wat knip- en plakwerk behoorlijk. Daarna verf erop want ze waren wit.

Aansluiting oefen/programeer/uitloopspoortje definitief gemaakt met koperen schroefjes:

De schroefjes hadden beter wat verder uit elkaar geplaatst kunnen worden, maar zitten gelukkig onder de rails. De koppeling is nu nog met de lijmtangetjes, maar dat gaat veranderen. Het spoortje past aan beide zijden van de bak.

En het bouwpakketje in elkaar gezet. Eerst alles geschilderd, dan plakken en verlichting erin.

De spanten zijn eerst zink gespoten en daarna dun zwart zodat het nog een beetje glimt. Ik vond dat de loopbalk voor de loopkat geel moest worden zodat de preistertjes er niet tegenaangeklappen bij het lossen. Ook de haak van de loopkat is geel (ARBO). De motoren zijn blauw. En een bedieningsdraad gefabriekt uit 0,5 mm bloemistendraad. Moet nog een beetje worden bijgebogen. Het dak heeft al een wetwash gehad en wat groen, maar dat mag nog wel wat meer.

Verlichting met stekkertje onder de vloer zodat het demontabel is:

Stekkertje uit een cd-rom, draden op de spanten (aangebracht voor het spuiten) en door een van de funderingspalen gevoerd, armatuurtjes gemaakt uit afdekkapjes. Het stekkertje valt uiteraard weg in de purplaat.

Begint al een aardig plaatje te worden:

Nu maar eens op jacht naar ballast en wat groen.

IJzeren Hein

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 04 January 2012, 16:02:03 »

Ballast, groen en wat ander spul gehaald. Sorry voor de slechte foto, maar is verder ook niet zo belangrijk.

Ik kon de verleiding niet weerstaan:

Omdat Sik 311 tot 1987 voor ie naar het Spoorwegmuseum ging in Budel bij de zinkfabriek en dus op de IJzeren Rijn heeft rondgekacheld, zie hier. Het is natuurlijk de 312 van Roco, maar je kunt maar 'n excuus hebben.

IJzeren Hein

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 05 January 2012, 15:18:19 »
Eerste testje met roest, ballast en groen. De lijm is nog nat, ik hoop dat de witte waas verdwijnt als het droog is.

Het IJslands mos moet nog wat extra kleur krijgen zie ik als het zo uitvergroot is. Zo'n foto werkt een stuk beter als mijn leesbril!

Papierbouwer

• Offline Offline
    • sec geplot
« Reactie #22 Gepost op: 05 January 2012, 15:57:41 »
Dat zoet er echt heel erg goed uit! Ga zo door.

Erik

Nederduitsemeester

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 05 January 2012, 17:24:14 »
2]deze[/url] fles gehaald.

En een beetje nagedacht over seinen. De doorgaande rail is enkelspoor dat in twee richtingen wordt bereden, de ijzeren rijn dus. Ik kom uit op 1 hoofdsein en 2 dwergseinen. De seinen worden NS, maar die kent SCARM niet, dus maar even wat gedaan voor het idee.

afbeeldingen

Graag commentaar!

Ik zou het lage seintje links verplaatsen, zoals in onderstaande afbeelding aangegeven met de rode pijl:

Hierdoor hou je het kopspoor vrij als een van het onbediende gebied vertrekkende trein voor het sein moet wachten, en kan er vanaf het hoofdspoor nog met een lokkie gerangeerd worden indien noodzakelijk.
En bij het kopspoor zou ik ook een seintje ter hoogte waar je nu dat lage sein had gepland plaatsen, omdat je daar het doorgaande hoofdspoor op gaat. En dat moet toch ook beveiligd worden, lijkt mij zo ;).
« Laatst bewerkt op: 05 January 2012, 17:34:29 door nederduitsemeester »
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

MarklinKoen

• Offline Offline
  • ex-NS 180!
« Reactie #24 Gepost op: 05 January 2012, 17:32:32 »
Wat een leuk klein modulebaantje!
Het sporenplan ziet er leuk uit, en ik hoop dat hier ook hele mooie scenery komt!

Groet,
Koen
1:1 DE2-en Stalen D-prutser in Haarlem, en bezig met een 1:87 modulebaantje!

IJzeren Hein

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 05 January 2012, 19:12:16 »
Ik zou het lage seintje links verplaatsen, zoals in onderstaande afbeelding aangegeven met de rode pijl:

Hierdoor hou je het kopspoor vrij als een van het onbediende gebied vertrekkende trein voor het sein moet wachten, en kan er vanaf het hoofdspoor nog met een lokkie gerangeerd worden indien noodzakelijk.
En bij het kopspoor zou ik ook een seintje ter hoogte waar je nu dat lage sein had gepland plaatsen, omdat je daar het doorgaande hoofdspoor op gaat. En dat moet toch ook beveiligd worden, lijkt mij zo ;).
Bedankt voor de tips! Dan wordt het zoiets als ik het goed begrijp:

Ziet er inderdaad logischer uit.

Nederduitsemeester

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 05 January 2012, 20:06:26 »
Ja, inderdaad. Dat bedoel ik (y).
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

IJzeren Hein

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 06 January 2012, 17:04:46 »
Weer een paar uur gerommeld vandaag, ballasttest (+ wat groen). Wat gisteren geplakt was bleef er vanmorgen bij op kop houden en schudden zitten op een paar korreltjes na. Dus das goed.

Eerst het schouwpad ingesmeerd met rotband vermengd met wat geel/zwart/rood.

Daarna mengsels gemaakt van drie verschillende soorten ballast en gelijmd met boekbindlijm.

Vlnr: Busch 7513, daarnaast Busch 7513, 7517 en Auhagen 63830 in gelijke verhoudingen en daarnaast Busch 7513 en Auhagen 63830 halfom. Meest rechts Busch 7513 met lijm waaraan roestkleur is toegevoegd.

Eens kijken hoe het er morgen uitziet, maar mijn voorkeur gaat uit naar het tweede stukje van links, dat geeft een aardige donkere kleur en toch variatie van dichtbij. Misschien voor het hoofdspoor wat extra bruin/donkerder en de overige sporen wat lichter/roestiger.

IJzeren Hein

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 07 January 2012, 14:43:18 »
Nog wat aan de groenvoorziening geknutseld:

Ik zit te kijken naar seinen van nsparts of nzh. Tips van harte welkom!

Papierbouwer

• Offline Offline
    • sec geplot
« Reactie #29 Gepost op: 07 January 2012, 14:45:57 »
Als je het nog goedkoper zou willen zouden de seinen van Michell een goede keuze zijn.
Wel even zelf ledjes in de seinen plaatsen.
KLIK

Erik