Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 05:07:24
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: Den Zoedel  (gelezen 87807 keer)

Zoedelaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
  • Den Zoedel; modeltramstad
Re:Den Zoedel
« Reactie #30 Gepost op: 21 februari 2012, 20:00:49 »
De kast is inderdaad een uitdaging! Maar wij kennen onze grenzen in mogelijkheden, dus geen wissels of hoogteverschillen. Daarnaast kunnen wij er altijd bij door de openingen die je nu op de foto ziet (natuurlijk komt daar iets voor) en bij grote calamiteiten zouden wij eventueel de geplaatste achterwand kunnen verwijderen. Met twee doorgaande sporen en een opstelspoor verwachten wij niet al te veel problemen.

Olaf
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

Zoedelaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
  • Den Zoedel; modeltramstad
Wij zijn er nog......
« Reactie #31 Gepost op: 09 april 2012, 22:07:31 »
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

Zoedelaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
  • Den Zoedel; modeltramstad
Re:Den Zoedel
« Reactie #32 Gepost op: 09 april 2012, 22:21:37 »
Wij zijn er nog hoor! Maar wat een tijd gaat erin zitten zeg.....! Helaas kunnen wij niet fulltime eraan werken, heb zelf een drukke baan en veel andere leuke verplichtingen en 'oom' Ruud, onze ervaringsdeskundige, is ook niet elke week beschikbaar voor vervolg van de workshops aan mij en het vervolgen van zijn werkzaamheden. Geduld is een schone zaak!
Wij werken niet met een computer om een banenplan te bedenken..... gewoon op tekenblok en dan uitleggen en schuiven..... veel schuiven! Maar uiteindelijk heb je dan ook wat waar wij dik tevreden over zijn. Alleen het goederenemplacement moet nog verder ontworpen worden op termijn.
Op de foto zie je waar ooit station Delft zal verrijzen. Het doorgaande spoor rechts wordt verhoogt aangelegd en kan indien gewenst (voor foto's van station Delft) achter een achterwand worden weggewerkt. Dit zal echter in het dagelijks gebruik niet zo zijn en zal dan mooi worden opgenomen in de omgeving. Zodoende kun je veel en lang genieten van de treinen die van station naar station rijden.
Vandaag hebben wij een begin gemaakt met het verhoogde spoor te laten afdalen naar het tweede station voor stoptreinen aan de andere kant van de kamer. Helaas nog geen foto van, deze volgt snel!



Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

Zoedelaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
  • Den Zoedel; modeltramstad
Re:Den Zoedel
« Reactie #33 Gepost op: 15 april 2012, 21:12:13 »


Hierbij de beloofde foto en een kleine verdere uitleg van de plannen zoals die er nu zijn. Goed te zien links boven op de foto station Den Zoedel (Delft; zie vorige foto) aan het lage spoor, perronlengte 180 cm en rechts op de foto een station voor stoptreinen, perronlengte 125 cm, met doorgaand middenspoor voor intercity's en goederentreinen.
Ook de eerste helling, 2 cm per meter, is een feit en goed te zien vanaf de deuropening naar rechts. Tevens zie je op deze foto dat de meeste bochten uit R9 en R10 bestaan. Op een enkele plaats waar dit niet lukt zal voldoende 'camouflage' aangebracht worden.
Het spoor vanuit Den Zoedel stijgt en krijgt een aftakking voor een nevenlijn voor diesels (DE) naar een eindstation op een dijk in een boerenland omgeving. Het ronde spoor voorlangs (ook alleen diesels) zal beide sporen onderlangs kruisen naar het rangeerterrein van 350 - 400 cm lang (evt. met kleine fabriek en/of kleine haven).
Links van de plek waar ik de foto gemaakt heb komt tenslotte een enkelspoortje, vervuild, verwaarloosd en overwoekerd naar een oude schroothandelaar. Op zn tijd kan er gerangeerd worden van en naar een eventuele kleine haven.
Tot zover deze update, nu is het weer tijd voor verder solderen, zagen, meten, verfen en verlijmen. Hopelijk tot gauw maar dat zal afhangen van mijn overige werkzaamheden. Doel is in ieder geval om op 31 augustus 2012, de verjaardag van mijn zoon en een jaar na de herstart van deze hobby, het sporenplan (exclusief rangeerterrein) volledig te kunnen berijden met hier en daar de eerste scenery.
« Laatst bewerkt op: 15 april 2012, 22:12:18 door Zoedelaar »
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1074
Re:Den Zoedel
« Reactie #34 Gepost op: 17 mei 2012, 21:29:07 »
Hallo Heren,

Nog nieuws. Al een tijdje niets meer gehoord.

Groet Ric

Zoedelaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
  • Den Zoedel; modeltramstad
Re:Den Zoedel
« Reactie #35 Gepost op: 10 juni 2012, 12:04:23 »
Hallo Ric en anderen!

Leuk dat je ons volgt, maar je zult geduld moeten hebben. Maar ook al hoor je niets, wij zitten niet stil! Door andere hobbies, prioriteiten en een drukke baan ontbreekt de tijd om echt tempo te maken. Vandaar de 'deadline' om begin september, een jaar na (her)start van onze hobby, alle rails (behalve rangeerterrein) te hebben vastgelegd en aangesloten zodat de eerste treinen kunnen rondrijden.
Daarnaast wordt deze onervaren modelbouwer gecoacht door Forever Rocofan welke nu ook zijn eigen N-project is gestart (Wael en Bosch, ook te volgen op dit forum) en geholpen door mijn bijna 6-jarige zoon waardoor natuurlijk ook niet heel snel gewerkt kan worden. Maar plezier staat voorop!

De afgelopen weken is gewerkt aan een uitneembaar gat in de tafel om zodoende weer bij het raam en de hele tafel te kunnen, ringleiding onder de baan, aanleg van hoogteverschillen en verder de aanschaf en start bouw van de eerste scenery.
Trots zijn wij op station Goor (Zoedelse naam voor dit stoptreinstation moet nog bedacht worden) en eerste gedeelte van de fabriek. En natuurlijk op de reeds opgebouwde verzameling welke ondermeer bestaat uit: Olympische Koploper (Trix), ICE NS (Piko), ICR (incl. stuurstand) en plan W geel/blauw (LS Models), plan E met blauwe banen (Artitec) en diverse goederenwagons. De wagons worden getrokken door een 639, 3x 2400 waarvan 2417 de bruine variant is, 2209, 6503, 1145, 1601 en 1779. 
Ook hebben wij van LS Models de rood/gele Beneluxset incl. locomotief 1184 en stuurstand. Wij zijn hiervoor nog op zoek naar een 1e klas rijtuig zonder airco!


Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1074
Re:Den Zoedel
« Reactie #36 Gepost op: 10 juni 2012, 16:42:53 »
Heren,
De bouw hoeft niet in een super tempo te gaan. Er zijn, zoals je schrijft, ook andere prioriteiten, maar we zijn natuurlijk wel nieuwsgierig naar de vorderingen. De gebouwen zijn in ieder geval schitterend. Vooral station Goor (zelf gebouwd?)vindt ik super. "Zoedeldam" is misschien een mogelijke naam. Of ligt dit te veel voor de hand?

Succes met de verdere bouw.

Groet Ric

Zoedelaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
  • Den Zoedel; modeltramstad
Den Zoedel; de voortgang
« Reactie #37 Gepost op: 13 juli 2012, 21:04:11 »
Eind augustus nadert in sneltreinvaart en met nog een vakantie tussendoor wordt het spannend of de eerste trein op de verjaardag van mijn zoon al helemaal kan rondrijden. Het bouwen van het verhoogde stuk neemt meer tijd in beslag dan gedacht. Daarmee zijn wij bijna op de helft!
Maar het goede nieuws is is dat er nu ook veel rails vast zit en dat wat nog los zit komende week zal worden vastgemaakt. Omdat wij ook een bloksysteem hanteren heb ik heel wat gesoldeerd om rails te kunnen aansluiten op de ringleiding onder de baan, dat vanaf  volgende week op het programma staat. En voor een beginneling die nog nooit een soldeerbout in zn handen heeft gehad...... nou ja..... je begrijpt het wel! Maar wij zijn perfectionistisch dus ons motto blijft kwaliteit boven kwantiteit!
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

Rienk

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
  • Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
Re:Den Zoedel
« Reactie #38 Gepost op: 13 juli 2012, 21:26:27 »
Hallo Zoedelaar,
die eerste scenery van jullie ziet er al goed uit (y)
Station Goor is idd. een heel mooi gebouw.  Ook dat soort van fabrieksgebouw vind ik erg mooi.
Ik ben benieuwd naar je komende bouwsels en je baan in een verder stadium
Groeten,
Rienk :)

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Den Zoedel
« Reactie #39 Gepost op: 13 juli 2012, 22:48:01 »
Denk er maar over na.
Station Zoedelen lijkt mij goed klinken. Maar ook Station Den Zoedel of Station Zoedelaar-Noord liggen voor de hand.Ben benieuwd wat het wordt.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Zoedelaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
  • Den Zoedel; modeltramstad
Den Zoedel - Heemburgh
« Reactie #40 Gepost op: 05 augustus 2012, 18:11:30 »
Bedankt voor het meedenken, de complimenten en vooral het vele geduld dat opgebracht moet worden. Met nog paar weken te gaan zijn de twee grote stations per rails met elkaar verbonden. Een eerste kleine mijlpaal! Nu nog alle blokken onder de tafels aan de ringleiding solderen. Verder wachten op de bestelde brug zodat de baan helemaal rond gereden en de eerste zijlijn aangelegd kan worden. In totaal ligt er nu zo'n 65 meter rails vast van de in totaal uiteindelijk ongeveer 85 meter.
Vanaf september zullen wij zeker kunnen beginnen met de eerste scenery.

Behalve het hoofdstation Den Zoedel zijn nu ook de namen van de overige stations bekend. Het stoptreinstation gaat Heemburgh heten; geinspireerd door station YpenBURG en gezien de locatie van mijn woning in de wijk OosterHEEM. 
Verder zal het eindstation van de zijlijn Scheve Schans genoemd worden; Scheve van SCHEVEningen, mijn geboorteplek, en Schans met een verwijzing naar de Zaanse Schans en Zuiderzee.

Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1346
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re:Den Zoedel
« Reactie #41 Gepost op: 05 augustus 2012, 20:10:15 »
Leuke update en ook met de plaatsnamen erg goed gevonden.
Het ziet er goed uit en ga vooral so door.

Groetjes, Antal

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Den Zoedel
« Reactie #42 Gepost op: 05 augustus 2012, 21:04:46 »
Olaf, Scheve van Scheveningen is mij duidelijk, daar het een link heeft met je geboorteplaats. Schans doet vermoeden dat je momenteel in of rond Zaanstad woont. Zelf heb ik in Zaandam mijn jeugd doorgebracht en ben daarna in Friesland terecht gekomen. Ik vind het net als jij erg leuk om binnen deze hobby benamingen te combineren met fantasie en werkelijkheid. Het is eigenlijk simpel. In Nederland heb je de Hanzelijn. Bij mij heet de hoofdlijn de Jankelijn. (vernoemd naar mijn vrouw). Ik ga er maar vanuit dat Zoedelaar als achternaam ook is gebruikt om tot Den Zoedel te komen. Je zal mij ook een plezier doen een volledige schets te tonen van je railplan.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Zoedelaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
  • Den Zoedel; modeltramstad
Re:Den Zoedel
« Reactie #43 Gepost op: 06 augustus 2012, 08:48:31 »
Dank heren! Een railplan zal ik tzt wel eens schetsen of dmv foto's proberen te tonen. Verder wilde ik even reageren op hoe de naam Den Zoedel is ontstaan. Dit staat beschreven in het allereerste bericht, dus heeft niets met Zoedelaar als achternaam te maken. Maar Zoedelaar zal zeker later gaan terugkomen in een of meerdere namen van winkel, merk en/of fabriek.
En met de opmerking over de Hanze- en Jankelijn........ je zet mij weer aan het denken!
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2395
Re:Den Zoedel
« Reactie #44 Gepost op: 06 augustus 2012, 08:52:53 »
@ Blokpost 54,

In het eerste stukje van dit draadje kun je lezen dat Olaf in Zoetermeer woont en niet in de Zaanstreek. De naam Den Zoedel is samengesteld uit de plaatsnamen den Haag,Zoetermeer en Delft.

Als je in Vlaardingen woont ben je een Vlaardinger, in Delft een Delftenaar en woon je in den Zoedel ben je een Zoedelaar. .  .

Ik hoop dat de Zoedelse logica voor jou en de andere lezers een beetje duidelijker is nu. Ik ben die logica tijdens de bouw van den Zoedel ook gaan begrijpen  ;)

Ik zie erg uit naar de bouw van huizen en landschap na heel wat dagen van meten, zagen, plakken, lijmen en verven aan de onderbouw. Frunniken met groen, huisjes poppetjes en autootjes blijft leuker dan timmerman / aannemer spelen.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.