Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Den Zoedel  (gelezen 87701 keer)

Zoedelaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 600
  • Den Zoedel; modeltramstad
Den Zoedel
« Gepost op: 10 december 2011, 12:57:23 »
Hallo allemaal! De eerste palen voor project 'Den Zoedel' zijn geplaatst. Een Nederlandse spoorbaan in H0 op een zolderkamer van 5 meter lengte en aan de lange zijde ruim 4.30 meter en aan de korte zijde 2.20 meter breed (L-vorm). Dit alles met een schuin aflopend dak waardoor de maximale hoogte van de baan 80 - 90 cm is.
Andere uitdagingen zijn onder andere het gebruik van niet zichtbare opbergruimten, het maken van diverse uitneembare delen (modules) voor toegangsdeur, openen/sluiten van ramen en het realiseren van een klein schaduwstation.
Gelukkig krijg ik veel hulp van een bekende op en met dit forum; forever rocofan! Een ervaren modelbouwer die helaas thuis nu even de ruimte niet heeft maar gelukkig zijn tijd wil investeren om deze Zoedelaar veel te helpen en te leren.

De naam Den Zoedel is een samenvoegsel van Den Haag, mijn geboortestad, Zoetermeer, de stad waar ik nu woon, en Delft, de stad die een belangrijke rol in mijn leven heeft gehad omdat ondermeer daar mijn zoon is geboren. Mijn zoon is nu 5 jaar en mijn inspirator geweest om na bijna 30 jaar weer met modelspoor te starten. Op een geschikt moment in de toekomst zullen wij hem de sleutel van de stad overhandigen en benoemen tot burgemeester van Den Zoedel.
En nog een reden waarom Delft terugkomt in de naam Den Zoedel....... station Delft gaat een van de eyecatchers worden!

Wij werken niet met computerprogramma's om railplannen te gaan ontwerpen maar gewoon vanaf een schets. Beiden manieren hebben voor- en nadelen maar wij beiden vinden dit efficienter en prettiger werken.
Er komt een dubbelsporige hoofdlijn gesitueerd in de vorm van een grote '8' met daaraan een intercitystation (Delft). Daarbij komt er een aftakking naar een fabriek of werkplaats en een enkelsporig traject, wellicht voor museum of stoomdepot.

Op meerdere plaatsen zullen de diverse sporen elkaar kruisen waarbij rekening wordt gehouden met een maximale stijging van 2 cm per strekkende meter.
Het tijdperk waarin wordt gereden is IV - V. De baan zal zodanig worden opgebouwd dat gemakkelijk van tijdsperiode kan worden gewisseld om zodoende ruime verscheidenheid aan treinen te kunnen laten rijden.

Spoedig zullen de eerste foto's worden geplaatst om zodoende de voortgang in beeld te brengen.


 
« Laatst bewerkt op: 10 december 2011, 13:31:21 door Zoedelaar »
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re:Den Zoedel
« Reactie #1 Gepost op: 10 december 2011, 15:39:50 »
Hallo,

Welkom op dit forum. Je beschrijving van je plannen is zeer interessant. I k hoop voor je dat het allemaal te verwezelijken is. Je hebt in iedergeval een behoorlijke ruimte. Alleen de maximale hoogte kan wel eens een probleem worden als met ongelijk vloerse kruizingen gaat werken. Ik wens je succes met potlood en vooral ook de gum. Ik zal je draadje met interesse gaan volgen.

Groet Ric

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re:Den Zoedel
« Reactie #2 Gepost op: 10 december 2011, 18:29:55 »
Hallo Ric,

Ik beantwoord jouw reactie even omdat ik de baan aan het bouwen ben voor Olaf ( Zoedelaar hier op het forum )

Het nul niveau van de baan komt op 80 cm. van de vloer en op het gedeelte waar het spoor onder het schuine dak komt wordt dit volgens de plannen een museumlijn zonder bovenleiding. Maar in elk geval is er rekening gehouden met de hoogteverschillen om niet in conflict te komen met het schuine dak.

Binnenkort worden de eerste foto's van de onderbouw geplaatst en dan wordt het voor iedereen duidelijker hoe het verloop van de sporen wordt. We werken nu van een schets en gaan de sporen ter plekke in de omgeving inpassen net zoals in het echt ook de sporen door een bestaande omgeving gelegd moeten worden.

Groeten Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 10 december 2011, 23:32:05 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re:Den Zoedel - bouw update
« Reactie #3 Gepost op: 10 december 2011, 22:14:57 »
Hallo allemaal,

Vandaag weer een stuk aan de baan gebouwd en het eerste uitneembare stuk ( 90 lang en 60 breed ) is geplaatst.

Lekker opgeschoten dus !!! Volgende week Zaterdag ben ik weer in den Zoedel om verder te bouwen. Als het meezit kan Olaf in de komende week de eerste foto's plaatsen van de lege kamer en de stukken van de onderbouw die we tot nu toe hebben gemaakt.

We hebben zoveel mogelijk geprobeerd om te berekenen hoeveel rails, bochten en wissels we nodig hebben en als het goed is is voor eind December de rails in huis. Natuurlijk kijken we er naar uit om te kunnen beginnen met het leggen van de eerste sporen op niveau nul.

Volgende week Zaterdag komt de grootste uitdaging betreffende de onderbouw; het op maat bouwen van de niet haakse bakken ( de kamer is niet rechthoekig ) en het maken van de sporen die door de vroegere wandkasten komen te lopen ( 6 centimeter hoogteverschil tussen de linker en rechterkant van de kast. Meer uitleg over dit stuk spoor volgt...is zonder foto's haast niet uit te leggen )

Tot zover, groeten uit Den Zoedel,

Ruud, Olaf en Yash.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Den Zoedel
« Reactie #4 Gepost op: 10 december 2011, 23:28:32 »
Hallo Ric,

Ik beantwoord jouw reactie even omdat ik de baan aan het bouwen ben voor Olaf ( Doezelaar hier op het forum )

Groeten Ruud B.

Je bedoeld zeker Zoedelaar....

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re:Den Zoedel
« Reactie #5 Gepost op: 10 december 2011, 23:34:09 »
Hallo Ronald,

Je hebt gelijk...zware dag gehad met de bouw van Den Doezel ...ehh Den Zoedel  ;)

Groeten Ruud B.

( P.S. je mag eventueel jouw berichtje en deze weghalen, dan klopt het draadje weer...ik heb het al veranderd )
« Laatst bewerkt op: 11 december 2011, 16:01:02 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Den Zoedel
« Reactie #6 Gepost op: 10 december 2011, 23:45:18 »
Je bent geweldig ;)

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re:Den Zoedel
« Reactie #7 Gepost op: 11 december 2011, 08:48:37 »
Hallo Olaf,

Dat van die scheve muren ken ik ook. Ik woon in een verbouwde boerderij met scheve muren vloeren en een golvend dak. ik bouw mijn baan op de zolder van de verbouwde deel. Een kwestie van de waterpas hanteren. Verder is de aarde ook niet recht.

Groet,
Ric

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Den Zoedel
« Reactie #8 Gepost op: 11 december 2011, 09:34:45 »
Ik wens je succes in ieder geval (y)
Dat scheve muren ding herken ik ook wel,
Vooral van de (nog niet verbouwde) boerderijen naast ons huis ;D
gr. Viktor

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re:Den Zoedel
« Reactie #9 Gepost op: 11 december 2011, 16:00:02 »
Hallo Ric en Victor,

Ik reageer even op jullie berichtjes aan Olaf, omdat ik de baan voor hem en zijn zoontje aan het bouwen ben. ( Als de baan klaar is ga ik natuurlijk ook af en toe lekker met mijn eigen NS treinen op de baan rijden  ;D )

Om beter uit te leggen hoe de zolder is en om jullie uit te leggen wat we met de scheve muren bedoelen heb ik even een schets gemaakt van de zolder waarop we Den Zoedel aan het bouwen zijn. Hopelijk krijgen jullie een beetje een idee van de ruimte waar de spoorbaan in gebouwd wordt.


Plaatje is klikbaar.

Ik zal later nog een schets proberen te maken van het sporenplan dat er nu is. We gaan tijdens de bouw passen en meten om de bochten zo flauw mogelijk te leggen, dus we hebben geen baanplan in anyrail of een soortgelijk programma.

Het sporenplan wordt aan de ruimte aangepast omdat de ramen bereikbaar moeten blijven, we gaan werken met hoogteverschillen en er ook uitneembare gedeeltes in de baan moeten komen.

Groeten Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 11 december 2011, 16:10:18 door Forever Rocofan. Reden: schets aangepast »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Zoedelaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 600
  • Den Zoedel; modeltramstad
Re:Den Zoedel
« Reactie #10 Gepost op: 18 december 2011, 18:57:23 »


He he...... het is mij gelukt. Een eerste foto! En dan wordt je enthousiast en wil je meer foto's plaatsen....... moet je ze wel hebben gemaakt!
Als ik komende week overdag in de gelegenheid ben zal ik de goed zichtbare vorderingen van de onderbouw in beeld brengen. Ik verwacht dat wij nog 3 dagdelen (avondjes van 2 uur is dagdeel) bezig zullen zijn voordat wij werkelijk met het eerste uitleggen van de rails kunnen beginnen. Moet natuurlijk wel de twee weken geleden bestelde Rocoline rails zijn gearriveerd. 
« Laatst bewerkt op: 18 december 2011, 19:10:39 door Zoedelaar »
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re:Den Zoedel
« Reactie #11 Gepost op: 18 december 2011, 19:12:22 »
Mooie ruimte en ik zie dat het hout al klaar ligt! (y)

Mark been

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re:Den Zoedel
« Reactie #12 Gepost op: 18 december 2011, 20:12:46 »
Hele mooie ruimte inderdaad, Succes met de bouw van de baan (y)

M.v.g. Mark
H0, digitaal, dr5000, koploper

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re:Den Zoedel
« Reactie #13 Gepost op: 19 december 2011, 19:55:47 »
Hallo Antal ( en alle anderen )

Op de foto ligt het hout klaar voor de bouw van de baan..maar in werkelijkheid is er al een flink stuk van de onderbouw in elkaar gezet. Morgenavond ( Dinsdag ) gaan we weer verder bouwen en als alles meezit Woensdagavond ook en hopelijk is dan de onderbouw klaar. Dan lekker kerstvakantie houden en in het nieuwe jaar beginnen met het uitleggen van de eerste sporen......

Olaf probeert snel weer foto's online te krijgen zodat jullie hier kunnen zien hoe de baan er nu bijstaat.

Groeten Ruud B. ( hoofd stedenbouwkunde - den Zoedel  ;) )
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

J_wijk

  • BNLS Spoorkaart Oostenrijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 822
Re:Den Zoedel
« Reactie #14 Gepost op: 19 december 2011, 20:16:10 »
Hoi Ruud en Olaf

Wat hebben jullie een mooie ruimte zeg :o
Kan niet wachten op de fotos

Mvg Jarno